گروه ۲۰ هیأت ثبات مالی بین‌المللی، با ارائه گزارشاتی در خصوص استیبل کوین‌ها، زنگ خطر تهدیدات لیبرا فیسبوک در اقتصاد جهانی را به صدا درآورده است. با کوین نیک همراه باشید.

به تازگی گروه هیئت ثبات مالی (G20 Financial Stability Board) یک تحقیق وسیع روی استیبل کوین‌ها انجام داده که در آن، ۱۰ توصیه برای مرتب‌سازی موثر این نوع ارز دیجیتال ارائه کرده است. این گروه پس از معرفی و نگرانی‌های موجود در خصوص لیبرا (ارز دیجیتال انحصاری شرکت فیسبوک) دست به اقدام چنین کاری زده است.

در حالی که هنوز مشخص نیست لیبرا قادر باشد به قطب استیبل کوین‌های مستقل دنیا تبدیل شود، اما دولت‌های سرتاسر دنیا در مورد فیسبوک و ارز دیجیتالی که قرار است به پشتوانه قدرت عظیم خود در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها (فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ) ارائه کند، بسیار هوشیار و گوش به‌زنگ هستند.

G20 Financial Stability Board چیست؟

هیات ثبات مالی، یک هیات بین‌المللی است که روی سیستم مالی جهانی نظارت دارد و تحقیقات و پیشنهادات مختلفی را با توجه به شرایط مختلف روز دنیا، ارائه می‌دهد. این هیات در سال ۲۰۰۹ در لندن تشکیل شد و اعضای آن توسط ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان شکل گرفته است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: موضع گیری سرسختانه اتحادیه اروپا در قبال لیبرا

آیا استیبل کوین‌ها یک تهدید هستند؟

در بسیاری از کشورهای سرتاسر دنیا، نظم و نظام استیبل کوین‌ها در سایه قرار دارد و وضعیت آن‌ها مشخص نیست. به همین دلیل گروه ۲۰ ثبات مالی، پیشنهاد می‌کند تا یک چارچوب انعطاف‌پذیر بین‌امللی به منظور تنظیم و مرتب‌سازی استیبل کوین‌ها شکل بگیرد تا بتوان حوزه‌های قضایی مختلف آینده را ساده‌سازی کرد.

در کنار این موارد، هیات ثبات مالی در مخصوص سو استفاده از استیبل کوین‌ها در زمینه پول شویی‌ و تروریسم هم هشدار داده است. این گروه در نظر دارد تا با ارائه پیشنهاداتی، بتوانند سیستم ضد پولشویی و ضد ترورریسم استانداردی را در خصوص سیاست‌های مالی دنیا حاکم کند.

دولت‌های مختلف از ابتدای معرفی لیبرا تا امروز، رفتار خصومت آمیزی با این ارز دیجیتال از خود نشان داده‌اند، چرا که لیبرا این پتانسیل را دارد تا توسط گروهی از مردم به سرعت مورد قبول قرار بگیرد.

البته هیات ثبات مالی اعتراف کرده است که استیبل کوین‌های دیگری نظیر DAI هم ریسک خود را دارند، اما هیچ کدام در حد تهدیدات لیبرا فیسبوک نیستند. یکی از نگرانی‌های هیات ثبات مالی در مورد استیبل کوین‌ها این است که احتمالا این ارزهای دیجیتال به شکل وسیع در سرتاسر دنیا مورد قبول قرار نگیرند، اما همان گروهی هم که به سرعت این ارز را مورد استفاده قرار می‌دهند، قادر خواهند بود کوچک‌ترین تغییرات و تاثیرات را روی شرایط اقتصادی به دنبال داشته باشند.

همچنین نگرانی‌های دیگری هم در خصوص زیر ساخت‌ اساسی این استیبل کوین‌ها وجود دارد. اگر این استیبل کوین‌ها در نتیجه مقیاس‌پذیری ضعیف خود با خاموشی در پرداخت‌ها روبه‌رو شوند، خطر بسیار بزرگی برای اقتصادهایی خواهد بود که روی این استیبل کوین‌ها حساب باز کرده بودند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: شرکت‌های بزرگ در حال ترک لیبرا

آیا داد و ستدهای آزاد هم یکی از تهدیدات لیبرا فیسبوک هستند؟

یکی از نتایج به دست آمده از سوی هیات ثبات مالی، این است که بزرگ‌ترین منفعت استیبل کوین‌ها، توانایی آن‌ها برای تکمیل کردن تراکنش‌ها به صورت آزادانه است. اما در عین حال اضافه می‌کند که این مسئله باعث خواهد شد تا استیبل کوین‌ها یک تهدید بزرگ برای ثبات اقتصادی باشند.

البته این گزارش گروه ۲۰ هیات ثبات مالی هنوز در مرحله مذاکره عمومی قرار دارد و منتظر بازخورد ۶۸ عضو نهاد‌هایی از ایالات متحد آمریکا، اروپا و چین است. از جمله این نهادها می‌توان به سازمان صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی اشاره کرد.

 

منبع: bitcoinexchangeguide