دولت هند همچنان در مورد مواضع خود در مورد ارزهای دیجیتال مردد است، به گزارش روزنامه اکونومیک تایمز (Economic Times)، دولت هند در حال معرفی یک قانون فدرال برای ایجاد یک قانون طولانی مدت در زمینه ممنوعیت ارزهای دیجیتال در هند است. در ادامه این مطلب از کوین نیک در مورد پیش نویس این قانون بحث برانگیز بیشتر صحبت خواهیم کرد.

در جریان بخشنامه دیوان عالی هند که در ماه مارس ۲۰۲۰ به رزرو بانک هند (Reserve Bank of India) صادر شد، هرگونه ارائه خدمات از طرف بانک‌ها به شرکت‌های رمزنگاری ممنوع اعلام شد. اکنون دولت هند در تلاش است تا قانونی را وضع کند تا هرگونه استفاده از ارزهای دیجیتال را ممنوع کند.

یک مقام ارشد دولتی هند به روزنامه اکونومیک تایمز گفته است، این بار دولت به جای صدور بخشنامه به رزرو بانک قصد دارد تا یک چارچوب قانونی برای ممنوعیت ارز دیجیتال در هند تدوین کند. او تاکید می‌کند وزارت دارایی هند پیش از این نامه‌هایی را برای رایزنی بین وزارتخانه‌های مربوطه ارسال کرده است.

طبق گفته منابع آگاه، پس از رایزنی، این نامه‌ها به کابینه و سپس برای تصویب به به پارلمان هند ارسال می‌شود. اگر این قانون جدید مطابق همان بخشنامه‌های قبلی باشد، می‌تواند ضربه محکمی بر بدن اکوسیستم ارزدیجیتال هند باشد که بعد از مدت‌ها درگیری با مقررات سختگیرانه، تازه توانسته بود روی پای خود بایستد.

اگر در جریان بخشنامه‌های قبلی نیستید باید بگوییم، در ژوئیه سال ۲۰۱۹ یک هیئت بلندپایه دولتی در هند یک پیشنویس قانون ارائه کرد که حاکی از ممنوعیت تمام ارزهای دیجیتال بود. طبق این پیش نویس هرکسی که در زمینه ارز دیجیتال فعالیت کند ممکن است به حداکثر ۳۳۰٫۰۰۰ دلار جریمه و ۱۰ سال حبس محکوم شود.

ممنوعیت ارز دیجیتال در هند

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۵ کشوری که در سال ۲۰۱۹ بیشترین تغییرات را در تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال داشتند

امیت ماهشواری (Amit Maheshwari) شریک تجاری شرکت سرمایه‌گذاری AKM Global این پیش‌نویس را بسیار سخت‌گیرانه عنوان کرد و گفت این قانون پیشنهادی باعث می‌شود، نگهداری، فروش، صدور، انتقال، استخراج یا هرگونه استفاده از ارز دیجیتال غیرقانونی شود و اگر به همین شکل به تصویب برسد صنعت ارز دیجیتال هند به طور کلی نابود خواهد شد.

واکنش جامعه هند به ممنوعیت ارزهای دیجیتال در هند

تعدادی از اینفلوئنسرها و تاثیرگذاران فضای ارز دیجیتال هند در توییتر به این موضوع واکنش نشان دادند:

نیشال شتی (Nischal Shetty) مدیرعامل یکی از مهمترین صرافی‌های ارز دیجیتال در هند یعنی WazirX گفت، اطمینان دارد نخست وزیر هند یک صنعت پررونق اقتصاد هند را نابود نخواهد کرد.

نیچال در توییت خود اینگونه توضیح داد که:

روز ۵۸۹

یک فاد دیگر. (اصطلاح فاد مخفف عبارت «Fear, Uncertainty, and Doubt» به معنی ترس، بلاتکلیفی و شک است.)

به چند نکته باید توجه کنیم:

۱. این فقط یک نامه است

۲. لازم است کمیته‌ای برای بررسی آن تشکیل شود

۳. باید پیش‌نویس رسمی تهیه شود

۴. باید با دست اندر کاران این صنعت مشاوره و رایزنی انجام شود

۵. در نهایت باید به تصویب پارلمان برسد.

من مطمئن هستم که نخست وزیر ما یک بخش پررونق را متوقف نخواهد کرد.

هنوز مشخص نیست که دولت هند طبق این پیش‌نویس قانون عمل خواهد کرد یا خیر. با این حال اگر قرار باشد این قانون ممنوعیت ارز دیجیتال در هند اجرایی شود، می‌تواند فضای پررونق ارز دیجیتال در هند را سال‌ها به عقب براند. آن هم در زمانی که بعد از سال‌های سخت علائم امیدوارکننده در این صنعت کم‌کم در حال پیدا شدن بود.

منبع: btcmanager