همین سه هفته پیش پروژه پولکادات حتی میان ۱۰۰ رمزارز مهم جهان هم نبود، اما حالا در جایگاه هفتم بزرگترین ارز دیجیتال نشسته و ارزش بازار آن چیزی معادل ۳/۷ میلیارد دلار است. واقعا حیرت‌آور است و بخشی از این افزایش قیمت پولکادات به خاطر  «بازتعریف» توکن DOT است.

روز ۲۱ اوت (۳۰ مرداد) به اتفاق آرای جامعه پولکادات، توکن پروژه پولکادات، DOT بازتعریف شد –طی این فرایند میزان توکن در گردش افزایش یافت و ۱۰ برابر شد. این فرایند شبیه تجزیه سهام (stock split) است.

در دنیای ارز دیجیتال اما این فرایند پدیده‌ای نادر است و کمتر اتفاق می‌افتد. در مورد پولکادات نیز، طی فرایند بازتعریف، توکن DOT قدیمی به ۱۰۰ توکن جدید تقسیم شد. در نتیجه میزان توکن در گردش افزایش یافت و از ۱۰ میلیون به ۱ میلیارد توکن در گردش رسید.

این تجزیه تاثیری روی ارزش پروژه نگذاشت و آن را تغییر نداد. اگرچه که این فرایند موجب افزایش خریدوفروش این توکن شد و از دلایلی بود که ارزش توکن DOT زیاد شد.

تجزیه توکن یک نوع تجزیه سهام جدید است

مهمترین دلیلی که شرکت‌ها به فکر تجزیه سهام می‌افتند این است که ارزش سهم خرد شود تا سرمایه‌گذاران کوچک نیز بتوانند آن را بخرند و نقدینگی افزایش یابد. هدف جامعه پولکادات نیز از تجزیه توکن دقیقا همین موضوع بود.

فرایند تجزیه توکن DOT از این جهت انجام شد که این توکن راحت‌تر خریده شود و محاسبه آن کار سختی نباشد، یا همانطور که گوین وود (Gavin Wood) خالق پلتفرم پولکادات گفته است، این توکن «سازگارتر» شده است. به‌علاوه اینکه میزان توکن در گردش اولیه‌ای که انتخاب کردند ظاهرا یک عدد کاملا اختیاری بوده و با نظر جامعه پولکادات به این عدد رسیده‌اند.

ابتدای کار این فرایند نیاز داشت تا توافق اکثریت جامعه پولکادات را جذب کند، که همین اتفاق هم افتاد و در ماه جولای ۸۶ درصد از جامعه با این رخداد موافقت کردند.

افزایش قیمت پولکادات

جامعه پولکادات از میان چهار گزینه تقسیم به ۱۰۰ واد را انتخاب کردند

تیم پولکاداتی برای روز شروع فرایند بازتعریف یک روز خوش یمن را انتخاب کردند. شرکت معروف تسلا نیز قبلا در همین تاریخ تجزیه سهام انجام داده و پس از ده روز توقف خریدوفروش، ارزش سهام تسلا با یک رالی افزایشی ۱۲ درصدی مواجه شد.

توکن DOT که حتی افزایش قیمت بیشتری هم تجربه کرد و از قیمت ۲/۹۲ دلار قبل از بازتعریف، به ۶/۴۸ دلار رسید. البته این توکن نیز در جریان ریزش قیمت‌های کل بازار ارز دیجیتال، دچار کاهش قیمت شد و در حال حاضر قیمت آن ۴/۳۷ دلار است.

افزایش قیمت پولکادات

توضیح CoinMarketCap درباره بازتعریف پولکادات

البته تحلیلگران ارز دیجیتال معتقدند بازتعریف توکن DOT تنها دلیل موفقیت پولکادات نبوده است.

توماس کوهن (Thomas Kuhn)، تحلیلگر Quantum Economics سه دلیل را بیان می‌کند:

این پروژه پشتوانه مالی خوبی دارد و می‌تواند روی یک تیم قوی سرمایه‌گذاری کند. پولکادات یک پروژه بسیار تازه است، مثلا مقایسه کنید با اتریوم که درگیر ارتقای پلتفرم قدیمی‌اش است. در آخر هم اینکه DOT نسبتا یک دارایی جدید است.

همچنین او اضافه می‌کند، هولدرها این همه مدت بیهوده صبر نکرده‌اند که در اولین موج افزایش قیمت کشتی را ترک کنند.

بیشتر بخوانید: رشد ۸۰ درصدی پولکادات همزمان با سقوط ۷۰۰ دلاری بیت کوین

سفر سه‌ساله پولکادات

البته DOT یک توکن خیلی جدید هم نیست. این پروژه سال ۲۰۱۷ استارت خورده و سه سالی می‌شود که در حال توسعه است. در ماه‌های اخیر و همزمان با بازتعریف DOT تغییرات دیگری هم داشته است، ازجمله راه‌اندازه شبکه اصلی پولکادات در ماه می.

درواقع یکی دیگر از اتفاقات مهمی که در افزایش قیمت پولکادات موثر بوده، توافق جمعی جامعه پولکادات روی امکان انتقال توکن DOT بوده است. تا قبل از آن، انتقال توکن‌های بسیار سخت بود و فقط  اط طریق صرافی‌های خارج از بورس این کار شدنی بود.

پس از این اتفاق و اضافه شدن امکان انتقال، ارزش بازار DOT جهش یافت و حتی قبل از اینکه فرایند بازتعریف شروع شود، توانست میان ۱۰ ارز دیجیتال بزرگ جهان قرار بگیرد. پس از بازتعریف، باز هم بالاتر رفت و میان ۵ ارز برتر نشست، البته در حال حاضر کمی پایین آمده و در جایگاه هفتمین ارز بزرگ جهان قرار گرفته است.

پیش‌بینی پولکادات

حجم معاملات پولکادات نیز در هفته‌های اخیر افزایش یافته است، تا جایی که در تاریخ ۲۷ اوت به میزان ۱/۴ میلیارد دلار رسیده بود.

اگر بگوییم فرایند بازتعریف و همچنین اضافه شدن امکان انتقال DOT کمی برای سرمایه‌گذاران گیج‌کننده بوده است، پر بیراه نگفته‌ایم، اما به‌هرحال این موضوع باعث نشد تا شوق و اشتیاق برای این پروژه کم شود.

کوری میلر (Corey Miller) هم‌بنیانگذار Genesis Block Capital می‌گوید، این موفقیت بازتاب رویکرد سازمان در ساختن یک جامعه جهانی‌ست. نتیجه این رویکرد شده است گسترش آگاهی و پذیرش.

جسارت جامعه پولکادات در ساختن اکوسیستمی که با اتریوم رقابت می‌کند، کاملا درک شده و قابل احترام است. آیا پولکادات می‌تواند جایگاه هفتم را حفظ کند و حتی بالاتر برود؟

نظرات، ایده‌ها و تحلیل‌های خود درباره دلایل افزایش قیمت پولکادات و آینده این ارز دیجیتال را از طریق سایت کوین نیک با ما در میان بگذارید. همچنین می‌توانید آخرین اخبار و اطلاعات پیرامون این حوزه را از طریق حساب توییتر کوین نیک یا اینستاگرام کوین نیک دنبال کنید.

منبع: Decrypt