در بخش دوم از مطالب آموزش سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال توضیح می‌دهیم که نحوه استیکینگ (سهام‌گذاری) و اعطای وام در ارزهای دیجیتال چگونه است. سپس مزایای آنها و همچنین نقاط ضعف احتمالی آنها را بیان خواهیم کرد.

سهام‌گذاری و اعطای وام؛ دو روش برای کسب درآمد منفعل

سهام‌گذاری (استیکینگ) یعنی کاربران موافقت می‌کنند وجهی را در گروی یک شبکه قرار دهند تا به آن کمک کنند اعتبار تراکنش‌ها را تأیید کند. اعطای وام یعنی کاربران توافق می‌کنند ارزهای دیجیتال خود را در ازای دریافت سود وام بدهند. هر دو مفهوم به کاربران امکان می‌دهد تا توکن دریافت کنند اما ریسک و پاداش‌های آنها متفاوت است.

در بخش اول از نحوه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، در مورد آنچه باعث حرکت صنعت ارزهای دیجیتال می‌شود، توضیح دادیم. در این بخش قصد داریم به یکی از پربازده‌ترین محصولات ارز دیجیتال از نظر سود دهی نگاهی بیاندازیم: سهام‌گذاری و اعطای وام.

در این مقاله بررسی می‌کنیم که این دو مفهوم چه هستند، چگونه کار می‌کنند، برخی از مشکلات احتمالی آنها چیست و چرا محبوبیت زیادی دارند.

خرید بیت کوین

سهام‌گذاری چیست؟

سهام‌گذاری (استیکینگ) یک اصطلاح مالی‌ست که کاملاً منحصر به بازارهای ارزهای دیجیتال است. به طور خلاصه، شما به عنوان یک سرمایه‌گذار توافق می‌کنید ارز دیجیتال خود را در یک شبکه خاص سرمایه‌گذاری کنید تا به آن شبکه کمک کنید اعتبار تراکنش‌ها را تأیید کند. در ازای انجام این کار، پاداش دریافت می‌کنید که معمولاً به صورت توکن است.

نکته مهم در سهام‌گذاری، مکانیسم اجماعی است که به عنوان اثبات سهام شناخته می‌شود. بیت کوین و بسیاری از بلاکچین‌های دیگر به مکانیسم اجماعی موسوم به اثبات کار تکیه دارند. در این سیستم، ماینرها مقدار زیادی از توان محاسباتی را برای حل یک معما مصرف می‌کنند تا به بلاکچین کمک ‌کنند تمام تراکنش‌های درون یک بلوک را تأیید کند. اولین کسی که این معما را حل کند پاداش دریافت می‌کند.

سهام گذاری وجهی است که در یک شبکه قفل می شود

در سهام گذاری وجهی در گروی یک شبکه قرار داده می شود تا به آن کمک کند اعتبار تراکنش‌ها را تأیید کند

آیا می‌دانستید؟

پولکادات در حال حاضر بیشترین ارزش سهام را در شبکه خود دارد، یعنی نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار!

در زمان نگارش این مقاله، نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار به صورت سهام‌گذاری قفل شده که بزرگترین شبکه‌های سهام شامل DOT ، Ethereum ، EOS ، Algo و ADA هستند.

در حالی که مکانیسم اثبات کار یک روش قوی و ایمن برای ادامه کار بلاکچین است، اما در نهایت تمام توان محاسباتی صرف شده توسط تمام ماینرهایی که این معما را حل نکردند، هدر می‌رود. به همین دلیل است که برخی از مفسران می‌گویند اثبات کار «ناکارآمد» است و به همین دلیل ممکن است با تیترهای خبری روبرو شوید که در آنها گفته شده بیت کوین به اندازه کشور شیلی انرژی مصرف می‌کند.

در مکانیسم اثبات سهام، روند استخراج متفاوت است. به جای اینکه ماشین‌ها برای حل یک معما رقابت کنند، شبکه به یک استخراج کننده یا گره، حق انجام اعتبار سنجی را بسته به مقدار یا سهام توکن‌هایی که آن گره در حال حاضر دارد، اختصاص می‌دهد.

وقتی گره توسط شبکه تأیید شد، می‌تواند اعتبار سنجی تراکنش‌ها را انجام دهد. به محض حل شدن مسئله، به آن گره توکن پاداش داده می‌شود و سهام به سرمایه‌گذاران بازگردانده می‌شود.

مانند استخرهای استخراج، گروه‌هایی از سهام‌گذاران اغلب دور هم جمع می‌شوند تا استخرهای سهام‌گذاری را برای ایجاد شانس بیشتر تشکیل دهند. در ادامه این موارد را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

استخرهای سهام‌گذاری

استخرهای سهام‌گذاری جایی است که چندین سرمایه‌گذار توکن‌های خود را با هم در یک استخر جمع می‌کنند و سپس به طور معمول یک اپراتور از طرف سرمایه‌گذاران سهام‌ها را تخصیص می‌دهد. این کار به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا بدون نیاز به دانش کار در مورد ساخت و سازهای شبکه بلاکچین در آن مشارکت کنند. همچنین، این کار شانس کسب پاداش به ازای سهام را افزایش می‌دهد.

با این حال، به دلیل تقسیم پاداش بین سرمایه‌گذاران، احتمالاً هزینه‌هایی در کار خواهد بود و پاداش کمتر خواهد شد. برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال پرداخت‌های پیوسته‌تری بوده و علاقه چندانی به عضویت در شبکه ندارند، اعطای وام ممکن است گزینه بهتری باشد که در اینجا بیشتر بررسی خواهیم کرد.

تفاوت بین سهام‌گذاری و اعطای وام چیست؟

در حالی که سهام‌گذاری به امنیت یک شبکه کمک می‌کند، اعطای وام به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد به صورت منفعلانه سود کسب کرده و بدین ترتیب کار خود را تسهیل کنند.

چندین شرکت دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز هستند که شرایطی را فراهم می‌کنند تا ارزهای دیجیتال خودتان را به تریدرهای دیگر قرض داده و در ازای آن سود کسب کنید. در زمان نگارش این مقاله، بیش از ۸ میلیارد دلار در شرکت‌های وام دهی مانند Maker ، AAVE و Compound سرمایه‌گذاری شده است.

این شرکت‌ها استخرهای اعطای وام ایجاد می‌کنند که ارز دیجیتال شما وارد آنها می‌شود. این استخرها نرخ بهره‌ای دارند که بسته به نوع ارز دیجیتالی که وام می‌دهید و نرخ تعیین شده توسط خود شرکت متفاوت است. تقریباً بلافاصله پس از اعطای وام، سود خود را دریافت می‌کنید.

اعطای وام ارزهای دیجیتال

اعطای وام و کسب سود یکی از روش های افزایش میزان دارایی است.

آیا می‌دانستید؟

بزرگترین پلتفرم‌های اعطای وام شامل AAVE ، Tidex ، Nexo و Celsius Network هستند.

استخرهای اعطای وام همان چیزی است که به رونق دیفای در سال ۲۰۲۰ کمک کرده است، همچنانکه شبکه‌های جدید وام‌دهی با ارائه سودهای بالا برای سرمایه‌گذارانی که مایلند ارزهای دیجیتال خود را به جریان اندازند رونق گرفتند. اما در سهام‌گذاری و اعطای وام مشکلاتی نیز وجود دارد که در اینجا به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

برخی از جنبه‌های منفی سهام‌گذاری و اعطای وام

سهام‌گذاری و اعطای وام جنبه‌های منفی نیز دارند. در مورد سهام‌گذاری، نوسانات و طول عمر شبکه می‌تواند تأثیر جدی بر سرمایه شما بگذارد.

با پرداخت پاداش در شبکه به صورت توکن، افت ناگهانی ارزش شبکه به معنای کاهش ارزش دارایی شما خواهد بود. اگر سکه‌های خود را در شبکه‌ای سهام‌گذاری کنید که هک شود، ارزش سرمایه شما نیز می‌تواند کاهش یابد.

اگر محبوبیت شبکه به طور ناگهانی کاهش پیدا کند، این مورد نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد.

در مورد اعطای وام، شرکتی که شما به آن وام می‌دهید نرخ بهره را تعیین می‌کند و این بهره بسته به میزان محبوبیت آن دارایی خاص، ممکن است در طول زمان متفاوت باشد.

شرکت‌های تسهیلات سهام‌گذاری و اعطای وام می‌توانند از شما بخواهند که ارز دیجیتال خود را از کیف پول خود به کیف پول یک شرکت منتقل کنید، که می‌تواند با شعار ارزهای دیجیتال «اگر کلیدها در اختیارتان نباشند، ارز دیجیتالی ندارید» مغایرت داشته باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چگونه در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنیم؛ بخش اول: مفاهیم اولیه

چرا به عنوان یک سرمایه‌گذار بهتر است در سهام‌گذاری یا اعطای وام شرکت کنیم؟

اگر خرید ارز دیجیتال و نگه داشتن آن اولین گام در سرمایه ‌گذاری در ارزهای دیجیتال باشد، اعطای وام و سهام‌گذاری گام دوم است.

این کار تنها به چند مرحله نیاز دارد و گذشته از اینکه کدام پلتفرم را انتخاب کنید، می‌تواند به افزایش میزان دارایی شما کمک کند، بدون اینکه کار زیادی انجام دهید.

آیا تاکنون از سهام‌گذاری و اعطای وام استفاده کرده‌اید؟ از مزایای آن بهره‌مند شده‌‌اید یا اینکه متحمل ضرر شدید؟ اگر تجربیاتی در این زمینه دارید می‌توانید از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک به اشتراک بگذارید تا دوستانتان نیز از این تجربیات استفاده کنند.

منبع: decrypt