ورود به دنیای ارز دیجیتال برای افرادی که با اصطلاحات ناشناخته، زبان خاص و دانش پایه آن آشنا نباشند ممکن است دشوار باشد. این دشواری حتی بیشتر هم خواهد شد وقتی متوجه شوید ارزهای دیجیتال مختلفی وجود دارند که در نام همه آن‌ها «بیت کوین» به کار رفته است. با وجود این‌که این موضوع می‌تواند گیج کننده باشد اما تفاوت آنها بسیار ساده قابل فهم است. در این مطلب قصد داریم درباره تفاوت بیت کوین کش و بیت کوین اصلی اشاره کنیم.

پیدایش بیت کوین

درست پیش از اینکه ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۹ بیت کوین را راه‌اندازی کرد در وایت پیپر بیت کوین از ایده خود به عنوان یک «پول الکترونیکی کاملا همتا به همتا» نام‌ برده بود. این پول الکترونیکی امکان انجام پرداخت‌های آنلاین از یک شخص به شخص دیگر بدون نیاز به یک موسسه مالی واسطه را فراهم می‌کند. در نهایت نام این پول الکترونیکی بیت کوین گذاشته شد و از «BTC» به عنوان نماد آن استفاده شد.

پس از چند سال و با اختلاف نظرهایی که بین جامعه اصلی بیت کوین و توسعه دهندگان آن در خصوص مقیاس‌پذیری آن رخ داد مشخص شد اختلافات بین اعضا بسیار جدی و غیرقابل حل است، به این ترتیب از طریق فورک (fork) در پروتکل‌های اصلی یک شکاف در جامعه بیت کوین رخ داد و بیت کوین به دو دسته تقسیم شد.

تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش

هاردفورک بیت کوین کش و جدا شدن از بیت کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: بیت کوین اس وی چیست؟ آیا BSV همان ایده ساتوشی ناکاموتو است؟

هاردفورک بیت کوین کش

گروه اول افرادی بودند که طرفدار افزایش اندازه بلوک‌ها بودند تا امکان پردازش سریع‌تر معاملات، حذف نرخ بالای کارمزد تراکنش‌ها و سهولت استفاده از آن به عنوان یک روش پرداخت برای همه فراهم شود. اما گروه دیگر اعتقاد داشتند این هزینه‌های تراکنش بالا، مطلوب و حتی لازم است و سرعت پایین تراکنش به امن‌تر شدن شبکه کمک می‌کند.

در نهایت در تاریخ ۱ اوت سال ۲۰۱۷ و با انجام هاردفورک بیت کوین کش با نماد «BCH» از بیت کوین اصلی  جدا شد. بعد از این جدایی ظرفیت بلوک‌های شبکه بیت کوین کش به ۳۲ مگابایت افزایش پیدا کرد در حالی که حداکثر ظرفیت بلوک‌های بیت کوین ۴ مگابایت است که البته یک راه حل بحث برانگیز به نام سگ ویت (Segwit) هم برای افزایش سرعت تراکنش‌ها در بیت کوین توسط توسعه دهندگان در نظر گرفته شده است.

جالب اینجاست عموما داستان‌هایی که درباره بیت کوین گفته شده است از آن به عنوان طلای دیجیتال یاد می‌شود که نباید آن را هزینه کرد بلکه باید بیت کوین را ذخیره و نگهداری کرد. در حالی که این موضوع با دیدگاه اصلی ساتوشی ناکاموتو که بیت کوین را به عنوان یک پول الکترونیکی همتا به همتا معرفی کرده بود کاملا تفاوت دارد.

راه حل لایه دوم در مقابل مقیاس پذیری روی زنجیره اصلی

یکی دیگر از اصطلاحاتی که شاید برای تازه‌واردان به دنیای ارز دیجیتال کمی مبهم باشد، واژه لایه دوم (second layer) است. همانطور که از اسم این عبارت بر می‌آید: لایه دوم به معنی یک لایه جدید روی بلاک چین است، جایی که معاملات و تسویه‌حساب‌ها قبل از قرارگیری در زنجیره اصلی، قابل انجام است. بدون شک محبوب‌ترین و توسعه یافته‌ترین لایه دومی که برای بیت کوین می‌شناسیم، شبکه لایتنینگ (Lightning Network) است.

یک لحظه صبر کنید، شاید الان برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که اگر هدف بیت کوین افزایش شفاففیت، سادگی و بدون نیاز به یک واسطه مورد اعتماد است، آیا وجود لایه دوم قضیه را پیچیده‌تر نمی‌کند؟

درحالی که لایه دوم مانند شبکه لایتنینگ به عنوان راه حلی برای حل مشکل مقیاس پذیری و تراکم شبکه بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد، باز هم مانند سگ ویت منتقدان زیادی دارد. یکی از این انتقادها در مورد ضرورت اعتماد به طرف‌های ناشناس برای انتقال وجه قبل از انجام تراکنش در بلوک است.

شبکه بیت کوین کش، به اینچنین لایه دومی نیاز ندارد، چرا که از ظرفیت و سرعت خوبی برای انجام تراکنش‌ها به صورت مستقیم روی زنجیره اصلی برخوردار است. البته این رویکرد هم منتقدان خاص خودش را دارد به خصوص وقتی صحبت از توانایی استفاده از این ارز دیجیتال به عنوان پول نقد می‌شود، پیچیدگی‌های غیرضروری آن باعث به‌وجود آمدن مشکلات احتمالی بیشتر می‌شود که این امر یکی از دلایل جدا شدن بیت کوین از بیت کوین کش محسوب می‌شود.

تفاوت بیت کوین کش و بیت کوین

تفاوت بیت کوین کش و بیت کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: از کدام کیف پول بیت کوین کش در سال ۲۰۲۰ استفاده کنیم؟

هر دو ارز را امتحان کنید

بهترین راه برای اینکه تفاوت اساسی بین بیت کوین کش و بیت کوین اصلی را درک کنید این است که هر دو ارز را برای مدتی امتحان کنید. با نقل و انتقال مبالغ کوچک بیت کوین و بیت کوین کش بین دوستانتان با چند کیف پول یا والت مختلف، یا استفاده از آن‌ها برای پرداخت کالاها یا خدمات بهتر می‌توانید با نحوه کار آن‌ها آشنا شوید. می‌توانید زمان و هزینه تراکنش‌ها را با هم مقایسه کنید، نوسانات بازار آن‌ها را زیرنظر بگیرید و راحتی و امنیت آن ها را امتحان کنید. به این ترتیب از مزایا، معایب و ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر کدام از این ارزها مطلع خواهید شد.

کیف پول «Bitcoin.com» از هر دو ارز بیت کوین و بیت کوین کش پشتیبانی می‌کند و به صورت رایگان قابل دانلود است. همچنین شما می‌توانید از طریق کارت‌های اعتباری هم بیت کوین و بیت کوین کش را خریداری کنید، اما اگر به دنبال راه خصوصی‌تری هستید می‌توانید از «local.Bitcoin.com» استفاده کنید که یک پلتفرم معاملاتی رمگذاری شده است که امکان خرید بیت کوین کش را از طریق چند راهکار پرداخت بدون نیاز به احراز هویت فراهم می‌کند.

استفاده از یک پول بدون نیاز به نظارت و در یک اقتصاد کاملا آزاد بدون نیاز به واسطه ایده‌ای بسیار هیجان‌انگیز است که از آینده جریان‌های اقتصادی خبر می‌دهد همانطور که ساتوشی ناکاموتو و دیگران از آینده متصور بودند.

صرفنظر از اینکه یک شخص ترجیح می‌دهد تنها یک ارز دیجیتال وجود داشته باشد تا تعداد بیشماری از آن، اکثر افراد با این چشم انداز موافقند که وجود یک پول الکترونیکی کاملا همتا به همتا که امکان پرداخت آنلاین را به صورت مستقیم و بدون نیاز به یک موسسه مالی واسطه فراهم کند چیزی است که ارزش جنگیدن دارد.

اگر شما هم تجربه استفاده از بیت کوین کش را دارید، می‌توانید نظر و تجربه خودتان را از طریق کوین نیک با ما در میان بگذارید و به کامل‌تر این مطلب کمک کنید.

منبع: bitcoin