آیا تفاوت ساده میان سرمایه‌گذاران موفق ارزهای دیجیتال و کسانی را که در سال ۲۰۲۱ سرمایه‌گذاری نمی‌‌کنند، می‌دانید؟ موفق‌ها شروع کرده‌اند. اما با چه میزان سرمایه شروع کرده‌اند؟ حتماً شما هم برایتان این سؤال پیش آمده که میزان سرمایه گذاری در بیت کوین باید چقدر باشد؟

میزان سرمایه ‌گذاری در بیت کوین چقدر باید باشد؟

زمانی که برای اولین بار در بیت کوین و ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنید، سؤالات زیادی برایتان مطرح می‌شود:

  • آیا بیت کوین سرمایه‌گذاری خوبی است؟
  • بهترین روش خرید بیت کوین چیست؟
  • استراتژی جامع سرمایه‌گذاری در بیت کوین چیست؟
  • چه مقدار برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین مناسب است؟

این سؤالات می‌تواند شما را چنان گیج کند که مانع از شروع کارتان شود. اما نگران نباشید. ما در اینجا به این سؤالات پاسخ خواهیم داد و در مورد میزان سرمایه گذاری در بیت کوین به شما کمک کرده و همچنین شما را راهنمایی می‌کنیم که چگونه کارتان را شروع کنید.

البته این نکته را هم اضافه کنیم که در اینجا بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را یک نوع دارایی در نظر خواهیم گرفت، زیرا کل دارایی‌های دیجیتال ارزشمند هستند، نه فقط بیت کوین.

مبانی سرمایه‌گذاری‌‌

پیش از شروع، باید قوانین و مفاهیم اساسی سرمایه‌گذاری را به شما یادآوری کنیم. این قوانین برای هر فرد و هر ابزار سرمایه‌گذاری صادق است.

افراد ثروتمند پول خود را برای کسب درآمد غیرفعال سرمایه‌گذاری می‌کنند. شما می‌توانید تمام زندگی خود را برای کسب درآمد فعال کار کنید، اما تنها ثروتی که با گذشت زمان دوام دارد از درآمد غیرفعال شما حاصل می‌شود. هر زمان که درآمد غیرفعال شما بیش از هزینه‌های شما باشد، می‌توانید هر زمان که بخواهید کار کردن را متوقف کنید و همچنان درآمد کسب کنید، حتی اگر بیمار شوید یا تصمیم بگیرید به دور دنیا سفر کنید. افراد باهوش معمولاً بیش از ۵۰٪ از سرمایه خود را به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف اختصاص می‌دهند.

بیش از توان مالی خود برای از دست دادن، سرمایه‌گذاری نکنید. برای سرمایه‌گذاری وام نگیرید، مگر اینکه یک سرمایه‌گذاری بسیار مطمئن باشد که از سود خود، هزینه‌های خود را پرداخت کند. در مورد ارزهای دیجیتال اینطور نیست. بنابراین برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، پول قرض نکرده و بیش از توان خود برای از دست دادن، سرمایه‌گذاری نکنید.

اکنون به توصیه‌های مربوط به ارزهای دیجیتال و به ویژه ۵ معیاری که باید در هنگام تصمیم‌گیری در مورد میزان سرمایه‌گذاری در بیت کوین در نظر بگیرید، می‌پردازیم.

معیار اول: ریسک‌پذیری

بازار ارزهای دیجیتال بسیار بی‌ثبات است. البته، ما به آینده رمز ارزها اعتقاد داریم. اما در نهایت، آینده بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال قابل پیش‌بینی نیست.

بنابراین، وقتی به میزان سرمایه گذاری در بیت کوین فکر می‌‌کنید، به مبلغی فکر کنید که از دست دادن آن برایتان راحت باشد.

دیو هیتز (Dave Hitz) بنیانگذار NetApp می‌گوید:

بسیاری از مردم در بررسی ریسک از خود می‌پرسند احتمال موفقیت من چقدر است؟ یک راه متفاوت برای بررسی ریسک این است که از خود بپرسیم بدترین اتفاق در صورت شکست چه خواهد بود؟

به این فکر کنید که چقدر می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید. این مقدار را مشخص کرده و خودتان را در آینده تصور کنید:

  • آیا با از دست دادن کل سرمایه خود مشکلی ندارید؟
  • آیا به دلیل اینکه تصمیم به سرمایه‌گذاری گرفتید، خودتان را سخت قضاوت خواهید کرد؟ آیا خواب و خوراک نداشته یا حتی به خودکشی فکر خواهید کرد؟

اگر پاسخ هر یک از این سؤالات حتی «شاید بله» است، باید مقدار مبلغی را که در ذهن داشتید کاهش داده و دوباره همان سؤالات را از خودتان بپرسید. اگر از پاسخ خود مطمئن نیستید، از دوستان و خانواده خود کمک بخواهید.

سرمایه‌گذارانی که بیش از حد پول سرمایه‌گذاری می‌کنند وسوسه می‌شوند که در هنگام ضرر به فروش از روی ترس و وحشت (panic sell) روی بیاورند. فروش با ضرر گاهی می‌تواند تصمیم درستی باشد، اما تنها درصورتی که یک تصمیم منطقی باشد، نه احساسی.

مبلغی را که سرمایه‌گذاری می‌کنید در سطحی نگه دارید که بر قضاوت شما تأثیری نگذارد.

معیار دوم: تحمل سود

اگرچه در ابتدا توصیه احمقانه‌ای به نظر می‌رسد، اما به آن فکر کنید: اگر مبلغی را سرمایه‌گذاری کنید که با از دست دادن آن به شدت ناراحت می‌شوید، اگر همین مبلغ ۲۰ برابر شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

این اتفاق برای بسیاری از سرمایه‌گذاران در اواخر سال ۲۰۱۷ زمانی رخ داد که بازار ارزهای دیجیتال رونق داشت. آنها ظاهراً میلیونر شدند، زیرا تصمیمی (ضعیف) برای سرمایه‌گذاری پس‌انداز زندگی خود گرفته بودند.

فکر می‌کنید آنها پوزیشن‌های خود را فروختند و سود خود را ‌گرفتند؟ نه. از آنجایی که بیش از حد حریص بودند و به جای اینکه در مورد سرمایه‌گذاری خود منطقی باشند، اکثر آنها در دوران سقوط بازار ۲۰۱۸ به همان جایی که بودند بازگشتند.

در نهایت تنها سرمایه‌گذارانی با تفکر منطقی از بیت کوین و ارزهای دیجیتال سود می‌برند.

بنابراین، یک بار دیگر به مبلغی که قصد سرمایه‌گذاری دارید فکر کنید. اگر ارزش اولیه آن در یک سال ۲۰ برابر شود، چگونه رفتار خواهید کرد؟

آیا آپارتمان بزرگتری اجاره خواهید کرد؟ خودروی بهتری می‌خرید؟

آیا عاشق ارزهای دیجیتال خود خواهید شد و آنها را تا زمان مرگ نگه می‌دارید؟

باز هم تأکید می‌کنیم، مبلغی را سرمایه‌گذاری کنید که از دست دادن یا چندین برابر شدن آن روی احساسات شما تأثیر زیادی نداشته باشد. این کار سرمایه‌گذاری محکمی را برای شما رقم خواهد زد که با سقوط بازار، پول کمتری از دست خواهید داد و در صورت صعود، سود بیشتری خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: ۵ نکته‌ای که پیش از سرمایه گذاری روی بیت‌ کوین باید بدانید

معیار سوم: زمان‌بندی

مطمئناً در مورد ارزهای دیجیتال هنگام رونق قیمت بیت کوین بیشتر شنیده‌اید تا زمان کاهش یا تثبیت قیمت‌ها. دلیلش این است که مردم و رسانه‌ها به طور یکسان طبیعتاً تمایل دارند به دنبال ترندها باشند.

اما آیا می‌دانید بازار ارزهای دیجیتال از چرخه‌های مکرر ساخته شده است؟ این چرخه‌های بازار اغلب ۱ تا ۲ سال طول می‌کشند. قیمت‌ها به سرعت افزایش می‌یابند و حباب‌ ایجاد می‌شود، حباب‌های بزرگ. سپس، این حباب‌ها به شدت منفجر می‌شوند.

به همین دلیل زمان‌بندی در ارزهای دیجیتال بسیار مهم است. این موضوع می‌تواند مسیر شما و نوع نگاه شما را کاملاً تغییر دهد.

در نتیجه، هنگام تصمیم‌گیری درباره میزان سرمایه گذاری در بیت کوین، به جایی که اکنون در این چرخه‌های بازار قرار داریم، دقت کنید.

زملن بندی و چرخه بازار بسیار مهم است

زمان ورود به بازار و در نظر گرفتن چرخه بازار در میزان سرمایه گذاری در بیت کوین بسیار مهم است

برای آگاهی از این اطلاعات، نمودار بازار جهانی کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) را باز کنید. دقیقاً آن را بررسی کرده، نمودار را بزرگ و کوچک کنید و در آخر، به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا به اوج قیمت بازار نزدیک هستیم؟
  • چه مدت از تجربه بازار گاوی می‌گذرد؟

هرچه از نظر قیمت و زمان به بالاترین قیمت بازار نزدیک‌‌تر باشیم، با حداقل مبلغ می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید. از طرف دیگر، اگر به فرض قیمت فعلی بیت کوین ۵۰۰۰ دلار است و بالاترین قیمت آن مربوط به دو سال پیش و ۲۰ هزار دلار بوده، در حال حاضر زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین است.

اشتباه برداشت نکنید: حتی اگر در میانه موج افزایشی قیمت قرار داشته باشیم، سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال در حال حاضر ایده بدی نیست، زیرا شروع کار شماست. زمان‌بندی فقط باید رویکرد ورود شما را تغییر دهد و باعث شود مبلغی را که در ابتدا در ذهن داشتید کم یا زیاد کنید.

معیار چهارم: تغییر عقیده

هرگز دیده نشده که هیچ سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتالی بگوید «من X دلار در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنم» و به گفته‌های خود پایبند باشد. افراد ذاتاً عقیده خود را تغییر می‌دهند، به ویژه وقتی با یک بازار همیشه در حال تحول روبرو هستند، بیشتر نظرشان را عوض می‌کنند.

بنابراین، قبل از اینکه تصمیم نهایی را در مورد میزان سرمایه‌گذاری در بیت کوین بگیرید، برای تغییر عقیده در آینده کمی جا بگذارید. ساده‌ترین راه برای این کار تقسیم مبلغ سرمایه‌گذاری در طول زمان است. مبلغی را که در ذهن دارید تعیین کرده و آن را ظرف ۳، ۶ یا ۱۲ ماه آینده سرمایه‌گذاری کنید.

سرمایه‌گذاری تدریجی به شما این امکان را می‌دهد که قبل از سرمایه‌گذاری مبالغ مهم در بازار ارزهای دیجیتال، خودتان را بهتر بشناسید. که طبیعتاً منجر به تصمیم‌گیری بهتری خواهد شد.

هنگام تهیه استراتژی میزان سرمایه‌گذاری در بیت کوین حتی می‌توانید چرخه‌های بازار (معیار شماره ۳) را در نظر بگیرید.

فرض کنیم شما می خواهید ۱۲۰۰۰ دلار در ۱۲ ماه آینده سرمایه‌گذاری کنید. اما بازار در حال حاضر به بالاترین قیمت خود رسیده است. به جای سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ دلار در هر ماه، می‌توانید با ۴۰۰ دلار در هر ماه شروع کرده و برای جبران خسارت هنگام کاهش قیمت‌ها، سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهید.

معیار پنجم: تنوع‌بخشی

ارزهای دیجیتال با بازارهای عادی مانند امور مالی، طلا و املاک و مستغلات همبستگی ندارند.

آیا می‌دانید این به چه معناست؟ به عنوان مثال، طلا یک کلاس دارایی همبسته است. هنگامی که سهام سقوط می‌کند، قیمت طلا افزایش می‌یابد و بالعکس، یعنی آنها با هم همبستگی منفی دارند. اما بیت کوین و ارزهای دیجیتال غیرهمبسته هستند. آنها به خودی خود و بدون ارتباط با سهام، اوراق قرضه و غیره حرکت می‌کنند. تا حدودی به همین دلیل است که بیت کوین سرمایه‌گذاری خوبی به شمار می‌رود.

تنوع بخشی در سبد سرمایه گذاری به کاهش ریسک کمک می کند

مثل معروف تنوع بخشی: همه تخم مرغ ها را در یک سبد قرار ندهید

از طرف دیگر، ارزهای دیجیتال بسیار بی‌ثبات هستند، به این معنی که شما باید دارایی‌های مختلفی را در سبد سهام خود بگنجانید تا ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهید.

تنوع‌بخشی تکنیکی است که هر سرمایه گذار بالغ از آن برای کاهش اهمیت شانس استفاده می‌کند. این بدان معناست که شما نه تنها در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری خواهید کرد، بلکه سرمایه خود را به ابزارهای مختلف سرمایه‌گذاری مانند املاک و مستغلات، سهام و طلا اختصاص خواهید داد.

همچنین، شما می‌توانید مقداری از پول خود را در بانک بگذارید تا نرخ سود کمی عایدتان شود. این کار از نظر نرخ سود تصمیم بدی است، اما باعث می‌شود سبد سهام شما ایمن شود.

در کل، همه تخم مرغ‌های خود را در سبد ارزهای دیجیتال قرار ندهید. این کار مانند شرط‌بندی است. شما برنده می‌شوید، برنده می‌شوید و باز هم برنده خواهید شد، اما وقتی می‌بازید، همه چیز را از دست می‌دهید.

بهترین سایت‌ها برای خرید بیت کوین کدامند؟

صدها وب سایت وجود دارد که می‌توانید از طریق آنها در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید.

همه آنها مزایا و معایب خود را دارند و در نهایت، شما باید بر اساس اولویت‌های خودتان چند مورد را انتخاب کنید.

بیشتر از همه، توصیه می‌کنیم چند صرافی مختلف را امتحان کنید زیرا ثابت شده که افراد سلیقه‌های مختلفی در مورد سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال دارند.

در هر صورت، اگر قبلاً از هیچ صرافی استفاده نکردید ما به شما صرافی کوین نیک را پیشنهاد می‌کنیم.

حداقل بیت کوین مورد نیاز برای خرید چقدر است؟

برای شروع سرمایه‌گذاری در بیت کوین حداقل‌ها متفاوت است. حداقل مقدار، توسط پلتفرمی تعیین می‌شود که شما بیت کوین خود را از آن خریداری خواهید کرد. به عنوان مثال، صرافی کوین بیس به کاربران خود اجازه می‌دهد تا حداقل با ۲ دلار بیت کوین خریداری کنند.

از طرف دیگر، میزان سرمایه گذاری در بیت کوین با این مقدار کم را توصیه نمی‌کنیم زیرا پلتفرم‌های صرافی برای خرید، فروش و انتقال ارزهای دیجیتال کارمزد می‌گیرند. اگر مبلغ سرمایه‌گذاری به اندازه کافی قابل توجه نباشد، این کارمزدها سریعاً سرمایه شما را تمام می‌کنند.

در مجموع، توصیه می‌کنیم با حداقل ۵۰ دلار سرمایه‌گذاری کنید، اگر چه می‌توانید با مقادیر کمتری هم این کار را انجام دهید.

هنوز هم نگرانید اشتباه تصمیم بگیرید؟

اگر تصمیم بزرگ را حذف کرده و آن را به تصمیم کوچکتری تبدیل کنید، جای نگرانی نیست. اگر می‌خواهید برای اولین بار در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید، این توصیه را دنبال کنید:

امروز اقدام کنید. حتی ۱۰ دلار در هر صرافی یا کارگزاری پیشنهادی ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید. به این ترتیب شروع خواهید کرد و درک بهتری از یک سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال خواهید داشت.

بودجه‌ای را که در ذهن داشتید تقسیم کنید و در یک دوره زمانی سرمایه‌گذاری کنید. ۱ ماه، ۳ ماه، ۱۲ ماه، تصمیم با شماست. اما با این کار از انجام اشتباهات پرهزینه جلوگیری کرده و در پولتان صرفه‌جویی خواهید کرد.

به یاد داشته باشید که در آینده می‌توانید تصمیم خود را دوباره ارزیابی کنید.

چقدر باید در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید؟

نظر ما حدود ۵ تا ۳۰ درصد سرمایه شماست. در مورد میزان سرمایه ‌گذاری در بیت کوین ۵٪ بسیار ایمن و ۳۰٪ بسیار خطرناک است.

اگر از دست دادن پول برایتان چندان اهمیتی ندارد، می‌توانید بین ۱۵ تا ۵۰ درصد را انتخاب کنید. اما ما به کسی توصیه نمی‌کنیم ۵۰٪ یا بیشتر سرمایه‌گذاری کند.

در نهایت، تصمیم با خود شماست. و اگرچه این تصمیم به فاکتورهای بازار بستگی دارد، اما به عوامل شخصی مانند تحمل ریسک و مقدار پولی که می‌توانید از دست بدهید نیز وابسته است.

نظر شما در مورد میزان سرمایه گذاری در بیت کوین چیست؟ آیا تاکنون در این زمینه تجربه‌ای داشته‌اید؟ شما می‌توانید تجربیات و اطلاعات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.

منبع: cryptomaniaks