انجمن بلاکچین ایران با هدف ارتقا و ترویج حوزه بلاکچین، فعالیت خود را از سال ۹۶ آغاز کرده و تاکنون گام‌های مؤثری در این حوزه برداشته است. در سالی که گذشت نبود قوانین مشخص، ممنوعیت‌های مسئولان و برخورد تند برخی رسانه‌ها با فعالان این صنعت ازجمله موانع و مشکلات مهم این حوزه بود که متاسفانه همچنان این موانع وجود دارند.

در آستانه انتخابات انجمن بلاکچین ایران، محمد شرقی، مدیرعامل این انجمن در مصاحبه‌ای که با سایت برات نیوز انجام داده، اذعان داشت: «در مقایسه با کشورهای دیگر و رسیدن به سطح استاندارد جهانی با توجه به مصوباتی که هیئت دولت در یکسال گذشته تصویب کرده است هم از لحاظ آزادی عمل، استفاده ازاین فناوری و همچنین عدم شفافیت قوانین، فرسنگها از جهان فاصله داریم.» در ادامه می‌توانید مهم‌ترین بخش‌های این گفتگو را مطالعه کنید.

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران با اشاره به اینکه هدف از تاسیس این انجمن ترویج و ارتقای فناوری بلاک چین بوده است، گفت:

با توجه به اینکه در حوزه رگولاتوری تکنولوژی و در مبحث قانونگذاری و ضرورت این حوزه، به غیر از فعالیت‌های صرفا علمی انجمن، به نسبت پتانسیل موجود، توانستیم گام‌های بسیار مؤثری در این زمینه برداریم. ازجمله فعالیت ما در بخش حقوقی، تشکیل کارگروه‌های تخصصی، از جمله استخراج رمزارزها و تسریع در قانونگذاری بوده است. بیشتر از یکسال است که تلاش کردیم با روشنگری و شفاف‌سازی اطلاعات، به حاکمیت و قانونگذار کمک کنیم که تصمیم‌های مناسب‌تر و با دید بهتری در این حوزه اتخاذ کنند.

شرقی در ادامه به مشکلات و موانع سر راه فناوری بلاکچین در ایران پرداخته و بیان کرد:

این فناوری به عنوان یک فناوری پیشرو دارای معایب و مزایای خاص خود است. هم از جهت ورود این فناوری به کشور و هم از جهت استفاده عامه مردم، همواره مشکلات و موانعی بر سر راه آن وجود داشته و دارد؛ قانونگذار هم تصمیمگیر اصلی در این زمینه است و ما هم به عنوان بازوی فکری و علمی سعی داریم به حاکمیت و قانونگذار کمک کنیم. از ابتدا، نبود یک قانون مشخص در این حوزه از مشکلات اولیه و اصلی بود؛ از طرفی از همان ابتدا با  برخوردهای قهری در حوزه استخراج روبه رو شد. برخورد تند برخی رسانه‌های رسمی کشور به این حوزه نیز که به زعم ما ناشی از نداشتن اطلاعات کافی بود از موانع و مشکلاتی بود که با آن روبه رو بودیم. سعی کردیم در طول این یکسال با رسانه‌ها و نشریات مختلف دیداری، شنیداری و مکتوب، تصویری شفاف از این حوزه ارائه دهیم که باعث تعدیل فضا در این زمینه شد.

بیشتر بخوانید: فراخوان شرکت توانیر در راستای کاهش هزینه‌های استخراج رمزارز

وی در پاسخ به این سوال که فاصله ایران با کشورهای دیگر و به عبارتی استاندارد این حوزه چقدر است، گفت:

ما با استانداردهای قانوگذاری در این بخش فاصله بسیار داریم. همچنان از نبود قانون شفاف در بسیاری از موضوعات رنج می‌بریم به عنوان مثال در حال حاضر تبادل هرگونه رمزارز ممنوع است. مثلا اتفاق جالب و تاسف‌بار در این حوزه اینکه، در نمایشگاه پول و بانکداری یکی از پلتفرم‌های تبادل رمزارز، جایزه بهترین استارتاپ را می‌گیرد و فردای آن روز فیلتر می‌شود. در واقع، مجموعه‌ای از این اتفاقات فضای فعالیت بلاکچین را به صورت رسمی تقریبا از بین برده است زیرا نبود شفافیت در قانون‌گذاری فقط گریبانگیر فعالان آن حوزه خواهد شد که متاسفانه در حوزه رمزارزها با این مشکل بسیار دست به گریبان هستیم. در مجموع با کشورهای دیگر و رسیدن به استاندارد فاصله بسیاری داریم و با توجه به مصوباتی که هیئت دولت در این یکسال تصویب کرده است باید گفت از لحاظ آزادی عمل و استفاده از این فناوری و از طرفی شفافیت قوانین، از جهان فرسنگ‌ها فاصله داریم.

البته مدیر عامل انجمن بلاکچین ایران با نگاه خوش‌بینانه هم به این موضوع نگاه کرده است. وی افزود:

از طرفی شاید بتوان گفت این روندی طبیعی است؛ زیرا کشور ما در حال توسعه است و این بخش هم نسبت به سایر حوزه‌ها مستثنی نیست و شاید تا رسیدن به سطح کشورهایی چون ژاپن، امریکا، آلمان و سوییس که هم در بخش‌های علمی و هم قانونگذاری، بخش‌های توسعه نرم افزار یا پروتکل‌های بلاکچین پیشرو هستند فاصله بسیار داریم. به هر حال با دید منصفانه باید گفت ایران هم در ابتدای راه است و این قانونگذاری‌ها حتما تأثیرگذار بوده و شاید در این برهه زمانی، مقایسه با دیگر کشورها عادلانه نباشد و باید با توجه به زیرساخت‌های کشور به مسائل نگاه کنیم، اما از زاویه دیگر به صراحت می‌توانم بگویم نسبت به پتانسیل خودمان، خوب عمل نکرده و در جایگاه مطلوب قرار نداریم. به خصوص در حوزه استخراج رمزارزها که نهادهای مرتبط با آن بسیار تعلل کرده و حدود یکسال فرآیند قانونگذاری، تصویب و شرایط مجوزها به طول انجامید که با توجه به سرعت و رشد این فناوری اگر بخواهیم اینگونه حرکت کنیم عقب‌ماندگی‌مان از دنیا هر روز بیشتر و بیشتر خواهد شد.

فراموش نکنید شما هم می‌توانید نظرات و تحلیل‌های خود در مورد صنعت ارز دیجیتال در ایران را از طریق کوین نیک با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: برات نیوز