شاید مهم‌ترین موضوع پس از ورود به عرصه‌ رمزارز و آشنا شدن با مفاهیم پایه و اولیه، بحث تایید سازی تراکنش ‌های رمزارز باشد که بسیاری از سرمایه گذاران تازه کار را نگران می‌کند. با کوین نیک همراه باشید تا در این مطلب، راهنمای کاربردی و مناسبی را برای تایید سازی تراکنش‌ های رمزارز، به شما عزیزان ارائه نماییم.

فرض کنید به تازگی وارد دنیای ارز دیجیتال شده‌اید و برای شروع، یک میزان محدود و معینی رمزارز خریداری کرده‌اید. در این زمان، شما آماده‌ هستید تا رمزارز خریداری شده را به درون کیف پول رمزارز خود واریز نمایید یا‌ آن را به صرافی‌های دیگر بسپارید. اما قدم بعدی چیست؟ قدم بعدی، قطعا تایید سازی تراکنش‌ها است!

بلاک چین، یک دفتر کل بسیار بزرگ و دیجیتالی است که تمام تراکنش‌ها را در خود جای می‌دهد و دسترسی به آن برای همه آزاد است. شما باید حقوق کامل خود را برای تایید سازی هر کدام از تراکنش‌ها آزاد کنید تا مطمئن شوید که در زندگی واقعی، وضعیت تراکنش‌ها به روز شده‌اند. این کار بسیار ساده و جالب است! ما برای آغاز، از محبوب‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین رمزارز دنیا استفاده می‌کنیم؛ رمزارز بیت کوین.

تایید سازی تراکنش‌های رمزارز به رحتی آب خوردن است

قدم اول: آی‌دی تراکنش خود را یادداشت نمایید

پس از فرستادن کوین‌هایتان از یک آدرس به آدرس دیگر (صرافی یا کیف پول رمزارز)، یک آی‌دی یا شماره شناسایی تراکنش (یا TxID) از صرافی یا کیف پول خود دریافت می‌کنید. این TxID نشان دهنده این است که یک اثر انگشت منحصر به فرد و خاص از تراکنش شما وجود دارد و به تراکنش شما اجازه می‌دهد تا قابل ردیابی باشد. از ذخیره کردن یا یادداشت کردن TxID به طور قطع، اطمینان حاصل نمایید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: افزایش چشمگیر تراکنش‌های شبکه اتریوم

قدم دوم: آی‌دی تراکنش خود را وارد بلاک چین کنید

رمزارزهای مختلف، بلاک چین مربوط به خود دارند که می‌توان از طریق یک وب‌سایت، به آن‌ها دست پیدا کرد. به این دلیل که در این مطلب بیشتر روی بیت کوین تمرکز کرده‌ایم، بلاک چین این رمزارز را معرفی می‌کنیم. برای بیت کوین، شما می‌توانید تمام تراکنش‌ها را https://blockchain.info/ ردیابی و دنبال نمایید.

آی دی یا TxID خود را در بخش جست و جوی این وب‌سایت که در سمت بالا و راست صفحه اصلی است، وارد نمایید:

راهنمای کاربردی برای تاییدسازی تراکنش‌های رمزارز

این تصویر به شما جهت تایید سازی تراکنش‌ های رمزارز کمک می‌کند.

راهنمایی: اگر فراموش کردید TxID خود را یادداشت یا ذخیره نمایید، نگران نباشید! شما می‌توانید آدرس صرافی یا کیف پول خود را وارد نمایید (این آدرس می‌تواند هم آدرس فرستنده و هم آدرس گیرنده باشد).

قدم سوم: وضعیت تراکنش های رمزارز‌ خود را چک و جزئیات آن را تایید کنید

حالا به قسمت فوق‌العاده‌ی کار می‌رسیم! پس از این که TxID خود را وارد کردید، تمام جزئیات در مورد تراکنش‌های شما قابل مشاهده خواهد بود. شما می‌توانید جزئیات تراکنش‌های خود را تایید سازی نموده و وضعیت آن‌ها را چک نمایید.

راهنمای کاربردی برای تاییدسازی تراکنش‌های رمزارز

تعداد تایید‌ها یا Confirmations نشان دهنده‌ی تعداد بلاک‌هایی است که روی بلاکی قرار گرفته‌اند که حاوی تراکنش های رمزارز شما است

چگونه وضعیت را چک کنم؟

شما می‌توانید عبارت تایید‌ها یا Confirmations را که به رنگ قرمز نمایش داده شده، در بالا تصویر مشاهده نمایید. این بخش، موقعیت تراکنش‌ شما را نشان می‌دهد. بلاک چین، دنباله‌ ادامه داری از بلاک‌ها است که روی یکدیگر قرار می‌گیرند یا سوار می‌شوند و هر بلاک، شامل صدها تراکنش می‌شود. که طبیعتا تراکنش‌های شما را نیز در برمی‌گیرد.

بنابراین، تعداد تایید‌ها یا Confirmations نشان دهنده‌ی تعداد بلاک‌هایی است که روی بلاکی قرار گرفته‌اند که حاوی تراکنش شما است. به عنوان مثال، اگر عدد ۳ را جلوی تایید ها مشاهده کردید، این بدان معنی است که ۳ بلاک حاوی صدها تراکنش برروی بلاک شما قرار گرفته‌اند.

یک تایید یا Confirmation بدین معنی است که تراکشن شما درون بلاک چین ثبت شده است (برای همیشه). معمولا، مجموع ۶ تایید یا Confirmation پیش از این که کوین‌های شما در آدرس گیرنده بازتاب شود، لازم است.

هزینه‌ تراکنش های رمزارز

مجموع هزینه‌هایی که پرداخت می‌کنید در چهارچوب سبز رنگی که در بالا صفحه مشاهده می‌کنید، نمایش داده می‌شوند و این به معنی هزینه‌ای است که باید باید به ماینرها (استخراج کنندگان) درون شبکه بپردازید. چرا؟

به این دلیل که ماینرها نقش به سزایی در ایمن سازی تراکنش‌های شما دارند و در واقع مطمئن می‌شوند که تراکنش‌های شما به شکل ایمن، درون بلاک چین ثبت می‌گردند. هزینه‌های مربوط به این کار، تعیین شده و ثابت نیستند و بسته به اندازه‌ی تراکنش شما متغیر هستند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چرا هزینه بالای تراکنش بیت کوین و اتریوم یک زنگ خطر برای ارزهای دیجیتال است؟

تایید سازی تراکنش‌ کوین‌ها و توکن‌های دیگر چه می‌شود؟

این نکته حیاتی است که تفاوت‌های میان کوین رمزارز و یک توکن را بدانیم. شما باید پیش از وارد شدن به عرصه‌ی تایید سازی تراکنش ‌های رمزارز از تفاوت میان این دو مفهوم مطلع شوید و در مورد آن‌ها مطالعه نمایید اما در ادامه، سعی می‌کنیم اطلاعات مختصری ارائه کنیم.

به صورت کلی، کوین‌های رمزارز، بلاک چین مخصوص به خود را دارند و این در حالی است که توکن‌ها در یک بلاک چین دیگر ساکن می‌شوند. بخش عمده‌ای از توکن‌ها، بلاک چین مخصوص به خود را ندارند و به جای آن، روی بلاک چین دیگری ساخته می‌شوند. به عنوان مثال، کوین‌های ERC20 از طریق بلاک چین اتریوم تایید سازی می‌شوند.

با این حال، به عنوان مثال اگر می‌خواهید تراکنش‌های Aragon (توکن ERC20 سازگار) را تایید کنید، مجبور هستید تا تراکنش‌ مورد نظر خود را روی بلاک چین اتریوم بررسی نمایید.

برای تایید سازی تراکنش‌هایی که بلاک چین منفی مخصوص به خود را دارند، شما می‌توانید به آسانی همان فرایندی را که در این مطلب به توضیح آن پرداخته شد، تکرار نمایید. اگر می‌خواهید نام رمزارزهایی که بلاک چین مخصوص به خود را دارند بدانید، فهرست زیر را مطالعه نمایید:

  • Bitcoin
  • Ethereum
  • Litecoin
  • Ripple
  • NEM
  • Dash
  • دیگر رمزارزها (بلاک چین کوین مخصوص خود را در گوگل جست و جو کنید)

در این مطلب سعی کردیم راهنمای کاربردی و خلاصه‌ای را از فرایند تایید سازی تراکنش ‌های رمزارز به شما عزیزان ارائه کنیم. همان طور که گفته شد، پس از ورود به عرصه‌ی رمزارز و خرید ارز دیجیتال، مهمترین کاری که باید انجام دهید، اطلاع پیدا کردن از نحوه تایید سازی تراکنش‌های مختلف است. شما می‌توانید این کار را با خواندن مطالب راهنمای مشابه با این مطلب انجام دهید و دانش و اطلاعات خود را بالا ببرید.

نظر شما در مورد شیوه‌های تایید سازی تراکنش ‌های رمزارز و به صورت کلی، این مطلب راهنما چیست؟ نظرات خوب خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: Masterthecrypto