ما در یک دوران بسیار پویا زندگی می‌کنیم که به دلیل نبوغ انسان دائما در حال تغییر است. یکی از فناوری‌هایی که به نظر می‌رسد پتانسیل بسیار زیادی برای تغییر سبک زندگی ما دارد فناوری بلاک چین است. صنایع بسیار زیادی می‌توانند از مزایای بلاک چین بهره‌مند شوند که در این مقاله به کاربرد بلاک چین در صنایع مختلف اشاره می‌کنیم.

فناوری بلاک چین یک فناوری رمزنگاری است که یک دفتر کل عمومی قابل اعتماد و شفاف را به ما ارائه می‌دهد. به کمک این دفتر کل می‌توانیم ارزهایی را به سراسر جهان منتقل کنیم.

ماهیت غیر متمرکز تکنولوژی بلاک چین ضمن ارائه امنیت بالا آن را از تحت کنترل بودن یک نهاد یا شخص محافظت می‌کند. به بیان ساده به ما کمک می‌کند تا تراکنش‌های مالی را بدون واسطه روی یک دفتر کل دیجیتال ثبت کنیم که به وسیله کاربران مستقل تایید می‌شود و هیچ نهاد یا کشوری روی آن تسلط ندارد.

کاربرد بلاک چین در صنایع مختلف

کاربرد فناوری بلاک چین در صنایع مختلف

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۶ تاثیر ارزهای دیجیتال و بلاک چین در کارآفرینی و کسب و کارها

کاربرد بلاک چین در صنایع مختلف

با وجود اینکه اولین پیاده‌سازی فناوری بلاک چین در شبکه بیت کوین در سال ۲۰۰۹ اتفاق افتاد، اما امروزه و پس از گذشت تنها یک دهه از این فناوری به صورت گسترده استفاده می‌شود.

همانطور که گفتیم فناوری بلاکچین در صنایع بسیاری از جمله صنایع مالی، هنر، بیمه، شبکه های اجتماعی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته پیاده سازی تکنولوژی بلاک چین در یک صنعت نیاز به یک نبوغ و نوآوری دارد که باعث تغییر فضای فناوری است.

با وجود اینکه در آینده نزدیک صنایع زیادی از این فناوری بهره مند می شوند اما بعضی از صنایع نفع بیشتری خواهند برد در ادامه به این صنایع اشاره می‌کنیم

صنایع مالی

در سال‌های اولیه ظهور بیت کوین بسیاری از کشورها به دلیل ماهیت ناشناخته این ارزی وجود دارد آن را یک تهدید برای ارز های فیات و ارزهای ملی می دانستند.

برخی هم برای تعریف فناوری بلاک چین از مثال  جایگزینی ایمیل به جای دفاتر پست استفاده می کنند به این صورت که در واقع از بلاک چین برای جابجایی ارز استفاده می شود.

با این حال تعریف از بلاک چین امروز تغییر کرده است و یک تهدید برای ارزهای دیجیتال محسوب نمی‌شود. به عنوان مثال کشور چین در حال توسعه ارز دیجیتال ملی به نام یوان دیجیتال است. پیش بینی می‌شود صنعت بلاک چین به مرور زمان بتواند کل صنایع مالی را در بر بگیرد.

سیستم بهداشت و سلامت

در سال‌های اخیر بازیگران فعال در بخش سلامت سعی کردند از پتانسیل‌های بلاک چین در این حوزه استفاده کنند که منجر به انجام پروژه‌هایی مانند Coin MD و BurstIQ و … شد. به کمک این نوآوری‌های درمانی که با الهام از بلاک چین صورت گرفته است، دسترسی به بیمه درمانی و سوابق پزشکی بیماران کاملا سریع و مطمئن میسر می‌شود.

بایگانی

با حرکت از اسناد کاغذی به نسخه‌های دیجیتالی ذخیره شده در رایانه، نیاز به تعیین زمان اسناد مهم بسیار ضروری است. در حالی که دسترسی به یک پایگاه داده یا یک سند برای هر کسی آسان است، به‌کارگیری فناوری بلاک چین باعث می‌شود که یک شخص مجزا نتواند داده‌های ذخیره شده را تغییر دهد.

شبکه SCRIV یکی از پیشروترین پروژه‌ها در این زمینه است. در حالی که در حال حاضر فعالیت‌های این پروژه کمی مبهم به نظر می‌رسد اما مزایای بلاک چین برای این صنعت کاملا قابل درک است.

شبکه‌های اجتماعی

حضور فناوری بلاک چین در شبکه‌های اجتماعی نقاط مثبت زیادی را به وجود آورد.

اولین مورد، تأیید صحت اطلاعات و کاهش انتشار اخبار جعلی و همچنین توانمندسازی مالی مشارکت کنندگان اصلی در یک پلتفرم رسانه‌ای است.

این مزایا به تایید اطلاعات مستقل به دست آمده به صورت دیجیتالی و حذف سوءاستفاده قدرتمندان از دنیای رسانه و شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند. نمونه‌های موفق این موضوع Hyperledger Fabric و پلتفرم شبکه اجتماعی Steemit هستند.

فناوری بلاک چین همین الان هم باعث تغییر روش در سیستم‌های پرداخت و معاملات مالی در سراسر جهان شده است. به کمک ارزهای دیجیتال، نقل و انتقالات پول در مقایسه با پول فیات بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر انجام می‌شود.

شرکت‌های بیمه با استفاده از فناوری بلاک چین برای تایید ادعای خسارت استفاده می‌کنند. زنجیره تامین کشاورزی و بنادر هم به دنبال راه‌هایی برای به‌کارگیری بلاک چین هستند.

با این روند به نظر می‌رسد در آینده نزدیک شاهد فناوری بلاک چین در بسیاری از امور روزمره زندگی باشیم و بزرگترین ذی‌نفع توسعه این فناوری خود ما باشیم. به نظر شما بلاک چین در کدام صنایع می‌تواند کاربرد بیشتری داشته باشد؟ نظرات و تجربیات خود را از طریق قسمت نظرات یا در شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: coinspeaker