با توجه به بحث‌های داغ پیرامون حوزه امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) در یک سال اخیر، در این مقاله به بررسی روش‌هایی می‌پردازیم که به کمک آن‌ها می‌توانیم از کلاهبرداری پلتفرم های دیفای در امان باشیم.

همان‌قدر که شاهد رشد سریع بخش‌های مختلف صنعت ارز دیجیتال، از جمله امور مالی غیرمتمرکز هستیم، کلاهبرداری و طرح‌های اسکم نیز با همان سرعت در حال افزایش است. از ۲۷۵ میلیون دلاری که اوایل سال ۲۰۱۹ در بخش دیفای قفل شده بود، تا رقم بالای ۸/۹ میلیارد دلار فعلی در این اکوسیستم، دیفای توانسته توجه‌ها را به خود جلب کند.

صرف‌نظر از رسیدن کارمزد تراکنش‌ها روی شبکه اتریوم به بالاترین حد خود، رونق دیفای منجر به افزایش توکن‌های جعلی شده که از کاربران ناآگاه کلاهبرداری می‌کنند.

کلاهبرداری‌های فعلی در دیفای رویکردی مشابه با آنچه برای ICO ها (عرضه اولیه کوین)، طی بازار گاوی افسانه‌ای سال ۲۰۱۷ پیش آمد، دارند. کلاهبرداری‌های ICO شامل پروژه‌هایی بودند که در وایت‌پیپرها توضیح می‌دادند که چگونه قرار است دنیا را دگرگون کنند.

آن‌ها با چنین رویکردی پیش می‌رفتند: اعلام جنجالی پروژه‌هایشان در رسانه‌های مختلف، فروش توکن، کسب میلیون‌ها دلار و سپس خروجشان از بازار درحالیکه سرمایه‌گذاران مال‌باخته را با ضرر سنگین‌شان تنها می‌گذاشتند.

بیشتر بخوانید: چک لیست شناسایی روش های کلاهبرداری ارز دیجیتال

به‌قدری کلاهبرداری‌ پلتفرم های دیفای شایع شده است که کریپتو ویل (CryptoWhale)، یکی از تحلیلگران معروف توییتر به طرفدارانش هشدار داد که ۹۹/۹۹ درصد از توکن‌های دیفای، پروژه‌های کلاهبرداری هستند که برای سرقت دارایی شما طراحی شده‌اند.

در تاریخ ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۰، یک استخر استخراج نقدینگی (liquidity mining pool) به نام Ydexf.Finance، بیست میلیون دلار از سرمایه‌گذاران کلاهبرداری کرد. یک پروژه دیفای دیگر به نام Hotdog قیمت خود را به مدت چند ساعت، عملا از هیچ به بالای ۵ هزار دلار رساند؛ سپس در عرض ۵ دقیقه قیمت آن به زیر ۱ دلار رسید. در آن چند ساعت تعداد قابل توجهی از نهنگ‌های این توکن دارایی خود را فروختند.

البته هرچه پروژه‌های کلاهبرداری دیفای بیشتر شناخته می‌شوند، راه‌هایی وجود دارند که به شما کمک ‌کنند از دارایی خود در برابر این کلاهبرداری‌ها محافظت کنید. در این مقاله از کوین نیک به معرفی این روش‌ها می‌پردازیم.

پروژه های کلاهبرداری پلتفرم های دیفای را بشناسیم

انواع پروژه‌های کلاهبرداری در پلتفرم های دیفای را بشناسیم

انواع پروژه‌های کلاهبرداری پلتفرم های دیفای

پروژه‌های کلاهبرداری دیفای مانند سایر کلاهبرداری‌های دنیای کریپتو، انواع مختلفی دارند. در زیر به معرفی و راه‌های شناخت و جلوگیری از آنها پرداخته‌ایم.

کلاهبرداری خروج سرمایه

اسکم های خروج (Exit Scam) یکی از رایج‌ترین انواع کلاهبرداری‌های دیفای هستند. این‌ پروژه‌ها روی پلتفرم‌های دیفای جعلی پیاده‌سازی می‌شوند. آن‌ها در رسانه‌ها هجمه تبلیغاتی ایجاد می‌کنند و بعد با کل سرمایه محصور شده در پروتکل‌شان ناپدید می‌شوند.

با توجه به ماهیت غیرمتمرکز، ناشناس و فاقد نظارت بر عملیات در فضای کریپتو، ردگیری کلاهبرداران دیفای بسیار چالش‌برانگیز است.

برای جلوگیری از اسکم های خروج، سرمایه‌گذاران پروژه‌های ارز دیجیتال ابتدا باید قابلیت دوام و سوددهی پروژه‌ها را از چند منظر ارزیابی کنند. از جمله می‌توان تایید صلاحیت تیم تشکیل دهنده پروژه، بررسی مستندات و درنظر گرفتن مهم‌ترین اصول کاری آن‌ها را نام برد.

پروژه‌ها و پروتکل‌های دیفای که با سروصدای زیاد و وعده بازدهی بالا معرفی می‌شوند، اغلب از همین طریق اسکم خروج کلاهبرداری می‌کنند. تنها در سال ۲۰۱۹، اسکم های خروج ۳/۱ میلیارد دلار را از سرمایه‌گذاران به جیب زدند.

کلاهبرداری پامپ و دامپ (افزایش و کاهش قیمت)

طرح‌های پامپ و دامپ یکی از یزرگترین طرح‌های کلاهبرداری در صنعت رمزارز هستند؛ مثل طرح مشابهی که در بازار سهام وجود دارد.

پامپ و دامپ در بازار سهام، شامل گروه کوچکی از سرمایه‌گذاران می‌شود که سهام شرکتی با اندازه بازار کوچک را انتخاب و خریداری می‌کنند و با این کار باعث جهش اولیه قیمت می‌‍شوند. پس از افزایش قیمت، یک هجمه تبلیغاتی پیرامون شرکت شکل می‌گیرد تا سرمایه‌گذاران خصوصی بالقوه را متقاعد به خرید سهام شرکت کند؛ با القای این تفکر که سود قابل‌توجهی را به‌دست خواهند آورد.

به محض اینکه سرمایه‌گذاران به سمت خرید سهام شرکت منحرف شدند و قیمت به حد کافی بالا رفت، گروه اول سرمایه‌گذاران سهام خود را می‌فروشند تا سود کنند. آنچه پس از آن اتفاق می‌افتد، سقوط قیمت است که ضرر سنگینی را برای مابقی سرمایه‌گذاران موجب می‌‍شود.

طرح‌های پامپ و دامپ مربوط به کلاهبرداری پلتفرم های دیفای بسیار شایع شده‌اند و میلیون‌ها دلار از سرمایه‌گذاران کلاهبرداری می‌کنند. معمولا در این طرح‌ها ابتدا تعداد کمی از توکن‌های دیفای به تعدادی از اینفلوئنسرهایی که آن توکن‌ها را به فالورهای خود در توییتر معرفی می‌کنند، واگذار می‌شوند. وقتی پروژه دیفای توجه‌ها را به خود جلب کرد، تنظیم کنندگان طرح پامپ و دامپ، توکن‌های عرضه شده را به سرمایه‌گذاران دیفای می‌فروشند و سود زیادی به‌دست می‌آورند.

ساده‌ترین راه برای تشخیص یک طرح پامپ و دامپ، زمانی است که ناگهان یک توکن دیفای، بدون هیچ توجیه معقول و منطقی بطور چشم‌گیری صعود می‌کند. جهش ناگهانی قیمت می‌تواند به سرعت روی نمودار قیمت یک کوین خودش را نشان دهد.

افزایش ۵ درصدی قیمت در کمتر از ۵ دقیقه، امکان وجود یک طرح پامپ و دامپ را نشان می‌دهد. همچنین زمانی که در مورد یک کوین جدید، مقالات خبری متعدد (که در ازای دریافت هزینه منتشر می‌شوند) در رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی مختلف به چشم می‌خورند، می‌توان انتظار یک طرح پامپ و دامپ را داشت.

انواع کلاهبرداری پلتفرم های دیفای

راه‌هایی وجود دارند که به شما کمک ‌کنند از دارایی خود دربرابر کلاهبرداری‌ پلتفرم های دیفای محافظت کنید

ادمین های جعلی

اسکم ادمین های جعلی (Admin Imitator) از آن نوع کلاهبرداری پلتفرم های دیفای است که معمولا در بستر شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر، تلگرام و دیسکورد اتفاق می‌افتد.

کلاهبرداران با استفاده از نام حساب کاربری و تصاویر مشابه ادمین‌های اصلی، وانمود می‌کنند که از اعضای تیم پشتیبانی پلتفرم دیفای هستند. ادمین‌های جعلی ممکن است از کاربران بخواهند به آدرس مشخصی، اتریوم (ETH) ارسال کنند تا مشکلی را حل کنند. همچنین ممکن است به بهانه اقدام سریع‌تر، کلید خصوصی کاربران را بخواهند.

برای اینکه از این اسکم در امان باشید، همیشه از صحت و اصالت حساب کاربری ادمین‌های پلتفرم اطمینان حاصل کنید. اغلب مدیران پلتفرم‌های دیفای، هرگز از شما کلید خصوصی یا پولی در ازای حل مشکلات دریافت نمی‌کنند.

ربات کلاهبرداری دیسکورد

ربات کلاهبرداری دیسکورد (Discord Bot Scam)، کلاهبرداری پلتفرم های دیفای نسبتا جدیدی است که بر بستر دیسکورد رخ می‌دهد. جایی که ممکن است یک ربات به نمایندگی از پلتفرم دیفای آپدیت‌ها، اصلاحات و قابلیت‌های جدید را از طریق یک لینک اعلام کند. لینکی که کاربران را به یک نسخه آسیب‌پذر از پلتفرم هدایت می‌کند و موجب حمله فیشینگ می‌شود.

برای اینکه از ربات کلاهبرداری دیسکورد در امان باشید، از کلیک کردن روی لینک‌های ناشناس خودداری کنید. همچنین، هرگونه تناقض و خطایی را در پیام‌ها حتما بررسی کنید.

ایردراپ و گیو اوی های جعلی

اغلب پروتکل‌های دیفای با عرضه خدمات و توکن‌هایی به طرفدارانشان آغاز به‌کار می‌کنند. با این کار سطح آگاهی از پلتفرم را بالا می‌برند و جامعه خود را گسترش می‌دهند.

در شرایط خاص، کلاهبرداران ممکن است به سیستم نفوذ کنند و توکن‌های غیرمعتبر به کاربران ناآگاه عرضه کنند. شما می‌توانید با پرهیز از به اشتراک‌گذاری کلید خصوصی و اطلاعات شخصی خود با اشخاص ثالث از این نوع کلاهبرداری پلتفرم های دیفای در امان باشید.

مراقب کلاهبرداری پلتفرم های دیفای باشید

امنیت، یک مسئله جدی برای کاربران در فضای کریپتو است

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته ساده برای حفظ امنیت دارایی شما در دنیای رمزارزها

هویت ناشناس در اتریوم، بهترین راه جلوگیری از کلاهبرداری پلتفرم های دیفای

امنیت یک مسئله جدی برای کاربران در دنیای ارز دیجیتال است. درحالیکه کاملا ناشناس بودن از ادعاهای اتریوم و بیت کوین است، باز هم امکان ردیابی وجود دارد.

بهترین راه مقابله با کلاهبرداری پلتفرم های دیفای، حفظ امنیت در اتریوم است تا از دسترس اسکمرها و هکرها خارج باشید. از قابلیت‌های ویژه اتریوم می‌توان به امنیت بالا، الگوریتم کم خطا و قابل اطمینان، میکسر اتوماتیک و هویت کاملا ناشناس کاربران اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

بطورکلی دیفای یکی از بحث‌های داغ در سال گذشته بوده است. صرافی‌ها، پلتفرم‌های وام دهی و پروژه‌های دیگری که به عنوان مراکز مستقل، امکان دسترسی به خدمات مالی متنوع را برای کاربران فراهم می‌کنند و آن‌ها را از اعتماد به واسطه‌ها بی‌نیاز می‌کنند. با این حال رشد سریع در پلتفرم‌های دیفای باعث افزایش کلاهبرداری‌ها و سرقت میلیون‌ها دلار از جیب سرمایه‌گذاران شده است. بهترین راه پیشگیری از این نوع کلاهبرداری‌ها آگاهی و شناخت راه‌های جلوگیری از روش‌هایی است که کلاهبرداران برای سرقت سرمایه شما استفاده می‌کنند.

آیا شما با روش‌های دیگر کلاهبرداری پلتفرم های دیفای آشنایی دارید؟ اگر در این زمینه دانش یا تجربه‌ای دارید از طریق سایت یا شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Medium