بازار ارزهای دیجیتال تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. علاوه بر مواردی نظیر مقررات دولتی، چرخه‌های سرمایه‌گذاری و FUD (ترس، عدم اطمینان و تردید)، یکی دیگر از عوامل کلیدی که بر بازار تأثیر می‌گذارد فعالیت به اصطلاح «نهنگ‌ها» است. نهنگ شخصی است که سرمایه بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای ارزهای دیجیتال دارد. به این دلیل به این افراد نهنگ گفته می‌شود که نهنگ یا وال بزرگترین موجود در اقیانوس است، بنابراین نهنگ‌های ارزهای دیجیتال بزرگترین بازیگران این بازار هستند.  در اینجا قصد داریم تا نحوه تأثیرگذاری نهنگ ها بر بازار ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم.

اگرچه برخی از نهنگ‌ها سرمایه‌گذاران شخصی هستند، اما می‌توانند گروه‌ها یا شرکت‌هایی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا صندوق‌های پوشش ریسک باشند. هر فرد یا نهادی که سرمایه بالایی برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال داشته باشد می‌تواند به عنوان یک نهنگ باشد.

نهنگ‌های معروف ارز دیجیتال

تعدادی از افراد و گروه‌ها هستند که در حال حاضر به عنوان نهنگ شناخته می‌شوند. برخی از شناخته شده‌ترین نهنگ‌های بیت کوین این افراد هستند:

  • برادران دوقلوی وینکل ووس کامرون (Cameron) و تایلر (Tyler) وینکلووس (Winklevoss)
  • راجر ور (Roger Ver)
  • چارلی شرم (Charlie Shrem)
  • ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)

ناکاموتو خالق اصلی بیت کوین بوده و گفته می‌شود که او دارای حدود یک میلیون بیت کوین است. اگرچه از نظر فنی می‌توان او را یک نهنگ قلمداد کرد، اما بعید است که حداقل یک باره منابع بیت کوین خود را تخلیه کرده و به فروش برساند.

تأثیرگذاری نهنگ ها بر بازار ارزهای دیجیتال

دوقلوهای وینکلووس از شناخته شده ترین نهنگ های بیت کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: پیش بینی برادران وینکلووس: بیت کوین در برابر نفت و دلار پیروز میدان خواهد بود

گفته می‌شود دوقلوهای وینکلووس صدها هزار بیت کوین دارند. این دوقلوها بیت کوین را به عنوان سرمایه‌گذاری خریداری کردند، بنابراین این امکان وجود دارد که در آینده ذخایر خود را به فروش برسانند. در حال حاضر، صد هزار بیت کوین آنها در حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار ارزش‌گذاری شده است. این امر باعث شده که کامرون و تایلر وینکلووس (و ساتوشی ناکاموتو) میلیاردرهای بیت کوین باشند.

در صورت ادامه روند صعودی، بسیاری از نهنگ‌های برتر نیز به زودی می‌توانند جزء میلیاردرهای بیت کوین باشند.

علاوه بر نهنگ‌های انفرادی شناخته شده، تعدادی از گروه‌ها و شرکت‌ها نیز نهنگ‌های معروفی هستند. این گروه‌ها نیز مقدار زیادی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال دارند. از جمله:

  • شرکت مایکرواستراتژی
  • صندوق سرمایه‌گذاری گری اسکیل
  • گروه سرمایه‌گذاری Fortress
  • صندوق بیت کوین پنترا (Pantera)

خرید بیت کوین

آیا دولت ایالات متحده یک نهنگ است؟

در واقع در برهه‌ای از زمان، دولت ایالات متحده یک نهنگ ارز دیجیتال بود. دلیل آن هم این بود که دولت تقریباً ۱۴۴۰۰۰ بیت کوین را از سایت غیرقانونی جاده ابریشم (Silk Road) کشف و ضبط کرده بود. دولت ایالات متحده جاده ابریشم را تعطیل کرد، زیرا اقلام غیرقانونی مانند مواد مخدر، اسلحه و مهمات در این سایت فروخته می‌شد.

زمانی که دولت این سایت را تعطیل کرد، کنترل حدود ۱۴۴۰۰۰ بیت کوین را به دست گرفت که خیلی زود اقدام به فروش آن کرد. دولت آمریکا تقریباً ۴۸ میلیون دلار از فروش این بیت کوین‌ها درآمد کسب کرد. هنگامی که دولت این بیت کوین‌ها را فروخت، قیمت بیت کوین در بازار تنها ۳۳۴ دلار بود. اگر دولت امریکا چند سال دیگر منتظر فروش این محصول می‌ماند، به جای ده‌ها میلیون دلار، میلیاردها دلار درآمد کسب می‌کرد.

تأثیرگذاری نهنگ ‌ها بر بازار ارزهای دیجیتال

فعالیت نهنگ‌ها می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر بازار ارزهای دیجیتال داشته باشد، از جمله بر قیمت تک تک ارزهای دیجیتال و ارزش بازار آنها. زمانی که نهنگ‌ها معامله می‌کنند، اغلب این کار را با ده‌ها یا حتی صدها میلیون دلار انجام می‌دهند. این سفارشات گسترده فروش یا خرید می‌تواند منجر به تغییرات ناگهانی و قابل توجه قیمت شود. هنگامی که یک سفارش خرید بزرگ گذاشته می‌شود، می‌تواند قیمت یک ارز دیجیتال خاص را افزایش دهد، زیرا سیگنالی را به بازار می‌دهد که آن دارایی خاص بیشتر مورد تقاضاست.

زمانی که نهنگ‌ها یک سفارش فروش بزرگ می‌گذارند، قیمت می‌تواند در جهت مخالف حرکت کند، زیرا سیگنال مخالف را به بازار می‌فرستد و باعث می‌شود آن دارایی شروع به تخلیه کند. اساساً، وقتی نهنگ‌ها خریدوفروش‌های بزرگی انجام می‌دهند، می‌توانند بر بازار تأثیر بگذارند که باعث ایجاد سفارش‌های خرید یا فروش آبشاری می‌شوند.

تخمین زده می‌شود که تقریباً ۴۰ درصد از کل بیت کوین توسط حدود ۱۰۰۰ نفر نگهداری می‌شود. با توجه به این تعداد محدود که تقریباً بخش اعظم بیت کوین را در اختیار دارند، هر خرید یا فروش قابل توجهی از سوی این سرمایه‌گذاران غول پیکر می‌تواند بازار بیت کوین را به هر دو جهت صعود یا نزول هدایت کند.

تأثیرگذاری نهنگ ها بر بازار ارزهای دیجیتال

تأثیرگذاری نهنگ ها بر بازار به دلیل حجم بالای معاملاتشان زیاد است.

احتمال دستکاری بازار

این واقعیت که درصد زیادی از بازارهای ارزهای دیجیتال در تصرف چند نهنگ مشخص است، باعث به جود آمدن این ترس می‌‌شود که بازار ارزهای دیجیتال مستعد دستکاری است. حتی اگر تنها چند نهنگ با هم تبانی کنند تا یک سفارش فروش بزرگ ایجاد کنند، می‌توانند قیمت یک ارزدیجیتال خاص را به طرز چشمگیری کاهش دهند. سپس، همه آنها می‌توانند در قیمت‌های کم خرید کرده و به اصطلاح ارزهای دیجیتال را از «minnowها» بگیرند. Minnowها (ماهی‌های بسیار کوچک) افرادی هستند که تنها مقدار کمی ارز دیجیتال در اختیار دارند.

در جامعه ارزهای دیجیتال در مورد مسئله دستکاری بازار بحث‌های زیادی وجود داشته و نظرات مختلفی درباره این مسئله وجود دارد. برخی از افراد فکر می‌کنند دستکاری ارز دیجیتال کاملاً واقعی است، برخی اینطور فکر نمی‌کنند و برخی هم با اینکه فکر می‌کنند ممکن است وجود داشته باشد، اما به نظرشان نمی‌تواند خیلی مهم باشد.

صرف نظر از نظرات مختلف در این مورد، نمی‌توان انکار کرد که بازار ارزهای دیجیتال چرخه‌های صعودی و نزولی شدیدی را طی می‌کند. در حقیقت، نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال به قدری شدید است که ارزهای دیجیتال را به یکی از ناپایدارترین دارایی‌ها در کل جهان تبدیل کرده و بنابراین یکی از پر ریسک‌ترین معاملات محسوب می‌شوند.

اهمیت نوسانات قیمتی که توسط نهنگ‌ها ایجاد می‌شوند

بیت کوین در تاریخ حدوداً ۱۰ ساله خود، تغییرات چشمگیری را تجربه کرده است. یکی از این موارد در سال ۲۰۱۷ رخ داد که قیمت بیت کوین از تقریباً ۲۰۰۰۰ دلار به کمترین قیمت در حدود ۹۰۰۰ دلار رسید و ظرف چند هفته بیش از پنجاه درصد ارزش خود را از دست داد.

علی رغم «سقوط قیمت» چشمگیر بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، به نظر می‌رسد قیمت بسیاری از آنها خیلی سریع بهبود می‌یابد. در اواخر تابستان ۲۰۱۷، بیت کوین از حدود ۵۰۰۰ دلار به حدود ۳۳۰۰ دلار کاهش یافت. سپس، قیمت آن به سرعت برگشت و خیلی زود به اوج قیمت‌های جدیدی رسید. به نظر می‌رسد این الگوی اصلی ارزهای دیجیتال است. آنها ناگهان سقوط می‌کنند و سپس به سرعت بهبود یافته و از ارزشی که هنگام سقوط داشتند، پیشی می‌گیرند.

این موضوع این سؤال را مطرح می‌کند که هر نوع دستکاری یا فعالیت نهنگ‌ها چقدر مهم است؟ به نظر می‌رسد پاسخ این باشد که تأثیرگذاری نهنگ‌ها بر بازار ارز دیجیتال در کوتاه مدت تحت شاید مورد توجه باشد، اما در دراز مدت، ارزهای دیجیتال دارای الگویی هستند که اینگونه موارد را بی‌اثر می‌کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بزرگترین تراکنش بیت کوین ثبت شد؛ انتقال ۴/۵ میلیارد دلار بیت کوین

 نهنگ‌ها و هودل کردن

همان طور که برخی از نهنگ‌ها دوست دارند معاملات بزرگ انجام داده و سودهای کوتاه مدت به دست آورند، برخی دیگر دوست دارند «هودل» کرده یا به عبارتی رمز ارزهای خود را ذخیره کنند. دوقلوهای وینکلووس نمونه کاملی از نهنگ‌هایی هستند که دوست دارند هودل کنند. کامرون و تایلر وینکلووس گزارش داده‌اند که آنها از زمان سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیون دلاری در بیت کوین که مبلغ آن را از مارک زاکربرگ به دلیل دادخواست سرقت مالکیت معنوی فیس بوک دریافت کرده‌اند، حتی یک بیت کوین نفروخته‌اند.

به احتمال زیاد بسیاری از نهنگ‌های دیگر نیز همین کار را کرده باشند. به هر حال، افرادی که از همان ابتدا تمایل به سرمایه‌گذاری کلان در بیت کوین یا ارزهای دیجیتال داشتند، افرادی هستند که اعتقاد زیادی به ارزهای دیجیتال داشته‌اند. افرادی با این سطح از ایمان، احتمالاً معتقدند که ارزهای دیجیتال در آینده ارزش بسیار بیشتری خواهند داشت. بنابراین، چرا آنها اکنون باید دارایی خود را بفروشند وقتی که می‌توانند هودل کرده و در آینده میلیون‌ها یا حتی میلیاردها دلار درآمد بیشتر داشته باشند؟

معامله یا هودل؛ تأثیرگذاری هر دو بر بازار

هنگامی که نهنگ‌ها به هودل کردن روی آورده و سکه‌های خود را نمی‌فروشند، این امر باعث کاهش کل سکه‌های موجود برای خرید در بازار می‌شود. این امر می‌تواند فشار صعودی ایجاد کرده و قیمت‌ها را بالا ببرد. هر چه ارزهای دیجیتال کمتری وجود داشته باشد، کمبود آنها بیشتر می‌شود. کمبود عاملی است که می‌تواند قیمت‌ها را بالاتر ببرد و به همین دلیل است که دارایی‌هایی مانند الماس و طلا چنین قیمت‌های بالایی دارند.

اساساً، نهنگ‌هایی که مقدار زیادی ارز دیجیتال هودل می‌کنند، می‌توانند عاملی برای افزایش قیمت دارایی‌های دیجیتال در طول زمان باشند. با توجه به این واقعیت که قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم سال‌هاست که به طور مداوم در حال افزایش است، به احتمال زیاد نهنگ‌هایی که هودل می‌کنند باز هم به این کار ادامه داده تا اینکه سرانجام روزی تصمیم خود را برای فروش بگیرند.

اگر روزی برسد که بسیاری از نهنگ‌ها تصمیم به فروش یک باره بگیرند، این امر می‌تواند یک رکود جدی را در بازار ایجاد کند. با این حال، چنین رویدادی فرصتی را برای خرید مردم نیز فراهم می‌کند. با وقوع چین اتفاقی، حتی ممکن است نهنگ‌های جدیدی ایجاد شوند.

حرف آخر در مورد تأثیرگذاری نهنگ‌ها

نهنگ‌ها به طرز باورنکردنی بخش قابل توجهی از دنیای ارزهای دیجیتال هستند. اقدامات آنها می‌تواند نوسانات قیمت را به سمت بالا یا پایین ایجاد کرده که ممکن است واکنش‌های شدیدی را در بازار به همراه داشته باشد. برخی از نهنگ‌ها معاملات مکرر انجام می‌دهند که حجم بالایی دارند و بسیاری دیگر تا جایی که می‌توانند انباشت کرده و هودل می‌کنند.

صرف نظر از اینکه نهنگ‌ها در حال هودل یا ترید هستند، آنها تمایل دارند از هر جهت روی بازار تأثیر بگذارند. در حالی که هودل کردن باعث کمبود می‌شود، ترید فعال نیز نوسان ایجاد می‌کند. بسیاری از صندوق‌های پوشش ریسک و خانه‌های سرمایه‌گذاری از نوع وال استریت تازه شروع به تجارت ارزهای دیجیتال کرده‌اند. این امر بیشتر به این دلیل است که قراردادهای آتی بیت کوین اخیراً توسط CME و CBOE راه‌اندازی شده‌اند.

از آنجایی که صندوق‌های پوشش ریسک و بانک‌های سرمایه‌گذاری شروع به جمع‌آوری ارزهای دیجیتال کرده و آنها را به ذخایر خود اضافه می‌کنند، این کار می‌تواند دسته کاملاً جدیدی از نهنگ‌ها را ایجاد کند که تاکنون دیده نشده است. این امر می‌تواند حجم معاملات را فوق‌العاده افزایش داده و اگر ETF (صندوق قابل معامله) برای بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال تأیید شود، حتی بیشتر صادق خواهد بود. تلاش‌های زیادی برای تأیید ETF انجام شده، اما همه آنها تاکنون ناموفق بوده‌اند.

علی رغم این واقعیت که بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ نهادی شروع به ورود به بازار ارزهای دیجیتال کرده و نهنگ شده‌اند، بسیاری دیگر فرصت‌ها را از دست دادند. جی پی مورگان یکی از بانک‌هایی است که با تجارت ارز دیجیتال مخالف بود. جیمی دیمون (Jamie Dimon)، مدیرعامل JP Morgan Chase، حتی تهدید کرده بود که هر یک از معامله‌گران خود را که قصد تجارت بیت کوین داشته باشد، اخراج خواهد کرد. البته، به تازگی این بانک نظر خود را تغییر داده است!

در چند سال آینده کاملاً مشخص خواهد شد که آیا جیمی دیمون و بسیاری دیگر از منتقدان برجسته ارزهای دیجیتال اشتباه می‌کرده‌اند یا خیر. اگر معلوم شود که ارزهای دیجیتال یک جریان زودگذر یا یک حباب بوده، نظر این منتقدان اثبات می‌شود. اما اگر مشخص شود که ارزهای دیجیتال همچنان به رشد خود ادامه داده و حتی به کلاس دارایی‌های قدرتمندتری تبدیل شوند، نهنگ‌ها ثروتمندتر شده و حتی بخش بزرگی از دریای ارزهای دیجیتال را تحت کنترل خود درخواهند آورد.

نظر شما در مورد نحوه تأثیرگذاری نهنگ ها بر بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ وجود نهنگ‌ها را چه به صورت فردی و چه به صورت سازمانی چقدر تأثیرگذار می‌دانید؟ نظرات خود را در سایت، توییتر و شبکه‌های اجتماعی با ما در میان گذاشته و با دوستانتان تبادل نظر کنید.

منبع: worldcryptoindex