از زمانی که ترون (TRX) در سال۲۰۱۷ وارد بازار ارزهای دیجیتال شد، یکی از پر سر و صداترین ارزها در این حوزه بوده است. این سکه از حمایت خوب جامعه ارز دیجیتال و جنبه‌های فنی منحصر به فرد خود بهره برد و به یکی از ۱۰ رمز ارز برتر جهان از لحاظ ارزش بازار تبدیل شد. نکته جالب این است که رسیدن ترون به این جایگاه تنها دو سال طول کشید. ویژگی‌های منحصر به فرد ترون باعث شده تا خرید ارز ترون یکی از گزینه‌ها برای سبد سرمایه‌گذاری بسیاری از افراد باشد.

ترون (TRX) چیست؟

ترون یک ماشین مجازی غیرمتمرکز است که برای کمک به اینترنت غیرمتمرکز ساخته شده است. مشابه اتریوم، ترون توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapp ) را قادر می‌سازد تا از طریق قراردادهای هوشمندی که روی بلاکچین بومی آن فعالیت می‌کنند، پروتکل‌های پیچیده‌ای را ساخته و از آن استفاده کنند. امروزه این پلتفرم بیشتر به دلیل سرعت معاملات و مدیرعامل فعال آن شناخته شده است.

این پلتفرم می‌تواند ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه را انجام دهد. این عملکرد باعث شده تا TRX همتراز شرکت‌های بزرگ پردازنده‌ پرداخت مانند پی پال باشد. از همه بهتر اینکه، هزینه کارمزدهای ترون صفر است. شما می‌توانید در عرض چند ثانیه یک میلیون دلار را به صورت ارز ترون به هر جای دنیا بفرستید، بدون اینکه مجبور به پرداخت کارمزد باشید.

برای درک وظیفه مهم توسعه‌دهندگان ترون، کمی آشنایی با اینترنت غیرمتمرکز بسیار مهم است. اینترنت غیرمتمرکز از برخی جهات با اینترنت مورد استفاده شما متفاوت است. در درجه اول اینکه هیچ شرکت میزبان یا هاستینگی وجود ندارد. در مقابل، کل اینترنت توسط کاربران شخصی اداره می‌شود.

تا همین اواخر، مفهوم وب غیرمتمرکز غیرممکن به نظر می‌رسید. قدرت محاسبات جهان هنوز در این حد و اندازه نبود. با این حال، ماهیت شفاف شبکه‌های بلاکچین، باعث شده برای چنین کاری ایده آل باشند. این دقیقاً نقشی است که ترون به دنبال به‌دست آوردن آن است.

تاریخچه ترون (TRX)

تاریخچه ترون از اوایل سال ۲۰۱۷ آغاز می‌شود. در آن زمان، مدیر عامل این شرکت، جاستین سان (Justin Sun) رسماً این سازمان غیرانتفاعی مستقر در سنگاپور را راه‌اندازی کرد که امروز به عنوان بنیاد ترون شناخته می‌شود. رسالت این سازمان ایجاد زیرساخت‌های اینترنت غیرمتمرکز و فراهم آوردن یک سیستم دموکراتیک برای مدیریت این شبکه جدید بود.

ذکر این نکته شایان توجه است که سان با حوزه فین تک غریبه نیست. از طرف دیگر، او یکی از شاگردان و دست پرورده‌های بنیانگذار علی بابا، جک ما (Jack Ma) است. جالب اینکه او از دانشگاه Hupan متعلق به جک ما فارغ التحصیل شد و در عرض چند ماه به فهرست «۳۰ نفر برتر زیر ۳۰ سال در چین» و «۳۰ نفر برتر زیر ۳۰ سال در آسیا» در مجله فوربز راه پیدا کرد. سان پیش از معرفی ترون، قبلاً در بخش بلاکچین برای خود اسم و رسمی پیدا کرده بود.

جاستین سان بنیانگذار ارز ترون

جاستین سان بنیانگذار ترون

به عنوان مثال، سان نماینده اصلی ریپل در منطقه بزرگ چین بود. این موقعیت، او را در تماس با شبکه افرادی قرار داد که بعدها برای تحقق مفهوم ترون به آنها نیاز پیدا کرد. همچنین، وی یک اپلیکیشن بسیار محبوب پخش مستقیم به نام Peiwo را تأسیس کرد. در حال حاضر، این اپلیکیشن بیش از ۱۰ میلیون کاربر در سراسر چین دارد.

نکته‌ قابل توجه این است که سان تنها چند ماه پس از کسب مالکیت ترون، آن را در Peiwo ادغام کرد. این ادغام به تقویت موقعیت ترون در منطقه کمک کرد. علاوه بر این، این استراتژی به طور قابل توجهی فعالیت پایگاه کاربران فعال ترون را گسترش داد.

جذب سرمایه از طریق عرضه اولیه (ICO) ترون

راه‌اندازی ترون کار بزرگی بود. ICO بنیاد ترون در سال ۲۰۱۷ مبلغ ۷۰ میلیون دلار برای توسعه بیشتر اکوسیستم ترون جمع‌آوری کرد. در طول این رویداد، سرمایه‌گذاران در ازای بیت کوین (BTC) خود یا رمز ارز اتر (ETH)، توکن‌های ترون (TRX) دریافت کردند. در آن زمان، ارزش توکن‌های ترون تنها ۰/۰۰۱۹ دلار بود.

توکن‌های ترون، توکن‌های ابزاری (utility) هستند که توسط بنیاد ترون به عنوان ارز میانی برای همه توکن‌های مبتنی بر TRC صادر می‌شوند. این توکن‌ها در شبکه اصلی (MainNet) قرار دارند و معاملات آسان در سراسر این بلاکچین را تسهیل می‌کنند.

تا سال ۲۰۱۸، سان ترون را از نظر ارزش بازار وارد ده ارز دیجیتال برتر کرد. این موفقیت، منابع، تجربه و انگیزه لازم را در اختیار توسعه‌دهندگان این پلتفرم برای راه‌اندازی بلاکچین اختصاصی خود قرار داد. این تصمیم به ترون امکان داد تا این پلتفرم را از توکن‌های ERC-20 که روی شبکه اتریوم فعال هستند، به توکن‌های TRX که از پروتکل بومی ترون استفاده می‌کنند، منتقل کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: دوج کوین (Dogecoin) چیست و چگونه ارز دیجیتال دوج کوین بخریم؟

اثبات سهام محول شده (DPoS)

شبکه ترون برای تأمین امنیت بلاکچین به مکانیزم اجماع اثبات سهام محول شده (DPoS) متکی است. DPoS از این نظر به مکانیسم اجماع اثبات سهام شباهت دارد که به کاربران امکان می‌دهد هر زمان که دارایی خود را در کیف پول این شبکه قرار دهند، درآمد منفعل کسب کنند.

استکینگ ترون (TRX)

استیکینگ (سهام‌گذاری) به چند هدف مهم کمک می‌کند. اول اینکه، به کاربران امکان می‌دهد درآمد منفعل کسب کنند. این کار عمدتاً شبکه را ایمن نگه می‌دارد. در اکوسیستم ترون، کاربران TRX خود را با نسبت ۱:۱ سهام‌گذاری می‌کنند. هرچه بیشتر سهام‌گذاری کنند، توکن TRON Power بیشتری کسب می‌کنند. TRON Power در شبکه ترون بسیار حیاتی است. این توکن همان چیزی است که جامعه از آن برای رأی دادن به نمایندگان ارشد (Super Representatives) استفاده می‌کند. شایان ذکر است که کاربر پس از سه روز می‌تواند توکن‌های TRON Power خود را به TRX تبدیل کند.

DPoS در مقابل PoS

برخلاف سیستم گواه اثبات سهام (PoS)، در سیستم DPoS، تنها نودها (گره‌های) منتخب می‌توانند بلوک تراکنش‌ها را تأیید کنند. در اکوسیستم ترون، جامعه هر شش ساعت ۲۷ نماینده ارشد را برای این کار مهم انتخاب می‌کند. این نمایندگان توسط جامعه کاربرانی که TRX خود را سهام‌گذاری کرده‌اند، انتخاب می‌شوند. کل این فرآیند توسط یک DAO (سازمان خودگردان غیر متمرکز) انجام می‌شود.

سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO)

DAO همچنان به عنوان یک شکل محبوب از مدیریت غیرمتمرکز در این بخش شناخته می‌شود. DAO را به عنوان یک سری قراردادهای هوشمند در نظر بگیرید که گره‌ها می‌توانند از طریق آن برای تعیین دور بعدی عملیات سازمان رأی دهند. DAO روشی غیرمتمرکز و دموکراتیک برای توسعه پلتفرم‌های نرم‌افزاری مبتنی بر رهنمودهای جامعه به آن ارائه می‌دهد.

بیت تورنت (Bittorrent)

در جولای ۲۰۱۸، بنیاد ترون دوباره خبرساز شد. این بار خبر این بود که ترون، Bittorrent بزرگ‌ترین شبکه اشتراک فایل همتابه‌همتا در دنیا را خریداری کرده است. پلتفرم‌های اشتراک فایل مانند بیت تورنت اولین اَشکال شبکه‌های غیرمتمرکز موجود بودند. در اصل، این پلتفرم‌ها سالها قبل پایه و اساس فناوری بلاکچین را بنا نهادند.

بنیاد ترون

بنیاد ترون یک سازمان غیرانتفاعی است که بر گسترش سناریوهای مورد استفاده برای TRX و پروتکل TRON تمرکز دارد. امروزه TRX در یکی از بزرگترین شبکه‌های غیرمتمرکز در جهان فعالیت می‌کند. علاوه بر این، کل پروتکل ترون متن باز است. پلتفرم‌های متن باز از امنیت بیشتری برخوردار هستند، زیرا به جامعه اجازه می‌دهند کدهای آن را تست کنند.

خرید ارز ترون

دستیابی به این توکن آینده بسیار آسان است. ترون در بزرگ‌ترین صرافی‌های جهان از جمله بایننس موجود است. اما همان طور که می‌دانید، خرید مستقیم ارزهای دیجیتال از صرافی‌های خارجی به دلیل شرایط تحریم برای کاربران ایرانی امکان‌پذیر نیست. به هرحال، این مشکلی نیست که راه حلی نداشته باشد.

خرید ارز ترون از صرافی معتبر کوین نیک

برای خرید ارز ترون می توانید از صرافی های معتبر داخلی اقدام کنید.

در داخل ایران چندین صرافی ارز دیجیتال راه‌اندازی شده که امکان خرید و فروش ارز دیجیتال را برای کاربران ایرانی فراهم کرده‌اند. با توجه به تعداد زیاد این صرافی‌ها، شاید انتخاب یک صرافی معتبر با قیمت مناسب کمی دشوار باشد. ما در اینجا یک صرافی معتبر را به شما معرفی خواهیم کرد.

خرید ارز ترون از صرافی کوین نیک

صرافی کوین نیک یک صرافی ارز دیجیتال معتبر است که چند سالی است در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت دارد. این صرافی تمامی رمز ارزهای فهرست شده در صرافی بایننس رابه کاربران ایرانی ارائه می‌دهد.

خرید ارز ترون از کوین نیک مارکت

کوین نیک علاوه بر صرافی، یک بازار معاملاتی ارز دیجیتال به نام کوین نیک مارکت نیز راه‌اندازی کرده است. در مارکت طرف معامله شما صرافی نیست، بلکه مشتری‌ها با یکدیگر و با قیمت توافقی معامله می‌کنند. از جمله مزایای مارکت می‌توان به قیمت پایین‌تر، کارمزد کمتر و امنیت معاملات آن اشاره کرد.

شما می‌توانید برای خرید ارز ترون وارد مارکت شده و سفارش خرید خود را ثبت کنید تا مشتری آن پیدا شود. یا اینکه می‌توانید از میان سفارش‌های فروش، قیمت مورد نظر خود را انتخاب نمایید. از قسمت سفارش فوری هم می‌توانید سریعاً ارز دیجیتال مورد نظر خود را با کمترین قیمت پیشنهادی در بازار تهیه کنید.

در حال حاضر، در کوین نیک مارکت، ۱۰ ارز دیجیتال شامل بیت کوین، اتریوم، تتر، بیت کوین کش، لایت کوین، ترون، چین لینک، دوج کوین، یونی سواپ و سوشی سواپ قابل معامله هستند.

ثبت نام و احراز هویت در کوین نیک

برای ورود به صرافی کوین نیک یا کوین نیک مارکت کافی است که مراحل ثبت نام و احراز هویت را انجام دهید. انجام این کار بسیار ساده است. برای ثبت نام به یک آدرس ایمیل معتبر و یک شماره تلفن همراه نیاز دارید. برای احراز هویت نیز کافی است تصویر کارت شناسایی، تأییدیه کارت بانکی، یک شماره تلفن ثابت و شماره شبای حساب بانکی خود را ارسال کنید.

تیم کوین نیک در کمتر از یک ساعت مدارک شما را بررسی کرده و نتیجه در وب سایت قابل مشاهده خواهد بود. سپس، تیم کوین نیک با شماره تلفن ثابتی که معرفی کردید تماس گرفته و پس از تأیید نهایی می‌توانید در صرافی یا کوین نیک مارکت برای خرید ارز ترون یا هر رمز ارز دیگری اقدام کنید.

خرید ارز ترون

نحوه ذخیره ارز ترون

دو روش اصلی برای ذخیره توکن‌های ترون شما وجود دارد. هرکدام مزایا و خطرات خاص خود را دارند که باید در نظر گرفته شوند. اگر تازه وارد حوزه ارزهای دیجیتال شده‌اید و فقط قصد خرید مقدار کمی ارز ترون را دارید، کیف پول موبایل مناسب شما خواهد بود. کیف پول TRON Dapp به صورت رایگان برای گوشی‌های آی او اس و اندروید در دسترس است.

کیف پول موبایل

نکته مثبت کیف پول موبایل این است که استفاده از آن آسان بوده و دسترسی فوری به ارز دیجیتال شما را فراهم می‌کند. نکته منفی این است که بیشتر در معرض هک شدن و دستبرد کلاهبرداران قرار دارد. به یاد داشته باشید، کیف پول موبایل همیشه آنلاین است، بنابراین همیشه در معرض خطر قرار دارد.

کیف پول سخت‌افزاری

اگر قصد دارید مقادیر زیادی ارز ترون نگهداری کرده یا بیشتر نگران ایمنی ارزهای دیجیتال خود هستید، کیف پول سخت‌افزاری یک انتخاب هوشمندانه است. شرکت‌هایی مانند لجر (Ledger) کیف پول‌های سخت‌افزاری قابل اعتماد و قابل حمل را با نرخ مناسب ارائه می‌دهند.

امنیت کیف پول‌های سخت‌افزاری نسبت به کیف پول‌های موبایل بیشتر است، زیرا دارایی دیجیتال شما را در حالت آفلاین نگه می‌دارد. این استراتژی به ذخیره سرد (cold storage) نیز معروف است. نکته منفی در مورد این دستگاه‌ها فیزیکی بودن آنهاست. این کیف پول‌ها باید در برابر خطرات دنیای واقعی مانند سرقت و آتش‌سوزی محافظت شوند. همچنین، قیمت این دستگاه‌ها می‌تواند بیش از ۱۰۰ دلار باشد و این گزینه برای افراد تازه وارد به این بازار گزینه مناسبی نیست.

کیف پول کوین نیک مارکت

همچنین، شما می‌توانید از کیف پول کوین نیک مارکت استفاده کنید. این کیف پول جزء کیف پول‌های نیمه گرم بوده و امنیت بالایی دارد. در کیف پول‌های نیمه گرم، بخش اعظم دارایی به صورت سرد ذخیره شده و دسترسی به آن شامل چند مرحله امنیتی است. بخش کوچکی از دارایی نیز به صورت آنلاین در دسترس است. از این رو، در برابر حملات هکرها نیز ایمن خواهد بود.

جنجال‌های ترون

مانند هر پروژه بزرگ ارز دیجیتال، ترون نیز جنجال‌های زیادی داشته است. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌هایی که این پروژه را آزار داده این واقعیت است که به نظر می‌رسد بسیاری از پروتکل‌های آن از پلتفرم‌های دیگر گرفته شده است.

به عنوان مثال، ترون از پروتکل‌های متعددی از IPFS گرفته تا فایل کوین (Bitswap، PoRep و PoSt) استفاده می‌کند اما از آنها به عنوان مرجع در وایت پیپر خود نام نبرده است. این عدم رفرنس دهی باعث شد برخی از افراد جامعه علیه این پروژه صحبت کنند.

سان در پاسخ به ادعاهای مربوط به جعل، اظهار داشت که این سردرگمی ناشی از ترجمه‌های نادرست است. وی توضیح داد که مترجمان وایت پیپر ترون جزئیات مهمی را که در نسخه اصلی زبان چینی وجود دارد، نادیده گرفته‌اند. علی رغم ادعای وی، سایر افراد جامعه به مسائلی در نسخه زبان چینی این وایت پیپر نیز اشاره کرده‌اند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بلاک چین و ارز دیجیتال ترون کلاهبرداری است یا قانونی؟

حرف آخر

ترون به طور منظم با خبرهایی به سرتیتر اخبار ارزهای دیجیتال راه می‌یابد. این پروژه از صرف ناهار مدیرعامل آن با وارن بافت تا راه‌اندازی پلتفرم جدید دیفای، همچنان توجه کاربران ارز دیجیتال در سراسر جهان را به خود جلب می‌کند. در حال حاضر، دیدن اینکه تیم خلاق توسعه‌دهندگان ترون در آینده چه در آستین دارند، هیجان‌انگیز خواهد بود.

آیا شما تجربه خرید ارز ترون را داشته‌اید؟ برای نقل و انتقالات از شبکه ترون استفاده کرده‌اید؟ شما می‌توانید تجربیات خود را از طریق سایت، توییتر و اینستاگرام کوین نیک با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.

منبع: securities