خرید و فروش اتریوم یکی از مهم‌ترین و پر رونق‌ترین تبادلات ارزهای دیجیتال پس از بیت کوین است. در ادامه این مطلب از کوین نیک، چگونگی خرید و فروش اتر را شرح می‌دهیم.

پس از ظهور بلاک چین، تکنولوژی عظیم پشت بیت کوین، زمینه‌ای برای تولد دیگر تکنولوژی‌های مرتبط فراهم شد. یکی از بهترین نمونه‌های این اتفاق، چیزی نیست جز اتریوم (Ethereum). از سال ۲۰۱۵ که سر و کله اتریوم پیدا شد، توجهات زیادی را به خود جلب کرد. این توجه شاید به اندازه بیت کوین نبود، اما می‌توان اتریوم را در بین چند تکنولوژی برتر بلاک چین دانست، چرا که اتریوم، یکی از دلایل مهم گسترش کاربردهای بلاکچین چه در زمینه‌های اقتصادی و چه در زمینه‌های صنعتی و کسب و کارها محسوب می‌شود. حضور اتریوم، باعث افزایش قیمت و گردش بازار خرید و فروش ارزهای دیجیتالی بود.

اما مسئله این است که خیلی‌ها بر این اشتباه هستند اتریوم یک ارز دیجیتال است. بر عکس، اتریوم یک تکنولوژی متن باز بر اساس بلاک چین است که خود دارای یک توکن منحصر به فرد به نام اتر (Ether) است. در حقیقت، زمانی که صحبت از خرید و فروش اتریوم می‌شود، توکن آن یعنی اتر را خرید و فروش می‌کنیم.

اتریوم چطور کار می‌کند؟

اتریوم به عنوان یک پلتفرم دیجیتالی شناخته می‌شود که از تکنولوژی استفاده شده در بلاک چین بیت کوین برای کارکرد خود بهره می ‌برد. اما تفاوت اتریوم این است که این پلتفرم با استفاده از بلاک چین بیت کوین، روش‌های بیشتر و وسیع‌تری برای استفاده از این تکنولوژی ایجاد کرده است. اتریوم، پلتفرمی است که توکن‌های اتر و یک سری توکن‌های دیگر در آن خرید و فروش می‌شوند.

اتر، ارز دیجیتال بر اساس پلتفرم اتریوم است که البته در تبادلات رایج شده که به آن اتریوم گفته می‌شود.

خرید و فروش اتریوم یکی از مهم‌ترین و پر رونق‌ترین تبادلات ارزهای دیجیتال

خرید و فروش اتریوم

اتر چطور ایجاد می‌شود؟

اتر، همانند دیگر ارزهای دیجیتال، از یک شبکه مشترک دیجیتال برای ثبت تراکنش‌ها استفاده می‌کند. این شبکه به صورت عمومی در دسترس است، کاملا شفاف و واضح است و نفوذ و دستکاری آن به شدت سخت است. همانطور که آگاه هستید، این شبکه چیزی نیست جز بلاک چین و از طریق ماینینگ گسترش پیدا می‌کند.

در گسترش اتریوم، باز هم پای ماینرها در میان است. ماینرها این وظیفه را دارند تا گروهی از تراکنش‌های اتر را پس از تایید و اعتبارسنجی، به شکل بلوک‌ها درآورند و با حل معادلات پیچیده الگوریتم‌ها، شبکه اتریوم را امن کنند. بلوک‌های جدید تولید شده توسط ماینرها، در شبکه بلاک چین همانند شبکه‌ای از زنجیرها به یکدیگر متصل می‌شوند و ماینرها با این کار پاداش می‌گیرند.

اما خود اتریوم چطور گسترش پیدا کرده است؟

اتریوم بسیار شبیه به بیت کوین است، اما با این تفاوت که زبان برنامه‌نویسی آن این اجازه را به توسعه دهندگان می‌دهد تا نرم‌افزارهایی بنویسیند که بتوان توسط تکنولوژی بلاک چین کار کنند یا نرم‌افزارهایی ایجاد کنند که بتوان تراکنش‌های مختلف را بنا به شرایط مختلف کنترل کرد. این نرم‌افزار با نام قرارداد هوشمند (Smart Contract) شناخته می‌شود.

در قراردادهای سنتی که در فضاهای اقتصادی رایج مورد استفاده قرار می‌گیرند، به یک واسط، ضامن یا از این قبیل موارد نیاز است و در عین حال شاید نیاز به اعتماد سازی کاملی هم بین طرفین قرارداد باشد. اما در قرارداد هوشمند که توسط پلتفرم اتریوم فراهم شده است، تمامی اعتمادسازی‌ها به لطف بلاک چین صورت می‌گیرد. این خود نرم افزار است که به صورت خودکار، پس از بررسی شرایط قرارداد، توافقات را انجام می‌دهد. به لطف این ویژگی، دیگر خبری از تاخیر، هدر رفتن وقت، و صرف هزینه بیش از حد نیست.

این ویژگی مهم، اجازه انجام قراردادهای پیچیده را می‌دهد که تا پیش از این توسط هیچ مرکز یا اشخاصی به راحتی قابل انجام نبود. هیچ محدودیت خاصی هم در استفاده از این قراردادهای هوشمند وجود ندارد. از بیمه و املاک و سرویس‌های اقتصادی گرفته تا سیستم وام‌دهی و استفاده در موارد قانونی.

اتریوم از کجا بخریم؟

تفاوت اتریوم و بیت کوین

Dapp چیست؟

Dappsها به اپلیکیشن‌های غیر متمرکزی گفته می‌شوند که بر اساس شبکه اتریوم فعالیت می‌کنند. عملکرد آن‌ها مشابه با قراردادهای هوشمند است، اما فرق آن‌ها این است که هیچ اطلاعاتی به شبکه بلاک چین وارد نمی‌کنند. برای مثال، در قراردادهای هوشمند، باید طرفین خاصی حاضر باشند تا یک قرارداد انجام شود. اما در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، تعداد نامحدودی می‌توانند در استفاده از آن شریک شوند.

به همین دلیل است که از این تکنولوژی برای توسعه انواع اپلیکیشن‌های مختلف و جذابی استفاده می‌شود که از قدرت شبکه اتریوم بهره می‌برند.

چه چیزهای باعث تعیین قیمت خرید و فروش اتریوم می‌شود؟

فاکتورهای سیاسی و اقتصادی مختلفی که روی قیمت ارزهای سنتی تاثیرگذار هستند، چندان قادر نیستند روی قیمت اتریوم تاثیر بگذاراند. اما همانند بیت کوین، در خرید و فروش اتریوم و قیمت آن، فاکتورهای منحصر به فردی دخیل هستند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قیمت ارزهای دیجیتال چطور تعیین می‌شوند؟

  • عرضه و تقاضا: از آن جایی که هیچ مرکزی روی اترها کنترل ندارد، بنابراین قانون و مقررارتی هم در خرید و فروش اتریوم نیست. به همین دلیل نقش موثر در تعیین قیمت خرید و فروش اتریوم بیش از هر چیز دیگری به شرایط بازار و افراد فعال در آن بستگی دارد.
  • موجودی: بر خلاف بیت کوین، هیچ محدودیتی در عرضه اتر وجود ندارد. با این حال در طول زمانی، خیلی از واحدهای اتر که وارد بازار می‌شند، در طول زمان به دلایل مختلف گم می‌شوند. این دلیل باعث ایجاد نوسان در بازار خرید و فروش اتریوم می‌شود.
  • توجه عمومی: با توجه به امکانات ویژه‌ای که اتریوم در اختیار قرار می‌دهد، روز‌به‌روز به استفاده از آن افزوده می‌شود و چه در صنعت و چه در زمینه سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مطبوعات: اخبار منفی و مثبت، اخبار مرتبط با هرگونه هک یا کلاهبرداری، جنگ، رقابت و هر چیز دیگری، روی ارزش اتریوم تاثیرگذار هستند.
چگونه اتریوم بخریم؟

تعیین قیمت خرید و فروش اتریوم

چگونگی خرید و فروش اتریوم

خرید و فروش اتریوم تفاوت چندان بزرگی با خرید و فروش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال ندارد. پیش از هر کاری، ابتدا باید یک کیف پول مطمئن برای خود ایجاد کنید.

می‌توانید برای آگاهی هر چه بیشتر در مورد کیف پول‌ها، مطالب تهیه شده در کوین نیک را مطالعه کنید:

۱. صرافی دیجیتال خود را پیدا کنید

به عنوان شروع هر نوع خرید و فروش اتریوم و ارزهای دیجیتال، بسیار مهم است که بهترین پلتفرم تبادل را که مناسب شما است شناسایی کنید. باید مطمئن شوید که پلتفرم انتخابی، از اتر پشتیبانی خواهد کرد. برخی از بهترین صرافی‌های حال حاضر برای خرید فروش، عبارتند از:

یکی از بزرگ‌ترین مسئالی که باید در انتخاب صرافی به آن دقت کنید، نوع آن صرافی است. پلتفرم‌های خرید و فروش اتریوم می‌توانند صرافی‌های ارز دیجیتال به ارز سنتی باشند یا صرافی‌های ارز دیجیتال به ارز دیجیتال (C2C). اگر به دنبال این هستید که فقط یک ارز را خرید و فروش کنید و در نهایت آن را به پول‌های رایج نظیر دلار تبدیل کنید، بنابراین صرافی‌های ارز دیجیتال به ارز سنتی مناسب شما هستند. اگر قصد دارید اترهای خود را دائما با دیگر ارزها معامله کنید، بنابراین باید صرافی‌های رمزارز به رمزارز را انتخاب کنید. البته بسیاری از سرمایه‌گذاران، چندین حساب کاربری در هر دو نوع صرافی‌ها دارند.

در نظر داشته باشید که فضای ارزهای دیجیتال کنترل نشده است و این شما هستید که باید امنیت را برای خود ایجاد کنید. اگر اشتباهی از شما سر بزند، ارز دیجیتال شما به خاطر اشتباهات و سهل‌انگاری‌های شما دزدیده شود، رمز حساب کاربری خود را فراموش کنید یا هر اتفاق دیگری از این دست موارد، هیچ شخص و مرکزی وجود ندارد این مسائل را نظرات و پیگیری کند. بنابراین زمانی که یک صرافی و کیف پول انتخاب می‌کنید، حتما به سراغ شناخته شده‌ترین‌ها بروید.

می‌توانید برای ایجاد امنیت در فضای ارزهای دیجیتال، می‌توانید مطلب چگونگی ایجاد امنیت در بازار خرید و فروش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را مطالعه کنید.

۲. حساب کاربری خود را ایجاد کنید

زمانی که پلتفرم خرید و فروش مناسب خود را پیدا کردید، زمان آن است تا یک حساب کاربری ایجاد کنید. ایجاد یک حساب کاربری در صرافی‌ها، کاملا همانند بسیاری از سایت‌های عادی است. اما برای انجام آن نیاز به مشخصات کامل و قابل اطمینانی دارید. نام،‌ آدرس، کد ملی، و موارد مشابه. زمانی که وارد کردن اطلاعات تکمیل شد، پروسه پردازش حساب کاربری شما معمولا زیاد طول نمی‌کشد.

اما تایید حساب کاربرای معمولا آخرین مرحله‌ای افتتاح حساب است. بسیاری از صرافی‌ها،‌ نیاز به یک یا چند اطلاعات تکمیلی برای این کار نیاز دارند. این اطلاعات می‌توانند شامل پاسپورت با کارت‌های اعتباری باشند تا صرافی‌ها با این مدارک معتبر، مشخصات شما را اعتبارسنجی و تایید کنند. تایید حساب کاربری از این مرحله به بعد ممکن است یک ساعت تا دو روز زمان ببرد.

۳. سپرده گذاری ارز

پس از تکمیل ایجاد حساب کاربری، نیاز است که پول خود را وارد صرافی کنید. برای آن صرافی‌هایی که از ارزهای فیات پشتیبانی می‌کنند، به دلیل سرعت بالاتر تایید پرداخت‌ها، این کار بسیار سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌شود. به سادگی، پول خود را از حساب بانکی یا کارت اعتباری به حساب خود در صرافی مورد نظر جا‌به‌جا می‌کنید. صرافی ارزهای دیجیتال توجهی به میزان واریزی شما ندارند. می‌توانید ۵ دلار به حساب خود واریز کنید یا می‌توانید ۱۰۰۰ دلار یا حتی بیشتر از این‌‌ها به حساب صرافی خود منتقل کنید. البته فراموش نکنید که بسیاری از صرافی‌ها، برای جابه‌جایی پول شما از حساب بانکی به حساب صرافی، مقداری هزینه دریافت می‌کنند. پس بهتر است ابتدا به هزینه‌ای که قرار است واریز کنید به خوبی فکر کنید تا متحمل هزینه‌های اضافی بیشتر نشوید.

در طرف مقابل، برای صرافی‌هایی که فقط کار آن‌ها رمزارز است و از ارز فیات پشتیبانی نمی‌کنند، کار کمی سخت‌تر است. این صرافی‌ها، نیاز دارند تا شما ارز خود را با استفاده از کدها و کلید‌هایی که دارید منتقل کنید. در حال حاضر انجام این کار معمولا بیشتر از یک ساعت طول می‌کشد.

۴. آغاز خرید و فروش اتریوم

با داشتن حساب کاربری و ارز مورد نظر خود، حالا می‌توانید اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال مورد نظر را بخرید و بفروشید. هر یک از صرافی‌ها، محیط کاربری خاص خود را دارند که برخی از آن‌ها حرفه‌ای و گاه پیچیده، و برخی از آن‌ها ساده هستند و محیطی دوستانه دارند. همچنین مدت زمان تراکنش‌ها در هر یک از صرافی‌ها ممکن است متفاوت و گاه طولانی باشد.

می‌توانید در کوین نیک، راهنمای جامع استفاده از سه پلتفرم معتبر خرید و فروش اتریوم را مطالعه کنید:

۵. انتقال اتریوم به کیف پول

هنگامی که اتریوم مورد نظر خود را خریداری کردید، می‌توانید آن را به پول‌های سنتی نظیر دلار تبدیل کنید یا آن را به حساب کیف پول دیجیتال خود منتقل کنید. اگر صرافی شما تبادل ارزهای دیجیتال به پول‌های سنتی را قبول می‌کند، به راحتی اتریوم خود را به قیمت روز دلار، یورو و دیگر ارزهای پشتیبانی شده می‌فروشید و پول شما به حساب بانکی واریز خواهد شد. اما در پلتفرم‌هایی که از این روش پشتیبانی نمی‌کنند، باید اترهای خریداری شده خود را به کیف پول خود منتقل کنید. این کار هم ممکن است زمان بیشتری طول بکشد.