هزینه بالای تراکنش بیت کوین و اتریوم در دنیای بلاک چین‌ها، به مسئله‌ای نگران کننده برای ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. چرا باید نگران این افزایش هزینه‌ها باشیم؟

در ابتدایی‌ترین روزهای بیت کوین، عملا جا به جایی تراکنش‌ها هزینه‌ای در پی نداشت. امری که باعث انگیزه دادن به ماینرها می‌شد، فقط پاداش‌های بلوک‌‌ها بودند. ۱۰ سال از آن زمان می‌گذرد و حالا بیت کوین و اتریوم، تنها بلاک چین‌هایی هستند که کاربران برای استفاده از آن‌ها هزینه پرداخت می‌کنند. رایات واتکینس (Ryan Wawkins) یکی از محققین شرکت تحقیقاتی مساری (Messari) در این مورد می‌گوید:

جالب است بدانید که بیشتر از ۹۹ درصد تمامی هزینه‌های بلاک چین، به ماینرهای بیت کوین و اتریوم پرداخت می‌شود. خارج از بیت کوین و اتریوم، تقریبا همه بلاک چین‌ها به رایگان قابل استفاده هستند.

هزینه‌های دیگر بلاک چین‌ها به ندرت به صورت روزانه به بالای ۱۰۰۰ دلار می‌رسد. در حقیقت، در بین آلت کوین‌ها، دوج کوین (Dogecoin) بالاترین هزینه‌ها را برای استفاده به دست می‌آورد. به‌علاوه، اخیراً هزینه‌های روی اتریوم از بیت کوین هم پیشی گرفته است. چرا که مصرف سوخت اتریوم (Gas) بسیار بالاتر رفته است. رایان واتکینس ادامه می‌دهد:

هزینه‌های اتریوم همچنان بالاتر از هزینه‌های بیت کوین، به کار خود ادامه می‌دهند. آخرین باری که این اتفاق رخ داد، اواسط سال ۲۰۱۸ بود؛ هنگامی که صرافی پر سر و صدا و حالا خاموش شده FCoin جلوی فعالیت‌های اتریوم را گرفته بود. اما فرق آن زمان با امروز این است که هزینه‌هایی که برای اتریوم پرداخت می‌شود، بیشتر به خاطر مسائل ساختاری و اساسی است و به فعالیت‌های اقتصادی این پلتفرم مربوط می‌شود.

با این حال، با این که هزینه‌های اتریوم در اوایل ماه ژوئن از بیت کوین پیش گرفته بود، اما بعید نیست که بیت کوین باز هم به زودی از اتریوم سبقت بگیرد.

چرا باید نگران هزینه بالای تراکنش بیت کوین و اتریوم باشیم؟

افزایش هزینه تراکنش بیت‌کوین و اتریوم

افزایش هزینه تراکنش بیت‌کوین و اتریوم. رنگ آبی (بیت کوین) و رنگ سبز (اتریوم)

رشد استیبل کوین تتر (USDT) و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مالی (DeFi) روی اتریوم، ۲ ستون بسیار مهم موفقیت اتریوم هستند. هر چند، افزایش‌ اخیر تراکنش‌های اتریوم، تبدیل به یک زنگ خطر برای کاربران شده است؛ حتی زنگ خطری برای ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) موسس اتریوم. او اخیرا در یکی توییت‌های اخیر خود اعلام کرده بود که به افزایش حجم محدودیت سوخت اتریوم روی بلاک چین رای داده است. او در توییت خود نوشته:

مسئله‌ای که در حقیقت نسبت به آن واقف هستم، این است که هزینه بالای تراکنش‌ها، باعث می‌شوند که پلتفرم اتریوم برای مردم کاربرد بسیار کمتری داشته باشد. من اخیرا ۴۰ دلار برای تراکنش به فقط ۳ نفر پرداخت کردم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: کاربران معتقدند کارمزد تراکنش های اتریوم همچنان خیلی بالا است

یکی دیگر از مشکلاتی که اتریوم با آن دست و پنجه نرم می‌کند و اعتراض زیادی هم به آن وارد شده، عدم عملکرد مناسب شبکه است. همچنین به دلیل وجود قراردادهای هوشمند، نیاز است تا هزینه‌‌ها روی این پلتفرم به صورت قابل ملاحظه‌ای پایین باشد. گرابلس (Grubles) یکی از توسعه دهندگان بیت کوین در توییتی نوشت:

پس اتریوم هیچ مشکلی را به جز پر کردن جیب ویتالیک حل نکرده است. مقیاس‌پذیر نیست، هزینه تراکنش‌ها بالا است و قراردادهای هوشمند هر روز شکست می‌خورند.

دیدگاه ۲۰ ساله ساتوشی

در روزهای ابتدایی بیت کوین، سازنده ناشناس آن یعنی ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) پیش بینی کرده بود که آینده بیت کوین از طریق هزینه تراکنش‌ها ادامه خواهد یافت. در آینده، این فقط تراکنش‌ها هستند که مشوق ماینرها برای ادامه فعالیت در این شبکه خواهند بود. در حقیقت، در اوایل سال ۲۰۱۰ بود که ساتوشی ناکاموتو این مسئله را بیان کرده بود:

در چند دهه آینده، هنگامی که پاداش‌های بیت کوین بسیار کوچک شود، هزینه تراکنش‌ها تبدیل به پاداش اصلی گره‌های (نودها) شبکه خواهند بود. من مطمئن هستم که ۲۰ سال دیگر، یا تراکنش‌های بسیار بزرگی صورت خواهد گرفت یا اصلا تراکنشی وجود نخواهد داشت.

دردسر هزینه‌های بالای اتریوم و بیت کوین در تراکنش‌ها

دردسر هزینه‌های بالای اتریوم و بیت کوین در تراکنش‌ها

با این حال، هزینه بالای تراکنش‌های بیت کوین و انبوهی از Mempoolها، عوامل مخربی برای این شبکه هستند. بنابراین، رشد روش‌های لایه ثانویه‌ای مانند لایتنینگ (Lightning) یا لیکوئید (Liquid) که هزینه تراکنش‌ها روی آن پایین است، برای این شبکه بسیار واجب هستند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: خرید بیت کوین بدون هزینه اضافی؛ با صرافی‌ های همتا به همتا آشنا شوید

به طور کلی، وقتی به صورت کلی و واقع‌گرایانه به این ۲ شبکه نگاه می‌کنیم، اتریوم و بیت کوین هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارند و همچنان باید نواقص خود را در زمینه ارزهای دیجیتال برطرف کنند. با این که دیگر آلت کوین‌ها، شبکه‌هایی غیرمتمرکز را در اختیار کاربران می‌گذارند، با این حال پروژه‌های بزرگ تنها روی اتریوم و بیت کوین انجام می‌شوند. اما آیا توسعه‌دهندگان این شبکه قادر خواهند بود جلوی هزینه بالای تراکنش بیت کوین و اتریوم را بگیرند؟

منبع: Bitcoin Warrior