در بخش سوم از مفاهیم سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال توضیح می‌دهیم که چگونه سرمایه‌گذاران از قراردادهای آتی بیت کوین استفاده می‌کنند تا با پیش بینی قیمت در آینده سودهای بزرگی کسب کنند.

در واقع، قراردادهای آتی بیت کوین پیش‌بینی قیمت آینده بیت کوین است. شما می‌توانید پوزیشن لانگ (اگر فکر می‌کنید قیمت بالا خواهد رفت) یا پوزیشن شورت (اگر پیش‌بینی می‌کنید قیمت پایین خواهد آمد) باز کنید.

با استفاده از لوریج‌ها (اهرم‌ها)، سرمایه‌گذاران می‌توانند سود خود را چندین برابر کنند. اما هرچه اهرم بالاتر باشد، ریسک آن هم بیشتر خواهد بود.

در بخش دوم سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، گفتیم که چگونه سهام‌گذاری و اعطای وام می‌تواند به رشد منفعلانه دارایی‌های شما کمک کند. در این فصل، یک گام به جلو برمی‌داریم و بررسی خواهیم کرد که چگونه می‌توانید با سرمایه‌گذاری فعال، دارایی‌های خود را افزایش دهید.

در ادامه معاملات و قراردادهای آتی بیت کوین را با جزئیات بیشتر، نحوه کار، دلیل استفاده تریدرها از آنها و ریسک آن را بررسی خواهیم کرد.

خرید بیت کوین

معاملات و قراردادهای آتی بیت کوین چیست؟

اول، مهم است که منظور از معاملات آتی را بدانیم. به عنوان اولین تمایز، ترید یا معاملات اسپات همان کاری است که اکثر افرادی که در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند انجام می‌دهند. آنها ارز دیجیتال را با قیمتی که در آن لحظه دارد می‌خرند یا می‌فروشند. به این نوع معامله، معامله اسپات (spot trade) گفته می‌شود.

معاملات آتی یا قراردادهای آتی (فیوچرز) توافق نامه‌ای بین یک خریدار و یک فروشنده است که که در آن حدس زده می‌شود قیمت یک دارایی در آینده چه ارزشی خواهد داشت.

به عنوان مثال، اگر در ماه مارس سال ۲۰۲۰ یک قرارداد آتی را منعقد کرده باشید با این فرض که در ماه نوامبر بیت کوین را به قیمت ۵۰۰۰ دلار خریداری می‌کنید و شخصی توافق ‌کند که بیت کوین خود را در آن زمان به قیمت ۵۰۰۰ دلار بفروشد، خنده‌دار است زیرا فروشنده مجبور است بیت کوین خود را با چنین قیمت پایینی بفروشد.

در مقابل، اگر فرض می‌کردید که ارزش بیت کوین در ژانویه ۵۰ هزار دلار می‌شود و شخصی آن شرط را قبول کند، شما باید بیت کوین را در آن قیمت بالا خریداری کنید.

آنچه در این مرحله باید به آن توجه شود، این است که معاملات آتی بیت کوین به یک ابزار بسیار محبوب تجاری تبدیل شده است که در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد.

چرا تریدرها از قراردادهای آتی برای معامله استفاده می‌کنند؟

اولین دلیل اصلی که معاملات آتی توسط تریدرها استفاده می‌شود این است که به سرمایه‌گذار امکان می‌دهد سود خود را از طریق گزینه‌ای به نام لوریج (اهرم) افزایش دهد.

لوریج اجازه می‌دهد تا یک سرمایه‌گذار مبلغی را در معامله گذاشته و به مقدار سرمایه بیشتری دسترسی پیدا کند. به عنوان مثال، اگر شما ۱۰۰۰ دلار سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید در بازارهایی که لوریج ۱۰۰ برابر ارائه می‌دهند، با ۱۰۰ هزار دلار وارد بازار شوید. مثال دیگری را بررسی می‌کنیم.

اگر شما با ۱۰۰۰ دلار وارد بازار شوید و پس از افزایش ۲ درصدی قیمت، پوزیشن خود را ببندید ۲۰ دلار سود کسب خواهید کرد. اما اگر با لوریج ۱۰۰ برابر معامله کنید، این ۲٪ سود ۲۰۰۰ دلار خواهد شد و سرمایه‌ اولیه شما دو برابر می‌شود. معاملات در بازارهای آتی می‌توانند بیش از هر شکل دیگری از معاملات کوتاه مدت میزان سود را افزایش دهند.

اما در این نوع معاملات از دست دادن سریع پول نیز بسیار آسان است. مفهوم لیکویید شدن در معاملات آتی هنگامی اتفاق می‌افتد که حرکت بازار را اشتباه حدس زده باشید. در این صورت، صرافی که با آن قرارداد بسته‌اید سفارش را خاتمه داده و شما تمام سرمایه اولیه خود را از دست می‌دهید.

آیا می‌دانستید؟

در سال ۲۰۲۰، مجموع قراردادهای باز برای معاملات آتی بیت کوین ۱۷۵ درصد رشد داشته است.

به علاوه، بسیاری از دفاتر سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران از نرم افزارهای حسابداری استفاده می‌کنند که ممکن است قادر به پردازش جریان داده‌ها از کیف پول یا مبادلات از صرافی‌های اسپات نباشند. از طرف دیگر، معاملات آتی چیزی است که اکثر سرمایه‌گذاران با آن آشنایی دارند.

سخنگوی AAX، اولین بورس دارایی دیجیتال جهان که توسط بورس اوراق بهادار لندن پشتیبانی می‌شود، می‌گوید:

قراردادهای آتی درها را به روی سرمایه‌گذاران سنتی بیشتری باز کرده که ممکن است آماده تخصیص بودجه به یک دارایی نباشند، اما همچنان می‌خواهند از عملکرد جذاب قیمت آن بهره‌مند شوند.

قراردادهای آتی بیت کوین

صفحه قراردادهای آتی بیت کوین در صرافی AAX

چه افرادی باید در مورد قراردادهای آتی ارزهای دیجیتال بدانند؟

اولین قسمت خرید قراردادهای آتی این است که شما در واقع دارایی مورد نظر، در این مورد، بیت کوین را خریداری نمی‌کنید. در مقابل، شما قراردادی را منعقد می‌کنید که پیش بینی می‌کند قیمت افزایش یافته (پوزیشن لانگ) یا کاهش می‌یابد (پوزیشن شورت).

مورد بعدی درک لوریج است. صرافی‌های مختلف میزان متفاوتی از لوریج را ارائه می‌دهند. در برخی صرافی‌ها تا لوریج ۱۰۰ برابر نیز دسترسی خواهید داشت. این بدان معناست که اگر شما ۱۰۰۰ دلار با لوریج ۱۰۰ برابر بگذارید، در واقع ۱۰۰ هزار قرارداد به ارزش ۱۰۰ هزار دلار خریداری می‌کنید.

به عنوان مثال، اگر یک پوزیشن لانگ باز کرده و تصمیم بگیرید با افزایش ۵ درصدی قیمت، پوزیشن خود را ببندید، ۵۰۰۰ دلار سود خواهید داشت. اگر با ۱۰٪ خارج شوید، سود شما ۱۰ هزار دلارخواهد بود.

اما اگر اشتباه حدس بزنید و بازار به سمت دیگری حرکت کند، مبلغی را که قرار داده‌اید از دست خواهید داد (و نه بیشتر) که در حالت فوق ۱۰۰۰ دلار است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چگونه در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنیم؛ بخش دوم: سهام گذاری و اعطای وام

لوریج؛ شاخص اطمینان

لوریج به طور مؤثر به عنوان یک شاخص اطمینان عمل می‌کند. هرچه اطمینان بیشتری از حرکت به سمت بالا یا پایین داشته باشید، از لوریج بیشتری استفاده خواهید کرد. با این حال، هرچه لوریج بیشتری اعمال کنید، قرارداد نوسانات کمتری را تحمل می‌کند، به این معنی که حتی انحراف اندک قیمت منجر به لیکویید شدن قرارداد شما می‌شود. اگر از لوریج کمتری در یک قرارداد استفاده کنید، فضای بیشتری برای جابه‌جایی بازار وجود خواهد داشت.

در آخر، شما باید درکی از نحوه برخورد صرافی با قراردادهای آتی داشته باشید. به عنوان مثال، در برخی صرافی‌ها قبل از اینکه کل مبلغ شما لیکویید شود، پوزیشن را می‌بندد تا تریدرها مجبور نباشند ضررهای بیشتری نسبت به آنچه انتظار داشتند متحمل شوند.

آیا تجربه استفاده از قرارداهای آتی بیت کوین را دارید؟ از چه لوریج‌هایی استفاده کرده‌اید؟ شما می‌توانید تجربیات خود را از طریق سایت، توییتر و اینستاگرام کوین نیک با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

منبع: decrypt