با رشد چشمگیر بازار ارزهای دیجیتال در ماه‌های گذشته، دولت‌ها کم کم به فکر استفاده از مزیت رمزارزها افتاده‌اند. حالا به نظر می‌رسد، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم ارز دیجیتال را به رسمیت می‌شناشد و قصد دارد با این فناوری تعامل کند.

بانک مرکزی و ارز دیجیتال

در حالی که پیش از این بانک مرکزی به صورت کلی تکنولوژی ارزهای دیجیتال را به عنوان یک فرآیند کارا قبول نداشت، حالا و به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بانک مرکزی ایران رمزارزها را به رسمیت می‌شناسد و قصد استفاده از مزایای آن را دارد.

در حالی که بانک‌ها پیش از این فناوری بلاک چین و ارز دیجیتال را نقطه مقابل صنعت بانکداری می‌دیدند، حالا بسیاری از کشورها با عرضه ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) تلاش می‌کنند از مزایای غیرمتمرکز بودن آن بهره ببرند.

به گزارش ایسنا، در اسفند سال ۹۶، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیاده‌سازی نخستین ارز دیجیتال بومی به صورت آزمایشی توسط پست بانک خبر داده بود. اما با گذشت ۳ سال از آن زمان خبری از راه‌اندازی رسمی این ارز دیجیتال نشد.

خرید بیت کوین

جالب اینجاست که در آن زمان هم صحبت‌هایی در مورد استفاده از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم برای معاملات خرد بین‌المللی به میان آمد اما هیچوقت از سوی بانک مرکزی به صورت رسمی تایید نشد.

حالا به نظر می‌رسد سیاست بانک مرکزی درباره رمزارزها تغییر کرده است. چرا که در روزهای گذشته عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی در پست اینستاگرامی خود درباره رمزپول بانک مرکزی نوشته بود:

در سال‌های اخیر مباحث متعددی درباره نسبت بانک‌های مرکزی و رمزارها و رمزپول‌ها در جهان مطرح شده است. خصوصا نحوه تنظیم‌گری رمزارزها و نسبت آن‌ها با سیاست‌گذاری پولی و ارزی از مباحث پر چالش این حوزه است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم با بررسی این روند جدید جهانی و متمرکز شدن بر الگوهای مختلف در پی انتخاب بهترین راهبرد ممکن در این حوزه است و ویرایش اولیه سند جامع رمز پول را تهیه کرده است. از همکارانم در ادارات ذی‌ربط بانک مرکزی خواسته‌ام بر اساس اقدامات انجام‌شده، مقررات انتشار رمز پول بانک مرکزی را بررسی کرده و جهت تصمیم‌گیری ارائه کنند تا امکان استفاده از نتایج آن در سیاست‌گذاری پولی فراهم آید.

بانک مرکزی و ارز دیجیتال

عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی در اینستاگرام خود درباره ارزهای دیجیتال نوشت

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات هم در این باره گفته است:

در زمان مدیریت قبلی بانک مرکزی و براساس نظر آقای سیف رئیس بانک مرکزی رمزارز چون یک ارز است در حوزه اختیارات بانک مرکزی است، بنابراین ما هم کل فرآیند را به بانک مرکزی منتقل کردیم تا بر اساس چارچوبی که مد نظر بانک مرکزی است پیش برود.

اما حالا پیام آقای همتی رئیس فعلی بانک مرکزی این است که بانک مرکزی دیگر حوزه بلاک چین و رمزارزها را به عنوان یک فرآیند و فناوری به رسمیت می‌شناسد و قصد دارد در آینده با آن تعامل کند.

به نظر شما به رسمیت شناخته شدن ارزهای دیجیتال توسط بانک مرکزی می‌تواند تاثیر مثبتی روی وضعیت اقتصادی و نرخ ارز داشته باشد؟ منتظر شنیدن نظرات و تحلیل‌های شما در سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک هستیم.