رشد قابل توجه صنعت ارزهای دیجیتال و بلاک چین، باعث شده تا تدریس بلاک چین در دانشگاه ها به یکی از تازه‌ترین رشته‌های تحصیلی تبدیل شود. از توسعه‌ دهنده تا تحلیلگر، این صنعت شاهد تقاضای بالا برای متخصصین بلاک چین شده است. از آن‌ جایی که هدف نهایی تحصیل، برآورده کردن نیاز جامعه است، برخی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، تصمیم بر برگزاری دوره‌های تحصیلی مرتبط با بلاک چین گرفته‌اند تا تقاضای این صنعت را برآورده کنند. با کوین نیک همراه باشید.

شتاب بی‌توقف صنعت بلاک چین

با وجود پاندامیک ویروس کووید ۱۹، صنعت بلاک چین بدون استثنا توسعه یافته است و حتی برخی از کشورها، به این تکنولوژی ایمان آورده‌اند و آن را نجات بخش صنایع در حال تلف شدنی نظیر زنجیره تقاضا، بازار کار و اقتصاد در شرایط کنونی می‌دانند. چین، کشور منشا سرایت دهنده ویروس کرونا، توسعه‌های عظیمی را در خصوص این صنعت آغاز کرده تا از شبکه بلاک‌ چین در کشور خود بهره ببرد، از آن در پروسه پروژه‌های یوآن دیجیتال استفاده کند، و یک پلتفرم دیجیتالی دولتی ایجاد کند. این کشور همچنین سرمایه‌ای برای تحقیق و توسعه بخش بلاک چین کشور خود اختصاص داده است.

در طی گسترش صنعت بلاک چین در کشور چین، دولت و شرکت‌های حاضر در این کشور، فهرست بلند بالایی از درخواست‌های شغلی را در خصوص بلاک چین ارائه داده‌اند تا به جذب نیروهای جدید بپردازند. حتی وزارت منابع انسانی و تامین اجتماعی این کشور، ۱۰ گروه شغلی جدید را برای مبارزه با ویروس کووید ۱۹، حفظ جنب و جوش بازار شغل و تشویق کارآفرینان، معرفی کرده است. در بین این موقعیت‌های شغلی، متخصص تکنولوژی بلاک چین، توسعه دهنده شبکه بلاک چین، مهندس بلاک چین و تحلیلگران شبکه بلاک چین، به شغل‌های رسمی کشور چین تبدیل شدند.

در پی این اتفاق، به منظور پاسخگویی به تقاضای بالا برای متخصصین بلاک چین و ارزهای دیجیتال، بسیاری از دانشگاه‌ها تصمیم گرفته‌اند تا رشته تخصصی بلاک چین و ارزهای دیجیتال را به فهرست آموزشی خود اضافه کنند. در سال ۲۰۱۹، ۴۲ درصد از برترین دانشگاه‌های جهان، برنامه آموزش بلاک چین را در تمامی سطوح آغاز کردند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: فناوری نوین بلاک چین می‌تواند به مقابله با کووید-۱۹ کمک کند

تدریس بلاک چین در دانشگاه ها در پی تقاضای بالا برای متخصصین بلاک چین

دانشگاه بریتیش کلمبیا، حالا یک واحد کامل تحقیقاتی در اختیار دارد تا تمرکز خود را روی بلاک چین و آموزش دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد این زمینه بگذارد. همچنین دانشگاه کرنل (Cornell)، یکی از اعضای آیوی لیگ (Ivy League، مجموعه‌ای از معروف‌ترین دانشگاه‌های خصوصی آمریکا) به عنوان برترین دانشگاه جهان برای تحصیل در زمینه ارزهای رمزنگاری شده معرفی شد.

دانشگاه مطالعات یورک هم این دوره‌های آموزشی را معرفی کرده است و دانشجویان نیم سال دوم تحصیلی سال ۲۰۲۰ می‌توانند این دوره‌ها را سریعا آغاز کنند. این دانشگاه، پس از تکمیل دوره‌های تحصیلی، در زمینه توسعه بلاک چین به دانشجویان گواهی نامه اهدا می‌کند.

تدریس بلاک چین در دانشگاه‌ها در پی تقاضای بالا برای متخصصین بلاک چین
تدریس بلاک چین در دانشگاه‌ها در پی تقاضای بالا برای متخصصین بلاک چین

نه تنها آمریکا، بلکه کره جنوبی هم برای پیش قدم شدن در این زمینه، دست به کار شده است. دانشگاه سوسئونگ اخیرا اعلام کرده است که بخشی از دانشگاه خود را به بلاک چین اختصاص خواهد داد. تا این لحظه، چندین استارتاپ مرتبط با بلاک چین و هوش مصنوعی، برای همکاری با این آکادمی شریک شده‌اند. در صورت موفقیت، این ابتکار عمل باعث خواهد شد تا دانشجویان مستقیما وارد توسعه و صنعت کار بلاک چین شوند.

بلاک چین، زمانی برای متخصصین این رشته هیچ شغل و آینده مشخصی نداشت، اما حالا به جایی رسیده که در دولت‌ها و دانشگاه‌ها، به یک نقطه جذاب برای کارمندان، متخصصین و دانشجویان تبدیل شده است. چندین موسسه تحقیقاتی، در سال‌های اخیر، دوره‌های دانشگاه‌ای را معرفی کرده‌اند که هدف آن‌ها، پرورش متخصصین حرفه‌ای برای این صنعت است.

شاید این یکی از خوبی‌های ویروس کرونا بود که باعث بروز این نیاز برای تحقیق و توسعه بیشتر صنعت بلاک چین شد تا از آن برای جلوگیری از بیماری‌های آینده، جلوگیری از فروپاشی صنعت اقتصاد و مشکلات سیاسی بهره ببریم.

منبع: Coinidol