تقریبا یک سال پیش فیسبوک از ارز دیجیتال خود به نام لیبرا رونمایی کرد. پروژه لیبرا که با هدف ارائه خدمات پرداخت و انتقال پول برای تمام مردم جهان طراحی شد و قرار بود در اواخر نوامبر سال ۲۰۱۹ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کند در طی این یکسال گذشته با حواشی بسیاری زیادی مواجه شد. اما کم کم توانست حضور خود را تثبیت کند. در این مطلب از کوین نیک قصد داریم در مورد سرمایه گذاری روی لیبرا در سال ۲۰۲۰ صحبت کنیم.

نکته جالب در مورد پروژه لیبرا این است که با وجود تمام مقاومت‌هایی که علیه آن وجود داشت چگونه توانست به آهستگی رو به جلو حرکت کند. البته این چیزی بود که بر خلاف شعار فیسبوک است: «سریع حرکت کنید و موانع را بشکنید»

وقتی قرار است شکل اقتصاد جهانی را تغییر دهید و آیین‌نامه‌های تنطیمات مقررات در سراسر جهان را رعایت کنید، حرکت سریع کار به جایی نخواهد برد.

انجمن لیبرا

قبل از هر چیز این نکته را باید بدانیم که لیبرا پروژه متعلق به فیسبوک نیست، بلکه از لحاظ فنی متعلق به انجمن لیبرا یک سازمان کاملا جدا از فیسبوک در سوئیس است که در حال حاضر ۲۷ عضو دارد: از جمله بسیاری از شرکت‌های تکنولوژی مانند اوبر (Uber)، اسپاتیفای (Spotify) و همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری مانند اندرسن هارویتز (Andreessen Horowitz) و یونیون اسکوئر (Union Square Ventures).

اما توسعه ارز لیبرا در فیسبوک شروع شد. به همین دلیل است که سازمان‌های تنظیم مقررات و رگولاتوری‌ها فیسبوک را مورد توبیخ قرار دادند.

فیسبوک در حال حاضر نزدیک به ۲/۵ میلیارد کاربر دارد یعنی چیزی نزدیک به یک سوم جمعیت کره زمین. به همین دلیل معرفی یکی ارز دیجیتال توسط فیسبوک این شرکت را به یک ابرقدرت اقتصاد جهانی تبدیل می‌کند.

بنابراین رگولاتوری‌ها ترمز این پروژه را کشیدند که باعث ترسیدن شرکای اصلی لیبرا از جمله، پی پال، مسترکارت و ویزا شد.

در پاسخ به این نگرانی‌ها، لیبرا نسخه جدید از وایت‌پیپر خود را منتشر کرد تا این نگرانی‌های را رفع کند. به این نسخه جدید از لیبرا، نسخه دوم لیبرا یا لیبرا ۲ گفته می‌شود.

سرمایه گذاری روی لیبرا

اعضای انجمن لیبرا

این مطلب راهم مطالعه کنید: اخطار هیئت ثبات مالی جهانی در خصوص تهدیدات لیبرا فیسبوک و استیبل کوین‌ها

لیبرا ۲ چگونه کار می‌کند؟

تصور کنید که شما دارای یک والت لیبرا (کیف پول ارز دیجیتال) مانند یک حساب بانکی هستید که از طریق فیسبوک آن حساب را باز کردید. شما می‌توانید حساب خود را با ارز خود پر کنید و از آن برای خرید محصولات و خدمات روی فیسبوک و شرکت‌های همکار دیگر مانند لیفت (Lyft) یا شاپیفای (Shopify) استفاده کنید.

اما اگر تصمیم بگیرید از ارز لیبرا استفاده کنید، نقل و انتقال آن برای دوستان و خانواده راحت‌تر خواهد بود (مانند ونمو (Venmo)). انتقال بین‌المللی آن هم آسان‌تر خواهد بود مانند فرستادن یک ایمیل. در واقع به کمک ارز واحد لیبرا  پیچیدگی‌های نرخ تبدیل و کارمزد ارسال حذف می‌شود.

اما ممکن است بخواهید لیبرا را به دلایل دیگری نگهداری کنید. ممکن است نرخ سود سپرده‌ای که لیبرا به شما می‌دهد از سپرده بانکی‌تان بهتر باشد. ممکن است وام گرفتن از طریق لیبرا آسان‌تر باشد. حتی ممکن است نحوه ارائه خدمات بهتر از بانک باشد و شما ترجیح دهید به جای حساب بانکی یک حساب لیبرا داشته باشید.

به نظر می‌رسد لیبرا ۲ امروز بیشتر شبیه به یک سیستم پرداخت دیجیتال است که روی پلتفرم بلاک چین ساخته شده است. همین امر باعث می‌شود به یک رقیب برای پی پال تبدیل شود، از آنجا که همه ما می‌دانیم بلاک چین بهتر از سرورهای متمرکز است می‌توانیم بگوییم لیبرا می‌تواند از پی پال هم بهتر باشد.

تغییرات لیبرا ۲ نسبت به نسخه اصلی لیبرا

در طی یکسال گذشته، انجمن لیبرا چند تغییر مهم را در وایت‌پیپر اصلی لیبرا به وجود آورده است، از جمله:

ارزهای ثابت (Stablecoins):

در نقشه راه جدید، لیبرا علاوه بر سند ارزهایی که در پروپوزال اصلی آن وجود دارد، از استیبل‌ کوین‌های وابسته به ارزهای خاص مانند (تتر) هم استفاده می‌کند. نکته مهم این است که این استیبل کوین‌ها با دارایی واقعی پشتیبانی می‌شود. یعنی در واقع وقتی یک دلار لیبرا عرضه می‌شود که واقعا یک دلار به عنوان پشتوانه آن وجود داشته باشد. سپس این ارزها به جای علامت دلار با لوگوی لیبرا نشان داده می‌شود، برای مثال:

ارز لیبرا

استیبل کوین لیبرا

افزایش انطباق

یک نگرانی مهم دولت‌ها در مورد لیبرا این بود چگونه این ارز قادر خواهد بود از پولشویی جلوگیری کند. به زبان ساده اگر بخواهیم توضیح دهیم، لیبرا تنها از طریق کیف پول‌ها یا صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. به همین دلیل استفاده از آن به صورت ناشناس دشوار خواهد بود.

تمرکز بیشتر

برنامه اصلی لیبرا این بود که طی ۵ سال به یک سیستم باز یا غیرمتمرکز تبدیل شود. اما طبق نظر رگولاتوری‌ها ردیابی کلاهبرداران یا فعالیت‌های پولشویی در یک بلاک چین عمومی بسیار دشوار است، به همین دلیل لیبرا این بلاک چین‌ها را ترک کرده و لیبرا را به یک بلاک چین خصوصی تبدیل کرده است.

به طور خلاصه لیبرا به یک شبکه پرداخت، مبتنی بر یک بلاک چین خصوصی و با پشتوانه ارز واقعی تبدیل شده است. اما استفاده از آن و نقل و انتقال پول از طریق لیبرا بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر از چیزی خواهد بود که امروزه وجود دارد.

باوجود همه مزایا، اما غیرمتمرکز بودن آن یک امتیاز منفی برای لیبرا خواهد بود. چرا در این شبکه متمرکز چه کسی سود خواهد برد؟ فیسبوک!

سرمایه گذاری روی لیبرا

آیا لیبرا کیف پول مارک زاکربرگ است؟

این مطلب راهم مطالعه کنید: افزایش قیمت تبلیغات فیسبوک به کمک ارز لیبرا

چگونه روی لیبرا سرمایه گذاری کنیم؟

در حال حاضر امکان خرید و سرمایه گذاری روی لیبرا وجود ندارد. اما امکان سرمایه‌گذاری روی سهام فیسبوک وجود دارد. در طول یکسال گذشته ارزش سهام فیسبوک از ۱۹۳ دلار به ۲۳۵ دلار رسیده است که ۱۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

به نظر کارشناسان، بحران کرونا نشان داد که سیستم‌های مالی و اقتصادی فعلی چقدر آسیب‌پذیر هستند و سرمایه‌گذاری برای شبکه‌های پرداخت سریع‌تر مانند لیبرا موفقیت آمیز خواهد بود.

اما مشکل اینجاست با وجود اینکه یک نمونه اولیه از لیبرا وجود دارد و توسعه‌دهندگان در حال انجام معاملات آزمایشی روی آن هستند اما هنوز یک محصول عمومی نیست و تا به حال کسی به صورت عملی از آن استفاده نکرده است.  کسی هم در حال حاضر نمی‌داند پروژه لیبرا از چه زمانی به صورت عمومی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

تردیدی نیست که ما باید سیستم‌ها و زیرساخت‌های مالی خود را به‌روز کنیم. یکی از مهمترین نیازهای کاربران عادی امکان انتقال ارزان و سریع پول در سراسر جهان است. هرچند که غیرمتمرکز نبودن لیبرا نقطه ضعف بزرگی برای آن به حساب می‌آید. به همین دلیل گاهی اوقات از پروژه لیبرا با عنوان « Zuck Bucks» یا پول شخصی مارک زاگربرگ نام برده می‌شود.

به نظر شما چه کسی بهتر می‌تواند یک ارز دیجیتال را در سراسر جهان گسترش دهد؟ مارک زاکربرگ و همکاران او یا بانک‌های مرکزی؟

فراموش نکنید نظرات و تحلیل‌های خود در مورد ارزهای دیجیتال را از طریق کوین نیک با دیگران به اشتراک بگذارید و با فعالان این حوزه بحث و تبادل نظر کنید.

منبع: bitcoinmarketjournal