بانک خلق چین (PBoC) به‌منظور شتاب دادن به پروژه یوآن دیجیتال ۲۰ شرکت این کشور را مامور کرد تا این ارز دیجیتال را در دنیای واقعی آزمایش کنند. در این پروژه بانک مرکزی چین با چهار بانک دولتی چین (بانک صنعت و بازرگانی، بانک سازندگی، بانک کشاورزی و بانک چین)، سه شرکت مخابراتی (تلکام، موبایل و یونی‌کام) و شرکت هواوی همکاری می‌کند.

این بانک‌ها بخشی از سپرده‌های خود را به ارز دیجیتال تبدیل کرده‌اند و مشغول شناسایی بخش‌های مختلف این پروژه هستند. آنها همچنین برای ذخیره ارزهای دیجیتال پلتفرم کیف پول توسعه داده‌اند و مشغول آزمایش آن هستند.

مرحله ابتدایی این آزمایش در شهرهای شنژن، سوژو، چنگدو و شینگان و از ماه می (اردیبهشت) آغاز شده است. در این مرحله بخشی از حقوق کارمندان دولتی این شهرها به‌شکل ارز دیجیتال پرداخت شد.

مهمترین شرکت‌های خصوصی همکار در پروژه یوآن دیجیتال

با این حال مهمترین بخش آزمایش این پروژه قبلا و از ابتدای این ماه شروع شده است، یعنی زمانی که بانک مرکزی چین شرکت دیدی چاکسینگ، بزرگترین تاکسی اینترنتی چین را مامور کرد تا پرداخت الکترونیکی ارز دیجیتال (DCEP) را در پلتفرمش آزمایش کند. لازم به ذکر است این پلتفرم ۵۵۰ میلیون کاربر دارد و در ۴۰۰ شهر فعالیت می‌کند. این گستردگی مطمئنا بستر مناسبی برای آزمایش یوآن دیجیتال است.

بانک مرکزی چین همچنین با استارتاپ میتوآن دیانپینگ که در حوزه سفارش و تحویل آنلاین غذا فعالیت می‌کند، به‌منظور آزمایش این ارز دیجیتال همکاری می‌کند.

این دو همکاری سروصدای زیادی در بازار جهانی به پا کرد، چراکه این شرکت‌ها صدها میلیون کاربر دارند و در این صورت این ارز دیجیتال مستقیما در دست مردم قرار می‌گیرد.

طی فاز توسعه، بانک خلق چین همچنین با غول‌های فینتک و پرداخت الکترونیکی یعنی AliPay و WeChat نیز به همکاری پرداخته است.

علاوه بر شرکت‌هایی که مشارکت آنها در این پروژه تایید شده است، گزارش‌هایی نیز مبنی بر همکاری بانک مرکزی چینی با اپلیکیشن Bilibili، پلتفرم استریم ویدئو که بالغ بر ۱۴۰ میلیون کاربر دارد، منتشر شده است. همچنین خبرهایی از همکاری چین با مک‌دونالد، استارباکس و ساب‌وی برای تست یوآن دیجیتال نیز شنیده شده که البته جزییات آن هنوز عمومی نشده است.

بیشتر بخوانید: یوآن دیجیتال تا ماه می در چهار شهر چین عرضه می‌شود

حرکت جهانی برای توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی

در همین زمان که چین خودش را برای عرضه یوآن دیجیتال آماده می‌کند، کشورهای دیگر نیز مشغول آزمایش ارزهای دیجیتال بانک مرکزی‌شان هستند. اخیرا، بانک مرکزی فرانسه نام هشت شرکتی را که در پروژه آزمایش مفهوم ارز دیجیتال همکاری می‌کنند، منتشر کرده و ژاپن نیز کمیته‌ای را تشکیل داده تا مفهوم ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار دهند.

خالی از لطف نیست اگر اشاره‌ای به این موضوع کنیم که بانک لیتوانی حتی یک قدم از کشورهای دیگر جلوتر است و ارز دیجیتال LBCOIN را عرضه کرده است. لیتوانی تبدیل به اولین کشور اروپایی شده است که ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) را راه‌اندازی می‌کند.

نظر شما درباره ارز دیجیتال دولتی چیست؟ حتما نظرهای خودتان را از کوین‌نیک دریغ نکنید.

منبع: FinanceMagnates