بلاک چین آی بی ام در حال ارتقا راه‌حل بلاک چینی خود است تا به مشتریان‌اش گزینه حاکمیت غیرمتمرکزی ارائه دهد که به طرفین تراکنش اجازه می‌دهد تا پارامترهای قراردادهای هوشمند را ارائه و آن‌ها را اصلاح کنند. برای اطلاع بیشتر از اخبار حوزه بلاک چین با کوین نیک همراه باشید.

هفته گذشته، این شرکت خوش‌سابقه در حوزه فناوری اطلاعات اعلام کرد که پایانه بلاک چین آی بی ام تغییراتی در لایه اصلی‌اش، Hyperledger Fabric 2.0، ایجاد خواهد کرد تا به شکل گسترده‌ای امنیت و قابلیت استفاده کلی این پایانه را بهبود ببخشد.

آی بی ام در پستی در وب‌سایت خود گفت که این ارتقا، علاوه بر بهبود عملکرد و حفظ حریم خصوصی داده‌ها، به طور کامل حاکمیت قراردادهای هوشمند این پایانه را تغییر خواهد داد.

آی بی ام در پست وب‌سایت خود نوشت:

پایانه بلاک چین آی بی ام از Hyperledger Fabric 2.0 حمایت خواهد کرد و به قابلیت‌های آن در خصوص مدیریت قراردادهای هوشمند غیرمتمرکز و سایر پیشرفت‌های جدید خواهد افزود. علاوه بر این، این پایانه به کاربران اجازه می‌دهد تا علاوه بر انتخاب نسخه Fabric، به راحتی بین نسخه اول و دوم جابه‌جا شوند.

گرچه آی بی ام اعلام کرده است که Hyperledger Fabric 2.0 آماده بهره‌برداری است، اما بازه زمانی خاصی برای آن تعیین نکرده است.

در نسخه Hyperledger Fabric 1.0، حاکمیت قراردادهای هوشمند به‌شدت متمرکز است. در این نسخه، توانایی ارائه پارامترهای جدید برای یک نهاد محفوظ است و طرفین با انتخابی دوسویه مواجه هستند که یا آن‌ها را بپذیرند، همانگونه که اکنون پذیرفته‌اند، و یا به طور کامل از پذیرش آن‌ها امتناع کرده و از تراکنش جاری خارج شوند.

با اینکه آن‌ها هنوز هم می‌توانند یک نهاد را برای کنترل پارامترها انتخاب کنند، سندی که توسط بنیاد لینوکس (Linux Foundation) منتشر شده اظهار داشت که نسخه جدید، Hyperledger Fabric 2.0، مدلی غیرمتمرکز اضافه کرده است که در آن چندین طرف می‌توانند پارامترهای مختلفی ارائه و آن‌ها را اصلاح کنند و سپس در کانال تراکنش فعال شوند. بنیاد لینوکس کنسرسیوم متن‌بازی است که این ارتقا را برای بلاک چین آی بی ام راه‌اندازی می‌کند.

به‌روزرسانی این پروتکل به این معنا است که به جای اینکه طرف ارائه‌دهنده پارامترهای جدید را به میل خود فعال کند، اکنون باید گروهی از سایر طرفین تراکنش نیز صراحتا این ارتقا را تائید کنند.

بلاک چین آی بی ام در می ۲۰۱۷ توسط این شرکت راه‌اندازی شد. مشتریان آی بی ام، که عمدتا کسب‌وکارهایی مانند پایانه دیجیتالی we.trade هستند، توانسته‌‌اند ویژگی‌های دفتر کل توزیع‌شده‌ای را که مطابق با الزامات فردی آن‌ها است به انتخاب خود برگزینند. و اکنون، این پایانه قرار است حاکمیت غیرمتمرکز این قراردادها را نیز به دست مشتریان خود بسپارد.

منبع: Coindesk