ویروس کرونا (CoronaVirus) مدتی است که تمام جهان را فرا گرفته و مردم را به قرنطینه‌ خانگی مجبور کرده است. با این حال، به نظر می‌رسد که صنعت استخراج بیت کوین به شکل چشم‌گیری از صدمات این ویروس خطرناک در امان مانده و متضرر نشده است. در این مطلب از  کوین نیک در مورد تاثیر شیوع کرونا روی ماینرهای بیت کوین بیشتر صحبت می‌کنیم.

به غیر از افت قیمت بیت کوین، به نظر می‌رسد که شیوع ویروس کرونا، تاثیر زیادی روی صنعت بیت کوین نگذاشته است. چهار شرکت استخراج بیت کوین تا به حال گزارش داده‌اند با این که منابع برای دستگاه‌های ماینر جدید، تحت تاثیر قرار گرفته و مختل شده، اما این شرکت‌ها اغلب به مشکل برنخورده‌اند. طبق اطلاعات منتشر شده، یکی از این شرکت‌ها به صورت کامل خود را با شرایط شیوع ویروس کرونا، سازگار کرده و تمام کارمندان خود را به صورت دورکاری در دسترس دارد. علاوه بر این، از آن جایی که اوضاع در کشور چین از آن حالت خطرناک و بحرانی خارج شده، شرایط شرکت‌های بیت کوین در حال رسیدن به مرحله عادی است.

توماس هلر (Thomas Heller)، رئیس تجارت جهانی معدن (F2Pool) به تازگی درباره شرایط اخیر، این چنین توضیح داده است:

افراد بیشتری با رفتن به اداره، به کار مشغول هستند و همچنین به رستوران‌ها و فضای آزاد می‌روند. البته باید بگوییم که همه Covid 19 را بسیار جدی می‌گیرند و ماسک به صورت می‌زنند اما اوضاع در حال بازگشت به حالت عادی است. بنابراین من در آینده‌ نزدیک، انتظار هیچ گونه مشکلی در زنجیره تامین از طرف کشور چین را ندارم.

با وجود قرنطینه و قوانین سفت و سختی که بسیاری از کشورها برای مردم وضع کرده‌اند، برخی از ماینرها راه‌های جدیدی را برای سازگار شدن با اوضاع یافته‌اند و حتی در حال شکوفا شدن هستند. طبق اطلاعاتی که از طرف شرکت آرگو بلاک چین (Argo Blockchain) به دست ما رسیده، تمام افراد این شرکت به صورت کاملا آنلاین کار می‌کنند.

سخنگوی شرکت آرگو درباره این موضوع چنین توضیح می‌دهد:

شرکت ما و تمام کارمندان، هم‌اکنون از راه دور کار می‌کنند و تمام امکانات استخراج ما، قادر بودند تا به صورت عادی به کار خود ادامه دهند. ما تا به حال از نظر منابع و کمبود آن‌ها، هیچ مشکلی نداشته‌ایم. ما هم‌اکنون، تقاضای زیادی را مشاهده می‌کنیم که به خاطر هاوینگ بیت کوین ماه می و تقابل آن با Covid 19 است. طبق تجربیات شخصی‌مان، انتظار داریم که محموله ۱۰۰۰تایی ماشین‌های S17+ در زمان مقرر تحویل داده و نصب شوند.

با در نظر گرفتن تمامی این موارد، نمی‌توان گفت که ویروس کرونا به صورت تمام و کمال روی صنعت بیت کوین و منابع آن تاثیر نگذاشته است. چندین ماینر در این دوران به دلیل کمبود منابع و دریافت ماشین‌های جدید، با مشکلات جدی مواجه شده‌اند. توماس هلر در خصوص این موضوع می‌گوید:

در ماه فوریه، به دلیل ممنوعیت‌های سفر و انتقال محموله‌ها، یک سری چالش‌ها برای برخی از شرکت‌های استخراج کننده‌ در چین به وجود آمد. در برخی از مناطق، ماشین‌های معیوب، برای تعمیرات فرستاده نمی‌شدند. همچنین به دلیل بسته شدن برخی از کارخانه‌ها، محموله‌های جدید ماینرها در اوایل فوریه، حدود دو هفته با تاخیر مواجه شد.

تاثیر شیوع ویروس کرونا روی ماینرهای بیت‌ کوین

ماینرهای بیت کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: تاثیر ویروس کرونا بر استخراج بیت کوین و آینده آن

یکی از شرکت‌های استخراج چینی که Whatsminer نام دارد، گزارش‌‌هایی منتشر کرده که تمام اخبار منتشر شده در مورد منابع و کمبود آن را تایید می‌کند. در گزارش‌های این شرکت چنین آمده است:

روند تولید کند شده است چرا که تمام کارکنان کارخانه از تعطیلات خود در فوریه بازنگشته‌اند و دسترسی به بخش‌هایی مانند PSU، سخت‌تر شده است.

البته بد نیست اشاره کنیم که شرکت Whatsminer تاکنون سری m30 را فرستاده است، بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که تاثیر مشکلات اخیر، آن چنان هم بد نبوده است.

فیل سالتر (Phill Salter) رئیس شرکت Genesis Mining operations با وجود تایید مشکلات، اشاره کرده که تمام شرکت‌ها هم‌اکنون این مشکلات زیر ساختی را دارند و باید هر طور که شده، با آن‌ها دست و پنجه نرم کنند. وی بیان می‌کند:

زنجیره تامین در سراسر دنیا متوقف شده و پروژه‌های جدید ما، کندتر از چیزی که پیش از این برنامه ریزی شده بود، پیش می‌روند. اما این شرایط در حال حاضر برای همه برقرار است.

با این که منابع دستگاه‌های استخراج اغلب تاثیر زیادی را از شیوع ویروس کرونا به خود ندیده‌ و متضرر نشده‌اند، اما تقاضای ماشین‌های استخراج در مدت اخیر، کاهش پیدا کرده است. تحلیلگران ماینینگ، عقیده دارند که کاهش قیمت بیت کوین به دلیل هاوینگ سال ۲۰۲۰ (ماه می)، اصلی‌ترین دلیل برای رخ دادن چنین پدیده‌ای است. سخنگوی شرکت Argo درباره این موضوع چنین توضیح می‌دهد:

درک و دانش ما از بازار می‌گوید که به دلیل احتیاط شرکت‌ها و عملیات ماینینگ به خاطر هاوینگ پیش رو، تقاضا برای ماشین‌های به‌‌روز و ابزارهای کاربردی و موثر، کاهش پیدا کرده است.

علاوه بر این، شرکت Genesis Mining اضافه می‌کند که این موضوع (کاهش تقاضای ماشین‌های ماینینگ) می‌تواند نرخ بیت کوین را پایین بیاورد. اگر ماینرهای کمتری نسبت به استخراج اقدام کنند، سطح چالش و سختی ماینینگ به صورت کلی کاهش پیدا می‌کند و کار راحت‌تر می‌شود.

دشواری این کار کاهش یافته است و این مستقیما به دلیل کرونا نیست، بلکه به خاطر کاهش قیمت‌ها است. بسیاری از ماینرها در این شرایط، درآمد دلخواهی را به دست نمی‌آورند و به همین دلیل کار خود را متوقف می‌کنند.

نظر شما در مورد تاثیر ویروس کرونا روی ماینرهای بیت کوین چیست؟ آیا ویروس کرونا و شیوع آن‌ را مشکلی بزرگ برای بازار ارز دیجیتال می‌بینید یا آن را فرصتی برای شکوفا شدن عملیات ماینینگ و استخراج تلقی می‌کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: decrypt