علیرغم بحران به وجود آمده در ماه‌های اخیر، بیت کوین همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. از این رو کمپانی‌های بزرگ مانند گوگل، اپل و فیسبوک به دنبال پیدا کردن راه‌های جدید برای رقابت با بیت کوین و راه‌های کسب در آمد هستند.

بحران ویروس کرونا روی اغلب صنایع و کمپانی‌های بزرگ جهان تاثیر منفی گذاشته است و سهام شرکت‌های معروفی مانند گوگل (NASDAQ: GOOG)، اپل (NASDAQ: AAPL) و فیسبوک (NASDAQ: FB) روز به روز با افت بیشتری مواجه می‌شود. در این میان اما بیت کوین استقبال سرمایه‌گذاران از ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین افزایش یافته است.

قدرت و محبوبیت بیت کوین بازار رقابت را بسیار داغ‌تر کرده و باعث شده است که شرکت‌های بزرگ برای بقای خود به فکر شکست بیت کوین بیفتند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تاثیر ویروس کرونا بر استخراج بیت کوین و آینده آن

به دلیل شیوع کرونا منابع اصلی درآمد شرکت‌های بزرگ مثل گوگل و فیسبوک که از راه تبلیغات تامین می‌شود و اپل که از راه فروش آیفون به دست می‌آید، با افت جدی مواجه شده است و بعید است پس از حل بحران کرونا به این زودی‌های جبران شود. به همین دلیل گوگل، اپل و فیسبوک به پیدا کردن راه‌های جدید درآمدزایی نیاز دارند.

فعالیت شرکت های اپل، گوگل و فیسبوک

رقابت گوگل با بیت کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا گوگل به مبارزه با بیت کوین برخاسته‌ است؟

کارت هوشمند گوگل

گوگل به تازگی اعلام کرده است که در حال کار بر روی یک کارت اعتباری هوشمند جدید است. سیستم پرداخت این کارت هوشمند به کاربران امکان می‌دهد از طریق کشیدن کارت یا به صورت آنلاین و حتی گوشی موبایل بتوانند خرید خود را انجام دهند.

همچنین این کارت هوشمند با اپلیکیشن گوگل پی (Google Pay) هم متصل شده و به کاربران امکان می‌دهد تا به حساب خود دسترسی داشته و هزینه‌ها، مانده حساب خود را مشاهده کنند و از خدمات دیگر استفاده کنند.

برای توسعه این کارت هوشمند جدید، گوگل با موسسات مالی نظیر سیتی‌بانک (Citibank) و یونیون کارت فدرال استنفورد (Stanford Federal Credit Union) همکاری کرده است.

این کارت در ابتدا با یک تراشه مجهز به سرویس ویزا (Visa) همراه خواهد بود، اما گوگل ممکن است پشتیبانی از سایر شبکه‌های پرداخت مانند مسترکارت (Mastercard) را هم به آن اضافه کند.

بر اساس گزارش گوگل، کابران با استفاده از این کارت اعتباری هوشمند می‌توانند از گزارش‌های مفید و ابزارهای بودجه بندی پیشرفته‌ای استفاده کنند. انتظار می‌رود این سرویس که نام کش (Cache) روی آن گذاشته شده است، بتواند قابلیت‌های گوگل پی را به میزان قابل توجهی گسترش دهد. تاریخ انتشار این کارت هنوز مشخص نشده است، اما به نظر می‌رسد عرضه این کارت به طور قطع در همین سال جاری انجام شود.

فعالیت شرکت های اپل، گوگل و فیسبوک

رقابت اپل با بیت کوین

کارت اعتباری اپل

سال گذشته کمپانی اپل، کارت اعتباری خود را با همکاری گلدمن ساکس (Goldman Sachs) و مسترکارت (Mastercard) راه‌اندازی کرد. اپل با استفاده از ترکیب بازپرداخت عالی با اپلیکیشن کاربرپسند توانست کارت خود را از سایر کارت‌ها متمایز کند.

با استفاده از این محصول در صورت خرید از محصولات اپل ۳ درصد بازپرداخت، در صورت خرید به وسیله اپل پی (Apple Pay) ۲ درصد بازپرداخت و در سایر خریدها ۱ درصد از مبلغ خرید به حساب خریدار باز خواهد گشت.

اپل کارت ضمن ارائه شفافیت، سادگی و حفظ حریم شخصی هیچ کارمزدی دریافت نمی‌کند. اما اگر کاربران نتوانند اعتبار خود را تا تاریخ معین تامین کنند، بر اساس اعتبار کاربر بین ۱۲/۹۹ تا ۲۳/۹۹ درصد بهره از حساب آن‌ها دریافت می‌شود.

ارز دیجیتال فیسبوک؛ لیبرا

فیسبوک مدت زیادی است برای رقابت با بیت کوین روی ارز دیجیتال خودش یعنی لیبرا مشغول فعالیت است. البته مدتی است خبرهای زیادی در مورد توسعه این ارز منتشر نمی‌شود و گزارش‌های مبنی بر کنارگذاشتن این پروژه از طرف فیسبوک به گوش می‌رسد.

البته این گزارش‌های خیلی دقیق به نظر نمی‌رسد. در واقع انجمن توسعه لیبرا چشم انداز اولیه خود مبنی بر عرضه یک ارز ثابت (stablecoin) بر پایه ارزهای ملی را تغییر داده است و به جای آن قصد دارد چندین ارز ثابت بر اساس ارزهای فیات مختلف را عرضه کند. برای مثال ارزش یک سکه لیبرا بر اساس یورو و یک سکه دیگر بر اساس دلار تغییر می‌کند.

فعالیت شرکت های اپل، گوگل و فیسبوک

ارز دیجیتال فیسبوک؛ لیبرا

محبوبیت روزافزون بیت کوین

حالا به سراغ بیت کوین برویم. اولین ویژگی بیت کوین که به ذهن ما خطور می‌کند این است که بیت کوین کاملا غیرمتمرکز و بدون نظارت هیچ دولت، بانک مرکز یا شرکتی کار می‌کند.

بیت کوین در واقع به وسیله یک شبکه غیرمتمرکز و برپایه اصول ریاضی و رمزنگاری نگهداری و مبادله می‌شود که به آن بلاک چین گفته می‌شود. هیچ مدیرعامل و بودجه تبلیغاتی ندارد، هیچ کسی اختیار دخالت در معاملات بیت کوین را ندراد و نمی‌تواند کارمزد معامله را تغییر دهد یا حساب کاربران را مسدود کند. مهمتر اینکه بیت کوین یک شبکه کاملا شفاف است و تراکنش‌ها در یک دفترکل توزیع شده عمومی (distributed public ledger) ثبت و ضبط می‌شود.

اما در سیلیکون ولی (Silicon Valley) اوضاع متفاوت است و متمرکز بودن از اصول اساسی کسب و کار است. مارک زاکربرگ در فیسبوک، تیم کوک در اپل و ساندر پیچای در گوگل با جدیت و سختی هدایت کسب و کارهای خود را برعهده دارند. در واقع همه این شرکت‌ها برای توسعه محصولات جدید برای نفوذ بیشتر به بخش مالی روی تمرکز تاکید دارند.

اما هرچه افراد بیشتری به سرمایه گذاری روی بیت کوین علاقه نشان می‌دهند، احتمال اینکه محصولات گوگل، اپل و فیسبوک بتوانند از مزایای یک ارز دیجیتال قدرتمند بهره‌مند شوند کمتر می‌شود.

گفتنی است بیت کوین در بحران اقتصادی قبلی یعنی سال ۲۰۰۸ به وجود آمد و توانست در همان زمان رشد چشمگیری داشته باشد. همین موضوع باعث می‌شود، در بحران جدید هم سرمایه‌گذاران امیدوار باشند بیت کوین بتواند سرمایه آن‌ها از بحران اقتصادی پیش رو نجات دهد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: اخطار هیئت ثبات مالی جهانی در خصوص تهدیدات لیبرا فیسبوک و استیبل کوین‌ها

نظر شما در این باره چیست؟ آیا شرکت‌های بزرگ فناوری مانند گوگل، اپل و فیسبوک توانایی رقابت با بیت کوین را دارند یا مجبور می‌شوند برتری سیستم‌های مالی غیرمتمرکز را بپذیرند و به این سمت حرکت کنند؟ نظرات و تحلیل‌های خود را از قسمت نظرات زیر همین پست یا در شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: coinspeaker.com