همانند سایر شرکت‌ها، شرکت‌های فین‌تک نیز تحت تاثیر شیوع بیماری کووید۱۹ قرار گرفته‌اند. در این مقاله از کوین نیک، به بررسی تاثیر کرونا بر شرکت‌ های فین تک خواهیم پرداخت.

با پیشرفت جهان، شرکت‌های فناوری مالی (فین‌تک) شانس بیشتری برای تثبیت موقعیت‌ خود دارند. با اینکه استفاده از فناوری چیز جدیدی نیست، شرکت‌های فین‌تک بسیار بیشتر از سایر حوزه‌ها فناوری‌ها استفاده می‌کنند و این باعث می‌شود نسبت به موسسات مالی سنتی جایگاهی بسیار بالاتر داشته باشند. با شیوع بیماری کووید۱۹، زندگی و کسب‌وکار بسیاری از افراد به خطر افتاده است. در ادامه تاثیرات شیوع این بیماری را روی شرکت‌ها و استارتاپ‌های فین‌تک بررسی می‌کنیم.

سود شرکت‌ های فین‌ تک در بحران شیوع ویروس کرونا

برای بسیاری از شرکت‌های فین‌تک، محدودیت‌های مکانی وضع‌شده توسط دولت‌ها در سرتاسر جهان تاثیر چندانی ندارد. دلیل این امر این است که بسیاری از آن‌ها پیش از این نیز از مزیت دورکاری بهره‌مند بودند و عادت دارند که تمام زمان کاری در محل کار نباشند. برای بسیاری از آن‌ها روند کار به شکلی هموار جریان دارد.

مزیت دیگر برای شرکت‌های فین‌تک افزایش استفاده است. از آنجا که افراد دیگر نمی‌توانند مثل گذشته از خانه خارج شوند، مجبور هستند از کانال‌های پرداخت آنلاین وجوه خود را پرداخت و دریافت و یا خرید کنند. طبق گزارش اخیر شرکت مشاوره مالی بین‌المللی دِوییِر گروپ (deVere Group)، قرنطینه و تعطیلی اخیر باعث افزایش ۷۲ درصدی استفاده از اپلیکیشن‌های مالی در اروپا طی تنها یک هفته شده است.

بسیاری از این استارتاپ‌های فین‌تک اکنون با ارائه چند گزینه مختلف در حال استفاده حداکثری از این سکوی پرتاب هستند. مونزو (Monzo)، و تاید (Tide) دو نمونه از این استارتاپ‌ها هستند که هر دو در حال ارائه گزینه‌های مختلفی، از برنامه‌های بازپرداخت وام گرفته تا خدمات راهنمایی ویژه، هستند.

برخی شرکت‌ها از پرداخت‌های آنلاین هم فراتر رفته‌اند. ریزورپی (Razorpay) واقع در بنگلور، مرکز استان کارناتاکای هند، با شرکت تولید اثاثیه و مبلمان فثرلایت (Featherlite) همکاری خود را آغاز کرد تا به افراد امکان اجاره مبلمان اداری بدهد تا بتوانند از خانه کار کنند. شرکت هندی دیگری به نام پایتم (Paytm) نیز با همکاری شرکت بیمه ریلاینس جنرال (Reliance General Insurance) یک برنامه بیمه مرتبط با بیماری کووید۱۹ ایجاد کرده است. مشتریان می‌توانند این برنامه را در اپلیکیشن‌های پایتم ظرف فقط چند دقیقه خریداری کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ریپل نحوه پرداخت‌ های مالی در آینده و منافع ارز دیجیتال XRP را توصیف می‌کند

به گفته سنجای سوآمی (Sanjay Swamy) مدیر اجرایی شرکت همکاران پرایم ونچر (Prime Venture Partners)، که به تامین بودجه و پیشرفت استارتاپ‌های تازه‌نفس کمک می‌کند، شیوع بیماری کووید۱۹ می‌تواند سرعت پیشرفت حوزه فین‌تک را افزایش داده و تا پنج سال آن را جلو بیندازد. طبق اظهارات سوآمی، حوزه فین‌تک چندین فرصت و موقعیت عالی دارد که شیوع ویروس کرونا باعث سریع‌تر شدن دستیابی به این فرصت‌ها شده است.

تاثیر کرونا بر شرکت های فین تک

شرکت های فین تک

این مطلب راهم مطالعه کنید: بسته شدن تمام فروشگاه های خارج از چین اپل به علت شیوع ویروس جدید کرونا

شراکت دولت ایالات متحده با شرکت‌ های فین‌ تک

بخشی از این مزایا حاصل همکاری دولت ایالات متحده با این حوزه است. اداره کسب‌وکارهای کوچک ایالات متحده (SBA) یک فرم توافق‌نامه وام‌دهنده منتشر کرد تا به شرکت‌های غیربانکی اجازه دهد به عنوان وام‌دهنده در برنامه محافظت از چک حقوق (PPP) این سازمان شرکت کنند. با این شیوه، شرکت‌های فین‌تک می‌توانند روند وام‌گرفتن را برای کسب‌وکارهای کوچک تسهیل کنند.

همچنین گزارش‌هایی وجود دارند مبنی بر اینکه برخی بانک‌ها بنا به دلایلی ارائه این وام‌ها را به تاخیر می‌اندازند. این امر به شرکت‌های فین‌تک اجازه می‌دهد تا از این موقعیت استفاده کرده و شرایطی ارائه دهند که بانک‌ها نمی‌توانند محقق کنند.

با این حال، تاثیر کرونا بر شرکت‌ های فین تک می‌تواند جنبه‌های منفی نیز داشته باشد.

آثار منفی کرونا در حوزه فین‌ تک

بزرگترین اثر منفی شیوع بیماری کووید۱۹ بر حوزه فین‌تک احتمالا تامین سرمایه بوده است. بسیاری از استارتاپ‌ها معمولا طی یک مجموعه رویدادهای تامین سرمایه خدمات خود را گسترش می‌دهند. حتی اگر مشکلات مربوط به تامین سرمایه نتواند شرکت‌های فین‌تک را از عرش به فرش بکشد باز هم این شرکت‌ها احتمالا در این بحران اقتصادی دچار مشکل خواهند شد.

نکته منفی دیگر این بحران برای شرکت‌های فین‌تک تعدد رویدادهای این قبیل شرکت‌ها است که معمولا برای اهداف آموزشی یا برای تبلیغات برگزار می‌شدند. با اینکه تعدادی از رویدادها اکنون به صورت آنلاین برگزار می‌شوند، شرکت‌های فین‌تک مجبور به لغو یا تعویق رویدادهای دیگر شده‌اند. اگر این شرکت‌ها نتوانند از این رویدادها برای ایجاد نگرش مثبت نسبت به این حوزه استفاده کنند، این امر می‌تواند تاثیری منفی بر کسب‌وکارهای فین‌تک داشته باشد و این به معنای اندکی دردسر بعد از پایان بحران بیماری کووید۱۹ است.

منبع: coinspeaker.com