شیوع ویروس کرونا در حال حاضر بازار مسکن را دچار تشنج کرده است و این یک طوفان عظیم دیگر برای بازارهای مسکن مانند سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ است.

متخصصان بازار مسکن هشدار می‌دهند که ویروس کرونا باعث سقوط بازار مسکن در فروش و قیمت‌ها برای آینده قابل پیش بینی خواهد شد. آن‌ها می‌گویند که فروشندگان نمی‌خواهند افرادی که برای خرید خانه آنها می‌روند، چیزی را لمس کنند و یا سرفه کرده و کارهای دیگری را انجام دهند که باعث انتقال ویروس می‌شود.

شیوع ویروس کرونا بازار سهام را هم دچار تزلزل کرده است و سقوط بازار مسکن ممکن است قربان بعدی این بیماری باشد. در حالی که ویورس کرونا در حال حاضر بازار سهام را خراب کرده است، مشاوران مسکن همچنین هشدار می‌دهند که احتمال سقوط بازار مسکن نزدیک است.

دنیس شرودر، مشاور مسکن اوکلاهما سیتی، می‌گوید که مشتری از آنها سؤال می‌کند که باید تا زمانی که این بیماری همه گیر پایان یابد، فروش خانه خود را متوقف کنیم.

یکی دیگر از نمایندگان املاک اوکلاهما می گوید:

نگرانی من خود ویروس کرونا نیست، این اختلال قریب به اتفاق است و باعث اتفاقات بسیاری می‌شود. ما قبلاً در ایتالیا برخی از اثرات را مشاهده کرده‌ایم که در آن موقتاً پرداخت وام را متوقف کرده‌اند.

این اختلالات می‌تواند باعث ترس و عدم اطمینان بازار مسکن شود. اگر ویروس کرونا منجر به رکود گسترده در اقتصاد شود، می تواند اثرات سرایت به بازار مسکن را به وجود آورد.

اینها ممکن است شامل افزایش بیکاری و پایین آمدن درآمد در نتیجه پرداخت‌های معوق شده باشد. این مسئله باعث ایجاد بحران وام مسکن زیرمجموعه شد که آخرین رکود بزرگ را ایجاد کرد. اقتصاد آهسته همچنین نرخ بدهی به درآمد را خصوصاً با حباب رکورد بالا برای بدهی‌های خانوار افزایش می‌دهد. در نتیجه، خریداران کمتر واجد شرایط خرید خانه خواهند بود و منجر به سقوط تقاضا و پایان دادن به رشد زودگذر قیمت مسکن می‌شود.

مشاورین مسکن خطرات جدی برای بازار میکن را همزمان به شیوع ویروس کرونا را می‌بینند

در پی گشترس این ویروس در جهان بعضی از افراد اینگونه در فیس بوک خود نوشتند:

اگر فروشنده بودم، حاضر به این نبودم که افراد به خانه من بیاییند و وسایلم را لمس کرده یا رو آنها سرفه کنند.

من فکر می‌کنم که در حال تجربه کردن جابجایی چیزها هستیم. من تفاوت‌های زیادی را در گروه‌های سنی می‌بینم، مشتری‌های قدیمی من تصمیم گرفته‌اند که تا بعد از انتخابات صبر کنند.

من نمی‌خواهم بگویم که دچار ترس شده‌ام، اما در حال تجربه یک تغییر در بازار هستیم. من تعداد زیادی کنسلی برای سفرهای فروشنده‌های برون مرزی خود داشتم.

فقط این حکایات نیستند که سقوط بازار مسکن را پیش‌بینی می‌کند. در یکی از داغ‌ترین بازارهای املاک و مستقلات ایالات متحده، انجمن معاملات ملکی کالیفرنیا در حال تجدید نظر در پیش بینی سال ۲۰۲۰ خود به سمت پایین است. قیمت خانه و فروش کالیفرنیا هم احتمالاً از این رکود بی‌تاثیر نخواهد ماند. انجمن امیدوار است که نرخ بهره پایین‌تر ممکن باشد برای به دست آوردن سود ناچیز برای سال کافی باشد، اما این ممکن است به سقوط شدید بازار مسکن در آینده نزدیک منجر شود.

فدرال رزرو در اوایل ماه جاری نرخ بهره را کاهش داد. فدرال رزرو همچنین ۱.۵ تریلیون دلار در بازار وام کوتاه مدت سیستم بانکی تزریق می‌کند. سیاست آسان پولی همان چیزی است که به سقوط بازار مسکن در سال ۲۰۰۸ کمک کرده است. نرخ پایین بهره باعث آخرین سقوط بازار مسکن شده است.

سقوط بازار مسکن بعد از بحران ویروس کرونا پابرجا خواهد ماند

سقوط قیمت مسکن در بحران کرونا

سقوط بازار مسکن بعد از بحران ویروس کرونا پابرجا خواهد ماند. احتمال دارد ویروس کرونا همان مشکل بزرگ جمعی را آغاز کند که به بدترین حباب مسکن در تاریخ منجر شود.

به گفته سوزان واچتر در دانشکده بازرگانی دانشگاه ونسون پنسیلوانیا، «گسترش عظیم عرضه پول» آخرین حباب مسکن را به وجود آورد.

آخرین باری که فدرال رزرو نرخ بهره را به ۱ درصد کاهش داد از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ بود. این تقاضای مصنوعی برای خانه‌هایی که مردم نمی‌توانند از عهده آن برآیند و همچنین معاملات مالی پرخطر از طرف بانک ها را تحریک می‌کند.

در ژانویه، یک مشاور مسکن منطقه دالاس، کسی که خانه‌های خود را برای امرار معاش می‌فروشد، به عموم مردم گفت که موجودی او ارزش قیمت مسکن فعلی را ندارد. او اظهار داشت که نرخ بهره پایین در حال ایجاد حباب مسکن است. این قبل از همه گیر شدن  ویروس کرونا، قبل از اینکه نرخ اضطراری به ۱٪ کاهش یابد و قبل از ۱.۵ تریلیون دلار نقدینگی اضافی در بازار پول بود.

اکنون که ویروس کرونا از ماه اکتبر اقدام به دستیابی سریع تریلیون دلاری سهام بورس کرده است (که دقیقاً به همین دلیل همزمان با ۷۷ میلیارد دلار فدرال در ماه تزریق نقدینگی به بازار بود)، این یک طوفان کامل از شرایط فاجعه بار را برای دیگر سقوط بازار مسکن ایجاد می‌کند.

منبع: ccn.com