برای آشنایی با شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در هند و برخورد دولت‌، بانک‌ها و شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی بلاک چین و ارز دیجیتال در این کشور با کوین نیک همراه باشید.

شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در جمهوری هند

نام کشور به انگلیسی India
پایتخت دهلی نو (New Delhi)
مساحت ۳٫۲۸۷٫۲۶۳کیلومتر مربع
جمعیت ۱٫۳۷۰٫۰۰۰٫۰۰۰ نفر
زبان هندی
واحد پول روپیه هند (RS)
قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال قانون گذاری نشده
پرداخت با ارز دیجیتال به عنوان ارز رسمی غیر مجاز
ICO قانون گذاری نشده
قوانین ضد پولشویی برای ارزهای دیجیتال قانون گذاری نشده
خرید و فروش ارز دیجیتال مجاز
استفاده از بلاک چین قانون گذاری نشده

موقعیت کشور

هند با نام رسمی جمهوری هندوستان، در جنوب آسیا قرار دارد. هند دومین کشور پرجمعیت دنیا پس از چین محسوب می‌شود و حکومت آن را بزرگ‌ترین دموکراسی جهان می‌دانند. در این کشور، نخست وزیر بالاترین مقام اجرایی کشور را در اختیار دارد و دیوان عالی هند بالاترین جایگاه را در مراتب دادگاهی برعهده دارد. هند به عنوان چهارمین اقتصاد جهان، توانسته به یکی از قدرت‌های اقتصادی دنیا تبدیل شود. با این حال میلیون‌ها نفر در هند در فقر شدید زندگی می‌کنند. در این کشور سرمایه‌گذاری‌های عظیم خارجی انجام می‌شود و بزرگ‌ترین شریک تجاری آن چین است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در گرجستان

وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در هند

در چند سال اخیر، استفاده از تکنولوژی، از جمله بلاک چین، به منظور پیشرفت در تراکنش‌های اقتصادی، رشد قابل توجهی داشته است. با این که دولت حال حاضر هند از نوآوری و خلاقیت در زمینه یک اقتصاد دیجیتالی حمایت می‌کند، با این حال ارزهای دیجیتال در این کشور برای مدت‌ها منزوی مانده بودند.

از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸، با اینکه بانک مرکزی هند توجه مناسبی به ارزهای دیجیتال داشت، اما دائما به کاربران، سهام‌داران و بازرگانان در خصوص ریسک‌های استفاده از ارزهای مجازی هشدار داده است.

وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در هند

قانون گذاری ارز دیجیتال در جمهوری هند

اما در بخشنامه‌ای که بانک مرکزی هند (RBI) در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد، تمامی فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال در هند ممنوع اعلام شد. در این بخش نامه آمده است که تمامی بانک‌ها، موسسات مالی، موسسات مالی غیر‌بانکی و غیره، حق هیچگونه حمایتی از ارزهای دیجیتال را ندارند. با این که بانک مرکزی به طور کلی تمامی ارزهای دیجیتال را غیرمجاز اعلام نکرده، با این حال تمامی راه‌های ارتباطی ارزهای دیجیتال با موسسات میان خریداران، فروشندگان و بازرگنان را بسته است.

دلیل اصلی ممنوعیت ارزهای دیجیتال توسط بانک مرکزی هند، حفاظت از سرمایه‌گذاران اعلام شده بود چرا که از نظر این سازمان، ارزهای دیجیتال از عدم ارزش ذاتی برخوردار هستند.

رفع تمامی ممنوعیت‌های ارزهای دیجیتال در هند

اما در نهایت در سال ۲۰۲۰، در قانون گذاری ارز دیجیتال هند، دیوان عالی هند تمامی ممنوعیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال را از بین برد و اعلام شد که هم دولت و هم بانک مرکزی، از ارزهای رمزنگاری شده پشتیبانی خواهند کرد. طبق نظر دیوان عالی هند، بخشنامه بانک مرکزی سال ۲۰۱۸ در خصوص ارزهای دیجیتال، بر خلاف قانون اساسی است. یکی از اعضای پارلمان هند در این خصوص اعلام کرد که ممنوعیت، یک عمل کاملا بیهوده است و ارزهای دیجیتال اجتناب ناپذیر هستند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در پاکستان

البته هنوز قانون شفافی در خصوص استفاده از عرضه اولیه سکه (ICO)، بلاک چین و دیگر مشتقات ارزهای دیجیتال وجود ندارد. اما با توجه به رفتار دیوان عالی هند در خصوص ارزهای دیجیتال، بعید است استفاده از آن‌ها ممنوع باشد. همچنین وضعیت استخراج بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و قانونی برای آن تصویب نشده است.

بروزرسانی ۲۴ ژوئن ۲۰۲۰: ممنوعیت دوباره ارزهای دیجیتال در هند!

البته به نظر می‌رسد بانک مرکزی و دولت هند دست از ممنوعیت ارزهای دیجیتال برنخواهند داشت. دولت هند در حال معرفی یک قانون فدرال برای ایجاد یک قانون طولانی مدت در زمینه ممنوعیت ارزهای دیجیتال در هند است.

در جریان بخشنامه دیوان عالی هند که در ماه مارس ۲۰۲۰ به بانک مرکزی هند صادر شد، هرگونه ارائه خدمات از طرف بانک‌ها به شرکت‌های رمزنگاری ممنوع اعلام شد. حالا دولت هند در تلاش است تا قانونی را وضع کند تا هرگونه استفاده از ارزهای دیجیتال در این کشور ممنوع شود.

طبق صحبت یک مقام ارشد هند، این بار دولت به جای صدور بخشنامه به رزرو بانک قصد دارد تا یک چارچوب قانونی برای ممنوعیت ارز دیجیتال در هند تدوین کند. او تاکید می‌کند وزارت دارایی هند پیش از این نامه‌هایی را برای رایزنی بین وزارتخانه‌های مربوطه ارسال کرده است.

هنوز مشخص نیست که دولت هند طبق این پیش‌نویس قانون عمل خواهد کرد یا خیر. با این حال اگر قرار باشد این قانون ممنوعیت ارز دیجیتال در هند اجرایی شود، می‌تواند فضای پررونق ارز دیجیتال در هند را سال‌ها به عقب براند. آن هم در زمانی که بعد از سال‌ها، دیوان عالی هند تصمیم به حذف تمامی ممنوعیت‌های ارزهای دیجیتال کرده بود.

بروزرسانی ۸ آگست ۲۰۲۰: دولت هند به‌دنبال غیرقانونی کردن ارز دیجیتال است

یک نهاد دولتی هند ادعا کرده است که دو وزارتخانه به‌ همراه بانک مرکزی هند قصد دارند تا از طریق مراجع قانونی، ممنوعیت ارز دیجیتال در هند را به یک قانون رسمی تبدیل کنند.

بر اساس گزارشی که وبسایت خبری Monycontrol منتشر کرد، مراجع دولتی هند در حال آماده سازی مقدمات تصویب قانون ممنوعیت داد و ستد ارز دیجیتال است. همچنین در این گزارش آمده که این قانون در نتیجه رایزنی‌های وزارت تکنولوژی و اطلاعات، وزارت دادگستری و بانک مرکزی هند به یک هم‌فکری رسیده است. دولت هند امیدوار است تا با از سرگیری جلسات مجلس، این قانون را به تصویب برساند. مجلس هند احتمالا اوایل سپتامبر آغاز به کار خواهد کرد.

این منبع نزدیک به دولت هند اعلام کرده است که مراجع دولتی قصد دارند ارز دیجیتال را از طریق تغییر قانون ممنوع کنند و به ممنوعیت همکاری بانک‌ها با شرکت‌های فعال در حوزه ارز دیجیتال بسنده نخواهند کرد. چرا که در این صورت قدرت اجرایی بیشتری خواهد داشت. این منبع می‌گوید با تصویب قانون ممنوعیت خرید و فروش ارز دیجیتال، روی غیرقانونی بودن این مسئله تمرکز بیشتری خواهد بود.

پلیس هند: تبادل ارز دیجیتال در صرافی WazirX قانون FEMA را نقض می‌کند

مدیریت اجرایی هند ادعا کرده‌است که مبادله ارز دیجیتال در صرافی WazirX قانون مدیریت بورس خارجی (FEMA)را نقض می‌کند.این موسسه تهیه گزارش از مبادلات این صرافی را صادر کرده‌است. مدیریت اجرایی هند نهاد و مجری قانون که مسئول مبارزه با جرائم مالی در این کشور است،ادعا می‌کند صرافی WazirX قوانین پایه را نقض کرده است.

هند اولین ارز دیجیتال کشورش با نام e-RUPI را راه اندازی کرد

نارندرا مودی (Narendra Modi)، نخست وزیر هند، در یک ویدئو کنفرانس که اخیراً به پایان رسید، اولین راه حل پرداخت دیجیتالی هند با نام e-RUPI را رسما معرفی کرد. اولین ارز دیجیتالی هند ابزار جدیدی برای پرداخت های دیجیتالی است که بر اساس کد QR یا رشته پیامکی که به تلفن های همراه ارسال می شود، به عنوان یک ووچر الکترونیکی عمل می کند.

منبع: Global Legal Insights ، Bitcoin News، BTC Manager