بیت کوین از طریق معادلات ریاضی و الگوریتم‌های رمزنگاری‌شده به عنوان یک پوشش ریسک غیرمتمرکز در برابر سیستم بانکی طراحی شده است. حدود ۹۰٪ از کل بیت کوین که قبلاً استخراج شده، در گردش بوده یا برای همیشه از دست رفته و تنها تعداد کمی از ۲۱ میلیون بیت کوین باقی مانده است. سال ۲۱۴۰ تاریخ هدف برای پایان تولید بیت کوین است.

یکی از جذابیت‌های اصلی بیت کوین (BTC) این است که، برخلاف ارزهای فیات، عرضه آن محدود است. این امر به این دارایی یک ویژگی کاملاً ضدتورمی می‌بخشد که خود در جهانی که چاپ پول در بانک‌های مرکزی بسیار زیاد است، ویژگی مطلوبی است.

بیت کوین از طریق معادلات ریاضی به عنوان یک پوشش ریسک غیرمتمرکز در برابر سیستم بانکی طراحی شده است. همین سیستم بانکی عامل اصلی آخرین بحران اقتصادی در سال ۲۰۰۸ بود. با گذشت بیش از یک دهه، اقتصاد جهانی دوباره آشفته است و بانک‌ها به منظور تلاش برای جلوگیری از سقوط اقتصاد در ورطه مالی به چاپ پول می‌پردازند.

با تقریباً ۹۰٪ از کل بیت کوین که قبلاً استخراج شده، در گردش بوده یا برای همیشه از دست رفته، تعداد زیادی از آن باقی نمانده است. این نمودار صدور میزان قابل پیش‌بینی و عرضه پولی بیت کوین را به صورت ساده نشان می‌دهد:

نرخ تورم بیت کوین در طول زمان

نرخ تورم بیت کوین بر حسب زمان

برای درک اینکه چرا بیت کوین به این روش طراحی شده، باید چند سال به عقب برگردیم.

تاریخچه مختصری از بیت کوین

به دنبال تلاش‌ها برای تولید ارز دیجیتال، که موفق‌ترین آن B-money متعلق به یک مهندس کامپیوتر به نام وی دای (Wei Dai) در سال ۱۹۹۸ بود، ساتوشی ناکاموتوی اسرارآمیز از سال ۲۰۰۸ کار روی وایت پیپر خود را آغاز کرد. در اکتبر همان سال، این وایت پیپر با عنوان «بیت کوین: یک سیستم نقدی الکترونیکی همتابه‌همتا» منتشر شد.

در این مقاله ۹ صفحه‌ای، طراحی و استدلال‌های مربوط به یک ارز دیجیتال با هدف انجام کاری که قبلاً انجام نشده، یعنی تولید ارز غیرمتمرکز، ناشناس و بدون نیاز به مجوز ارائه شد. در این وایت پیپر آمده:

آنچه لازم است، یک سیستم پرداخت الکترونیکی مبتنی بر اثبات رمزنگاری به جای اعتماد است، که به هر دو طرف امکان می‌دهد بدون نیاز به شخص ثالث مورد اعتماد مستقیماً با یکدیگر معامله کنند.

ساتوشی طرفدار سیستم بانکی مدرن، به ویژه روش بانکداری مبتنی بر ذخیره جبران کسری نبود که به موجب آن بانک سپرده‌ها را پذیرفته و با پول افراد دیگر وام داده یا سرمایه‌گذاری می‌کند، اما اندکی از این سپرده‌ها باید به عنوان ذخایر نگه داشته شوند.

در روزهای ابتدایی، بیت کوین به دلیل علاقه و آزمایش نرم افزار آن میان کاربران ارسال می‌شد. اولین استفاده واقعی از BTC برای خرید واقعی چیزی در سال ۲۰۱۰ انجام شد که Laszlo Hanyecz در ازای ۱۰۰۰۰ بیت کوین در انجمن bitcointalk سفارش پیتزا داد. وی یک سفارش ۲۵ دلاری پیتزا در ازای بیت کوین دریافت کرد که برای آن اولین تراکنش واقعی این دارایی را انجام داد.

تاسیس صرافی برای بیت کوین

در سال اول تولد بیت کوین، هیچ صرافی برای تغییر ارز فیات به بیت کوین و بالعکس وجود نداشت. این نیاز اساسی توسط جد مک کالیب (Jed McCaleb) رفع شد که نام دامنه خود را از mtgox.com به اولین صرافی بیت کوین به نام Mt. Gox تبدیل کرد که در اصل با عنوان Magic: The Gathering Online Exchange شناخته می‌شد.

تا سال ۲۰۱۴، Mt. Gox هفتاد درصد تراکنش‌های جهانی بیت کوین را انجام می‌داد و به تدریج زیرساخت‌های آن تحت فشار قرار گرفت. همچنین، به دلیل مسائل نظارتی اجازه ورود به سیستم بانکی ایالات متحده را نداشت. این صرافی در پی از دست دادن بیش از ۷۴۴٫۰۰۰ بیت کوین، در سال ۲۰۱۴ بسته شد.

با رشد محبوبیت و قیمت این دارایی، صرافی‌ها و پلتفرم‌های تجاری بیشتری راه‌اندازی شدند و پذیرش بیت کوین در سراسر جهان افزایش یافت. در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۱۹، بیت کوین ده ساله شد و یک دارایی دیجیتال شناخته شده در سطح جهانی بود که با قیمت حدود ۳۸۷۰ دلار معامله می‌شد.

از ۲۱ میلیون بیت کوین، چه تعداد برای استخراج باقی مانده است؟

در زمان نوشتن این مقاله، ۱۸/۶ میلیون بیت کوین در گردش است. به عبارتی ۸۸/۵۷٪ از حداکثر ۲۱ میلیون بیت کوین که از پیش تعیین شده است. این بدان معناست که تقریباً ۲/۴ میلیون بیت کوین برای استخراج باقی مانده است. با توجه به مدل ریاضی حاکم بر صدور بیت کوین، استخراج ۱۱/۵ درصد باقیمانده حدود ۱۱۹ سال طول می‌کشد.

سال ۲۱۴۰ تاریخ هدف برای پایان تولید بیت کوین است. هر چهار سال، تعداد بیت کوین‌های تولید شده در هر بلوک به نصف کاهش می‌یابد که به آن هاوینگ می‌گویند.

تولید بلوک ده دقیقه طول می‌کشد و پاداش استخراج فعلی ۶/۲۵۰ بیت کوین برای هر بلوک است. در سال ۲۰۲۴، یعنی هاوینگ بعدی، این عدد به ازای هر بلوک به ۳/۱۲۵ بیت کوین کاهش می‌یابد. هر چهار سال این مقدار نصف می‌شود تا زمانی که عرضه آن تمام شود. در حال حاضر، روزانه ۹۰۰ بیت کوین استخراج می‌شود.

ویژگی هاوینگ باعث ایجاد مدل‌های قیمت‌گذاری مانند نسبت «انباشت به جریان» می‌شود. واحد پولی در گردش (انباشت) به تعداد سکه‌های استخراج شده تقسیم می‌شود (جریان) که بیت کوین را به یک ارز «قوی» تبدیل می‌کند. این ارز تمایل دارد ارزش خود را افزایش دهد، همانطور که از زمان آغاز به کار آن همینگونه بوده است.

کمبود نیز تقاضا را برانگیخته و این امر به وضوح توسط رفتار آزمندانه نهادها در سال ۲۰۲۰ نشان داده شده که قیمت این دارایی را به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش داده است. با استفاده از بیت کوین به عنوان یک پوشش ریسک در برابر سیاست‌های مالی مورد تأیید دولت، معروف به چاپ پول، نهادها و سازمان‌ها اگر تصور کنند ارزش بیت کوین در بلند مدت افزایش می‌یابد، بعید است که این دارایی را بفروشند. این امر بیشتر به کمبود این دارایی دامن می‌زند.

بیت کوین‌های از دست رفته

در سال ۲۰۱۸، کارشناسان این صنعت برآورد کردند که حداقل ۴ میلیون بیت کوین وجود دارد که «از دست رفته و گم شده»، در حالی که ۲ میلیون آن سرقت شده است.

این امر باعث می‌شود از نظر تئوری وجوه در گردش فعلی نزدیک به ۱۴/۵ میلیون سکه قابل استفاده و قابل تجارت باشد. وال استریت ژورنال تخمین زده که حدود ۲۰٪ از کل سکه‌های موجود «گم» شده‌اند و بعید است که دوباره به گردش درآیند.

برآورد‌های افراطی‌تری از سکه‌های از دست رفته وجود دارد، مانند مقاله تحقیقاتی آوریل ۲۰۲۰ توسط مدیر Cane Island Alternative Advisors ، تیموتی پیترسون (Timothy Peterson) که ادعا کرد روزانه ۱۵۰۰ بیت کوین گم می‌شود، به این معنی که تنها ۱۴ میلیون از آنها در گردش خواهند بود.

اهمیت عدد ۱۳۳۷

عدد ۱۳۳۷ به‌صورت آنلاین به‌صورت گسترده برای نشان دادن واژه «LEET» استفاده می‌شود که به معنی «نخبگان» است. این عدد اغلب به بیت کوین ارتباط داده شده است. به این معنی که در صورت رسیدن این دارایی به قیمت‌های بالای هفت رقمی در دهه آینده، داشتن تنها ۰/۱۳۳۷ بیت کوین شما را در زمره نخبگان جهانی سرمایه‌گذار قرار می‌دهد.

در آخرین سقف قیمت نزدیک به ۴۲۰۰۰ دلار، این مقدار بیت کوین معادل ۵۶۰۰ دلار است، اما اگر قیمت این دارایی در دهه آینده به قلمروی هفت رقمی برسد ارزش آن خیلی بیشتر می‌شود. در حال حاضر، داشتن تنها یک بیت کوین فراتر از قدرت مالی میانگین اکثریت افراد در سن کار است که ده‌ها هزار دلار ندارند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ارزش بیت کوین چگونه تعیین می‌شود؟

نهنگ‌های بیت کوین چه کسانی هستند؟

مالکیت بیت کوین بسیار نامتعادل است، به این معنی که تعداد معدودی آدرس مالک اکثریت این دارایی هستند. این امر اخیراً با وجوه مالی عظیم شرکت‌هایی نظیر گری اسکیل و مایکرواستراتژی که هزاران بیت کوین را همزمان خریداری کرده‌اند، تشدید شده است. همچنین به طور گسترده گزارش شده که ساتوشی حدود ۱ میلیون بیت کوین استخراج کرده و هیچ یک از این سکه‌ها در دهه گذشته جابه‌جا نشده‌اند.

بر اساس فهرست Bitcoin Rich List، فقط ۱۰۱ آدرس حدود ۱۴٪ از مقدار فعلی عرضه بیت کوین را در اختیار دارند که معادل ۹۰ میلیارد دلار است، اگرچه بسیاری از آدرس‌های بزرگ به صرافی‌ها تعلق دارند. ۳۰ درصد دیگر از کل بیت کوین نیز در آدرس‌های نهنگ‌ها نگهداری می‌شود که ۱۰۰۰ تا ۱۰ هزار سکه در آنها قرار دارد.

یکی دیگر از آمارهای خیره‌کننده این است که حدود نیمی از آدرس‌ها کمتر از ۰/۰۰۱ بیت کوین را در اختیار دارند. بنابراین اساساً، بیش از ۸۵٪ کل بیت کوین‌هایی که در حال حاضر در گردش هستند، در آدرس‌های حاوی بیش از ۱۰ سکه نگهداری می‌شوند.

اگر این روند ادامه یابد و نهنگ‌ها قصد فروش دارایی‌های خود را نداشته باشند، مقدار بیت کوین باقیمانده برای خرید افراد متوسط به شدت محدود خواهد شد.

عرضه و تقاضا

در پایان، تنها ۲/۴ میلیون از ۲۱ میلیون بیت کوین باقی مانده که باید در طی ۱۱۹ سال استخراج شوند. با وجود تقریباً ۹۰٪ از کل BTC که در حال حاضر در گردش است یا برای همیشه از دست رفته، مقدار باقیمانده واقعاً محدود است.

چرخه فعلی بازار نشان می‌دهد که نهادها این دارایی را به میزان بی‌سابقه‌ای خریداری کرده‌اند و با توجه به شرایط وخیم اقتصادی کنونی در جهان، این روند احتمالاً تغییر نخواهد کرد.

قیمت این دارایی در طول دوازده سال عمر خود، در بازارهای خرسی به طور مداوم قله‌های جدید و کف‌های قیمتی را به وجود آورده است. گاوها و خرس‌ها در چهار چرخه بازار این ارز دیجیتال با هم مبارزه کرده‌اند، اما روند کلی صعودی بوده است.

همان طور که می‌دانیم، به غیر از قطع شدن برق جهانی یا پایان اینترنت، بعید به‌نظر می‌رسد که این روند صعودی در آینده تغییر کند.

نظر شما در مورد استخراج تعداد باقیمانده از ۲۱ میلیون بیت کوین و قیمتاین رمز ارز در آینده چیست؟ نظرات و پیشنهادات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: beincrypto