روز دوشنبه، پس از هک شدن پلتفرم Roll، یک اکوسیستم بلاکچین برای صدور توکن‌های اجتماعی و NFTها (توکن‌های غیرقابل تعویض) هکرها حداقل ۳۰۰۰ اتر (۵/۷ میلیون دلار) را به سرقت بردند. پس از این حمله، قیمت بسیاری از سکه‌ها تقریباً صفر شد.

حدود ساعت ۳:۳۰ به وقت (EST)، پلتفرم Roll گزارش داد که مورد حمله هکرها قرار گرفته است. بر این اساس، یک هکر موفق شد کلیدهای خصوصی کیف پول داغ پلتفرم Roll را به دست آورد. مهاجم تمام توکن‌ها را از این کیف پول تخلیه کرد و بعداً آنها را در صرافی یونی سواپ در ازای اتریوم فروخت.

هک شدن پلتفرم Roll اوضاع این پلتفرم را به هم ریخت

این پلتفرم با اعلام اینکه «در این مرحله اقدام بیشتری انجام نمی‌شود»، افزود که برداشت همه توکن‌های اجتماعی به حالت تعلیق در می‌آید. تا زمانی که توسعه‌دهندگان کیف پول داغ را جابه‌جا نکنند، کاربران نمی‌توانند برداشت انجام دهند.

به همین ترتیب، حسابرسان شخص ثالث به این پلتفرم کمک می‌کنند تا امنیت خود را تقویت کند و توسعه‌دهندگان نیز یک تجزیه و تحلیل جرم شناسی انجام می‌دهند تا بفهمند این مهاجم چگونه کلید را دزدیده است.

بسیاری از اعضای جامعه گفتند که بیشتر دارایی خود را به دلیل این حمله از دست داده‌اند. Roll سعی خواهد کرد با بودجه ۵۰۰ هزار دلاری به کاربران آسیب دیده‌ای که بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند کمک کند. اما برخی افراد انتظار بازپرداخت کامل را دارند:

۵۰۰۰۰۰ دلار؟ من یکی از اعضای این جامعه هستم و جامعه همه دارایی‌اش را از دست داده است. قیمت PICA به صفر رسید … من ماه‌ها حقوقم را از دست دادم. به عنوان یک جامعه سازنده و کوچک، انتظار بیش از این را داریم. به امید بازپرداخت کامل. جامعه در هر دو صورت آسیب جدی خواهد دید.

هک شدن پلتفرم Roll

هک شدن پلتفرم Roll و دزدیده شدن ۳۰۰۰ اتر؛ کاهش ۱۰۰ درصدی قیمت توکن‌های اجتماعی

کاهش حدوداً ۱۰۰ درصدی قیمت توکن‌ های اجتماعی

این حمله باعث تأثیر شدیدی روی توکن‌های اجتماعی شد و چندین سکه را به سمت کاهش گسترده قیمت سوق داد. برخی از توکن‌ها حتی تقریباً ۱۰۰٪ سقوط کردند. بیشترین تأثیر منفی را PICA  (-۹۹/۳٪) WHALE (-۹۹/۶٪) و RARE (۰۸۷/۵٪) متحمل شدند.

اما طبق گفته Barthazian.eth، این هکر حتی قبل از اجرای حمله خود موفق به جعل توکن‌های اجتماعی شده و از چندین استخر، اتر (ETH) خارج کرده است:

به نظر می رسد دسته‌ای از استخرهای توکن‌های اجتماعی تازه تخلیه شده‌اند. مهاجم به نوعی جعل کرده یا تعدادی از توکن‌های اجتماعی مختلف را از https://t.co/IavonekfS0 ارسال کرده است. در کل حدود ۲۶۰۰ اتر از چندین استخر خارج شده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا توکن های اجتماعی ترند بعدی دنیای ارز دیجیتال هستند؟

احیای قیمت با حمایت جامعه

بنیانگذار توکن اجتماعی محبوب WHALE، هک شدن پلتفرم Roll را از طریق توییتر تأیید کرد. حداقل ۲/۱۷٪ از WHALE به خطر افتاده، اما بیشتر دارایی‌ها به صورت ذخیره سرد نگهداری می‌شوند.

WhaleShark.Pro در توییتر خود نوشت:

بر اساس اطلاعاتی که در حال حاضر داریم:

۱. ۲/۱۷٪ از WHALE از طریق هک شدن یک کیف پول داغ صادر کننده این توکن اجتماعی به خطر افتاده است.

۲. همه توکن‌های دیگر WHALE از جمله کمک‌های جامعه در کیف پول‌های سرد از جمله WHALE Vault کاملاً ایمن هستند.

علی رغم کاهش زیاد قیمت، به لطف حمایت جامعه، WHALE ظرف چند ساعت موفق به افزایش قیمت شد. قیمت این توکن از ۳ دلار به تقریباْ ۳۰ دلار افزایش یافت. پس از اینکه WHALE توانست احیا شود، بنیانگذار آن گفت آنها در حال بررسی اقدامات امنیتی جدید و بهتر برای جلوگیری از چنین حملاتی در آینده هستند:

ما تمام اقدامات امنیتی و پروتکل‌های خود را بررسی خواهیم کرد و شرکای خود را با همان استانداردها حفظ خواهیم کرد. ما می‌توانیم بهتر عمل کنیم و این کار را خواهیم کرد.

به گزارش MyCrypto، مهاجم در حال ارسال صدها ETH با استفاده از Tornado Cash است، ابزاری که با قطع ارتباط پیوند روی زنجیره‌ای بین آدرس‌های مبدأ و مقصد، حریم خصوصی تراکنش‌ها را فعال می‌کند. هکرها به طور مکرر از این ابزار برای پوشش داده‌های تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند.

اگر مایل هستید از اخبار روز ارزهای دیجیتال با خبر باشید ما را از طریق سایت، توییتر و اینستاگرام کوین نیک دنبال کنید.

منبع: cryptoslate