برای آشنایی با شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در گرجستان و برخورد دولت‌، بانک‌ها و شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی بلاک چین و ارز دیجیتال در این کشور با کوین نیک همراه باشید.

وضعیت قانون گذاری گرجستان

نام کشور به انگلیسی Georgia
پایتخت تفلیس (Tbilisi)
مساحت ۶۹٫۹۰۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۳٫۷۲۹٫۰۰۰ میلیون نفر
زبان گرجی
واحد پول لاری (GEL)
قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال قانون‌ گذاری نشده
پرداخت با ارز دیجیتال به عنوان ارز رسمی ممنوع
ICO قانون گذاری نشده
قوانین ضد پولشویی برای ارزهای دیجیتال قانون گذاری شده
خرید و فروش ارز دیجیتال مجاز

موقعیت کشور

گرجستان کشوری در منطقه قفقاز اوراسیا است که یک جمهوری متمرکز دارد. گرجستان از جمله کشورهایی محسوب می‌شود که در هر دو قاره اروپا و آسیا قرار دارد و به لطف موقعیت خود از نظر آب و هوای مناسب، از سیستم کشاورزی پیشرفته، معادن و صنعت گردشگری خوبی برخوردار است. گرجستان توانسته در سال‌های اخیر، نسبت به همسایگان خود، از نظر اقتصادی، به پیشرفت قابل توجهی دست پیدا کند.

بیشتر بخوانید: وضعیت قانون‌ گذاری ارزهای دیجیتال کشور استرالیا

وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در گرجستان

گرجستان از جمله برترین کشورهای مرتبط با ارز دیجیتال در جهان است. در این کشور با هیچ گونه قانون محدود کننده‌ای برای استفاده و تبادل ارزهای دیجیتال رو به رو نیستید. همچنین برای فعالیت‌های خود در این زمینه، نیازی به دریافت مجوز نیست. البته دولت گرجستان در خصوص ارزهای دیجیتال، مالیات قاطعانه‌ای را ایجاد کرده است و کسب و کارهایی که در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، باید توجه کاملی به سیستم مالیات ارزهای دیجیتال داشته باشند.

استفاده از ارزهای دیجیتال به جای پول رسمی این کشور ممنوع است و هیچگونه پشتیبانی‌ای از ارزهای دیجیتال توسط بانک مرکزی گرجستان صورت نمی‌گیرد.

مالیات ارزهای دیجیتال در گرجستان

وزارت اقتصاد گرجستان، در سال ۲۰۱۹، در یک تصویب نامه عمومی در خصوص قانون گذاری ارز دیجیتال در گرجستان ، شرایط مالیات بندی ارزهای دیجیتال را اعلام کرد. بر اساس این تصویب نامه:

  • اشخاص ساکن در گرجستان، از مالیات بر درآمد، با هرگونه سودی که از فروش ارزهای دیجیتال به دست می‌آورند، معاف هستند.
  • فروش ارزهای دیجیتال (تبادل آن‌ها با پول گرجستان و دیگر ارزهای بین‌المللی) چه برای اشخاص و چه برای شرکت‌ها، شامل مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود.
  • فروش قدرت محاسبات هش (در زمین استخراج) از گرجستان به خارج از کشور، شامل مالیات بر ارزش افزوده نیست.
  • فروش قدرت محاسبات هش در خاک گرجستان (از یک منطقه گرجستان به منطقه‌ دیگری از گرجستان) یک عملیات مالیات بر ارزش افزوده است.
مالیات ارزهای دیجیتال در گرجستان

وضعیت ارزهای دیجیتال در گرجستان

وضعیت مالیات قانون گذاری ارز دیجیتال در گرجستان

وزیر اقتصاد گرجستان در قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال رسماً این قانون را امضا کرده است که ارزهای دیجیتال، از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

بنابراین، تمامی ساکنین این کشور، می‌توانند ارزهای دیجیتال را با ارزهای فیات، بدون اینکه تحت قوانین مالیات بر ارزش افزوده قرار بگیرند، تبادل کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در ترکیه

هرچند، شرکت‌هایی که قصد فعالیت‌های استخراج را دارند، باید مالیات بر ارزش افزوده را بپردازند، مگر آن که شرکت آن‌ها خارج از مرز گرجستان، ثبت شده باشند. این موضوع ممکن است باعث تغییر موقعیت کسب و کارهای محلی استخراج ارز دیجیتال شود.

همچنین، در قانون گذاری ارز دیجیتال در گرجستان اگر یک فرد عادی به شهروند گرجستان تبدیل شود، این شخص از درآمد فروش ارزهای دیجیتال هیچ گونه مالیاتی پرداخت نخواهد کرد و تحت قوانین مالیات بر ارزش افزوده قرار نمی‌گیرد. اگر یک شرکت به منظور همین فعالیت‌ها در گرجستان مشغول به کار شود، مالیات بر ارزش افزوده‌ای شامل آن نخواهد شد، اما مالیات بر شرکت ۱۵ درصد و ۵ درصد مالیات کسری حقوق، سود سهام توزیع شده به سهام‌داران خواهد بود.

منبع: Global Legal Insights ، Coin Telegraph، Bloombergtax