در طی ۱۰ سالی که از عمر بیت کوین می‌گذرد، پادشاه ارزهای دیجیتال دشمنان زیادی برای خود تراشیده است. در پی محبوبیت بالای این ارز دیجیتال، جیم راجرز، یکی از سرمایه‌گذاران شناخته دنیای اقتصاد، نابودی بیت کوین توسط دولت ها را امری اجتناب ناپذیر می‌داند.

در اواخر سال ۲۰۱۷، قیمت بیت کوین به نزدیکی ۲۰ هزار دلار رسید و باعث افزایش توجهات فراوانی به سمت دنیای رمزارزها شد. اما از طرفی دیگر، این اتفاق دولت‌ها را برای قانون‌گذاری جدی‌تر، چه برای ممنوعیت، چه برای محدودیت و چه برای آزادی استفاده از رمزارزها، هوشیار کرد. شرکت‌های عظیمی هم نظیر فیسبوک، شروع به ایجاد ارزهای رمزنگاری شده خود کردند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: فعالیت شرکت های اپل، گوگل و فیسبوک برای رقابت با بیت کوین

حالا پس از محبوبیت قابل توجه ارزهای دیجیتال مخصوصا بیت کوین در سال‌های اخیر، جیم راجرز (Jim Rogers) در خصوص بیت کوین و دیگر ارزهای مجازی مشابه که نفوذ بالایی در کشورها پیدا کرده‌اند، هشدار داد که اجازه زنده ماندن به آن‌ها داده نخواهد شد. او همچنین اعلام کرد که قیمت بیت کوین به سمت صفر روانه می‌شود.

نابودی بیت کوین توسط دولت ها

جیم راجرز، در مصاحبه اخیر خود با یکی از سایت‌های ژاپنی گفته است:

اگر ارزهای رمزنگاری شده به عنوان پول واقعی موفق ظاهر شوند، دولت‌ها استفاده از آن‌ها را ممنوع و ارزهای دیجیتال را سربه‌نیست خواهند کرد.

جیم راجرز با تاسیس شرکت Quantum Fund با همکاری دیگر شخص افسانه‌ای جروج سوروس (George Soros) به چنین شهرتی رسیده و توانسته به عنوان یکی از چهره‌های نام آشنایی تلویزیون و رسانه شناخته شود.

در حال حاضر، بیشترین استفاده بیت کوین به عنوان ابزاری برای خرید و فروش و معاملات سهام است که با وجود شیوع ویروس کرونا، بیش از پیش توجهات مردم به سمت این رمزارز جلب شد. حتی از بیت کوین به عنوان یکی از بهترین ابزار مالی نجات بخش سیستم اقتصادی کشورهای دنیا در وقوع شرایطی مانند شیوع ویروس یا جنگ یاد شده است.

جیم راجرز، سرمایه‌ گذار برجسته
چهره جیم راجرز (Jim Rogers) سرمایه‌ گذار برجسته

سرمایه‌گذاران شناخته شده‌ای نظیر پال تودور جونز (Paul Tudor Jones)، دن تپیرو (Dan Tapiero) و رائول پل (Raoul Pal)، بیت کوین را به عنوان یک مانع در برابر تورم‌های جدیدی که به واسطه بانک مرکزی ایجاد می‌شود، معرفی کردند. با این حال، بیت کوین هنوز برای استفاده به عنوان پول واقعی، راهی طولانی در پیش دارد.

حدود ۱۱ میلیون بیت کوین،‌ که تقریبا ۶۰ درصد از بیت کوین‌های عرضه شده را تشکیل می‌دهند، به مدت ۱ سال است که در حساب‌ها خوابیده‌اند و دست نخورده‌اند. طبق نظر کارشناسان تحلیل داده‌های دارایی‌های دیجیتال، بیت کوین توسط سرمایه گذاران خریداری می‌شود تا آن را فقط نگه دارند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: سرمایه‌گذاران چطور بیت کوین را معرفی می‌کنند؟ بیت کوین معادل طلا

ایستادگی دولت‌ها در برابر بیت کوین

حال این سوال پیش می‌آید که آیا نابودی بیت کوین توسط دولت ها واقعا امری محتمل است؟ دولت‌های سرتاسر دنیا، از جمله چین که سعی بر دیجیتالی کردن پول رسمی خود داشته و فیسبوک که قصد ایجاد یک ارز دیجیتال متمرکز بر اساس بیت کوین را دارد، تلاش خود را به کار برده‌اند تا پول‌های خود را به صورت آنلاین در جریان بندازند. جیم راجرز در این خصوص ادامه می‌دهد:

دولت‌ها پول‌های الکترونیک را دوست دارند، می‌توانید آن‌ها را رهگیری کنید و ببینید که کجا، چه زمانی، چه شخصی و به چه میزانی این پول‌ها خرج شده‌اند. دولت‌ها، کنترل بیشتری روی مردم از طریق پول‌‌های الکترونیکی خواهند داشت.

دولت می‌خواهد همه چیز را بداند. پول‌های الکترونیکی قابل کنترل زنده خواهند ماند و ارزهای مجازی که فراتر از نفوذ دولت‌ها باشند، ممنوع خواهند شد.

آیا بیت کوین توسط دولت‌ها نابود خواهد شد؟
آیا بیت کوین توسط دولت‌ها نابود خواهد شد؟

خیلی از جوامع بیت کوین، ارزهای رمزنگاری شده را به عنوان راهی برای مقاله با دسترسی بیش از حد دولت می‌دانند و برخی‌ها بیم دارند که وجود دلارهای آمریکایی دیجیتالی شده، باعث ایجاد قدرت بیشتر دولت این کشور خواهد شد. جیم راجرز در این خصوص نظری را بیان کرده که به این ترس دامن می‌زند:

دولت چیزی دارد که آن‌هایی که با ارزهای مجازی کار می‌کنند، ندارند؛ آن چیز، اسلحه‌ها هستند!

کاهش قیمت بیت کوین به سمت صفر!

در حال حاضر قیمت بیت کوین همچنان پر نوسان است و در نمودارها آرام و قرار ندارد. جیم راجرز نگاهی تیره و تار به ارزش بلند مدت بیت کوین داشته است، هر چند که او نابودی بیت کوین توسط دولت ها را پیش‌بینی اصلی خود می‌داند:

من اعتقاد دارم که ارزهای مجازی با رهبری بیت کوین، در نهایت سقوط خواهند کرد و قیمت آن‌ها به صفر خواهد رسید. ارزهای دیجیتال یک حباب هستند و قیمت واقعی آن را نمی‌دانم. ارزهای مجازی یک هدف سرمایه‌گذاری نیستند.

با این وجود، راجرز اقرار کرده است که بیت کوین می‌تواند بیشترین طول عمر را در بین دیگر ارزهای رمزنگاری شده، داشته باشد.

خیلی از ارزهای دیجیتال آمده‌اند و رفته‌اند، پس خواهیم دید که چه خواهد شد.

منبع: Forbes