به زبان ساده، اقتصاد رمز ارزی مسیری برای هماهنگی بیشتر رفتار کاربران شبکه از طریق ترکیب رمز ارزها با علم اقتصاد است.

به طور دقیق‌تر، اقتصاد رمز ارزی حوزه‌ای از علم کامپیوتر است که سعی دارد مشکلات هماهنگ‌سازی کاربران در اکوسیستم دیجیتال را از طریق رمز ارزها و علم اقتصاد مرتفع سازد.

به هنگام ایجاد یک شبکه‌ی غیر متمرکز توجه به اقتصاد رمز ارزی بسیار ضروری است زیرا این مکانیزمی است که باعث ایجاد مسیری می‌شود که کاربران را بدون نیاز به واسطه تشویق می‌کند.

اقتصاد رمز ارزی علاوه بر اینکه زیرشاخه‌ای از علم اقتصاد است، همچنین ترکیبی از بازی تئوری، طراحی مکانیزم، ریاضیات و روش‌شناسی‌های دیگری از علم اقتصاد هم هست. هدف اصلی ما این است که بیاموزیم که چگونه عملیات ایجاد شبکه‌های غیرمتمرکز را شروع، طراحی،گسترش وتکامل بخشیم.

این مقاله کوین نیک نگاهی به چگونگی ایجاد اقتصاد رمز ارزی و نقش آن در به وجود آمدن شبکه‌‌های غیرمتمرکزی همچون بیت‌ کوین خواهد داشت.

اقتصاد رمز ارزی چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

پیش ازبه وجود آمدن بیت کوین اعتقاد بر این بود که ایجاد یک شبکه همتا به همتا که در آن تجمع بدون آسیب پذیری در برابر حملات و اشتباهات حاصل شود، غیرممکن است.

این مشکل معمولا تحت عنوان تحمل خطای بیزانسی شناخته می‌شود. این یک مشکل منطقی است که نشان می‌دهد چگونه در سیستم های توزیع شده، رسیدن به توافق‌نامه‌های مختلف برای شرکت‌کنندگان مهم است. این مشکل بدین صورت به وجود می‌آید که از آنجا که برخی از بازیگران غیرقابل اعتماد هستند، هیچ وقت توافقاتی صورت نمی‌گیرد و شبکه نمی‌تواند آنطور که باید عمل کند.

با ساخت بیت کوین ساتوشی ناکاموتو مشوق‌های اقتصادی را به یک سیستم همتا به همتا معرفی کرده و این مشکل را برطرف کرد.

از آن زمان، شبکه های غیرمتمرکز همچنان به رمزنگاری تکیه کرده‌اند تا در مورد وضعیت شبکه و تاریخ آن به جمع‌بندی برسند. همچنین اکثر شبکه ها مشوق‌های اقتصادی ایجاد کرده‌اند که شرکت‌کنندگان در شبکه را تشویق کنند تا به شیوه معینی رفتار کنند.

همکاری پروتکل های رمزگذاری شده با مشوق های اقتصادی یک اکوسیستم کاملا جدید از شبکه های غیر متمرکز را به وجود می‌آورد که مقاوم و ایمن هستند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی تمرکز زدایی اتریوم چیست؟

نقش اقتصاد رمز ارزی در استخراج بیت کوین

هدف بیت کوین ایجاد یک شبکه انتقال ارزش است که انتقالات ارزش را به صورت دقیق مورد تائید قرار دهد. این شبکه غیرقابل تغییر و در برابر سانسور مقاوم است.

این امر از طریق فرآیند استخراج حاصل می شود که در آن، ماینرهایی که با موفقیت یک بلاک تراکنش را تائید می‌کنند با بیت کوین پاداش می‌گیرند. این قبیل مشوق‌های اقتصادی ماینرها را به عمل صادقانه  تشویق کرده و شبکه را قابل اطمینان‌تر و امن‌تر می‌کند.

فرایند ماینینگ شامل حل یک مساله ریاضی دشوار بر اساس الگوریتم هش رمزنگاری شده است. در این زمینه از هش‌ها برای اتصال هر بلاک به بلاک بعدی استفاده می‌شود و در حقیقت یک سابقه زمانی ثابت از تراکنش‌های تایید شده به نام بلاک چین را ایجاد می‌کند.

از هش‌ها در معماهای محاسباتی که ماینرها برای حل آن‌ها رقابت می‌کنند، نیز استفاده می‌شود. علاوه‌بر این، یکی از قوانین تجمیعی که تراکنش‌ها باید رعایت کنند این است که یک بیت کوین تنها با یک امضای دیجیتالی معتبر که از یک کلید خصوصی ساخته شده قابل استفاده است.

قوانین فناوری مرتبط با ماینینگ مطابق با الزامات امنیتی شبکه بیت کوین است و از اینکه کاربران مخرب کنترل را به‌دست بگیرند، جلوگیری می‌کنند.

اقتصاد رمز ارزی چگونه امنیت بیت کوین را افزایش می دهد؟

مدل امنیتی شبکه بیت کوین بر اساس اصل قانون اکثریت ساخته شده است. این بدین معنی است که کاربران مخرب می‌توانند با استفاده از کنترل بیشتر قدرت محاسبات شبکه در حمله‌ای که معمولا تحت عنوان حمله ۵۱ درصد از شناخته می‌شود، کنترل بلاک چین را به دست گیرند.

در چنین حالتی مهاجمان می‌توانند از تائید تراکنش های جدید جلوگیری کرده یا حتی تراکنش‌ها را کاملا برعکس کنند. با این حال به دست گرفتن کنترل این حجم از توان هش پر هزینه است و نیازمند سخت افزارهای قدرتمند و مقدار برق قابل توجهی است.

اقتصاد رمز ارزی یکی از دلایل موفقیت بیت کوین بوده است. ساتوشی ناکاموتو پیش فرض‌هایی انجام داد و مشوق‌های خاصی برای شرکت کنندگان مختلف شبکه در نظر گرفت. ضمانت‌های امنیتی سیستم وابستگی زیادی به اثربخشی این پیش فرض‌ها در مورد نحوه واکنش شرکت کنندگان شبکه به مشوق های اقتصادی معین دارد.

بدون سختی پروتکل رمزنگاری آن، هیچ سنجش مطمئنی برای دادن پاداش به کارگران وجود نخواهد داشت. بدون ماینرها، هیچ اطمینانی به اعتبار تاریخ تراکنش دفترکل توزیع وجود ندارد، مگر اینکه توسط یک واسطه یا شخص سوم تایید شود، که این امر یکی از مزایای بیت کوین را از بین می‌برد.

بر اساس پیش فرض های اقتصاد رمز ارزی، ارتباط همزیست‌گونه‌ی ماینر ها و شبکه بیت کوین، باعث ایجاد اعتماد می‌شود. به هر حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که این سیستم در آینده پایدار باشد.

چرخه‌ی اقتصاد رمز ارزی

چرخه اقتصاد رمز ارزی مدلی جامع از اقتصاد رمز ارزی است. این چرخه توسط جوئل مونگرو منتشر شد و جریان های انتزاعی ارزش را از طریق انواع مختلف شرکت کننده در اقتصاد همتا به همتا شرح می‌دهد.

اقتصاد رمز ارزی

چرخه‌ی اقتصاد رمز ارزی

این مدل یک بازار سه طرفه را بین ماینرها (طرف عرضه)، کاربران (طرف تقاضا) و سرمایه گذاران (طرف سرمایه) نشان می‌دهد. هر گروه با استفاده از یک منبع اقتصاد کریپتویی کمیاب (توکن) ارزش را بین هم یکدیگر مبادله می‌کنند.

در رابطه ماینر کاربر در این چرخه، ماینرها برای کار خود با توکن هایی که توسط کاربران استفاده می‌شود، پاداش می‌گیرند. در مدل اقتصاد رمز ارزی زمان و نحوه پرداخت به ماینرها را کنترل می‌شود، پروتکل تجمیع شبکه این فرایند را استانداردسازی می‌کند.

ساخت یک معماری شبکه که با طرف عرضه کننده (ماینرها) حمایت شود تا زمانی جواب می‌دهد که سودش از ضررش بیشتر باشد. این مزایا اغلب شامل مقاومت در برابر سانسور، تراکنش‌های بدون حد و مرز و قابلیت اطمینان بیشتر است. اما سیستم های غیر متمرکز در مقایسه با مدل های متمرکز آن عملکرد ضعیفتری دارند.

نقش سرمایه گذار در این مدل دو چندان است، تامین نقدینگی برای ماینر ها به منظور فروش توکن‌های خود و سرمایه‌گذاری در شبکه با پشتیبانی از توکن هایی که قیمت آن‌ها بالاتر از هزینه های ماینینگ آن‌ها است.

این مدل سرمایه گذاران را به دو گروه تریدرها (سرمایه گذاران کوتاه مدت) و هودل کننده ها (سرمایه‌گذاران بلند مدت) تقسیم می‌کند.

تریدرها برای توکن‌ها نقدینگی ایجاد می‌کنند تا ماینرها بتوانند توکن‌های ماین شده‌ی خود را به‌فروش برسانند و هزینه های عملیاتی خود را نیز پوشش دهند. در حالی که هودل‌کننده ها با پشتیبانی از قیمت توکن‌ها برای رشد شبکه سرمایه بدست می‌آورند. رابطه ماینر تریدر با یک جریان مستقیم ارزش کار می کند، در حالی که رابطه ماینر هودل کننده با یک جریان غیرمستقیم ارزش کار می‌کند.

این بدین معنی است که همه شرکت‌کنندگان در چنین اقتصادی برای دستیابی به اهداف اقتصادی خود به یکدیگر وابسته هستند. این نوع طراحی یک شبکه مستحکم و ایمن ایجاد می کند. رعایت مقررات بیشتر از فعالیت‌های مخرب برای شرکت کنندگان سود دارد اما در عوض برگشت‌پذیری شبکه را بیشتر می‌کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی بلاک چین در احراز هویت چه نقشی دارد و چطور بکارگرفته می‌شود؟

سخن پایانی

اگرچه مفهوم اقتصاد رمز ارزی با تولد بیت کوین ظهور کرده است اما یکی از اجزای مهم طراحی شبکه‌های غیر متمرکز است.

جدا کردن نقش های مختلف در مدل های اقتصاد رمز ارزی به تجزیه و تحلیل هزینه‌ها، مشوق‌ها و جریان‌های ارزش برای هر گروه از شرکت کننده‌ها کمک می‌کند. همچنین می‌تواند به تفکر در مورد قدرت بیشتر و شناسایی نقاط بالقوه تمرکز‌گرایی کمک شایانی نماید که برای طراحی مدل‌های نظارتی متعادل‌تر و مدل‌های توزیع توکن اهمیت بسیاری دارد.

حوزه اقتصاد رمز ارزی و استفاده از مدل های اقتصاد رمز ارزی می تواند برای توسعه شبکه‌های آینده بسیار مفید واقع شود. با مطالعه مدل‌های اقتصاد رمز ارزی که قبل از این در محیط های زنده آزمایش شده‌اند، شبکه‌های آینده می‌توانند کارآمدتر و پایدارتر طراحی شوند و در نتیجه اکوسیستم قدرتمندتری از اقتصادهای غیر متمرکز ایجاد کنند.

امیدواریم مقاله اقتصاد رمز ارزی برای مبتدیان برای شما مفید بوده باشد . اگر به دنبال خرید و فروش بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!