هفته گذشته، یک فرمانده ایرانی خواستار ایجاد راهی خاص برای عبور از تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران شد.

سعید محمد، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خواستار استفاده ایران از رمزارزها به‌منظور مقابله با تحریم‌های اقتصادی شد. به گزارش کانال تلگرامی Coinit.ir، که یک نهاد خبری در حوزه رمزارزها واقع در ایران است، این فرمانده ایرانی در ۲۶ فوریه خطاب به جمعی گفت:

ما خواستار ایجاد یک سازوکار پیچیده‌تر برای عبور از تحریم‌ها هستیم. برای دور زدن تحریم‌ها، باید راهکارهایی مانند مبادله کالا‌به‌کالا و استفاده از رمزارزها را با همکاران خود [در کشورهای دیگر] توسعه دهیم.

مردم ایران در پی تحریم‌های اعمال‌شده از سوی دولت ترامپ و خروج ایالات متحده از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۸، شاهد افت شدید ارزش ارز ملی خود بوده‌اند.

پس از اینکه تحریم‌ها به‌شکلی موثر تجارت خارجی ایران را دچار اخلال کرد، سرمایه‌گذاری و استفاده از رمزارزها بدل به راهی برای دورزدن تحریم‌ها برای ایران شده‌اند. بیت‌کوین در مصاحبه‌های مختلف به‌عنوان یکی از معدود راه‌های خروج و ورود پول به کشور قلمداد شده است.

دولت رئیس‌جمهور ایران، حسن روحانی، در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده بود که رمزارز ملی خود را راه‌اندازی خواهد کرد. اخیرا، وزارت صنعت، معدن، و تجارت ایران بیش از هزار مجوز استخراج رمزارز برای مصرف خانگی صادر کرد. در اوایل هفته گذشته، گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) ایران را به لیست سیاه کشورهایی که از الزامات مالی ضدتروریسم تبعیت نمی‌کنند وارد کرده بود.