در راهنمای قیمت گذاری ارز دیجیتال قصد داریم نگاهی به نحوه قیمت گذاری ارزهای دیجیتالی داشته باشیم و در ادامه فاکتورهای مهم در این زمینه را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

قیمت گذاری ارز دیجیتال به چه صورتی انجام می‌شود؟

در حوزه سرمایه‌گذاری برای سهام یا املاک، برای اینکه از سلامت و اعتبار یک شرکت مطمئن شویم باید صورت مالی آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار بدهیم. اگر در این تحلیل‌ها به ارقام خوبی برسیم اطمینان پیدا می‌کنیم که شرکت مورد نظر پایه‌های محکمی داشته و می‌توانیم با خیال راحت در آن سرمایه‌گذاری کنیم. اما انجام تجزیه و تحلیل مناسب روی ارزهای دیجیتالی با آنچه درباره سهام گفته شد کاملا متفاوت است و ما هیچ صورت مالی برای تحلیل کردن نداریم. چرا؟ زیرا:

۱. ارزهای دیجیتالی شرکت نیستند بلکه ارزهایی مجازی هستند که نماینده ارزش یا سرمایه‌های موجود در یک شبکه هستند. برای درک بهتر این موضوع باید تفاوت بین سهام و ارز دیجیتال را بدانید. دوام و اعتبار یک رمزارز به تولید درآمد آن وابسته نیست بلکه این مشخصه مستقیما به مشارکت جامعه (کاربرانی که از استفاده می‌کنند، ماینرهایی که شبکه را امن نگه می‌دارند و توسعه‌دهندگان) بستگی دارد. هر رمزارز، نمودی از کاربردهای مختلف فناوری بلاکچین و معمولا غیرمتمرکز است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قیمت ارزهای دیجیتال چطور تعیین می‌شوند؟

۲. دنیای رمزارز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و تقریبا تمامی ارزهای دیجیتالی در مرحله توسعه قرار دارند. این یعنی در حال حاضر موارد استفاده از این ارزها در دنیای واقعی محدود است و بنابراین سابقه‌ای برای نمایش و تحلیل وجود ندارد.

بنابراین برای انجام تجزیه و تحلیل مربوط به رمزارارزها باید از روشی متفاوت استفاده کنیم. با توجه به ماهیت پیچیده رمزارزها و فناوری زیربنای آن، این تحقیق و تحلیل برای ارزیابی ماندگاری و پتانسیل کوین‌ها اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کنند. به کمک این تحلیل‌ها است که می‌توانیم تصمیم بگیریم بهتر است پولمان را در کجا سرمایه‌گذاری کنیم. ما در کوین نیک مقاله‌ای برای آموزش نحوه شروع سرمایه‌گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال داریم که توصیه می‌کنیم حتما آن را هم مطالعه کنید.

عوامل موثر در قیمت گذاری ارزهای دیجیتال

عوامل موثر در قیمت گذاری ارز دیجیتال

عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال شامل چه مواردی است؟

کاربردپذیری

یک کوین باید کاربرد یا موارد استفاده‌ای قوی داشته باشد تا کاربران به نگه داشتن آن تمایل پیدا کنند. کاربردی بودن یک رمزارز قویا با ارزش آن ارتباط دارد. بیایید برای مثال درباره اتر (ETH) سخن بگوییم. برای اجرای دستور یا توسعه اپلیکیشن در بلاکچین اتریوم قبل از هر چیز باید کاربری وجود داشته باشد که ETH داشته باشد. دلیلش این است که اتر به گس تبدیل شده و برای اکوسیستم اتریوم مانند «سوخت» عمل می‌کند. بنابراین، ETH به عنوان یک ارز در سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد تا به روند توسعه و تراکنش‌ها سوخت‌رسانی کند. هر چه افراد بیشتری تراکنش اجرا کرده و اپلیکیشن‌های بیشتری توسعه پیدا کنند، تقاضا برای ETH هم بیشتر می‌شود و بنابراین قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمایی‌های کاربردی برای کاهش ریسک در تجارت رمزارز

حق رای، پرداخت سود یا نقش واسطه مبادله در اکوسیستم مربوطه، از جمله موارد استفاده یک رمزارز هستند. کوینی که استفاده‌ای نداشته باشد ماهیتش سوداگرانه بوده و هیچ ارزشی هم نخواهد داشت.

کمیاب بودن

منظور ما از کمیاب بودن، محدود بودن ماهیت کوین‌ها است. در جهان اقتصاد، عرضه مقدار معینی از اقلام در بلندمدت باعث افزایش ارزش آن شده و تقاضای آن افزایش می‌یابد. در نتیجه، محدود بودن میزان عرضه یک کوین در چرخه، باعث کمیاب شدن آن می‌شود. برای مثال، حداکثر عرضه بیت کوین ۲۱ میلیون واحد است. در صورتی که ارز دیجیتال مورد نظر کاربرد زیادی داشته باشد، در این شرایط تقاضای آن بدون شک و تردید با افزایش همراه خواهد بود.

برخی از کوین‌ها به این منظور از مکانیسم «سوزاندن» استفاده می‌کنند. یعنی بخشی از عرضه کوین خود را از بین می‌برند. با این کار قیمت کوین افزایش می‌یابد چون عرضه آن بسیار کمتر می‌شود.

ارزش ادراکی

ارزش یک کوین فقط به اندازه تفکری است که بازار درباره آن دارد و اینکه قیمت گذاری ارز دیحیتال به چه شکلی صورت می‌پذیرد به عواملی بستگی دارد که در توسعه این پروژه نقشی اساسی بازی می‌کنند. بنابراین، پروژه‌هایی با مداومت به موفقیت دست پیدا می‌کنند که اهداف خود را در وایت پیپرشان تنظیم کرده باشند. علاوه بر این، همکاری و شراکت با شرکت‌های معتبر یا سایر پروژه‌ها هم یکی از علائم خوب پیشرفت به شمار می‌رود. اخبار دیگری که با توجه به آن می‌توانید قیمت ارز دیجیتال را قضاوت کنید عبارتند از: راه‌اندازی موفق حداقل محصول پذیرفتنی (MVP) یا نسخه بتای پروتکل/نرم‌افزار شرکت. این موارد شاخص‌های مثبتی هستند که پیشرفت خوب پروژه را نشان می‌دهند و افزایش قیمت ارز دیجیتال را در پی خواهند داشت.

این مطلب راهم مطالعه کنید: وایت پیپر ارز دیجیتال چیست و چگونه یک سپیدنامه موثر بنویسیم؟

این عناصر کلیدی در حوزه ارز دیجیتال، روی قیمت آن رمزارز اثر می‌گذارند و همه افرادی که قصد سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال را دارند باید آن‌ها را به خوبی بشناسند. دیدگاهتان را در بخش نظرات ثبت کنید تا سایر مخاطبان این مقاله هم از آن استفاده ببرند. از همراهی شما با راهنمای قیمت گذاری ارز دیجیتال سپاسگذاریم.

منبع:‌ masterthecrypto