هفته گذشته گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌دهد بعضی از اعضای مهم طرح کلاهبرداری وان کوین (Onecoin) در مکزیک به قتل رسیدند. بر اساس گزارش‌ها اسکار بریتو ایبارا و ایگناسیو ایبارا از اعضای کلیدی این طرح کلاهبرداری ممکن است ربوده شده و به قتل رسیده باشند، اما هنوز انگیزه قتل آن‌ها مشخص نیست. وان کوین یکی از بزرگترین طرح ‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال است که بر اساس گزارش‌ها میلیاردها دلار از این راه کلاهبرداری شده است.

باوجود اینکه در سال‌های اخیر آگاهی بیشتری در مورد ارز دیجیتال و نحوه کلاهبرداری از آن ایجاد شده است اما هنوز عده زیادی از مردم برای به دست آوردن کسب سود بیشتر در دام کلاهبرداران گرفتار می‌شوند. صرفنظر از وان کوین طرح‌های کلاهبرداری دیگری هم وجود دارند که توانسته‌اند میلیون‌ها نفر را فریب دهند و میلیاردها دلار کلاهبرداری کنند.

در این مطلب از کوین نیک به برخی از بزرگترین طرح‌ها و روش‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال برای فریب سرمایه‌گذاران نگاهی می‌اندازیم.

طرح ‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال
پلاس‌توکن یکی از بزرگترین طرح ‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال

این مطلب را هم مطالعه کنید: بررسی یک گزارش مرموز در مورد کلاهبرداری بودن چین لینک

بزرگترین طرح ‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال

در سال ۲۰۱۹ مقامات چینی توانستند اعضای یکی از بزرگترین طرح های کلاهبرداری در آسیا در پلاس‌توکن «Plus Token» را شناسایی و دستگیر کنند. براساس گزارش‌ها اعضای ارشد طرح پانزی پلاس‌توکن توانستند نزدیک به ۳ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاران ناآگاه و فریب‌خورده سرقت کنند.

گفته می‌شود شرکت تجزیه و تحلیل بلاک‌چین «Chainalysis» موفق شده است نزدیک به ۱۸۰٫۰۰۰ بیت کوین، ۶٫۴۰۰٫۰۰۰ اتریوم، ۱۱۱٫۰۰۰ تتر و ۵۳ امیسگو مربوط به طرح پانزی پلاس‌توکن را ردیابی کند.

یکی دیگر از طرح های بزرگ کلاهبرداری ارز دیجیتال بیت‌کانکت «Bitconnect» است. گفته می‌شود تنها در طی یک سال این طرح توانسته است از یک عرضه اولیه (ICO) ناشناس به یک پروژه ارز دیجیتال ۲/۶ میلیارد دلاری تبدیل شود.

نکته جالب در مورد بیت‌کانکت این است که در اوج بدنامی یک پلترم رسانه‌ای تاسیس کرد و به مبارزه با اخبار بد علیه آن پرداخت، اما درنهایت با بررسی رسانه‌ای و فشار از سمت رگولاتوری‌ها، بیت‌کانکت در ژانویه سال ۲۰۱۸ متوقف شد و سرمایه‌گذاران فریب‌خورده دارایی خود را از دست دادند.

روش‌های رایج کلاهبرداری

معمولا همه‌ی طرح ‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال از دو خصلت ذاتی انسان‌ها یعنی طمع و شهوت برای پول استفاده می‌کنند.

مثلا بیت‌کانکت توانست با وعده نرخ سود ۲۵ درصد روزانه تعداد بسیار زیادی را برای پیوستن به این طرح کلاهبرداری فریب دهد. با وجود اینکه ادعای بیت‌کانکت کاملا غیرمنطقی به نظر می‌رسید بازهم عده زیادی با طمع کسب سود از سرمایه غیرفعال خود به این طرح ملحق شدند.

یکی از مهمترین نکات برای سرمایه‌گذاری تحقیق و کسب آگاهی در مورد شرایط آن است، اما معمولا سرمایه‌گذارانی که در طرح‌های کلاهبرداری سرمایه‌گذاری می‌کنند بدون تحقیق و جستجوی صحیح این کار را انجام می‌دهند.

البته کلاهبرداران می‌دانند که وعده سود سرمایه‌گذاری فوق‌العاده به اندازه کافی برای جذب سرمایه‌گذاران ناآگاه کافی است.

در عین حال طرح کلاهبرداری پلاس‌توکن علاوه بر استفاده از این تاکتیک برای جذب سرمایه‌گذاران ناآگاه، یک گام فراتر هم گذاشت. اعضای ارشد پلاس‌توکن تلاش بسیار زیادی کردند تا در رسانه‌ها این طرح را به عنوان یک کسب‌وکار سرمایه‌گذاری قانونی نشان دهند.

برای مثال پلاس‌توکن چندین همایش و گردهمایی حضوری برای آموزش سرمایه‌گذاری برگزار کرد و در فضاهای فیزیکی و سوپرمارکت‌ها هم تبلیغات زیادی انجام داد. همچنین اپلیکیشن پلاس‌توکن هم به عنوان یک کانال بازاریابی بسیار فعال بود.

یکی از اغواکننده‌ترین و جنجالی‌ترین تبلیغ‌های پلاس‌توکن استفاده از عکس‌های شاهزاده چارلز انگلستان برای جلب توجه عمومی به این طرح بود.

استفاده از اشخاص مشهور به عنوان یکی از جدیدترین تاکتیک‌های کلاهبرداران در حال افزایش است. در هک توییتر اخیر هم هکرها از این ترفند برای جلب توجه و سرقت دارایی از افراد ناآگاه استفاده کردند.

طرح ‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال
روش های مورد استفاده کلاهبرداران در طرح های کلاهبرداری ارز دیجیتال

این مطلب را هم مطالعه کنید: کلاهبرداری از طریق بیت کوین و راه های مقابله با آن

طرح‌های هرمی

بازاریابی چندسطحی یا هرمی (Multilevel marketing) هم یکی دیگر از استراتژی‌هایی است که توسط طرح ‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در طرح‌های هرمی که به بازاریابی شبکه‌ای هم مشهور است معمولا از اظهارات نادرست و غیرواقعی برای جذب سرمایه‌گذاران جدید استفاده می‌شود. سرمایه‌گذاران تازه هم به‌شدت به جذب اعضای خانواده و دوستان خود تشویق می‌شوند. همچنین فعالانه رسانه‌های اجتماعی برای جذب اعضای جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از تاکتیک‌هایی که توسط کلاهبرداران طرح‌های پانزی و هرمی مورد استفاده قرار می‌گیرد معرفی ارزهای دیجیتال و تبلیغات گسترده در مورد کسب سود از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین است. برای مثال یکی از سرمایه‌گذاران نیجریه‌ای که سرمایه خود را در یکی از این طرح‌ها از دست داده بود می‌گوید:

با وجود اینکه ما می‌دانستیم طرح سرمایه‌گذاری MMM در نیجریه یک طرح کلاهبرداری است، اما این اولین بار بود که ما با بیت کوین آشنا می‌شدیم و می‌توانستیم از طریق آن تجارت کنیم.

استفاده از نوآوری‌های مالی به طرح ‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال کمک می‌کند تا بتوانند هرگونه جرائم مالی خود را پنهان کنند؛ طرح کلاهبرداری MMM در نیجریه هم توانست به کمک استفاده از بیت کوین روی کلاهبرداری‌های خود سرپوش بگذارد.

در پایان تاکید می‌کنیم همواره برای سرمایه‌گذاری در یک حوزه جدید به‌خوبی مطالعه کنید و آگاهی لازم را به دست بیاورید تا به‌سادگی در دام کلاهبرداران گرفتار نشوید.

ضمنا اگر شما هم تاکتیک‌های دیگری از کلاهبرداران می‌شناسید که به کمک آن‌ها سرمایه‌گذاران را فریب می‌دهند، می‌توانید از طریق قسمت نظرات در زیر همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: news.bitcoin