پول یا حقوق گرفتن در ازای انجام کاری، روال استانداردی است که در تمام دنیا به رسمیت شناخته می‌شود اما پول گرفتن در ازای عدم استخراج بیت کوین پدیده‌ای است که به تازگی رنگ واقعیت به خود گرفته و درستی آن ثابت شده است. با این حال، جزئیات درباره این جریان بسیار است و پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت اطلاعات بیشتر، با کوین نیک همراه باشید.

می‌توان گفت آرزوی هر کسی است که بدون انجام کار، پول و حقوق دریافت کند. شاید بگویید رخ دادن این اتفاق غیر ممکن است اما به تازگی این پدیده رنگ واقعیت به خود گرفته و مشخص شده که استخراج کننده یا ماینر آمریکایی Layer 1 موفق شده چنین کاری انجام دهد. این استارت آپ راهی پیدا کرده که حتی در زمانی که ماشین‌ها و تجهیزات‌اش خاموش است، پول درآورده و درآمد داشته باشد. اما این چگونه ممکن است؟

مجموعه Layer1 یک استارتاپ رمزارز است که به وسیله افراد میلیونر و سرمایه داری مانند پیتر تیل (Peter Thiel) حمایت و پشتیبانی می‌شود. در ماه‌های اخیر، این شرکت در یک زمین معمولی و خشک در غرب تگزاس آمریکا مشغول عملیاتی عجیب و مشکوک بوده است. این شرکت در این منطقه جعبه‌های فولادی (به مانند کانتینرهای حمل و نقل) را جایگذاری کرده که به صورت متصل در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. حال، شاید بپرسید درون این جعبه‌های بزرگ، چه چیزی جایگذاری شده است؟ درون این جعبه‌های فولادی، پردازند‌ه‌های بالا رده و پیشرفته‌ای درون محفظه‌های خنک کننده‌ی روغن قرار گرفته بودند. سوال دوم شما قطعا این است که چرا مکانی ناشناس در غرب ایالت تگزاس انتخاب شده؟ به این دلیل که در آن مطقه، گاز طبیعی و توربین‌های بادی بسیاری قرار دارند و این بدان معنی است که تامین انرژی در آن منطقه به خوبی انجام می‌گیرد. همان طور که می‌دانید، کار استخراج رمزارز یا به صورت خاص، استخراج بیت کوین به انرژی و برق بسیاری نیاز دارد و در آن منطقه به خصوص و ناشناس، چیزی بیشتر از برق و الکتریسیته تولید نمی‌شود!

الکس لیجیل (Alex Liegl)، مدیر عامل و یکی از موسسان استارتاپ و مجموعه‌ی Layer 1 درباره این موضوع این چنین توضیح می‌‌دهد:

استخراج بیت کوین درباره تبدیل کردن الکتریسیته به پول است.

بد نیست بدانید که تا پاییز سال جاری، شرکت Layer 1 تعداد زیادی از این جعبه‌های مخصوص را به کار خواهد بست تا ۱۰۰ مگاوات را برای کار استخراج یا حتی عدم استخراج بیت کوین مصرف کند. الکس لیجیل می‌گوید که میانگین هزینه صرف شده به این روش، حدودا ۱۰۰۰ دلار به ازای یک کوین است که این به معنی سود و درآمد ۹۰ درصدی با توجه قیمت حال حاضر بیت کوین محسوب می‌شود. البته نوسان بیت کوین می‌تواند این معادلات را بر هم بزند اما نکته اصلی این است که به صورت کلی، سود بسیار خوبی به دست می‌آید. باید بگوییم این ایده وجود دارد که الکس لیجیل باید مجموعه‌ی خود را در این تابستان، به صورت کلی غیر فعال کند و نمی‌تواند به ادامه کار خود بپردازد. به همین دلیل، هیجان او در رابطه با این روشی که آن‌ها کشف کرده‌اند، جالب و عجیب است! البته او تضمین همه چیز را می‌دهد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: استخر استخراج بیت کوین چیست و آیا پیوستن به یک استخر به معنی درآمد بیشتر است؟

غرب ایالت تگزاس، یک منطقه گرم و خشک و با دمایی بسیار بالا است و تا کنون در همین سال ۲۰۲۰ که حتی وارد تابستان نیز نشده‌ایم، روزهای ۱۰۰ درجه فارنهایت یا حدود ۳۷ درجه سانتی گراد را تجربه کرده است. اما دما، حرارت و رطوبت واقعی در این منطقه، بیش از پیش در ماه آگوست خود را نشان می‌دهد؛ زمانی که مجموعه‌های انرژی و برقی تگزاس با بالاترین کارایی خنک کننده‌ها و تهویه‌های هوا، از خرابی‌ها جلوگیری می‌کنند. در یکی از هفته‌های سخت و درگیر کننده در سال گذشته میلادی (۲۰۱۹)، قیمت‌های کلی شبکه‌های برقی در آن منطقه که به وسیله Electricity Reliability Council of Texas یا ERCOT مدیریت می‌شود، از میزان ۱۲۰ دلار به ازای مگاوات بر ساعت، به نقطه اوج خود، یعنی ۹۰۰۰ دلار به ازای هر مگاوات بر ساعت می‌رسد. سال گذشته، برای سومین بار بود که این اتفاق در تاریخ تگزاس رخ می‌داد و هزینه‌ها تا این حد بالا می‌رفت، بنابراین به نظر می‌رسد برای به دست آوردن سود بزرگ، کافی است. با این که این هزینه‌های بالا تنها برای یک یا دو ساعت دوام دارد اما به هر حال می‌تواند سود‌ بزرگی را ناشی شود. یکی از تحلیلگران در این رشته با نام Hugh Wynne توضیح می‌دهد که در همین زمان اوج هزینه‌ها، ژنراتورهای برق تگزاس تقریبا ۱۵ درصد سود سالانه به دست می‌آورند.

به هر حال، این طور که به نظر می‌رسد، درست کردن یک مجموعه‌ ماینر یا استخراج کننده، یک راه عالی برای هدایت کردن این نقطه‌های اوج محسوب می‌شود. مجموعه و استارتاپ Layer 1 وارد فاز جدیدی به نام قراردادهای پاسخ تقاضا یا Damand Respond شده است. آن‌ها به این گونه عمل می‌کنند که در عرض یک دقیقه، تمام ماشین‌های خود را خوش می‌کنند و به جای کار ماینینگ، اجازه می‌دهند که بار ۱۰۰ مگاواتی آن‌ها به شبکه‌ی برق جریان پیدا کند. الکس لیجیل در این خصوص توضیح می‌دهد:

ما برای شبکه انرژی به مانند یک عنصر بیمه‌گر کار می‌کنیم. اگر موجودی به اندازه کافی نباشد، ما می‌توانیم [دستگاه‌های خود را] خاموش کنیم.

انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین

بهترین بخش این جا است که آن‌ها در هر صورت می‌توانند پول به دست آورند و نکته اصلی مطلب ما نیز همین جا مشخص می‌شود. اگر یک مورد ضروری در شبکه به وجود بیاید یا نیاید، آن‌ها پول خود را درمی‌آورند و حتی در صورت عدم استخراج بیت کوین و کار اصلی خود نیز سود دهی دارند. به صورت خلاصه می‌توان گفت که Layer 1 تنها ۱۰ درصد از میزان هزینه برقی که ساکنان آن منطقه پرداخت می‌کنند را می‌پردازد و این یک فرصت عالی برای استفاده از برق و انرژی در جهت استخراج بیت کوین محسوب می‌شود.

در نگاه دیگر، شاید این طور به نظر برسد که کارکنان شبکه برق در حال پول پرداخت کردن به Layer 1 هستند؛ آن هم برای اتفاقی که ممکن است هیچگاه رخ ندهد (بار بیش از حد)، مخصوصا زمانی که ویروس کرونا سبب شده تا تقاضای الکتریسیته و برقی کاهش پیدا کند. اما باید توجه داشته باشیم که این به شدت با عقل جور درمی‌آید. این نظر Ed Hirs، یکی از سخنرانان در زمینه اقتصاد انزژی در دانشگاه هوستون (Houston) و فرد تحقیقاتی در بخش مشاوره‌ی BDO است. او این چنین توضیح می‌دهد:

این نسبت به ساختن یک مرکز کاملاً جدید برق یا یک سیستم باتری برای مدام روشن بودن، کار بسیار ارزان‌تر و به صرفه‌تری است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آخرین وضعیت نقشه استخراج بیت کوین : ۶۵ درصد از قدرت هش دنیا در چین

جالب تر از این موارد، این موضوع است که شاید روش کار گروه Layer 1 در زمینه استخراج بیت کوین و رمزارز، جالب و منحصر به فرد به نظر برسد اما این اولین باری نیست که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. دو دهه‌ی پیش، صنعتگر چارلز هرویتز (Charles Hurwitz) در شمال غربی اقیانوس آرام، یک مرکز ذوب آهن خریداری کرد و به جای کسب درآمد خوب از فروش فلز، از الکتریسیته و انرژی، درآمد بیشتری کسب می‌کرد. البته این مورد ربطی به رمزارزها و بیت کوین ندارد و حتی پیش از اختراع این مفاهیم اتفاق افتاده بود اما کاملا شبیه کاری است که Layer 1 هم‌اکنون انجام می‌دهد. Dan Delurey، مشاور گروه Wedgemere درباره این موضوع چنین توضیح می‌دهد:

این [کار] در گذشته مدیریت بار (Load Management) نامیده می‌شد. در ساختمان‌های تجاری قدیمی، شما هنوز ممکن است سیم‌های تلفن را ببینید که به سیستم‌های تهویه هوا متصل شده‌اند تا اپراتورهای شبکه بتوانند با فرستادن یک سیگنال، آن‌ها را خاموش نمایند.

اخیراً مشاهده کرده‌ایم که شرکت‌ها، دستگاه‌های مبتنی بر رادیو را نصب می‌کنند تا آبگرمکن‌ها و همچنین سیستم نور را کنترل نمایند. در مورد Layer 1، الکس لیجیل توضیح می‌دهد که قدم بعدی او، ادغام کردن عمودی در محصولات مالی است که شامل مشتقات بیت کوین و مواردی از این دست می‌شوند. او توضیح می‌دهد که آن‌ها در حال ساخت یک بخش و قسمت ساخت انرژی داخلی هستند تا با استفاده از آن، به یک مرکز برقی مجازی تبدیل شوند. اما کسانی که به منابعی این چنینی دسترسی ندارند و تنها از اتاق خواب خود و با رایانه‌های داخلی (یا حتی فناوری ابری یا Cloud) خود به استخراج رمزارز و فعالیت در این زمینه می‌پردازند، چه درسی می‌توانند از این قضیه دریافت کنند. الکس لیجیل برای این افراد یک پیام دارد که در زیر آن را مطالعه می‌کنید:

من نمی‌توانم در حال حاضر، چیزی غیر منطقی‌تر از این پیدا کنم. به مانند این است که من یک چاله بزرگ در حیاط خانه خود بکنم و سعی کنم از زمین، نفت خارج کنم.

نظر شما در مورد این اقدام جالب گروه Layer 1 چیست؟ آیا اقدام آن‌ها را که حتی در ازای عدم استخراج بیت کوین سود دهی دارد، هوشمندانه می‌دانید؟

منبع: Forbes