وقتی در مورد اتریوم صحبت می‌کنیم، به دومین بازار ارز مجازی در سراسر دنیا و چیزی اشاره می‌کنیم که با پیشنهاد خلاقانه‌ خود موفق به جذب میلیون‌ها سرمایه‌گذار شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت اتریوم با بیت کوین بپردازیم. جوهره اصلی اتریوم به چالش کشیدن و دگرگون کردن هر چیزی است که ما در حال حاضر می‌دانیم. به لطف این واقعیت، امکان ایجاد و توسعه برنامه‌های جدید و رمز‌ارزهای جدید که بسیار سریع‌تر از سایر پلتفرم‌هاست، فراهم می‌شود.

تفاوت اتریوم با بیت کوین

بیت کوین

اتریوم چیست؟

اولین گام برای درک مفهوم اتریوم، اینست که بفهمید عملکرد آن چیست و چطور باید قواعد بازی را برای یادگیری ویژگی‌های اصلی تغییر دهید و اینکه چرا به عنوان رقیب برای پلتفرم‌های مشابهش در نظر گرفته می‌شود. Bitcoin pro بهترین نرم‌افزاریست که توسط کاربران بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اولاً اتریوم تحت اختیار هیچ نهاد دولتی نیست، یعنی یک سیستم غیرمتمرکز است. این نوع سیستم با رویکرد متمرکز فرق دارد، زیرا دومی توسط یک نهاد واحد به منظور از بین بردن بی‌اعتمادی بین طرفین کنترل می‌شود. به علاوه این سیستم‌های متمرکز در یک نقطه واحد با شکست روبرو می‌شوند و به یک هدف در تیررس برای هکرها و مستعد قطع برق بیشتر تبدیل می‌شوند.

در این صورت، هکرها یا حتی همان شرکت از فرصت برای ورود به سیستم داده‌ها استفاده کرده و بدون مشکل خاصی، اطلاعات را در اختیار می‌گیرد.

به همین دلیل یکی از ویژگی‌های که در اتریوم بیشتر موکد است، حفظ خودش به عنوان یک سیستم غیرمتمرکز و مستقل است و اینکه هیچ نهادی روی آن کنترل نداشته باشد. از آنجا که به طور همزمان از هزاران کامپیوتر در سراسر دنیا بهره‌برداری می‌کند، با وجود نداشتن یک نقطه شکست، هرگز نمی‌تواند کاملا قطع شود.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال و پلتفرم اتریوم چگونه کار می کند

اتریوم و بیت کوین چقدر با هم فرق دارند؟

این رمزارز به نوبه خود در هر یک از تک تک معاملاتش از امنیت برخوردار است که باعث می‌شود تا ارزش استفاده از فناوری «بلاکچین» را داشته باشد.

این دومین رمزارز دنیا، به عنوان یک شبکه بلاکچین عمومی و توزیع شده عمل می‌کند، برخلاف اینکه هر دو برای کاربران قابل استخراج و قابل تبادل هستند، اما تفاوت اتریوم با بیت کوین قابل توجه است.

  • مثلا بیت کوین برای ردیابی مالکیت ارز دیجیتال از بلاکچین استفاده می‌کند که آن را به یک سیستم دیجیتال بسیار موثر بین دو کاربر تبدیل می‌کند. اتریوم به سهم خود، قصد دارد تا کد برنامه نویسی یک برنامه خاص را راه اندازی کند.
  • حداکثر حد مجاز از این ارز برای برای بیت کوین، ۲۱ میلیون می‌باشد که در زمان معینی حاصل می‌شود، در حالی‌که عرضه اتر می‌تواند نامحدود باشد. از نظر استخراج بلوک‌های بیت کوین تقریبا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و اتریوم حداکثر برای حدود ۱۲ ثانیه هدف‌گذاری کرده است. این بدان معناست که اتریوم اعتبارسنجی سریع‌تری نسبت به بیت کوین خواهد داشت.
  • گفته می‌شود که اتریوم از فناوری که بیت کوین قبلا استفاده می‌کرده است، پیروی می‌کند و قابلیت‌های آن تا حد زیادی بهبود یافته است. این شبکه‌ای است که یک مرورگر اینترنتی، سیستم پرداخت و زبان رمزگذاری شده دارد که این امکان را به کاربران می‌دهد تا برنامه‌های اتریوم غیرمتمرکز را به صورت بلاکچین ایجاد کند.

این برنامه‌ها قابلیت به روز رسانی غیرمتمرکز مفاهیم موجود قبلی یا ایده‌های کاملا خلاقانه را دارند. این امر در حقیقت باعث می‌شود تا واسطه‌های بالقوه و هزینه‌های ناشی از آنها از بین بروند. یک نمونه بارز در مورد «Likes» و «Share» کاربران مشهور یا هنرمندانی که یک پروفایل فیسبوک دارند قابل مشاهده است، یعنی جایی که تنها سود حاصل از طریق تبلیغات قرار داده شده در صفحات شخصی‌شان است و مستقیما در اختیار فیسبوک قرار می‌گیرد.

همین اتفاق در مورد نسخه غیرمتمرکز نرم‌افزار بیت کوین اتفاق می‌افتد، یعنی جایی که شما بخشی از سود تولید شده توسط این شرکت در آینده و نه فقط یک یافته برای کمک به آن را دریافت می‌کنید. اینگونه است که می‌توان حذف پرداخت به واسطه‌ها برای انجام هر نوع خدمات توسط اتریوم را دیگر تفاوت اتریوم با بیت کوین دانست.

بیشتر بخوانید: مقایسه ریپل با بیت کوین و اتریوم: متمرکز یا غیرمتمرکز؟

ماشین مجازی اتریوم (EVM)

ماشین مجازی اتریوم ابداع اصلی اتریوم به شمار می‌رود، یک نرم‌افزار تورینگ کامل که تقریبا هر مشکل محاسباتی را می‌توان با آن حل کرد و در همان شبکه اتریوم اجرا می‌شود. هدف اصلی آن، طراحی کدهای پیچیده الگوریتمی و تسهیل فرآیند ایجاد برنامه‌ها از طریق زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار سازگارتر و جلوگیری از ساختن یک بلاکچین کاملا جدید برای هر یک از برنامه‌ها است. اتریوم برای هر یک از برنامه‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا با همان پلتفرم توسعه یابند.

در نتیجه ماشین مجازی اتریوم از سایر شبکه‌ها جداست و به هر شرکتی این امکان را می‌دهد تا با استفاده از ماشین مجازی، بدون تاثیر روی سایر معاملاتی که انجام می‌شود، یک قرارداد هوشمند قوی‌تر و بزرگتر ایجاد کند.

منبع: Bmmagazine