بازیابی بیت کوین یکی از مواردی است که فعالان و سرمایه‌گذاران این بازار، قطعا با آن سر و کار خواهند داشت و باید با روش‌های دسترسی به داده‌های از دست رفته‌ی خود، آشنا باشند. با نیک کوین در ادامه مطلب همراه باشید.

به تازگی یک برنامه‌نویس، ابزاری را خلق کرده که به وسیله‌ آن، می‌توان بیت‌ کوین از دست رفته را با استفاده از کلید جزئی داده یا partial key data بازیابی کرد. این برنامه می‌تواند پروسه خسته کننده و طولانی بازگردانی دارایی‌ شما را به یک روند سریع و راحت تبدیل کند و در این مطلب، قصد داریم به نحوه کار آن بپردازیم.

وسیله‌ای برای بازیابی اطلاعات از دست رفته

برنامه‌ای که برای بازیابی بیت کوین، اخیرا توسط یکی از برنامه نویسان به وجود آمده، FinderOuter نامیده می‌شود و با این که اولین برنامه‌ یا ابزار برای بازیابی داده‌های کلیدی از دست رفته محسوب نمی‌شود، اما می‌تواند روند بازیابی اطلاعات را بسیار راحت و سریع سازد. برنامه FinderOuter یک رابط کاربری ساده دارد که به کاربر اجازه می‌دهد تا اطلاعات جزئی را برای کلید‌های شخصی Base-58 و Base-16 وارد نماید و پس از آن، تمامِ کلید برای فرد مورد نظر، بازیابی می‌شود.
این برنامه‌ی Open Source را می‌توانید از اینجا دانلود کرده و از آن استفاده کنید.

خالق این برنامه، امکانات و ویژگی‌های دیگری نیز به غیر از بازیابی بیت کوین در FinderOuter قرار داده و به عنوان مثال، کاربران می‌توانند با وارد کردن اطلاعات جزئی، تمام شناسه‌های مبتنی بر BIP و گذرواژه‌ها را بازیابی کنند.
به صورت کلی، محدودیتی برای استفاده از برنامه مذکور وجود ندارد و FinderOuter می‌تواند به بسیاری از افرادی که اطلاعات بیت‌ کوین خود را از دست داده‌اند، کمک به‌سزایی کند. طبق آخرین آمار منتشر شده، حدود ۲۵ درصد از افرادی که در حوزه بیت‌کوین سرمایه گذاری کرده‌اند، نمی‌توانند به حساب‌ها و اطلاعات خود دسترسی داشته و آن‌ها را از دست داده‌اند. حال، با کمک این برنامه‌ی کاربردی، این افراد می‌توانند به راحتی اطلاعات خود را بازیابی نمایند.

تکنیک‌های دیگری که در بازیابی بیت کوین مفید هستند

همه ما می‌دانیم که بدون داشتن یک سری اطلاعات جزئی، بازیابی کردن کلید‌های شخصی از دست رفته، غیر ممکن است؛ با این حال، وضعیت برای تمام بیت‌کوین‌های از دست رفته، ناامید کننده نیست! به عنوان مثال، خراب شدن کامپیوترها و رایانه‌های شخصی، یکی از دلایل اصلی از دست رفتن داده‌های مهم کاربر محسوب می‌شود اما ابزار و برنامه‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانند به صورت سخت افزاری یا نرم افزاری، هارد درایو کاربر را تعمیر کرده و اطلاعات را نجات دهند.

بیشتر بخوانید: با رعایت اصول ایمنی بیت ‌کوین‌ های خود را ایمن نگه دارید


همچنین، بسیاری از افراد فکر می‌کنند با خراب شدن یا Corupt شدن فایل، دیگر نمی‌توان به آن دسترسی داشت اما این اطلاعات به راحتی قابل بازیابی هستند. در واقع بسیاری از سخت افزار‌ها یا سیستم‌های عامل، نمی‌توانند داده‌ی مورد نظر را نمایش دهند و این موضوع درباره برخی از فایل‌های حذف شده نیز صادق است. این در حالی است که ابزارهای مخصوصِ بازیابی اطلاعات حذف شده، سال‌ها در اطراف ما وجود داشته‌اند.

ذخیره سازی درست بیت کوین، مهمتر از همیشه

تمام سرمایه‌ گذاری‌های رمزنگاری شده یا Crypto باید با استراتژی و برنامه مناسبی همراه باشد تا دارایی‌ را برای طولانی مدت در خود نگه دارد. به بیان ساده‌تر، بهترین راه برای بازیابی بیت‌کوین‌های از دست رفته، از دست ندادن آن‌ها در همان قدم اول است. متاسفانه جدی نگرفتن ارز و دارایی‌های دیجیتال، در میان مردم به شدت رایج است.

ذخیره سازی اطلاعات به صورت Cold Storage و از طریق عوامل سخت افزاری (مانند ذخیره کردن اطلاعات روی یک فلش مموری)، همیشه بهترین راه برای از دست نرفتن اطلاعات محسوب می‌شود. با این حال، عبارات بازیابی برای این وسیله‌های ذخیره سازی، باید با دقت نوشته شده و در یک جای بسیار امن، نگهداری شود. ارز دیجیتال و رمزگذاری شده، نباید به صورت مبادله‌ای نگهداری شود و داده‌ها باید به اندازه کافی، حالت پشتیبان یا Backup داشته باشند.

علاوه بر این، میزان قابل توجهی از ارز دیجیتال، به دلیل فوت شدن صاحبان و نداشتن اطلاعات بازیابی یا ریکاوری، از دست می‌روند، در صورتی که این احتمال، باید در برنامه و استراتژی بلند مدتِ سرمایه گذار، در نظر گرفته شود و همیشه امکان بازیابی بیت کوین وجود داشته باشد.

آیا تا به حال، بیت‌ کوین خود را از دست داده‌اید؟نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Bitcoinist