با وجود اینکه بیش از یک دهه از ظهور ارزهای دیجیتال گذشته است و در حال حاضر ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال از ۴۰۰ میلیارد دلار هم گذشته است اما همچنان خلاهای قانونی و نبودن قوانین و مقررات در این حوزه، بسیاری از سرمایه‌گذاران را از ورود به این بازار منصرف می‌کند.  در حالی که از سال‌های گذشته بسیاری از کشورها به سمت قانونی کردن خرید و فروش و معامله رمزارزها حرکت می‌کنند، نبود قانون مربوط به حوزه رمز ارزها در ایران مهم‌ترین مشکلی‌ است که فعالان این حوزه در کشور با آن دست به گریبان هستند. به همین دلیل نخستین جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص رمزارزها و دارایی‌های دیجیتال در روز سه شنبه ۲۰ آبان برگزار شد.

تدوین پیش نویس قانون در حوزه رمزارزها

بسیاری از کارشناسان اقتصادی عقیده دارند با توجه به تحریم‌های اقتصادی و مشکلاتی که این تحریم‌ها پیش روی صادرات و واردات قرار داده است استفاده از ارزهای دیجیتال و رمزارزها می‌تواند مزایای زیادی را برای کشور ایران به ارمغان بیاورد. بر همین اساس هیئت دولت و کمیسیون‌های اقتصادی مجلس در ماه‌های اخیر جلساتی را برای تعیین تکلیف دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال برگزار کرده و سرانجام طرح خوداظهاری دستگاه‌های ماینر به تصویب رسید.

بر اساس طرح تعیین تکلیف دستگاه‌های استخراج رمزارز ( طرح خوداظهاری) که در نخستین جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص دارایی‌های دیجیتال و دستگاه‌های استخراج موجود با حضور نمایندگانی از انجمن فناوران بلاک چین و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تصویب و از تاریخ ۱۵ تیر ۹۹ توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد، دارندگان دستگاه‌های ماینر یک ماه فرصت پیدا کردند تا نسبت به ثبت مشخصات هویتی خود به همراه تعداد و نوع دستگاه‌هایی که در مالکیت آن‌ها است، در سامانه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین کرده اقدام کنند و کلیه حقوق و عوارض دولتی این دستگاه‌ها را پرداخت نمایند.

شاید بتوان گفت این موضوع قدم مهمی در راستای قانون‌مند کردن استخراج و استفاده از رمزارزها در ایران باشد اما هنوز خلاهای قانونی زیادی وجود دارد.

محمدرضا پور ابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفته است با توجه به اینکه رمزارزها از ظرفیت مناسبی برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی در شرایط تحریم برخوردارند، این کمیسیون قرار است گزارشی درباره استفاده از رمزارزها تدوین کند.

بر همین اساس مقرر شده دستگاه‌های مرتبط با حوزه ارزهای دیجیتال گزارش‌های تکمیلی خود را ظرف ۱۰ روز آینده در اختیار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دهند تا پیش نویس گزارش کمیسیون درباره رمزارزها برای ارائه به صحن علنی در قالب تبصره ۴۵ آئین نامه داخلی مجلس تدوین شود.

وی همچنین از عدم وجود قانون مربوط  به این حوزه به عنوان یکی از چالش‌ها نام برد و تصریح کرد: «اگر در حوزه رمزارزها ضابطه‌، مبنای تصمیم‌گیری قرار گیرد، می‌توان با موارد خروج از چارچوب که به تخلفات منجر می‌شود، برخورد کرد.»

کمیسیون اقتصادی مجلس و رمزارزها
برگزاری اولین جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس برای قانونگذاری در حوزه رمزارز

این مطلب راهم مطالعه کنید: بلاتکلیفی قانون گذاری ارز دیجیتال در ایران

ظرفیت مناسب ارزهای دیجیتال برای توسعه اقتصاد در شرایط تحریم

پور ابراهیمی همچنین درباره اهمیت قانون‌گذاری رمزارزها در ایران گفت: رمزارزها ظرفیت مناسبی برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی در شرایط تحریم دارند.

او در این باره توضیح داد که:

موضوع رمز ارزها از حدود یک دهه پیش در فضای اجتماعی و اقتصادی کشورها مطرح شده است و از آنجایی که این حوزه مرز نمی‌شناسد و تمامی افراد امکان فعالیت در آن را دارند، باید نسبت به تدوین چارچوب‌های قانونی در کشور تصمیم‌گیری شود.

با این حال او معتقد است که کشور ایران از نظر اجرایی و عملیاتی با تاخیر وارد حوزه رمزارزها شده است و نخستین مصوبات هیات وزیران درباره ارزهای دیجیتال در سال گذشته تصویب شد، تا اقدامات لازم برای ساماندهی ابتدایی صورت گیرد.

با این حال همچنان به نظر می‌رسد با وجود مصوبات و طرح‌های که در یک سال و نیم گذشته از سوی دولت، وزارت امور اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی مطرح شده است همچنان خلاهای قانونی مربوط به حوزه رمزارزها مهمترین چالش فعالان این حوزه است و مصوبات فعلی نتوانسته است همه ابعاد این صنعت را پوشش دهد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: رهبری تیم انتقال سیاست مالی جو بایدن به دست حامیان ارز دیجیتال افتاد

روند صعودی بیت کوین و علاقه بیشتر سرمایه‌گذاران در ایران

پس از اینکه در اواخر سال ۲۰۱۷ قیمت بیت کوین به بالاترین قیمت تاریخ خود یعنی حدود ۲۰ هزار دلار رسید با افت قابل توجهی مواجه شد، اما در سال ۲۰۲۰ دوباره بیت کوین روند صعودی خود را از سر گرفته است و در حال حاضر و در زمان نگارش این مطلب یعنی ۲۱ آبان ۹۹ با قیمت در حدود ۱۵٫۶۰۰ دلار معامله می‌شود، یعنی رشد دوبرابری نسبت به ابتدای سال جاری میلای.

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند بیت کوین در ماه‌های آینده می‌تواند به بالاترین قیمت تاریخ خود برسد و رکورد تازه‌ای را ثبت کند، همین موضوع باعث شده است علاقه سرمایه‌گذاران داخلی بیش از پیش نسبت به این حوزه جلب شود.

از جمله دلایل علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران به این حوزه می‌توان به ویژگی‌هایی نظیر دیجیتالی بودن، غیرمتمرکز بودن، همتا به همتا، استفاده از نام مستعار، بدون نیاز به اعتماد، رمزنگاری ‌شده و جهانی بودن اشاره کرد.

حالا با توجه به ظرفیت مناسبی که در این حوزه وجود دارد به نظر می‌رسد دولت و مجلس به اهمیت آن پی برده‌اند و نخستین جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص رمزارزها و دارایی‌های دیجیتال برگزار شده است تا خلاهای قانونی که در مسیر توسعه این صنعت در کشور وجود دارد برطرف شود.

نظر شما در این باره چیست؟ به نظر شما کمیسیون اقتصادی مجلس می‌تواند به وضعیت استخراج و معاملات ارز دیجیتال در کشور سر و سامان دهد؟ منتظر شنیدن نظرات و تحلیل‌های شما در سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک هستیم.

منبع: baratnews