توییتی که ۱۰ سال پیش در توییتر منتشر شده بود، تمامی گمانه‌زنی‌ها مربوط به این که هال فینی، خالق بیت کوین است، را از بین برد. این توییت نشان می‌دهد هال فینی ساتوشی ناکاموتو نیست و نقشی در خلق بیت کوین نداشته است. با کوین نیک همراه باشید.

یک توییت در سال ۲۰۱۰، تبدیل به مدرکی شده است که ثابت می‌کند هال فینی (Hal Finney) ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت کوین نیست. در مصاحبه سایت کوین تلگراف با لازو هانیک (Laszlo Hanyecz) شخصی که در سال ۲۰۱۰ با ساتوشی ناکاموتو همکاری نزدیک داشته، گفته که ساتوشی هیچ شناختی از اکوسیستم مک نداشته است:

او مکینتاش نداشت، او اصلا نمی‌دانست چطور بیت کوین را برای مک بنویسد.

در نتیجه همین عدم آگاهی ساتوشی از سیستم مک بود که او از لازو هانیک درخواست کرد تا نسخه سیستم عامل مک بیت کوین را توسعه دهد.

این مسئله چطور ثابت می‌کند هال فینی ساتوشی ناکاموتو نیست؟

هم هال فینی و هم همسر او، در سال ۲۰۱۰ صاحب یک مک بوده‌اند.

توییتی که ثابت می‌کند هال فینی ساتوشی ناکاموتو نیست

هال فینی ساتوشی ناکاموتو نیست

او در این توییت در سال ۲۰۱۰ در مورد استفاده خود و همسرش از دستگاه مک، صحبت کرده است.

اگر چه نمی‌توان گفت این مدرکی بی‌چون و چرا و مسلم محسوب می‌شود، اما به هر حال این مسئله می‌تواند دلیل محکمی برای این باشد که هال فینی ساتوشی ناکاموتو نیست یا حداقل در این نام مستعار نقشی نداشته است. هرچند، همیشه راه‌هایی برای توضیح تناقض‌ها وجود دارد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: منشأ پیدایش بیت کوین کجاست و چه اشخاصی مدعی خلق آن هستند؟

اگر چندین شخص در ساخت بیت کوین نقش داشته‌اند، این احتمال وجود دارد که لازو هانیک فقط با چندین شخص در خصوص بیت کوین در ارتباط بوده است. دلیل دیگری که می‌توان آن را شرح داد این است که شاید ساتوشی در آن زمان اعتقادی به این نداشت که سیستم عامل مک، اولویت تولید بیت کوین است. مک در آن زمان بازار بسیار محدودتری نسبت به زمان حال داشت. به همین دلیل او تصمیم گرفت تا این وظیفه را به لازو هانیک بسپارد تا خود او بتواند روی وظایف مهم‌تر تمرکز کند.

البته با توجه به تعریفاتی که لازو هانیک در خصوص ساتوشی به عنوان شخصی ناظر و پارانوئید توصیف کرده، این تئوری‌ها و توضیحات چندان نمی‌توانند قاطع به نظر برسند. از طرفی، اگر هال فینی در تیم ساتوشی ناکاموتو حضور داشت، چرا او باید وظیفه توسعه بیت کوین روی سیستم عامل مک را به لازو هانیک بسپارد؟ هال فینی خود یک توسعه دهنده قهار بود و ساتوشی نیازی نداشت تا این کار را به شخصی دیگر بسپارد.

یک توییت مشکوک دیگر که ثابت می‌کند هال فینی ساتوشی ناکاموتو نیست

هال فینی ساتوشی ناکاموتو نیست

توییت مشکوک از هال فینی

همانطور که می‌دانید، ساتوشی ناکاموتو بسیار مراقب این بود تا هیچ گونه اطلاعات شخصی خاصی را در مورد خود منتشر نکند. آیا چنین شخص یا اشخاصی، به همین راحتی در توییتر از فعالیت بیت کوین می‌گویند؟ همچنین هال فینی زمان زیادی برای پاک کردن این توییت داشت تا حتی اگر این کار یک سهل انگاری بوده باشد، آن را از توییتر محو کند، اما او هیچوقت این کار را نکرد.

اگر چه این مسئله اسرار ساتوشی ناکاموتو را مشخص نمی‌کند، اما به هر حال روی یکی از برجسته‌ترین کاندیداهای فهرست افرادی که ساتوشی ناکاموتو هستند، خط می‌کشد.

منبع: Coin Telegraph