سال ۲۰۲۰ برای ما دیفای را به ارمغان آورد و دیفای موقعیت توکن ‌های غیرقابل تعویض (NFT) را به شکل چشمگیری رونق بخشید. توکن ‌های غیر قابل تعویض دارایی‌هایی هستند که قابل تقسیم نبوده یا در صورت تقسیم شدن ارزش خود را از دست می‌دهند. به عنوان مثال، یک اثر هنری می‌تواند یک NFT باشد (اگر یک تابلوی نقاشی مونه (نقاش فرانسوی) را تکه تکه کنید، بی‌ارزش خواهد شد). کریپتوکیتیز (CryptoKitties)، هنر دیجیتال، نام دامنه‌ها و هر آنچه که حقوق مالکیت را نشان می‌دهد می‌تواند یک NFT باشد. همان طور که می‌دانید، این نوع دارایی‌ها، مانند هنر و دیگر کالاهای کلکسیونی، بازارهای بسیار ویژه‌ای دارند که اغلب خرید و فروش آنها را دشوار می‌کند. دیفای همه اینها را تغییر داد و نقدینگی مورد نیاز NFTها را به همراه آورد.

چگونه دیفای نقدینگی مورد نیاز این بازارها را برای توکن ‌های غیرقابل تعویض (NFTها)  تأمین کرد؟

دیفای به دلیل توانایی دموکراتیک‌سازی دسترسی به خدمات مالی مانند وام‌دادن، قرض گرفتن، پس‌انداز و بیمه فراهم کرده و همچنین به دلیل ارزش فوق‌العاده‌ای که وارد این اکوسیستم‌ها می‌شود، در حال رونق است. به طور خلاصه، یک تغییر اساسی در امور مالی در حال رخ دادن است که در حال جلب توجه شرکت‌های بزرگ مالی است و آنها را درگیر خود می‌کند.

همین شش ماه پیش، کمتر از یک میلیارد دلار در پروتکل‌های دیفای قفل شده بود. این رقم اکنون به حدود ۱۴ میلیارد دلار رسیده است. همراه با بازتاب انفجار دیفای، فروش NFT با یک میلیون دلار فروش در هفته اول ماه سپتامبر سر به فلک کشید، یک ماه بعد دو برابر شد و به ۲ میلیون دلار رسید. دیفای از طریق مالکیت مشترک از طریق پاره سهم (fractionalized ownership)، که نقدینگی و اندازه بازار را افزایش داده، توکن ‌های غیر قابل تعویض (NFTها) را در دسترس و مقرون به صرفه‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل توکن های غیرقابل تعویض؛ از تولید تا فروش NFT

جالب‌ترین NFTهای موجود در بازار امروز

بین هنرهای دیجیتال، قطعات بازی، کالاهای کلکسیونی و حقوق فعالیت در اکوسیستم‌های دیفای، اشکال مختلفی از NFTها وجود دارند.

در ماه دسامبر، هنرمند دیجیتال، Beeple، با فروش ۳/۵ میلیون دلار توکن ‌های غیر قابل تعویض (NFTها) مرتبط با مجموعه هنری ترکیبی دیجیتالی- فیزیکی خود، رکورد زد. به نظر می‌رسد هنر دیجیتال روند رو به رشدی است که در سال ۲۰۲۱ ادامه می‌یابد و در حال حاضر ارزش کل هنرهای دیجیتالی بیش از ۳۰/۵ میلیون دلار است.

Museum District در Decentraland یک فضای دیجیتالی نسبتاً جذاب برای کلکسیونرهاست تا هنر دیجیتال خود را نمایش داده و به اشتراک بگذارند.

کارت‌‌های حیات وحش با قابلیت بازی و سرگرمی با ایجاد امکان مالکیت توکن ‌های غیر قابل تعویض (NFTها) که نمایانگر سرپرستی گونه‌های در معرض خطر هستند، حفاظت از حیات وحش را نشان می‌دهند. صاحب کارت برای نگهداری آن ملزم به پرداخت مالیات ناچیزی است که به گروه‌های حفاظت تعلق می‌گیرد. این کارت‌ها همیشه برای فروش هستند، بنابراین کاربر دیگر می‌تواند سرپرستی را هر زمان که بخواهد از آن خود کرده و این کار به مبلغ اهدا شده می‌افزاید.

در این بازی ویدیویی مبتنی بر بلاکچین با نام شش اژدها (The Six Dragons)، بازیکنان «مواد تشکیل دهنده» NFT را برای ساختن اسلحه‌ها جمع می‌کنند. آمار سلاح‌ها، کمبود و احتمال نابودی سلاح‌های ساخته شده از تجمیع تجربه بازیکن و ورودی تصادفی تعیین می‌شود. ورود داده‌های تصادفی، لایه دیگری از هیجان و شگفتی را به بازی اضافه می‌کند. قراردادهای هوشمند می‌توانند برای تعیین توزیع، شکل ظاهری و ویژگی‌های مختلف یک NFT به کار روند.

رونق توکن ‌های غیرقابل تعویض

با توجه به رشد انفجاری، آینده NFTها چه خواهد شد؟

هنر دیجیتال Beeple، بخش موزه Decentraland ، Wildcards و Six Dragons ایده‌های اساسی را ارائه می‌دهند که می‌توان اپلیکیشن‌های جدید NFT را بر اساس آنها متصور شد. به عنوان مثال، توکن ‌های غیر قابل تعویض (NFTها) می‌توانند فرصت‌های مالکیت مشترک از طریق پاره سهم را ایجاد کنند. تصور کنید که یک قطعه از ماشین عجیب و غریب، یک نقاشی، یا یک اثر باستانی را در اختیار داشته باشید. NIFTEX مالکیت مشترک کارت‌های کمیاب Axie Infinity و Almace را آغاز کرد که بیش از ۱۰۰۰ ETH در اولین هفته پس از انتشار تراکنش داشتند.

NFTها می‌توانند به حمایت از سازندگان محتوا در تأمین معاش خود کمک کنند. همان طور که پریانکا دسای (Priyanka Desai)، معاون اصلی عملیات در OpenLaw بیان کرد:

هنگامی که صحبت از نحوه پرداخت به تولیدکنندگان محتوا می‌شود، در اینجا دیفای وارد می‌شود. و وقتی صحبت از دارایی سازندگان می‌شود، همه اینها مربوط به NFTهاست.

موسیقی، هنرهای تجسمی، فیلم‌ها و سایر خلاقیت‌های منحصر به فرد همگی توانایی نمایش به عنوان NFTها را دارند.

پیوند دیفای-NFT قوی است

به نظر می‌رسد حداقل در حال حاضر، رونق توکن ‌های غیرقابل تعویض با موفقیت دیفای گره خورده است. پروتکل‌های بسیاری از دیفای وجود دارند که می‌توانند توکن ‌های غیر قابل تعویض (NFTها) را برای اعطای نوعی «حق امتیاز»، برای دستیابی به مزایای خاص در یک اکوسیستم جایگزین کنند.

در نمایش دیگری از پیوند بین NFT و دیفای، هنگامی که یرن فایننس (Yearn.Finance) Y.Insure  را ایجاد کرد، برای اعمال بیمه بدون KYC روی هر دارایی دیجیتال، از NFTها برای نشان دادن بیمه نامه‌ها استفاده کرد. NFTها اکنون می‌توانند به عنوان وثیقه برای دریافت وام استفاده شوند و امکانات استفاده از این دارایی‌های منحصر به فرد را گسترش دهند.

با توجه به گیمیفیکیشن که توسط توکن ‌های غیر قابل تعویض (NFTها) فعال شده و سایر عناصر «سرگرم‌کننده» که در حال حاضر در جاهای دیگر حوزه رمزنگاری بارز نیستند، پیش‌بینی شده است که NFTها از هر ۱۰ کاربر جدید، چهار کاربر را وارد حوزه رمزنگاری کنند. اگر سال ۲۰۲۰ سال دیفای بود، ۲۰۲۱ می‌تواند سال NFTها باشد.

نظر شما در مورد رونق توکن ‌های غیرقابل تعویض چیست؟ در سال ۲۰۲۱ باید منتظر چه تحولاتی در این زمینه باشیم؟ نظرات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: dailyhodl