شرکت‌هایی که از فناوری بلاکچین برای بهینه سازی فعالیت‌های کسب و کار خود بهره می‌برند، نسبت به شرکت‌هایی که همچنان از سیستم‌ها و فرآیندهای سنتی استفاده می‌کنند مزیت‌های ویژه‌ای کسب می‌کنند. به همین دلیل استفاده از فناوری بلاکچین در طیف وسیعی از صنایع سرعت گرفته است. به ویژه شرکت‌هایی که از بلاکچین در تست AB و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) بهره می‌برند با برخورداری از ویژگی‌هایی مانند امنیت و حفظ حریم شخصی می‌توانند موفق‌تر از رقبای خود عمل کنند. در این مقاله از کوین نیک قصد داریم در مورد تاثیر بلاکچین در مدیریت ارتباط با مشتری و تست AB بیشتر صحبت کنیم.

بلاکچین و تست AB

تست AB  یا همان (AB testing) در واقع مقایسه عملی دو نسخه از یک صفحه وبسایت یا دو کمپین است که یک محصول را معرفی می‌کنند. این آزمایش به شرکت‌ها کمک می‌کند تا قبل از انتشار محصول تصمیم بگیرند کدام تکنیک یا روش موثرتر خواهد بود. همچنین از این آزمایش می‌توان برای مقایسه راه‌های مختلف برای افزایش ترافیک سایت و نرخ کلیک هم استفاده کرد. به این ترتیب کسب و کارها می‌توانند مطمئن باشند تاکتیکی را اتخاذ کرده‌اند که در بلندمدت به حداکثر سودآوری دست پیدا کنند.

متغیرهای زیادی در طول آزمایش A/B وجود دارد که در نتیجه ما تاثیر می‌گذارد، از طراحان گرافیک و مارکترها گرفته تا به کارگیری زیرساخت‌های لازم برای انجام صحیح تست. به همین دلیل خیلی اوقات روش‌های سنتی نمی‌تواند نتیجه درست را به ما نشان دهد.

بیشتر بخوانید: دولت هلند از بلاک چین برای مبارزه با ویروس کرونا استفاده می کند

برای فهمیدن پاسخ این سوال که فناوری بلاکچین چه تاثیری روی تست AB می‌گذارد از یک کمپین شرکت تویوتا استفاده شده است. در این آزمایش از دو تیم برای اجرای کمپین تویوتا استفاده شد.

تیم اول با همان رویکردهای سنتی و استراتژی‌های معمول کار تبلیغات را انجام داد، در حالی که تیم دوم از یک کمپانی متخصص در فناوری بلاکچین برای اجاری فرآیندهای پشتیبانی کمک گرفت. همانطور که حدس می‌زنید، نتیجه به دست آمده توسط تیم دوم افزایش ۲۱ درصدی در عملکرد کمپین را نشان می‌داد.

نتیجه این آزمایش احتمالاً کسب‌وکارهای بیشتری را برای استفاده از رویکردهای مبتنی بر بلاکچین در تست AB ترغیب می‌کند. بر اساس این نمونه آزمایش احتمالا شرکت‌های بیشتری متوجه مزایای فناوری بلاکچین در افزایش بهره‌وری و جریان درآمدی خود خواهند شد.

تست A/B

بلاکچین و تست AB

عدم تمرکز داده‌ها

یکی از مهمترین مزیت‌های استفاده از فناوری بلاکچین در کسب و کار عدم تمرکز داده‌هاست. برای بسیاری از کاربران امکان تمرکززدایی داده‌ها واطلاعات بزرگترین مزیت این فناوری محسوب می‌شود.

باید به این نکته توجه کنیم که در حال حاضر مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) روی جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها متمرکز است، پس عدم تمرکز داده‌ها برای روش‌های سنتی CRM نمی‌تواند مفید باشد.

برای استفاده از داده‌های غیرمتمرکز، شرکت‌ها باید نحوه تحلیل اطلاعات خود را هم تغییر دهند. به کمک فناوری بلاکچین دیگر یک گنجینه بزرگ و متمرکز از داده‌های خصوصی مشتریان برای ارزیابی تیم CRM وجود ندارد. البته این موضوع لزوما برای کسب و کارها بد نیست ولی آن‌ها را ملزم می‌کند تا رویکردشان را در قبال مشتریان خود تغییر دهند.

سیستم‌های غیرمتمرکز داده به مشتریان اطمینان می‌دهند تا کنترل کاملی بر اطلاعات شخصی خود داشته باشند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا هر موقع که تمایل داشته باشند، اطلاعات شخصی خود را برای دسترسی به یک سرویس ارائه کنند و هر موقع که خواستند بتوانند اطلاعات خود را از روی پایگاه داده یک شرکت حذف کنند.

این موضوع صنایع را وادار می‌کند تا رویکرد خود نسبت به تجزیه و تحلیل داده‌ها به نحوی تطبیق دهندکه باعث ایجاد ارزش شود. در واقع شرکت‌ها به جای تجزیه و تحلیل میزان مشارکت مصرف کننده، مجبور به رعایت روندهای گسترده‌تر و تدوین استراتژی‌های جدید برای ارتباط با مشتری می‌شوند. به عنوان مثال، شاید حذف یک سرویس خاص منجر به افزایش مشتریانی شود که اطلاعات خود را پس گرفته‌اند.

در حالی که داده‌های غیرمتمرکز کار شرکت‌ها را برای دنبال کردن استراتژی‌های CRM فعلی با مشکل مواجه می‌کند، اما استفاده از بلاکچین می‌تواند در قدم اول منجر به جذب مشتریان بیشتر برای کسب و کار شود. با افزایش شفافیت و امنیت، فناوری بلاکچین می‌تواند مهمترین نگرانی‌های بخش مدیریت ارتباط با مشتری را از بین ببرد.

هر کسب و کاری که نیاز به تراکنش وجوه یا انتقال داده‌های حساس داشته باشد، می‌تواند از طریق فناوری بلاک چین ویژگی‌های جدیدی را برای مشتریان خود ارائه دهد که  در نهایت منجر به رضایت بیشتر مشتری نرخ بازگشت بهتر و سود بیشتر می‌شود.

در صنایع دیگر هم بلاکچین می‌تواند برای ذخیره سازی و محافظت از اسناد محرمانه و اطلاعات شخصی مشتریان به کار گرفته شود.

در دسترس بودن فناوری بلاک چین می‌تواند تغییر اساسی در کسب و کارهایی که با هویت افراد سر و کار دارند ایجاد کند. طبیعتا مشتریان تمایل دارند اطلاعات خود را تا حد ممکن از سایرین محافظت کنند، بنابراین به دنبال کسب و کارهایی خواهند رفت که از بلاکچین برای دخیره سازی و محافطت از اطلاعات استفاده می‌کنند. همچنین استفاده از قراردادهای هوشمند (smart contracts) در بستر بلاکچین می‌تواند کسب و کارهای معاملات ملکی را ساده‌تر کند و نیاز به واسطه‌ها را کاهش دهد و اطمینان دهد که وجوه فقط پس از مشخص شدن شرایط تعیین شده انتقال یابد.

تاثیر بلاکچین در مدیریت ارتباط با مشتری

مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)

بهبود حفظ مشتری

در حالی که امنیت و شفافیت به عنوان مزایای بکارگیری فناوری بلاکچین می‌تواند در جذب مشتریان جدید موثر باشد، بسیاری از صنایع همچنان نیازمند بکارگیری استراتژی‌هایی هستند تا بتوانند مشتری‌های فعلی خود را حفظ کنند.

همانطور که در بالا هم گفته شد، استفاده از شبکه غیرمتمرکز داده‌ها احتمالاً نحوه مدیریت ارتباط با مشتری را در کسب‌وکارها تغییر می‌دهد. با این حال در حال حاضر روش‌هایی وجود دارند که می‌توان به صورت یکپارچه با فناوری جدید به‌کارگرفته شود و از بعضی جنبه‌ها هم به کمک بلاک چین بهبود یابند.

یک نمونه ساده، استفاده از دادن امتیاز و جایزه است. برای مثال می‌توان برای قدردانی از وفاداری مشتری، با دادن جایزه نقدی، محصول رایگان یا تخفیف برای خرید بعدی از آن‌ها تقدیر کرد.

انتخاب استراتژی‌های امتحان شده و آزمایش شده برای حفظ مشتریان در کنار بکارگیری بلاکچین به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا در زمینه CRM پیشنهادها و خدمات بهتری را برای مشتریان فراهم کنند.

بلاکچین فرآیندهایی که نیاز به مداخله انسان دارد را بطور خودکار تکمیل می‌کند و برای مثال نیاز شرکت‌ها را برای بکارگیری از اشخاص ثالث برای تسهیل در انتقال وجوه برطرف می‌کند. همچنین استفاده از بلاکچین می‌تواند به شرکت‌ها در شناسایی فعالیت‌های کلاهبرداری و سرقت‌های مالی کمک کند.

بیشتر بخوانید: فعالترین و تاثیرگذارترین شرکت های بلاک چین از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰

جمع بندی و نتیجه گیری

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که رویکرد بکارگیری بلاکچین در بهینه‌سازی فعالیت شرکت‌ها و تاثیر بلاکچین در مدیریت ارتباط با مشتری و تست AB هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، اما به احتمال زیاد در آینده نزدیک به رویکرد اصلی تبدیل خواهد شد.

از آنجا که کسب و کارها متوجه شدند بلاکچین به آن‌ها امکان می‌دهد تا روند کار را ساده‌تر کنند، هزینه‌های در حال اجرا را کاهش دهند و خدمات بیشتری را مشتری ارائه کنند، احتمالاً شاهد اثر گلوله برفی در پذیرش بلاکچین در صنایع مختلف خواهیم بود و روز به روز تعداد بیشتری از کسب و کارها از بلاک چین در فعالیت‌های تجاری خود بهره خواهند گرفت.

منبع: Coinmarketcap