Press ESC to close

0

وضعیت قانون‌ گذاری ارزهای دیجیتال در فرانسه

برای آشنایی با شرایط قانون‌ گذاری ارزهای دیجیتال در فرانسه و برخورد دولت‌، بانک‌ها و شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی بلاک چین و ارز دیجیتال در این کشور با کوین نیک همراه باشید.

قانون‌ گذاری ارزهای دیجیتال در فرانسه

نام کشور به انگلیسی France – République française
پایتخت پاریس (Paris)
مساحت ۶۴۰,۶۷۹ کیلومتر مربع
جمعیت ۶۷,۰۷۶,۰۰۰ نفر
زبان فرانسوی
واحد پول یورو (EUR) – فرانک اقیانوسیه (EUR XPF)
قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال مجاز – قانون‌ گذاری نشده
پرداخت با ارز دیجیتال به عنوان ارز رسمی قانون گذاری نشده
ICO مجاز تحت نظر سازمان تنظیم قیمت بازار فرانسه
قوانین ضد پول شویی برای ارزهای دیجیتال دارد
استخراج ارز دیجیتال بدون قانون – مجاز مشمول مالیات
خرید و فروش ارز دیجیتال مجاز مشمول مالیات

موقعیت کشور

فرانسه یکی از کشورهای اروپای غربی است که از نظر مساحت، بزرگ‌ترین کشور اروپای غربی و سومین کشور بزرگ در کل قاره اروپا محسوب می‌شود. همچنین این کشور پس از آلمان، در رتبه دومین کشور پرجمعیت اروپا قرار دارد. قوانین فرانسه روی ایجاد کشوی سکولار و دموکرات تاکید دارد که مردم در آن حق حاکمیت را ایجاد می‌کنند. در زمینه‌های فرهنگی، علوم بنیادی، صنعت و فناوری، هنر، سیاست و اقتصاد، فرانسه یک از کشورهای مهم و تاثیرگذار جهان به‌شمار می‌آید. این کشور از نظر اقتصادی، پنجمین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می‌شود. همچنین فرانسه به عنوان کشوری ایده‌آل برای زندگی شناخته می‌شود. استاندارد بالای زندگی، سلامت، تحصیل، امید به زندگی و‌ آزادی، این کشور را به فضایی مناسب برای سکونت تبدیل کرده‌اند. درآمد ناخالص داخلی فرانسه ۲٫۸۲۶ تریلیون دلار تحمین زده شده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت بیت کوین با بلاک چین به زبان ساده

قانون‌ گذاری ارزهای دیجیتال در فرانسه

در حال حاضر بخش بزرگی از صنعت رمزارز در فرانسه بدون قانون‌گذاری و کنترل نشده مانده‌اند. تا امروز، تنها یکسری احکام کوچک حاوی مقررات مرتبط با تکنولوژی بلاک چین و مالیات در خرید و فروش ارز‌های دیجیتال در فرانسه منتشر شده است. اما اجرای این قوانین هنوز به صورت جدی دنبال نشده است. هرچند، دولت فرانسه در خصوص ارزهای دیجیتال سکوت نکرده و در تلاش است تا چارچوبی قانونی برای آن در نظر بگیرد. به طور کلی، مراکز نظارتی فرانسه در خصوص ارزهای دیجیتال محتاط عمل می‌کنند. یکی از دلایل این احتیاط، نوسانات بالای قیمت و ذات کنترل نشده آن است. اما در طرف مقابل، دولت فرانسه در خصوص اساس تکنولوژی بلاک چین و پتانسیل‌هایی که در کاهش هزینه‌ها به دنبال خواهد داشت، اشتیاق نشان داده است. دولت فرانسه یک سری دستورالعمل‌های محدود در خصوص مالیات ارزهای دیجیتال ارائه داده است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

به طور خلاصه، فرانسه وضعیت دوستانه‌ای با ارزهای دیجیتال دارد و یکی از پیشروها در صنعت بلاک چین محسوب می‌شود. اما با این حال، برای دولت فرانسه، قرارگیری فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال در چارچوب قوانین مهم است. البته وضعیت دوستانه فرانسه با ارزهای دیجیتال، به این معنا نیست که این دولت، رمرزارزها را به عنوان پول واقعی و رسمی بشناسد. از این رو، بانک مرکزی فرانسه اصطلاح «کریپتوکارنسی» را نامناسب می‌شناسد، اما در عوض، لفظ Crypto-asset را برای این گونه دارایی‌ها مناسب می‌داند. پس از این بیانیه بود که مراکز قانون‌گذاری فرانسه، ارزهای دیجیتال را با نام دارایی‌های دیجیتال معرفی کردند تا خط میان پول واقعی یا ارز رسمی، با این گونه ارزهای دیجیتال حفظ شود.

با این که هنوز قوانین تمام و کمالی در مورد ارزهای دیجیتال در فرانسه وجود ندارد، بیش از ۴ میلیون نفر در این کشور، از طریق صرافی‌ها به خرید و فروش ارزهای دیجیتال پرداخته‌اند.

شروط فرانسه در خصوص تکنولوژی بلاک چین

یکی از حکم‌هایی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، حاوی ۲ شرط در خصوص استفاده از تکنولوژی بلاک چین برای نوع خاصی از اوراق قرضه بدون بهره (Zero Coupon Bond) است که به نام Minibond شناخته می‌شود. یکی از تاثیرات مهم ایجاد این حکم، قرارگیری اولین تعریف کلمه بلاک‌ چین در قانون فرانسه بود، اما بدون در نظر گرفتن این مسئله، به طور کلی این شروط کاربرد محدودی دارند و در اکثر مواقع مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. همه‌گیر شدن ارزهای دیجیتال و بلاک چین باعث شد تا فرانسه مطالعات بیشتری روی این تکنولوژی انجام دهد. در سال ۲۰۱۷، حکمی دیگر در خصوص بلاک چین صادر شد. این حکم اجازه داده است تا از این تکنولوژی به عنوان ابزارهای مالی وسیع‌تری مورد استفاده قرار بگیرد.

موضع مراکز نظارتی اقتصادی فرانسه در خصوص ارزهای دیجیتال

۱. هشدار در خصوص ذات ریسکی بودن ارزهای دیجیتال

مراکز مالی فرانسه، از جمله مرکز تنظیم کننده قیمت بازار، به سرمایه‌گذاران در خصوص ذات کنترل نشده ارزهای دیجیتال هشدار دادند. در این مستند اشاره شده است که بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی، تحت قوانین فرانسه، به عنوان یک ابزار مالی شناخته نمی‌شوند. این مراکز هشدار داده‌اند که ارزهای دیجیتال قانون‌گذاری نشده‌اند و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها به دلیل نوسانات بالا، می‌تواند خطرناک باشد. همچنین اشاره شده که بیت کوین به عنوان یک ارز واقعی شناخته نمی‌شود و نمی‌توان از آن به عنوان پول برای پرداخت در فرانسه استفاده کرد.

استفاده از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین به عنوان سفته بازی (Speculation) و همچنین سو استفاده از آن‌ها به عنوان پول شویی و دیگر فعالیت‌های غیرقانونی، توسط این مراکز مورد انتقاد قرار گرفته و هرگونه بهره‌گیری از رمزارزها در این زمینه ممنوع اعلام شده است.

همچنین در یکی از گزارشات انجام شده، پیشنهاد شده است که تبادل میان بیت کوین و ارزهای واقعی، باید به عنوان یک سرویس پرداخت ثبت شده شناخته شود. بنابراین هرگونه فعالیت در این زمینه تنها توسط سرویس‌های پرداختی ارائه شده توسط مراکز مالی فرانسه قابل اجرا است. در سال ۲۰۱۴ مستندی در این خصوص ارائه شد که اعلام می‌کند مراکزی که قصد فعالیت در خرید و فروش ارزهای دیجیتال و معاوضه آن‌ها را با پول‌ رسمی کشور دارند، باید به عنوان ارائه دهندگان سرویس‌های پرداختی، جواز داشته باشند. در غیر این صورت، هرگونه فعالیت آن‌ها غیرقانونی محسوب می‌شود.

۲. هشدار در خصوص خرید ارزهای دیجیتال از منابع ثبت نشده

در مارس ۲۰۱۸، دولت فرانسه به سرمایه‌گذاران در مورد خرید ارزهای دیجیتال از منابع ثبت نشده هشدار داد. به این منظور، فهرستی از شرکت‌هایی که ارزهای دیجیتال را بدون مجوز قبلی از سوی مرکز تنظیم قیمت بازار می‌فروشند، منتشر شد. در صورت بروز هرگونه خطر و از بین رفتن مال از طریق خرید ارهزای دیجیتال از منابع ثبت نشده، هیچ حمایتی از سوی دولت فرانسه صورت نخواهد گرفت.

۳. اشتیاق برای تکنولوژی بلاک چین

در حالی که هدف اصلی دولت فرانسه، هشدار به سرمایه‌گذاران در خصوص نوسانات ارزهای دیجیتال و ذات کنترل نشده آن‌‌ها است، اما در عین حال این کشور پتانسیل‌های مفیدی را که تکنولوژی بلاک چین برای دنیایی مشترک به ارمغان می‌آورد، انکار نمی‌کند. در حالی که از نظر دولت، ارزهای دیجیتال دارای پتانسیل‌هایی «فاجعه‌بار» هستند، اما در عین حال فرانسه پتانسیل‌های به شدت مثبت تکنولوژی بلاک چین را نادیده نمی‌گیرد. فرانسه اعتقاد دارد که با استفاده از این تکنولوژی می‌توان تغییرات عمیقی در زمینه اقتصادی ایجاد کرد، چرا که این توانایی را دارد تا از هزینه‌ها کاسته و واسطه‌ها را حذف کند.

بیشتر بخوانید: کاربرد بلاکچین در دولت چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

فعالیت‌ شرکت‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال

فعالیت در خصوص ارزهای دیجیتال در فرانسه غیرقانونی نیست، اما اشخاص حقیقی و حقوقی باید تحت قوانین مرکز تنظیم بازار فرانسه فعالیت و برای این کار مجوزهای لازم را دریاف کنند. تحت این قوانین، شرکت‌هایی که قصد فعالیت در زمینه ارزهای دیجیتال را دارند، موظف به پایبند بودن به الزامات سرمایه‌داری، حفاظت از مشتری و پرداخت مالیات هستند.

مالیات ارزهای دیجیتال در فرانسه

تحت دستورالعمل مدیرکل دارایی عمومی فرانسه، سرمایه‌های به دست آمده از سوی فروش ارزهای دیجیتال، دارای مالیات هستند. میزان مالیات ارزهای دیجیتال، با توجه به خرید و فروش آن‌ها نسبت به اهداف و فعالیت‌هایی که در آن‌ها دخیل هستند، متفاوت خواهد بود. این فعالیت‌ها ممکن است تجاری، غیر تجاری یا برای سرگرمی باشند. همچنین انتقال ارز دیجیتال از یک شخص به شخصی دیگر، به عنوان مالیت بر نقل و انتقال بلاعوض (Gift Tax) شناخته می‌شود.

عرضه اولیه سهام در فرانسه

در سال ۲۰۱۹، سازمان تنظیم قیمت بازار فرانسه اولین مجوز عرضه اولیه سهام (ICO) را صادر کرد. در حالی که فروش توکن‌ها به منظور افزایش سرمایه در فرانسه مجاز است، اما برای انجام این کار مهم است که شرکت‌ها و اشخاص، مجوز رسمی از سوی سازمان تنظیم قیمت بازار فرانسه دریافت کنند.

استخراج ارز دیجیتال در فرانسه

استخراج بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال در قوانین فرانسه مجاز و بدون قانون است. هرچند، درآمدی که از سوی فعالیت‌‌های مرتبط با استخراج بیت کوین و دیگر رمزارزها به دست می‌آید، دارای مالیات‌بندی خود هستند.

پذیرش بیت کوین توسط ۳۰ خرده فروش بزرگ فرانسه در سال ۲۰۲۰

با این که سال ۲۰۲۰ با حاشیه‌های زیادی همراه بود و تمامی کشورهای دنیا درگیر ویروس کرونا بودند، سال ۲۰۱۹ خبری مبنی بر پذیرش بیت کوین توسط ۳۰ خرده فروش بزرگ منتشر شد. از جمله آن‌ها می‌توان به فروشگاه‌های لباس، لوازم ورزشی، لوازم حیوانات خانگی و مواد غذایی اشاره کرد. البته باید در نظر داشت زمانی که پرداخت توسط بیت کوین انجام شود، بیت کوین به سرعت در همان لحظه به یورو تبدیل خواهد شد تا سیستم مالیات، تحت قوانین موجود این بخش اجرا شوند.

وضع قوانین اجباری تایید هویت مشتری (KYC) برای تراکنش‌های ارز دیجیتال در فرانسه

این کشور در نظر دارد تا قانون‌ گذاری ارزهای دیجیتال در فرانسه اقدامات جدید و سختگیرانه‌ای را در بخش ارزهای دیجیتال اجرا کند. سیمون پالروت (Simon Polrot)، رئیس انجمن ارز دیجیتال فرانسه ADAN، در مصاحبه‌ای اعلان کرده است که وزارت دارایی این کشور در حال آماده‌سازی است تا نه تنها قوانین تایید هویت مشتری (KYC) را برای شرکت‌های ارز دیجیتال سخت کند، بلکه صرافی‌های ارز دیجیتال را تحت نظارت خود قرار دهد. دلیل اصلی این اقدامات سختگیرانه، حملات تروریستی اخیر در فرانسه ذکر شده است.

 دلیل اصلی این اقدامات سختگیرانه حملات تروریستی اخیر به فرانسه است. متن کامل خبر را می‌توانید اینجا مطالعه کنید.

ریپل به عنوان مبنای یورو دیجیتال؛ نگاه بانک مرکزی‏‎ فرانسه به XRP

یکی از مهم‌ترین بانک‌های مرکزی اروپا به XRP به عنوان یک پلتفرم احتمالی برای انتشار یوروی دیجیتال نگاه می‌کند. CPA Australia گزارشی را منتشر کرده که بانک مرکزی فرانسه در حال بررسی استفاده از ریپل (XRP) به عنوان مبنای یورو دیجیتال است.

CPA Australia یک سازمان حسابرسی حرفه‌ای در استرالیاست که از سال ۱۸۸۶ با بیش از ۱۶۶ هزار کارمند در بیش از ۱۵۰ کشور در جهان کار می‌کند.

این شرکت گزارشی با عنوان «ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDCs): یک بررسی تطبیقی» منتشر کرده است. این سند نشان داده که بانک مرکزی فرانسه در مورد ریپل و XRP به عنوان مبنای احتمالی برای راه‌اندازی یوروی دیجیتال بحث‌هایی انجام داده است.

دو ارز دیجیتال بزرگ بیت کوین و اتریوم نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند. با این حال، این گزارش بیت کوین را یک وسیله مبادله‌ای بسیار پرریسک خوانده است. در مورد اتریوم نیز این رمز ارز غیر متمرکز بوده و توسط هیچ دولتی قابل کنترل نیست. نویسندگان این گزارش اشاره کرده‌اند که ریپل به دلیل متمرکز بودن بالای آن مورد اعتماد بسیاری از بانک‌ها به عنوان مدلی برای CBDC است. 

منبع: loc.gov , Goballegalinsights , coinspeaker

میلاد ابراهیم پور

میلاد متولد ۱۳۷۱ و فارغ‌التحصیل رشته معماریه. عاشق تکنولوژی، دنیای بازی‌های ویدیویی، سینما و انیمیشنه. میلاد تو زمینه‌های مختلفی از ارزهای دیجیتال تا تکنولوژی فعالیت شروع به تالیف و ترجمه مطالب مختلف کرده و هر روز دنبال یادگیری چیزای جدیده.

دیدگاهتان را بنویسید

چهارده − چهارده =