در ماه‌های اخیر و به خصوص بعد از تزریق تریلیون دلاری بانک‌های مرکزی برای کمک به اقتصاد جامعه ارز دیجیتال ادعا می‌کند که در حال حاضر خرید بیت کوین منطقی است چراکه ارزش پول‌های سنتی و ارز فیات در حال سقوط است. آیا واقعاً اینگونه است؟

در اواسط ماه مه با وجود تاثیر ویروس کرونا در در بازارهای مالی هفته بسیار مهمی برای بیت کوین بود، چراکه انجام هاوینگ تأثیر زیادی بر صنعت استخراج بیت کوین داشت. بیت کوین سومین هاوینگ خود را با آرامش پشت سر گذاشت و اکنون کمی بیش از ۹ هزار دلار ارزش دارد.

مقابله بیت کوین با تورم

انجام سومین هاوینگ باعث شد استخراج بیت کوین سخت‌تر شود و پاداش استخراج هم نصف شود. در حقیقت تا پیش از این ماینرهای بیت کوین برای پردازش هر بلاک ۱۲/۵ بیت کوین پاداش دریافت می‌کردند که بعد از انجام هاوینگ این مقدار به ۶/۲۵ رسید.

به همین دلیل استخراج بیت کوین‌های جدید اکنون مشکل‌تر است، زیرا عرضه محدود شده و این موضوع مدام روی قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارد.

اما برای ارزهای ملی اتفاق برعکس افتاده است. بسیاری از بانک‌های مرکزی برای جلوگیری از رکود اقتصادی شدید مجبور به چاپ ارزهای خود شدند، از جمله، دلار، پوند، یورو، ین و … به همین دلیل فعالان ارزهای دیجیتال اعتقاد دارند به دلیل عرضه زیاد این پول‌های ملی و سنتی توسط بانک‌های مرکزی ارزش آن‌ها کمتر و کمتر خواهد شد.

به دلیل افزایش نقدینگی بازار، دیر یا زود شاهد افزایش عمومی قیمت‌ها خواهیم بود، در این حالت بیت کوین مشابه طلا حکم یک محافظ در برابر تورم را خواهد داشت،. به همین دلیل برخی از سرمایه‌گذاران بزرگ به تازگی به خرید و سرمایه‌گذاری روی بیت کوین روی آورده‌اند.

اقدام بزرگ دولت ایالات متحده همچنین دولت‌های دیگر و بانک‌های مرکزی در سراسر جهان ترس تورم و تجمع بدهی غیرقابل کنترل را به‌وجود آورده است.

اما بیت کوین مانند بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال طوری طراحی شده است که عرضه آن‌ها تا زمان رسیدن به حداکثر موجودی کاهش می‌یابد. در واقع یک راهکار بی نقص و از قبل برنامه ریزی شده برای جلوگیری از به‌وجود آمدن تورم در دنیایی که سرمایه‌گذاران به دنبال راه‌هایی برای محافظت از دارایی‌های خود در مقابل رفتار بانک‌های مرکزی هستند.

خرید بیت کوین منطقی است

در حال حاضر کار خرید بیت کوین منطقی است

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا بیت کوین می‌تواند مسیر اپل را طی کند؟

به نظر کارشناسان اگر بیت کوین بتواند به یک پناهگاه امن برای مقابله با تورم تبدیل شود، ارزش آن تا چند سال آینده دوباره افزایش می‌یابد و به رکورد قبلی یعنی ۲۰٫۰۰۰ دلار خواهد رسید.

یکی از دلایلی که در زمان هاوینگ بیت کوین به طور چشمگیری معامله این ارز افزایش یافت همین موضوع محدود شدن عرضه بیت کوین است که دقیقا در خلاف جهت تورم حرکت می‌کند.

سرمایه گذاری روی بیت کوین قمار است؟

سوال اصلی این است با توجه به اینکه اکنون مردم به دنبال راه های جدیدی برای کسب درآمد هستند، آیا بیت کوین فرصت جدیدی را برای سرمایه گذاران به وجود می‌آورد؟

فراموش نکنید بیت کوین تنها یکی از بیشمار ارزهای دیجیتال است و علاوه بر آن می‌توان روی اتریوم، ریپل و سایر ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرد.

صرف نظر از مسائل فنی به کمی شانس هم نیاز دارید، استخراج بیت کوین الان شبیه پیدا کردن سوزن در انبار کاه است. تا الان ۱۷ میلیون بیت کوین استخراج شده است و استخراج سکه‌های باقی مانده سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود.

گفتنی است قیمت بیت کوین از زمان «پنجشنبه سیاه» – تقریبا ۳ ماه پیش –  تا الان دو برابر شده است و ۸۵ درصد یا ۲۵/۷۹ میلیون آدرس بیت کوین در حال سود هستند. به عبارت دقیق‌تر یعنی قیمت فعلی بیت کوین بالاتر از قیمتی است که این آدرس‌ها بیت کوین خریده‌اند.

در حالی که ۸۵ درصد آدرس‌های بیت کوین سودآور هستند، ۱۰/۸ درصد یا ۳/۲۸ میلیون آدرس هم زیان‌ده هستند، یعنی بیت کوین خود را گران‌تر از قیمت فعلی بازار خریداری کرده‌اند.

۴/۱ درصد باقی مانده یا همان ۱/۲۴ میلیون آدرس دیگر هم در حالت نه سود و نه زیان هستند، یعنی میانگین قیمتی که بیت کوین خریده‌اند با قیمت فعلی این ارز دیجیتال برابر است.

چنین ساختاری ممکن است در کوتاه مدت برای این ارز دیجیتال خوب نباشد. از آنجایی که بیشتر آدرس‌ها تا کنون سود کرده‌اند انتظار می‌رود با افزایش قیمت تمایل به فروش پیدا کنند، همین افزایش عرضه می‌تواند از رشد بیشتر بیت کوین جلوگیری کند.

با توجه به تجریه و تحلیل‌های شما آیا در حال حاضر خرید بیت کوین منطقی است؟ در قسمت نظرات وبسایت کوین نیک منتظر نظرات و تجریبات شما هستیم.

منبع: coinspeaker