بیت کوین در سال‌های اخیر به یک دارایی بسیار با ارزش تبدیل شده است به طوری که بسیاری ثروتمندان و مشاوران به سرمایه‌گذاری در این حوزه روی آورده‌اند. اگر شما هم به فکر استفاده از بیت کوین هستید یا در حال حاضر روی این دارایی سرمایه‌گذاری کرده‌اید بهتر است به چند نکته امنیتی در مورد نگهداری از بیت کوین توجه کنید. در ادامه این مطلب قصد داریم در مورد محافظت از کیف پول بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگر صحبت کنیم.

روش های محافظت از کیف پول بیت کوین

به دلیل با ارزش بودن بیت کوین بسیاری از هکرها تلاش می‌کنند تا با نفوذ در سیستم امنیتی صرافی‌ها و والت‌های آنلاین بیت کوین‌های شما را سرقت کنند، اما در ادامه به روش‌هایی اشاره می‌کنیم که در محافظت از کیف پول بیت کوین به شما کمک خواهد کرد.

۱.  از کیف پول سخت افزاری استفاده کنید

احتمالا می‌دانید که  چند نوع والت یا کیف پول ارز دیجیتال وجود دارد. کیف پول‌های آنلاین یا کیف پول‌هایی که دائما به اینترنت متصل باشیند ریسک حملایت سایبری را افزایش می‌دهند. بنابراین اگر بیت کوین زیادی در کیف پول خود دارید بهتر است آن‌ها را در کیف پول‌های سخت افزاری قرار دهید.

کیف پول‌های سخت افزاری که به آن‌ها کیف پول سرد یا «cold wallet» هم گفته می‌شود که به اینترنت متصل نیستند. بنابراین احتمال اینکه هکرها بتوانند به آن دست پیدا کنند بسیار سخت است. ترزور (Trezor) و لجر (Ledger) از محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری برای نگهداری ارز دیجیتال محسوب می‌شوند.

محافظت از کیف پول بیت کوین

استفاده از کیف پول سخت افزاری برای محافظت از دارایی

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی ۷ کیف پول محبوب برای بیت کوین

۲. کلید خصوصی خود را به صورت آفلاین نگهداری کنید

یکی از مهمترین راه‌های سرقت بیت کوین به دست آوردن کلید خصوصی یا همان «private key» است. بنابراین بهتر است همیشه از کلید خصوصی خود به خوبی محافظت کنید. به جای آن‌که آن را به صورت آنلاین نگهداری کنید می‌توانید روی یک کاغذ پرینت کنید و در جایی که فقط خودتان به آن دسترسی دارید نگهداری کنید.

۳. کیف پول خود را رمزگذاری کنید.

یکی دیگر از راه‌های محافظت از کیف پول بیت کوین رمزگذاری است. هر نوع از رمزگذاری به امنیت کیف پول شما کمک می‌کند. به راحتی می‌توانید ورود دو مرحله‌ای یا دو عاملی را فعال کنید. به کمک استفاده از ورود دو مرحله‌ای هکرها و مجرمان سایبری راه سختی برای نفوذ به والت شما دارند. همچنین می‌توانید از نرم‌افزارهای رمزگذاری استفاده کنید تا امنیت کیف پول خود را بالاتر هم ببرید.

۴. دارایی خود را در چند جای مختلف نگهداری کنید

حتما این اصطلاح را شنیده‌اید که همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید. این موضوع در مورد بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال هم صادق است. اگر همه دارایی خود را در یک کیف پول نگهداری کنید با هک شدن یا از دست دادن آن والت همه دارایی خود را از دست خواهید داد. با نگهداری دارایی در کیف پول‌های مختلف امنیت دارایی خود را بالاتر خواهید برد.

۵. تراکنش‌های کوچک‌تری داشته باشید

اگر زیاد از بیت کوین استفاده می‌کنید بهتر است مراقب باشید. طبیعتا تراکنش‌های زیاد و با ارزش بالا می‌تواند توجه هکرها را به خود جلب کند. اگر متوجه شوند که شما به اندازه کافی دارایی دارید و زیاد از آن استفاده می‌کنید احتمالا به یک هدف جذاب برای آن‌ها تبدیل خواهید شد. بنابراین بهتر است سعی کنید تراکنش‌های کمتر و با حجم کمتری بیت کوین داشته باشید.

۶. از اینترنت امن استفاده کنید

استفاده از اینترنت مطمئن یکی دیگر از راه‌های محافظت از کیف پول بیت کوین است. اگر از اینترنت خانگی به صورت شخصی استفاده می‌کنید، احتمالا یک اینترنت امن و مطمئن دارید اما دقت کنید استفاده از اینترنت‌های عمومی می‌تواند ریسک هک شدن را بالا ببرد.

بهتری است وقتی از اینترنت‌های عمومی استفاده می‌کنید کیف پول فعال رو دیوایس خود نداشته باشید یا وارد والت خود نشوید.

۷. میزان دارایی خود را مانند یک راز نگه دارید

مراقب باشید وضعیت دارایی بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال خود را با چه کسی به اشتراک می‌گذارید. اگر سرمایه قابل توجهی در کیف پول خود نگهداری می‌کنید،  تا حد امکان بهتر است به کسی نگویید چقدر دارایی دارید مگر اینکه یک شریک تجاری داشته باشید و مجبور باشید وضعیت دارایی و کلید خصوصی خود را با او به اشتراک بگذارید.

۸. از آنتی ویروس استفاده کنید

بسیاری از هکرها و مجرمان سایبری به کمک بدافزارها، ویروس‌ها یا تروجان‌ها تلاش می‌کنند تا اطلاعات حساب‌هایی که از امنیت کمتری برخورداند را سرقت کنند. استفاده از آنتی ویروس به‌روز به شما کمک خواهد کرد تا در برابر این ویروس‌ها و بدافزارهای ایمن بمانید.

محافظت از کیف پول بیت کوین

استفاده از آنتی ویروس برای جلوگیری از نفوذ بدافزارها

این مطلب راهم مطالعه کنید: با روش های رایج کلاهبرداری ارز دیجیتال و راه پیشگیری از آن ها آشنا شوید

۹. مراقب فیشینگ باشید

امروزه یکی از اصلی‌ترین روش‌های سرقت‌های ارز دیجیتال از طریق فیشینگ صورت می‌گیرد. ممکن است برای شما یک ایمیل با یک لینک ارسال شود و به شما وعده دهد با ثبت نام در یک سایت دارایی خود را دوبرابر کنید. به شما توصیه می‌کنیم از کلیک کردن رو این‌گونه لینک‌های مشکوک به صورت ایمیل یا پیامک برای شما ارسال می‌شود جدا خودداری کنید.

۱۰. از صحت آدرس گیرنده مطمئن شوید

هنگام ارسال بیت کوین برای دیگران از درستی آدرس گیرنده مطمئن شوید. کلاهبرداران ممکن است از طریق راه‌های مختلف سعی کنند خودشان را جای گیرنده معرفی کنند و تراکنش شما را منحرف کنند. بنابراین همواره قبل از ارسال بیت کوین سعی کنید آدرس گیرنده را به دقت بررسی کنید.

۱۱. از کیف پول خود پشتیبان گیری کنید

یکی دیگر از راه‌های محافظت از کیف پول بیت کوین گرفتن بکاپ یا پشتیبان است. به کمک بکاپ اگر هر مشکلی در کیف پول شما پیش بیاید به راحتی می‌توانید از دارایی‌های خود محافظت کنید.

در پایان به این نکته تاکید می‌کنیم که هر چه دنیای ارز دیجیتال پیشرفت می‌کند و گسترده‌تر می‌شود موارد امنیتی بیشتری را باید مورد توجه قرار دهید. بنابراین همواره سعی کنید از دستورالعمل‌های امنیتی که مراجع معتبر ارز دیجیتال منتشر می‌کنند پیروی کنید تا از دام کلاهبرداران و مجرمان سایبری در امان بمانید.

شما هم اگر درمورد محافظت از کیف پول ارز دیجیتال راه‌های دیگری می‌شناسید از طریق کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید و به کامل شدن این مطلب کمک کنید.

منبع: cryptocurrencynews