بسیاری از افراد داخل یا خارج از جامعه رمزارزها می‌خواهند درباره نحوه خرید ریپل یا توکن‌های XPR، اطلاعاتی کسب کنند. ریپل یک پروژه بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد است که روی بلاکچین ساخته می‌شود. ماموریت این پروژه، آسان کردن تبادل مقادیر زیاد پول از طریق یک شبکه غیرمتمرکز است.

در این حالت، مقادیر زیاد پول به معنای میلیون‌ها یا میلیاردها دلار است، که همه با روشی مطمئن و مبلغ کمی که موسسات صرفاً برای انجام همان کار از طریق سیستم بانکداری سنتی هزینه می‌کنند، به دست‌ می‌آیند. شبکه ریپل بسیار کارآمد استُ به حدی که یک پروژه‌ی رقابتی مانند استلار که یکی از برترین رمزارزها در جهان است، بخش عمده ای از فلسفه‌ی رمزگذاری خود را از گزارش‌های اصلی ریپل دریافت می‌کند.

با توجه به ماموریت گسترده‌تر پروژه، توجه به این نکته ضروری است که ریپل دو پروژه در یکی است. همانطور که گفته شد، ریپل در خدمت بانک مرکزی است اما توکن‌های XPR  که در شبکه ریپل رد و بدل می‌شوند، امکان تجارت را به کاربران می‌دهد.

ریپل با بیت‌کوین و اتریوم متفاوت است. این ارز غیرمتمرکز نیست و برای انجام معاملات به تعهدات هوشمند متکی نیست. همچنین، سازندگان این شبکه ادعا کردند که شبکه ریپل می‌تواند هر ثانیه بیش از ۱۵۰۰ معامله را ایجاد کند در حالی که بیت‌کوین و اتریوم تنها بخشی از آن را انجام می‌کنند.

ریپل و دیگر رمزارزها تفاوت‌های دیگری نیز دارند که در ادامه‌ی این متن به آن‌ها می‌پردازیم.

نگاهی کامل و دقیق به ریپل و XPR: نحوه خرید ریپل

ریپل بدون اینکه خطر پرداخت شارژ به بانک‌های مرکزی را داشته باشد، قصد ارائه معاملات مرزی سریع، مقیاس پذیر، باثبات و تقریبا بدون هزینه را دارد. این پیشنهاد باارزش برای معامله روزانه ارزهای خارجی بیش از صد میلیون دلاری موسسات بین یکدیگر بسیار جذاب است.

ریپل پس از راه‌اندازی شبکه‌اش در سال ۲۰۱۲ وارد صحنه شد. اکنون با توجه به سرمایه‌ای که دارد، یکی از برترین پروژه‌های جهان است. ارزش کنونی پروژه سایت CoinMarketCap بیش از ۸/۱ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود. در حالی که بیت‌کوین در خدمت عموم مردم است و کاملاً غیرمتمرکز است، ریپل متعلق به شرکت خود است. مبانی هر دو پروژه نیز کاملا متفاوت است.

بیت‌کوین با استفاده از یک الگوریتم اجماع که به استخراج بستگی دارد، اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در مقابل، تمام ۸۰ میلیارد توکن XPR به محض راه‌اندازی بلاکچین ریپل، در دسترس عموم قرار گرفت. ۲۰ میلیارد توکن آن توسط صاحبان این پروژه پس گرفته شد. تفاوت کلیدی این است که ریپل یک پروتکل اینترنتی توزیع شده معین و با منبعی باز است که به مشتریان این امکان را می‌دهد تا شبکه ریپل را در سیستم‌های خود ادغام کنند.

نگاهی کامل و دقیق به ریپل و XPR

نحوه خرید ریپل

ریپل‌ مورد استفاده

سرویس پرداخت بین‌المللی مانی‌گرم یکی پردازشگران ریپل است که از شبکه استفاده می‌کند. شبکه پرداخت ایکس‌رپید نامیده می‌شود. فرض کنیم انتقال در شبکه مانی‌گرم با استفاده از دلار آمریکا و روپیه هند انجام می‌گردد. انتقال بین ذینفعان باید با کمک بانک انجام شود که برای مبادله ارزبه‌ارز دیگر چندین روز کاری طول می‌کشد. برای معکوس کردن معامله نیز همین اتفاق باید بیفتد.

توکن ریپل به هر دو ذینفعان اجازه می‌دهد تا بجای تکیه بر یک بانک، ارز را مبادله کنند. از زمانی که بلاکچین برای مراقبت از معاملات ایجاد شده، مدت انتظار چند روزه تجاری دیگر لازم نیست.

خرید ریپل یا بلاک چین؟

ریپل

چرا ریپل مانند دیگر بلاکچین ها نیست؟

در اینجا پروتکل ریپل از لحاظ استخراج هوشمند با بیت‌کوین و اتریوم متفاوت است. ریپل از چیزی به نام لیست گره‌های خاص استفاده می‌کند. این لیست به گره‌های دیگر شبکه می‌گوید آن‌ها می‌توانند به کسانی که در این لیست ثبت شده‌ اند، اعتماد کنند. در بیت کوین، هر گره موجود در شبکه برای تعیین اجماع رای می‌گیرد. اما در ریپل، فقط گره‌های موجود در لیست حرف گفتن دارند. به طور کلی، لیست گره‌های خاص زیرمجموعه ای از شبکه را نشان‌ می‌دهد و این امر کنترل عملکرد داخلی توکن‌های XPR را بر عهده ریپل قرار می‌دهد.

۴ شرکت‌کننده اصلی در شبکه ریپل

چهار عامل اصلی وجود دارد که به اقتصاد شبکه یا مبادله ارزش کمک می‌کند. آن‌ها عبارتند از:

  • دروازه‌ها
  • گره‌های اعتبارسنج
  • صاحبان شخصی کیف‌پول
  • بازارگردانان

دروازه‌ها مانند بانک‌ها عمل می‌کنند. آن‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند تا توکن‌های XPR را بین یکدیگر مبادله کنند. تفاوت اصلی این است که نتیجه نهایی این معاملات در حافظه‌ی مشترکی ذخیره می‌شود، جایی که مانند بانک‌ سنتی تمام اطلاعات را مخفی نگه می‌دارد.

گره‌های اعتبارسنج توسط لیست گره‌های خاص انتخاب شده و معاملات را تایید می‌کنند. هنگامی که اکثر اعتبارسنج‌ها معتقدند که معامله‌ای درست و واقعی است، آن معامله ثبت می‌شود.

صاحبان شخصی کیف‌پول کسانی هستند که ارز و ارزش را در شبکه جریان می‌دهند. آن‌ها این ارزش را در کیف‌پول ذخیره می‌کنند و از همه مهم‌تر، متوجه ارزش خاصی که ریپل ارائه می‌دهد، می‌شوند. آن‌ها منبع تغذیه اقتصاد و خرید ریپل هستند.

بازارگردانان کسانی هستند که نقدینگی لازم شبکه را تهیه می‌کنند. از این رو، آن‌ها مهم تر از صاحبان کیف‌پول نیستند. بازارگردانان کسانی هستند که حجم واقعی،‌ یعنی دارایی‌هایی که تجارت می‌شوند را تامین می‌کنند.

چرا بسیاری از افراد از ریپل و XPR انتقاد می‌کنند

راه‌اندازی ریپل همان چیزی است که به بلاک چین آن اجازه‌ی پردازش حداکثر ۱۵۰۰ معامله در ثانیه را می‌دهد، یعنی بیشتر از هفت معامله در ثانیه که در شبکه‌ی بیت کوین پردازش می‌شود. با این حال، منتقدان ریپل خاطرنشان کردند که لیست گره‌های خاص برای رسیدن به اجماع، به این معنی که شبکه غیرمتمرکز نیست، رویکرد پروژه را تعیین می‌کنند. تنها تعداد مشخصی از گره‌ها، مخصوصا آن‌هایی که در لیست هستند، می‌توانند اجماع را تعیین کنند. این بدین معنی است که همه افراد قدرت و توانایی یکسانی برای مشارکت را ندارند.

آنچه باعث احتیاط سرمایه‌گذاران می‌شود این است که سازندگان شبکه ریپل مانند شرکت خصوصی پشت این پروژه، حق دارند تا ۲۰ میلیارد توکن یا ۲۰٪ از کل توکن‌های شبکه را در خدمت داشته باشند. در حالی که نگه داشتن برخی از دارایی های دیجیتالی برای بنیانگذاران یک پروژه عادی است،‌ اما ۲۰٪ عدد بزرگی است.

خرید ریپل و بیت کوین

راه‌اندازی ریپل

خرید توکن‌های XPR

سه روش مختلف وجود دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند برای تجارت توکن‌های XPR از آن استفاده کنند. کاوش در این روش‌های مختلف به معنای ثبت‌نام برای پلتفرم‌های مختلف، پرداخت هزینه‌های گوناگون و پیگیری روندهای متفاوت خرید است. فرایندی که برای سرمایه‌گذاران مناسب است به این نتیجه می‌رسد که با چه سرعتی توکن‌های XPR را می‌خواهند و چقدر می‌خواهند برای راحتی کارشان هزینه کنند.

نحوه خرید ریپل یا XPR

 احتمالا کوین‌بیس یکی از محبوب ترین پلتفرم‌های جهان در خرید فوری رمزارزها است، به این دلیل که کار با آن بسیار راحت است. مشتریان آینده نگر به صورت رایگان در یک حساب کاربری ثبت‌نام می‌کنند. سپس آن‌ها کد شناسایی دولتی را ارائه می‌دهند و برای آغاز روند شناسایی مشتری با استفاده از وب‌کم عکس می‌گیرند.

پس از پایان ثبت‌نام، کاربران می‌توانند اطلاعت کارت اعتباری خود را به رابط کوین‌بیس اضافه کنند. کوین‌بیس در همان ابتدا به مشتریان اجازه خرید به میزان دلخواه را نمی‌دهند. یعنی محدودیت خرید وجود دارد. این یک اقدام امنیتی است. پس از مدتی، کوین‌بیس محدودیت‌های خرید فوری را افزایش می‌دهد اما چیزی مانند درخواست فعالانه آن وجود ندارد. این عملی با تاخیر است. این‌ها ایرادات استفاده از کوین‌بیس و خواستار خرید فوری هستند. همچنین کانادایی‌ها در استفاده از کوین‌بیس با مشکل مواجه خواهند شد زیرا کارت‌های اعتباری کانادایی ها برای استفاده از کوین‌بیس مسدود هستند.

اگر در کانادا هستید، بهترین گزینه برای خرید ریپل یا توکن‌های XPR، استفاده از بیت‌بای (Bitbuy) است. بیت‌بای در کانادا مستقر است اما امکاناتی برای خدمت به سایر نقاط جهان دارد. این یک پلتفرم درجه یک در وبسایت و تلفن‌همراه است که استفاده از آن راحت است. سرمایه‌گذاران می‌توانند پس از اتمام تایید بخش شناسایی مشتری، وارد بخش مبادله شوند و حجم بیشتری از توکن‌های XPR را مبادله کنند.

گزینه سوم برای معامله‌گران و خریداران ریپل، پلتفرمی مانند بایننس خواهد بود. بایننس در خارج از چین پایه‌گذاری شد اما همچنین دارای پلتفرمی در دسترس برای کاربران آمریکایی است. بایننس توکن‌های خاص خود را دارد. مالکان می‌توانند در هزینه‌های معاملاتی پس‌انداز کنند. همچنین، کاربران برای معرفی افراد جدید به پلتفرم، هزینه‌های مراجعه را به صورت رمزارزها دریافت خواهند کرد. این یک مدل نوآوری بازاریابی وابسته است که بایننس را به صرافی آنلاین رمزارزها برجسته‌ای در جهان تبدیل کرده است.

امروزه، سرمایه‌گذاران کانادایی آماده‌ حرکت به سمت ریپل و دست‌یابی به توکن‌های XPR می‌توانند به صورت آنلاین در بیت‌بای ثبت‌نام کنند.

 

منبع: Blockgeeks