بسیاری از ارزهای معمولی در دنیای واقعی از واحدهای کوچکی تشکیل شده‌اند که معادل یک صدم ارز اصلی هستند. برای مثال دلار آمریکا از صد سنت، روبل روسیه از صد کوپک و پوند بریتانیا از صد پنی تشکیل شده‌اند. اما در دنیای رمزارز، ارزهای دیجیتالی از واحدهای بسیار کوچکتری شکل گرفته‌اند.

در برخی از توکن‌های رمزارز، این واحدهای کوچک‌تر هیچ نام خاصی ندارند و مردم در حین صحبت از عبارتی مثل «۰/۰۰۰۵ دش» یا مانند آن یاد می‌کنند. اما واحدهای کوچک‌تر تشکیل دهنده برخی ارزهای دیجیتال نام خاص خودشان را دارند. واحدهای تشکیل دهنده بیت کوین ساتوشی نام دارند. در مورد لایت کوین (LTC) هم این واحدهای کوچک با نام لیتوشی (Litoshi) شناخته می‌شوند. شاید از خودتان بپرسید که لیتوشی چیست و هر لایت کوین از چند واحد لیتوشی تشکیل شده است. در این مقاله از کوین نیک قصد داریم به این سوال شما پاسخ بگوییم پس با ما همراه باشید.

خرید لایت کوین

هر لایت کوین از چند لیتوشی تشکیل شده

از آنجا که ارزهای معمولی در دنیای واقعی اکثرا صد واحدی هستند ممکن است در اینجا هم فکر کنید که هر صد لیتوشی یک واحد لایت کوین را تشکیل می‌دهد. اما این نظریه کاملا اشتباه است.

هر بیت کوین به ۱۰۰ میلیون ساتوشی تقسیم می‌شود. لایت کوین هم سیستمی مشابه با بیت کوین دارد. بنابراین هر لایت کوین معادل ۱۰۰ میلیون لیتوشی است. اگر بخواهیم یک واحد تشکیل دهنده لایت کوین را به صورت اعشار بنویسیم این عدد به صورت ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱ نوشته می‌شود.

چند محاسبه ساده برای تبدیل لیتوشی به لایت کوین

آیا ابزاری برای تبدیل لیتوشی به لایت کوین وجود دارد؟

ابزار یا نرم‌افزار خاصی برای تبدیل لیتوشی به لایت کوین وجود ندارد، برای این کار فقط به یک محاسبه ساده ریاضی نیاز خواهید داشت. کافی است تعداد لیتوشی مورد نظر را در عدد ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱ ضرب کنید (یا اینکه ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ را به آن تعداد تقسیم کنید).

برای مثال اگر شما ۶۰۰٫۰۰۰ لیتوشی دارید و می‌خواهید بدانید این لیتوشی‌ها معادل چه مقداری از لایت کوین است باید ۶۰۰٫۰۰۰ لیتوشی خود را در ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱ ضرب کنید و نتیجه آن رقم ۰/۰۰۶ لایت کوین خواهد بود.

حالا که می‌دانید هر واحد LTC از چند لیتوشی تشکیل شده شاید بخواهید نحوه تبدیل لیتوشی به بیت کوین یا دلار آمریکا را هم بدانید.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت لایت کوین در سال ۲۰۲۱

چطور می‌توان لیتوشی را به بیت کوین تبدیل کرد؟

اگر می‌خواهید ببینید ارزش لیتوشی‌هایتان به بیت کوین چقدر است انجام محاسبات آن کار دشواری نیست. برای این کار باید مقدار لیتوشی را در ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱ ضرب کرده و سپس عدد به دست آمده را با توجه به نرخ مبادله بیت کوین/ لایت کوین ضرب کنید تا مقدار ارزش آن را به بیت کوین به دست بیاورید. نرخ مبادلات را می‌توانید در صرافی رمزارز یا با جستجو در گوگل پیدا کنید.

در برخی از سایت‌ها مانند Cryptocoinsociety هم می‌توانید از ابزار ساده‌ای که برای تبدیل رمزارزها وجود دارد به این منظور بهره بگیرید. با جستجوی عبارت Cryptocurrency Converter در گوگل هم خیلی ساده می‌توانید به این ابزار آنلاین دست پیدا کنید.

تبدیل کننده ارزهای دیجیتال- آموزش محاسبه تبدیل لیتوشی به لایت کوین
ابزار تبدیل ارزهای دیجیتال و فیات در سایت cryptocoinsociety

فرض کنیم شما سه میلیون لیتوشی دارید. اگر نرخ مبادله بیت کوین / لایت کوین در صرافی رمزارز ۰/۰۰۶۹ باشد باید سه میلیون لیتوشی خود را در ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱ ضرب کنید تا معادل آن به لایت کوین را به دست آورده و سپس مقدار بدست آمده را در ۰/۰۰۶۹ ضرب کنید. پاسخ به دست آمده ۰/۰۰۰۲۰۷ بیت کوین یا به عبارت دیگر ۲۰٫۷۰۰ ساتوشی خواهد بود.

چطور لیتوشی را به دلار آمریکا تبدیل کنیم؟

برخی از مردم به ارزش توکن‌های رمزارز خود با توجه به بیت کوین اهمیت می‌دهند و برخی ترجیح می‌دهند ارزش آن به ارزهای فیاتی مثل یورو یا دلار را بدانند. در این صورت هم مشکلی وجود نخواهد داشت.

محاسبات ریاضی برای پی بردن به ارزش دلاری رمزارزها شباهت زیادی به مثال قبلی دارد. فقط این بار باید نرخ مبادله دلار آمریکا / لایت کوین را ببینید. البته می‌توانید با جستجو در گوگل از تبدیل کننده‌های آنلاین به این منظور کمک بگیرید.

فرض کنیم شما ۱/۶ میلیون لیتوشی دارید. اگر نرخ مبادله دلار / لایت کوین ۶۶/۶ باشد محاسبه شما باید به این شکل انجام شود. ۱٫۶۰۰٫۰۰۰ لیتوشی را در ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱ ضرب می‌کنید تا میزان توکن‌های خود به LTC را به دست بیاورید سپس حاصل را در ۶۶/۶ دلار ضرب می‌کنید تا ارزش آن به دلار ( ۱/۰۷ دلار) محاسبه شود.

جمع‌بندی

در دنیای رمزارز هم ارزهای دیجیتالی مثل ارزهای معمولی به واحدهای کوچکتری تقسیم می‌شوند. برخلاف ارزهای معمولی، توکن‌های رمزارز به ۱۰۰ واحد مساوی کوچک تبدیل نمی‌شوند. یک واحد LTC از ۱۰۰ میلیون لیتوشی تشکیل شده است. با این اوصاف، تبدیل کردن لیتوشی به لایت کوین یا سایر ارزها (تبدیل به ارزهای دیجیتال و ارزهای معمولی)، نیازمند چند محاسبه ساده ریاضی خواهد بود.

دیدگاه و تجربیات خود در این زمینه را در بخش نظرات کوین نیک ثبت کنید تا سایر مخاطبان هم بتوانند از آن استفاده کنند. از همراهی شما سپاسگذاریم.