انتشار پول‌های معمولی توسط نهادهایی مانند بانک مرکزی کنترل و نظارت می‌شود. طبق قانون، شهروندان فقط اجازه دارند برای خرید و فروش از ارزهای معمول استفاده کنند. اگر شخصی سعی کند پول دیگری ایجاد کند بلافاصله خود را پشت میله‌های زندان خواهد یافت. استفاده از بیت کوین هم در برخی کشورها همین وضع را دارد.

وقتی بیت کوین به دنیا معرفی شد الگویی کاملا جدید و منحصربفرد را ایجاد کرد. اولین پول دیجیتالی دنیا، یک ارز غیرمتمرکز که توسط هیچ کسی کنترل نمی‌شد. علاوه‌براین، مفهوم بیت کوین اجازه می‌دهد هر کسی  که قدرت محاسباتی کافی دارد بتواند خیلی ساده با فعالیت در این حوزه برای خود بیت کوین تولید کند.

با جریان یافتن هر چه بیشتر این روند، توجه سازمان‌های اجرای قانون، مقامات مالیاتی و تنظیم کنندگان قانون در سراسر جهان به رمزارزهای دیجیتال معطوف شد و به این فکر افتادند که چطور می‌توانند بین این ارزها، قوانین موجود و آئین‌نامه‌های قانونی تناسب ایجاد کنند.

قانون استفاده از بیت کوین به این بستگی دارد که شما چه کسی هستید، در کجای دنیا زندگی می‌کنید و با آن چه کاری انجام می‌دهید. کوین نیک در این راهنما دغدغه‌‌های قانونی مربوط به بیت کوین را به شما معرفی می‌کند. تمرکز ما در این مقاله بیشتر روی ایالات متحده آمریکا است اما سایر کشورهای مطرح را هم در پایان مورد بررسی قرار داده‌ایم.

دغدغه‌های قانونی رمزارزها

مقامات بسیاری از حوزه‌های قضایی هنوز هم درک درستی از بیت کوین ندارند چه برسد به اینکه بخواهند برای آن یک تعریف قانونی هم ارائه دهند. ماهیت غیرمتمرکز بیت کوین باعث شده دغدغه‌های زیادی به وجود بیاید. به نظر می‌رسد فقط مقامات دولتی در مورد این جامعه مالی نسبتا غیرقابل کنترل نگران هستند.

در مورد اکسچنج‌ها و حفاظت از بودجه رمزارز مردم هم نگرانی‌هایی وجود دارد. با اینکه اکسچنج‌های آمریکایی باید قانونی باشند پلتفرم‌های حاشیه‌ای دیگری هم وجود دارند که هیچ سروکاری با قانون ندارند. در حقیقت، تاریخ رمزارزها پر از مثال‌هایی است که در آن برخی از اکسچنج‌ها ناگهان تعطیل شده و با بودجه مردم پا به فرار گذاشته‌اند.

بسته شدن اکسچنج بدنام Mt.Gox یکی از معروف‌ترین مثال‌هایی است که می‌توان عنوان کرد. در آغاز سال ۲۰۱۴، یکی از اکسچنج‌های برجسته سابق، به خاطر مشکلات فنی و سرقت، با از دست رفتن ۷۴۴۰۰۰ دلار سرمایه کاربران بیت کوین ورشکست شد. این مبلغ برابر با شش درصد از ۱۲.۴ میلیون بیت کوینی است که در در آن زمان در حال گردش بود.

قابلیت استفاده از بیت کوین به صورت نیمه ناشناس هم مورد دیگری است که دغدغه‌آفرین شده است. حتی اگر تک تک تراکنش‌ها در بلاک چین ثبت شود باز هم کاربران خیلی ساده می‌توانند هویت خود را به طور کاملا ناشناس حفظ کنند، زیرا این اسناد فقط دارای کلیدهای عمومی و مقدار ارزی است که جابه‌جا شده است.

اکثر این دغدغه‌ها زمانی ایجاد شد که یک راه ابریشم در بازار دارک وب توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد چرا که در این بازار برای معاملات خود تنها از بیت کوین استفاده می‌کردند.  از آن زمان اف‌بی‌آی بازار نامبرده را بست اما مقامات هنوز هم در مورد مقبولیت بیت کوین در بین تاجران کالاها و خدمات غیرقانونی نگران هستند. علاوه بر این، این ترس هم وجود دارد که هویت نیمه ناشناس کاربران و ماهیت غیرمتمرکز بیت کوین باعث شود امکانات خوبی در اختیار پولشویان و افراد فراری از مالیات قرار بگیرد.

اهمیت قانون استفاده از بیت کوین

استفاده قانونی از بیت کوین

شانس شما به نقشتان بستگی دارد

در سال ۲۰۱۳، شبکه رسیدگی به جرایم مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا (FinCEN)، بیت کوین را به عنوان یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و قابل تبدیل دسته‌بندی کرد. آن‌ها یک بیانیه هم صادر کردند که در آن اظهار شده کسانی که واحدهای این ارز دیجیتال را به دست آورده و از آن برای خرید کالاها استفاده می‌کنند منتقل کننده پول به حساب نیامده و فعالیتشان قانونی است.

بنابراین، خرید کالاها و خدمات قانونی با بیت کوین کاملا قانونی است. این ارز توسط ارائه دهندگان خدمات و در بازارهای بزرگ و کوچک زیادی مانند اووراستاک (Overstock)، شاپیفای (Shopify) و اوکی کیوپید (OKCupid) به عنوان یکی از اشکال پرداخت پذیرفته شده است. به‌علاوه، فروشگاه‌ها و رستوران‌هایی هم در سراسر آمریکا وجود دارد که می‌توانید در آن برای پرداخت از بیت کوین استفاده کنید.

سرمایه‌گذاری

طبق همان بیانیه، سرمایه‌گذاری در بیت کوین در محدوده قانونی بلامانع است. بسیاری از اکسچنج‌های قانونی آمریکایی باید طبق سیاست‎های شناخت مشتری و مبارزه با پولشویی کارشان را انجام دهند. به همین دلیل هم افرادی که قصد تجارت و سرمایه‌گذاری در بیت کوین را دارند باید شناسه خود را تایید کرده و به یکی از حساب‌های موجود بانکی خود متصل باشند.

در عین حال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) به سرمایه‌گذاران هشدار داده که کاربران بیت کوین ممکن است هدف کلاهبرداران و مروجان برنامه‌های سرمایه‌گذاری پرخطر قرار بگیرند.

استخراج

طبق بیانیه اعلام شده از طرف نهاد FinCEN، کاربرانی که واحدهای بیت کوین تولید کرده و آن‌ها را به ارز تبدیل می‌کنند می‌توانند منتقل کننده پول به حساب بیایند و باید با توجه به قوانین و مقررات خاصی فعالیت خود را انجام دهند.

با وجود این، تا امروز قوانین به ندرت مانع استخراج بیت کوین برای ماینرها شده‌اند. 

این مطلب راهم مطالعه کنید: کاربرد بلاکچین در بهداشت و درمان چیست و چقدر از آن استفاده می‌شود؟

پذیرش پرداخت با بیت کوین (برای کسب‌وکارها)

 پذیرفتن پرداخت‌های بیت کوینی توسط کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ بلامانع است. البته با این فرض که کسب‌وکار قانونی بوده و کالاها و خدمات خود را قبلا با پول معمولی به فروش می‌رسانده و حالا تصمیم گرفته پرداخت با بیت کوین را هم به عنوان یک راه پرداختی انتخاب کند. کسب‌وکارهایی که پرداخت بیت کوین را قبول دارند باید برای درآمدی که از طریق بیت کوین به دست می‌آورند نیز مالیات بدهند.

بیت کوین یک ارز دیجیتال قابل تبدیل است این یعنی پذیرفتن آن به عنوان یک راه پرداختی دقیقا مانند پذیرش پول نقد، طلا یا کارت هدیه است.

مالیات

طبق یکی از بیانیه‌های ارزهای مجازی که در سال ۲۰۱۴ توسط سرویس درآمد داخلی (IRS) صادر شده، رمزارزهایی مانند بیت کوین به جای ارز به عنوان دارایی کاربر شناخته شده و بر همین مبنا شامل قوانین مالیاتی می‌شوند. با این حال، آنقدر هم که به نظر می‌رسد این کار ساده نیست.

برای مثال اگر شما کالایی به قیمت ۳۰۰ دلار را با بیت کوین بخرید به این معنی است که سرمایه خود را فروخته‌اید. شما هم با توجه به ارزش بیت کوین در حین خرید و فروش ممکن است متحمل ضرر شوید یا اینکه سود کنید. اینکه سود شما به عنوان سود سرمایه یا سود معمولی محسوب شود در کوتاه یا بلند مدت به شرایط بستگی دارد.

آئین‌نامه کاملا شفاف نیست، اما IRS تلاش می‌کند روی گزارش‌ها سخت‌گیر باشد. در سال ۲۰۱۵ فقط ۸۰۲ نفر مالیات سود بیت کوین خود را پرداختند. ظاهرا IRS برای پیگیری تقلب‌های مالیاتی در حوزه بیت کوین از نرم‌افزار خاصی استفاده می‌کند. 

اخیرا در مجلس کنگره آمریکا یک لایحه دوحزبی ارائه شده که در آن درخواست شده تراکنش‌های کمتر از ۶۰۰ دلار از پرداخت مالیات معاف باشند. در صورت پذیرفته شدن این لایحه فروشندگانی که خریدهای کوچک روزانه دارند شرایط بهتری پیدا خواهند کرد. اما تا آن زمان، توصیه می‌کنیم حواستان به ثبت کلیه فعالیت‌هایی که در حوزه بیت کوین دارید باشد.

وقتی پای تجارت بیت کوین به میان می‌آید سوابقی که ثبت می‌کنید باید دارای همان اطلاعاتی باشد که در مورد اسناد بورس و معاملات فارکس نیز اهمیت دارند، تاریخ، توضیحات، مقدار، قیمت و کارمزد. اگر در حال استخراج رمزارز هستید شاید لازم باشد این را هم بدانید که چه زمانی به سود بیت کوین دست می‌یابید. کسب‌وکارهایی که پرداخت با بیت کوین را به عنوان یک روش پرداختی می‌پذیرند باید مرجع فروش، مقدار بیت کوین دریافتی و تاریخ معامله را ثبت کنند. اگر مالیات فروش قابل پرداخت باشد، مقدار آن براساس نرخ متوسط مبادله در زمان فروش محاسبه می‌شود.

بیت لایسنس

بیت لایسنس (BitLicense) مجموعه‌ای از قوانین در مورد معاملات بیت کوین است. این قوانین توسط سرویس‌های مالی و وزارت ایالت نیویورک (NYDFS) برای شرکت‌های بیت کوین فعال در نیویورک یا ارائه‌دهنده خدمات به شهروندان نیویورکی ارائه شده است. از سپتامبر ۲۰۱۷ یعنی دو سال پس از اجرایی شدن آئین‌نامه فقط پنج لایسنس روی کار آمد و شرکت‎هایی که موفق به کسب آن شدند مجبور بودند در ازای آن ۱۰۰۰۰۰ دلار پول بپردازند. در نتیجه بسیاری از شرکت‌ها تصمیم گرفتند از ارائه خدمات به ساکنان نیویورک امتناع کنند. اکسچنج Bitfinex این اقدام NYDFS را «بسیار مهاجمانه» خواند و اضافه کرد که درباره حریم خصوصی کاربران خود بیشتر با کاربران سازش خواهد داشت.

برای دریافت این لایسنس باید فرایند تقاضا را بگذرانید که ۵۰۰۰ دلار هزینه خواهد داشت. شرکت‌هایی که در پی به دست آوردن این لایسنس هستند باید یک افسر ناظر داشته باشند. مسئولیت افسر ناظر این است که بر انجام شدن فعالیت‌های شرکت مطابق با قانون نظارت داشته باشد. این مطابقت شامل تمام قوانین ایالتی و فدرال مربوط به بیت کوین است که حتما باید در شرکت رعایت شوند: قوانین انتقال پول، مبارزه با پولشویی و شناخت مشتری. چنین محافظتی برای شرکت می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد. 

قانون استفاده از بیت کوین چگونه است

کیف پول بیت کوین

نظر قانون‌گذاران آمریکا درباره قانون استفاده از بیت کوین

SEC – کمیسیون بورس و اوراق بهادار

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در مقایسه با نهادهای نظارتی سایر کشورها سروصدای کمتری داشته است. این نهاد در سال ۲۰۱۴ یک بیانیه هشدار برای سرمایه‌گذاران ارائه داد که در آن به مردم هشدار می‌داد کاربران بیت کوین ممکن است هدف کاهبرداران قرار بگیرند.

سازمان SEC اخیرا روی اتفاقی که برای فراخوان و ارائه یک رمزارز جدید به نام DAO افتاد به تحقیق پرداخته است. این رمزارز هک شد و مبلغی معادل ۵۰ میلیون دلار از اتریوم در این بین دزدیده شد. در این تحقیق، تمرکز اصلی SEC روی این موضوع بود که آیا رمزارز DAO از امنیت برخوردار بوده یا خیر. نتیجه این بود که سرمایه‌گذاری در یک توکن و انتظار به دست آوردن سود از طریق تلاش‌های مدیریتی دیگران باعث ایجاد امنیت در رمزارزها می‌شود البته رعایت مقررات مناسب به این منظور الزامی است.

در کل، گزارش ارائه شده توسط SEC تماما روی فراخوان ارائه ارزهای جدید متمرکز شده بود، و بیت کوین مدت‌ها است که از این مرز فاصله گرفته است. بنابراین هر قانونی که SEC صادر کند به احتمال زیاد فقط در مورد ارزهایی خواهد بود که به تازگی وارد بازار شده‌اند. امنیت بیت کوین به معامله خاصی بستگی دارد که کاربر درگیر آن است اما طبق تصمیم SEC هر شرکتی که از فناوری بلاک چین برای تجارت امن استفاده می‌کند باید به عنوان اکسچنج، سیستم جایگزین تجاری (ATS) یا کارگزار/فروشنده ثبت نام شود.

FinCEN – شبکه رسیدگی به جرایم مالی

طبق بیانیه FinCEN در مورد رمزارزها «ارز دیجیتال» یک واسطه برای مبادلات است که در برخی از محیط‌ها همانند یک ارز عمل می‌کند اما تمام ویژگی‌های ارز واقعی را دارا نیست.

طبق قوانین FinCEN، «کاربران» ارز دیجیتال MSB (کسب‌وکارهای خدمات مالی) به حساب نمی‌آیند. این یعنی اگر شما بیت کوین به دست آورده و از آن برای خرید کالا و خدمات استفاده می‌کنید شامل قوانین ثبت، گزارش‌دهی و حفظ سوابق MSB نخواهید بود.

در مقابل «اکسچنج‌ها» و «مدیران» به عنوان منتقل کنندگان پول شناخته می‌شوند و بنابراین باید از قوانین FinCEN پیروی کنند. در بیانیه ذکر شده که «اکسچنج‌ها» به افرادی گفته می‌شود که به عنوان یک کسب‌وکار در اکسچنج بیت کوین و سایر رمزارزهای دیجیتالی درگیر هستند و «مدیران» افرادی هستند که به عنوان یک کسب‌وکار در وارد ساختن ارز در گردش ارز دیجیتال نقش دارند.

در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۷، این سازمان در اولین اقدام خود علیه یک MSB خارجی که در ایالات متحده آمریکا فعالیت داشت، آن‌ها را به پرداخت ۱۰۰ میلیون پوند جریمه به خاطر اکسچنج BTC-e محکوم کرد، یکی از اپراتورهای آن را هم دستگیر کرده و دامنه سایت را ضبط کرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: نحوه پیشگیری از سرقت هویت در بلاکچین

CFTC – کمیسیون معاملات آتی آمریکا

CFTC یک آژانس مستقل فدرال است که با مشتقات مالی سروکار دارد. در سال ۲۰۱۴، این کمیسیون عنوان کرد که وقتی پای بیت کوین در میان باشد این نهاد قطعا باید در آن دخالت داشته باشد زیرا بیت کوین را می‌توان در دسته کالاها طبقه‌بندی کرد.

اخیرا این سازمان دستورالعملی منتشر کرد که طبق آن ارزهای مجازی با توجه به وقایع و شرایط خاص جزء قراردادهای مشتقات یا کالا به حساب می‌آیند. در پی این دستورالعمل نرخ اکسچنج بیت کوین هشت درصد افول را تجربه کرد چون سرمایه‌گذاران از وضع قوانین سخت‌گیرانه بیشتر دچار ترس شدند.

به نظر می‌رسد CFTC در مورد بیت کوین موضعی طرفدارانه دارد و اخیرا به LedgerX این مجوز را داده تا در آینده یک بازار قانونمند برای بیت کوین ایجاد کند. در سپتامبر سال ۲۰۱۷ این نهاد اولین اقدامات خود را در برابر کلاهبرداران بیت کوین انجام داد. در حرکتی که توسط سرمایه‌گذاران اصلی بیت کوین مورد استقبال قرار گرفت شرکت گلفمن بلوپرینت (Gelfman Blueprint) به کلاهبرداری، سوءاستفاده و صدور بیانیه حساب‌های دروغین در ارتباط با درخواست سرمایه‌گذاری در بیت کوین متهم شد.

IRS – اداره مالیات بر درآمد آمریکا

با اینکه IRS یک راهنمای کلی درباره مالیات ارزهای دیجیتال ارائه کرده، سوالات زیادی وجود دارد که همچنان بدون پاسخ باقی مانده است. این آژانس با تصمیمی که در مورد مالیات بیت کوین (به عنوان دارایی) گرفته پیچیدگی‌های زیادی را به وجود آورده است. طبق این تصمیم حتی اگر بخواهید در ازای یک فنجان قهوه بیت کوین بپردازید باز هم مالیات به آن تعلق می‌گیرد.

طبق قوانین IRS، خرید کالا و خدمات با بیت کوین دقیقا مانند فروختن یک دارایی است. اگر شما بیت کوینتان را خرج کنید به این معنی است که با توجه به نرخ اکسچنج BTC‌ در زمان خرید و فروش، سود کرده یا متحمل ضرر می‌شوید.

توصیه ما به شما این است که به منظور رعایت قوانین IRS کلیه فعالیت‎ها و معاملات مرتبط با بیت کوین خود را ثبت کرده و آن را نگه‌دارید.

از آنجا که تنها حدود ۰.۰۴ درصد از مشتریان در سال ۲۰۱۷ در گزارش مالیاتی خود رمزارز را گنجانده‌اند، IRS تلاش خود برای شکار افرادی که از پرداخت مالیات بیت کوین سر باز زده‌اند را توسعه داده و حتی به این منظور نیروهای کاری هم اختصاص داده است. با این حال، با وجود اینکه IRS نظارت شدیدی روی معاملات بیت کوین و سایر رمزارزها دارد تا بتواند مالیات بیشتری به جیب بزند شایعاتی هم وجود دارد که می‌گوید احتمال دارد در آینده کاربران بیت کوین از پرداخت مالیات معاف شوند. تا زمانی که این اتفاق در واقعیت بیفتد وضعیت به همین شرحی که گفتیم برقرار خواهد بود.

 

قانون استفاده از بیت کوین

بیت کوین

بانک فدرال رزرو آمریکا

فدرال رزرو آمریکا یکی تاثیرگذارترین نهادهای بانکی در دنیا است زیرا ارز جهانی – دلار آمریکا – را تحت کنترل دارد. این نهاد علاقه زیادی به ارزهای دیجیتالی و فناوری‌های مرتبط با آن دارد و این را بارها از طریق مقالات خود درباره بیت کوین و بلاک چین عنوان کرده است. حقیقت این است که یک غول مالی مانند فدرال رزرو که چندین دهه برای درک مفهوم بیت کوین وقت گذاشته در صورت روی آوردن به آن، درجه تاثیرگذاری این رمزارز را هم تا حد زیادی ارتقا خواهد داد.

البته این سازمان بارها درباره ریسک‌های موجود درباره ارزهای دیجیتال هشدارهایی صادر کرده است. اخیرا فدرال رزرو اظهار کرده توجه بسیار دقیقی روی بلاک چین داشته و آن را به عنوان پدیده‌ای توصیف کرده که می‌تواند ریسک‌های موجود در امور مالی سنتی را تشدید کرده یا بهبود دهد. یکی از مقامات فد آمریکا هم گفته ارزهای دیجیتال می‌توانند پنهان ساختن فعالیت‌های غیرقانونی را ساده‌تر کنند.

جانت یلن (Janet Yellen) رئیس فدرال رزرو اخیرا اظهار کرده فد در حال حاضر به دنبال معرفی ارز دیجیتالی خودش است. اگر این اتفاق بیفتد، ایالات متحده آمریکا به ارز رسمی و تحت کنترل خودش به بازار رمزارز ملحق می‌شود.

FINRA – سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی

این سازمان خود ناظر برای کارگزاران آمریکایی از حیث تعریف بیت کوین، ارائه دستورالعمل‌های تکمیلی و صدور هشدار به مشتریان خود کاملا فعال بوده است.

نکته جالب اینجا است که گزارش این سازمان درباره تکنولوژی دفتر کل (Distributed Ledger Technology) نشان می‌دهد که استفاده گسترده از تکنولوژی بلاک چین می‌تواند روی عملکردهای اصلی کسب‌وکار در سازمان‌ها تاثیر داشته باشد، مخصوصا در روش خودنظارتی اعضای FINRA در حوزه سیاست‌های پول شویی و شناخت مشتری، تایید دارایی، استمرار کسب‌وکار، نظارت دقیق، پرداخت‌ها و حتی در حفظ و نگهداری اسناد.

OCC – دفتر کنترل ارز

دفتر خزانه‌داری آمریکا در مقاله سال ۲۰۱۶ خود اعلام کرد امکان دارد با پیشبرد اپلیکیشن‌های شرکت‌های فین‌تک اجازه دهد آن‌ها به بانک‌های خاص و هدفمند ملی (SPNBs) تبدیل شوند. این ابتکار عمل برای شرکت‌هایی تهیه دیده شده که می‌خواهند به بانک‌های دیجیتالی هدفمند و محدودی تبدیل شوند که توسط مقررات سازمان فدرال نظارت می‌شوند. با این حال، از ماه نوامبر ۲۰۱۷، هنوز هم تردیدهای قانونی و سیاسی قابل‌توجهی در مورد این ابتکار باقی مانده است.  

علاوه‌براین، OCC در مقاله خوش‌بینانه دیگری که ارائه داده از تشکیل یک دپارتمان «مسئول نوآوری» سخن گفته است. آن‌ها قصد دارند دفتری در واشنگتن نیویورک و سان‌فرانسیسکو راه‌اندازی کنند تا به رشد فناوری‌های نوظهور از جمله ارزهای دیجیتال دامن بزنند.

CFPB – دیوان حمایت مالی مشتریان

این دیوان درباره بیت کوین به مصرف کنندگان هشدار داده است. بی‌ثباتی نرخ اکسچنج، احتمال عدم همکاری از طرف اسکچنج‌ها در صورت از دست رفتن بودجه و خطر هک شدن و کلاهبرداری از جمله مواردی است که در هشدارهای این سازمان درباره مشکلات احتمالی دیده می‌شود. البته CFPB مزایای بیت کوین را هم برشمرده است.

NFA – انجمن ملی آینده

NFA یک سازمان خود-محور مستقل برای بازارهای آتی ایالات متحده آمریکا است. هر شرکت کننده در بازار آینده، از جمله افرادی که بیت کوین معامله می‌کنند باید در NFA عضویت داشته باشند.

سازمان‌های قانون گذار

درست مثل اکثر سازمان‌های دولتی دیگر، مجلس سنای آمریکا و مجلس نمایندگان هم در مورد بیت کوین و سایر رمزارزها بی‌توجه نبوده‌اند.

در آگوست ۲۰۱۳، مجلس سنای آمریکا نامه‌ای را به نهادهای قانون‌گذار مختلف ارسال کرد و از آن‌ها خواست ریسک‌ها و تهدیدات بالقوه حوزه رمزارز را بیان کنند. اکثر این نهادها درباره استفاده قانونی از بیت کوین پاسخ‌هایی محتاطانه ارائه دادند.

از آن پس، موضوع رمزارز به کرات هم در مجلس سنا و هم در مجلس نمایندگان مورد بحث قرار گرفت. در سال ۲۰۱۶، کمیته پارلمانی بلاک چین تشکیل شد تا همه اعضای کنگره را مجبور کند در مورد بیت کوین و بلاک چین سرعت بیشتری به خرج بدهند به این امید که در نتیجه آن، برای این حوزه خاص قوانینی را ایجاد کنند.

در تابستان سال ۲۰۱۷، قانون‌گذاران آمریکا لایحه‌ای را به منظور حفاظت حوزه رمزارز در برابر دخالت دولت تهیه دیدند. در صورت به تصویب رسیدن این لایحه برخی از رمزارزهای معین که حداقل ملزومات خاص را دارند برای جلوگیری از استفاده‌های غیرقانونی مورد حفاظت قرار خواهند گرفت. نتیجه این لایحه در پاییز ۲۰۱۷ اعلام شد.

کشورهایی که استفاده از بیت کوین در آن ممنوع است

بولیوی

در سال ۲۰۱۴، بانک مرکزی بولیوی (El Banco Central)، استفاده از هر ارزی که توسط دولت صادر یا تنظیم نشده را به طور کامل ممنوع اعلام کرد. این بانک مخصوصا در بیانیه خود نام بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به عنوان ارز غیرقانونی ذکر کرده و ممنوعیت یاد شده شامل تمامی ارزهای رمزنگاری شده است.

مقامات بولیوی اخیرا استفاده از رمزارزها را نوعی طرح هرمی نامیده‌اند و در این زمینه ۶۰ نفر را هم دستگیر کرده‌اند. یک بیانیه ضمیمه هم ارائه داده‌اند که در آن تاکید شده این اقدام نوعی یادواری برای مردم است تا به خاطر داشته باشند استفاده از هر نوع ارز دیجیتال ممنوع است.

اکوادور

دولت اکوادور، بیت کوین و تمامی ارزهای دیجیتال دیگر را ممنوع اعلام کرده است. دلیل این ممنوعیت ایجاد یک سیستم پولی جدید و الکترونیکی است که به دولت تعلق دارد. هدف این پروژه استفاده از ارزی بود که با پول محلی ارتباط داشته و کاملا تحت نظارت و کنترل دولت قرار داشته باشد.  

ویتنام

در سال ۲۰۱۴، بانک مرکزی ویتنام بیانیه‌ای صادر کرد که در آن به صراحت عنوان شده بود استفاده از بیت کوین در کشور ممنوع است. این اقدام محتاطانه یک مقدمه بود و گفته شد رئیس جمهور در مورد ارزهای دیجیتالی تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

طبق گزارش‌ها، در ماه آگوست ۲۰۱۷ رئیس جمهور ویتنام برنامه‌ای برای به رسمیت شناختن بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به عنوان شکلی از پرداخت تا سال ۲۰۱۸ ارائه داد.

با این حال، در اکتبر سال ۲۰۱۷ دولت ویتنام کاملا تغییر عقیده داد و استفاده از ارزهای دیجیتال در کشور را ممنوع اعلام کرد. در اوایل سال ۲۰۱۸ هم اعلام شد هر کسی که از ارزهای دیجیتال استفاده کند دستگیر و جریمه خواهد شد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چگونه در تحلیل تکنیکال موفق عمل کنم؟

کشورهایی که در آن استفاده از بیت کوین قانونی است

استرالیا

در ابتدا استرالیایی‌ها هنگام خرید یا خرج کردن رمزارزها، باید مالیات‌های مشابه با خرید کالا و خدمات را می‌پرداختند. اغلب این احتمال وجود داشت که مشتریان برای رمزارز خود دو بار متحمل پرداخت مالیات شوند، یک بار وقتی که رمزارز را می‌خریدند و یک بار هم وقتی که می‌خواستند آن را با کالا یا خدماتی مبادله کنند که شامل قانون پرداخت مالیات می‌شد.

اخیرا دولت استرالیا با قصد هموار ساختن مسیر سرمایه‎گذاری فین‌تک در کشور، به جریان دریافت مالیات مضاعف از بیت کوین وسایر ارزهای دیجیتال پایان داد.

بلغارستان

بلغارستان اولین عضو اتحادیه اروپا بود که بیت کوین را به عنوان یک ارز به رسمیت شناخت و در مورد آن سیاست کالای طلامانند را در پیش نگرفت.

کانادا

در این کشور بیت کوین در حال حاضر در دسته دارایی‌ها قرار دارد. انتظار می‎رود در مورد استفاده از آن به منظور مبارزه با پولشویی و پیشگیری از سودجویی در جهت تامین مالی تروریست‌ها قوانینی وضع شود. این قوانین هنوز در دست بررسی هستند اما وقتی به تصویب و اجرا برسند «معامله‌گران ارز دیجیتال» به عنوان کسب‌وکارهای خدمات مالی باید از قوانین پیروی کنند.

چین

در سال ۲۰۱۳، بانک مردمی چین (pboc) تمامی موسسات مالی را از به کار بردن تراکنش‌های مربوط به بیت کوین منع کرده و قیمت‌گذاری، خرید و فروش بیت کوین را ممنوع اعلام کرد. در عین حال، تجارت بیت کوین در بین افراد منفرد همچنان در چین آزاد و قانونی است. 

قانون استفاده از بیت کوین بسیار سخت است و دولت چین در مورد استفاده از رمزارزها در کشور عملکرد سخت‌گیرانه‌ای داشته و کار چندین اکسچنج که مدارک قانونی نداشتند را متوقف کرده است. در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ از تمام اکسچنج‌های ارز دیجیتال چینی خواسته شد برای قانونی ساختن کار خود، تجارتشان را تا پایان ماه خاتمه دهند.

علاوه‌براین، قانونگذاران چینی مبادلات رمزارز و ICOها را ممنوع کردند. اما با اینکه این ممنوعیت‌ها سخت‌گیرانه و بی‌سابقه بود نتوانستند بیت کوین را به طور کامل از این کشور بیرون بکشند. درآخرین تلاش دولت چین برای این کار، پلتفرم‌های درون مرزی و برون‌مرزی برای ارزهای مجازی و ICOها اضافه خواهند شد تا همچون یک فایروال بزرگ عمل کنند.

استونی

طبق دستور وزارت دارایی استونی از نظر قانونی هیچ مانعی برای استفاده از بیت کوین و رمزارزهای مشابه به عنوان یک روش پرداخت وجود ندارد. این قانون هم وجود دارد که تریدرها در هنگام ایجاد ارتباط تجاری یا زمانی که خریدار در ماه بیش از ۱۰۰۰ یورو ارز می‌خرد باید هویت خریدار را شناسایی کنند.

فنلاند

اداره امور مالیات فنلاند با توجه به اهداف مالیاتی تصمیم گرفته در برابر تراکنش‌های بیت کوین مانند قراردادهای خصوصی برخورد کند. اگر شما کالایی را با بیت کوین می‌خرید یا BTC را به ارز معمول تبدیل می‌کنید، هر افزایشی در قیمت شامل مالیات خواهد شد البته کاهش قیمت باعث کسر مالیات نخواهد شد. بیت کوین‌های استخراج شده، به عنوان درآمد به دست آمده در نظر گرفته می‌شوند.

هیات مدیره اداره مالیات مرکزی فنلاند مخالف رویکرد اتحادیه اروپا است و تمام خدمات مربوط به بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مشابه را در دسته سرویس‌های مالی قرار می‌دهند و آن را از مالیات بر ارزش افزوده معاف ساخته‌اند.

فرانسه

در سال ۲۰۱۴، وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه برای موسسه‌های مالی و کاربرانی که از ارز دیجیتال استفاده می‌کنند قوانینی را وضع و اعلام کرد. طبق این قوانین توزیع‌کنندگان بیت کوین باید با شناسایی و تایید هویت کاربران خود، سطح گمنامی آن‌ها را محدود کنند. در مورد مالیات رمزارزها هم موضع مشخصی وجود دارد و با آن مانند مالیات بر سرمایه  برخورد می‌شود. آستانه ۵۰۰۰ یورو برای اعمال مالیات بر سود در نظر گرفته شده تا مردم قبل از پرداخت مالیات بتوانند به امتحان، سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌وکارهای بیت کوینی بپردازند.

آلمان

در آلمان بیت کوین به عنوان یک پول خصوصی شناخته می‌شود. به این ترتیب کاربران می‌توانند بدون دخالت دولت از آن استفاده کنند و به مقامات هم این فرصت داده می‌شود تا با توجه به سود شرکت‌هایی که از ارز دیجیتال استفاده می‌کنند از آن‌ها مالیات دریافت کنند.

ایسلند

طبق بیانیه بانک مرکزی ایسلند در سال ۲۰۱۴، تراکنش‌های بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال دارای محدودیت هستند.

در سال ۲۰۱۷، بانک مرکزی مجموعه جدیدی از قوانین را ارائه داد که طبق آن بخش وسیعی از محدودیت‌های قبلی از بین رفت.

ژاپن

ژاپن یکی از معدود کشورهایی است که در آن پرداخت با بیت کوین به عنوان یک شکل قانونی از پرداخت محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۷، مالیات بر تجارت بیت کوین حذف شد و مقامات مالی ژاپن به صدور لایسنس‌های اکسچنج برای رمزارز مبادرت کردند.

اردن

طبق سیاست ارزی بانک مرکزی اردن، بانک‌ها، اکسچنج‌ها، شرکت‌های مالی و شرکت‌های خدمات پرداخت از معامله با بیت کوین و سایر رمزارزهای دیجیتالی منع شده‌اند. بانک مرکزی و دولت اردن در مورد استفاده از بیت کوین به مردم هم هشدارهایی داده‌اند اما کسب‌وکارها و تاجران کوچک هنوز هم می‌توانند از رمزارزها استفاده کنند.

استفاده از بیت کوین در کشورها

بیت کوین ها و رمزارزها

مکزیک

پارلمان مکزیک در حال حاضر در حال تنظیم قوانینی است که بخش رو به پیشرفت تکنولوژی مالی (که شامل بیت کوین و رمزارزها می‌شود) را به کمک آن قانونمند کند. هدف از این کار ارائه مجموعه‌ای از قوانین روشن و شفاف برای شرکت‌های فین‌تک است تا هزینه‌ها کاهش پیدا کرده و رقابت‌ها در این بخش جریان پیدا کنند. اطمینان یافتن از ثبات مالی و پیشگیری از پولشویی و تامین مالی افراط‌گرایان هم دلیل دیگری برای ارائه این دست قوانین است.

اسلوونی

طبق بیانیه وزارت دارایی اسلوونی بیت کوین نه ارز است و نه دارایی. تراکنش‌های بیت کوین مشمول مالیات بر سود نمی‌شوند اما ماینرهایی که رمزارز استخراج می‌کنند و کسب‌وکارهایی که از ارزهای دیجیتال برای فروش محصول و خدماتشان استفاده می‌کنند باید مالیات بپردازند.

سوئد

وقتی پای پذیرش پرداخت با بیت کوین و ارزهای دیجیتال به میان می‌آید، قوه قضائیه سوئد یکی از محبوب‌ترین‌های دنیا در این زمینه به شمار می‌رود. سازمان نظارت مالی سوئد به طور عمومی اعلام کرده ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین یک روش پرداختی قانونی محسوب می‌شود. علاوه‌براین، سازمان مالیات سوئد هم تصمیم گرفته برای استخراج بیت کوین با توجه به میزان موفقیتی که داشته مالیات در نظر بگیرند.

برخی از مشاغل خاص که عمدتا اکسچنج هستند باید برای درخواست مجوز اقدام کنند و تمام قوانین کاربردی مربوط به ارائه‌دهندگان خدمات مالی سنتی مانند مبارزه با پولشویی و سیاست‌های شناخت مشتری را هم باید به کار بگیرند.

کشورهایی که در آن‌ها استفاده از بیت کوین قانونمند نیست

بلژیک

با اینکه وزارت دارایی این کشور اعلام کرده نیازی نمی‌بیند که دولت در سیستم بیت کوین دخالت کند سخن‎هایی وجود دارد که برای تقویت قدرت کنترل دولت در مورد بیت کوین و سایر رمزارزها، قوانین جدیدی در نظر گرفته شده است.

برزیل

در اواخر سال ۲۰۱۴، بانک مرکزی برزیل بیانیه‌ای درباره رمزارزها صادر کرد که در آن عنوان شده برای بیت کوین و سایر رمزارزها قانون خاصی در نظر گرفته نشده است. چند سال بعد، رئیس بانک مرکزی بیت کوین را یک طرح هرمی خواند.

چین(هنگ کنگ)

سازمان اجرایی وزارت پول هنگ کنگ (HKMA) بیت کوین را یک کالای مجازی خوانده و عنوان کرده HKMA برای رمزارزها قانونی را تنظیم نخواهد کرد.

وزیر خدمات مالی و خزانه‌داری هنگ کنگ گفته قوانین موجود مستقیما به بیت کوین و سایر رمزارزها اطلاق نمی‌شوند اما بخش‌های غیرقانونی رمزارزها مانند کلاهبرداری و پولشویی مشمول قوانین هستند.

کلمبیا

در سال ۲۰۱۴، سازمان دولتی Superintendencia Financiera de Colombia عنوان کرده استفاده از بیت کوین مشمول قوانین نیست. اما اخیرا همین سازمان بیانیه دیگری صادر کرده که در آن گفته شده دولت کلمبیا هنوز هم پرداخت با بیت کوین را به عنوان یک شیوه قانونی و مجاز به رسمیت نشناخته است. با این حال تا امروز این کشور هیچ برنامه‌ای برای قانونی ساختن استفاده از رمزارزها در نظر نگرفته است.

قبرس

در قبرس برای استفاده از بیت کوین و سایر رمزارزها هیچ قانونی تنظیم نشده است.

دانمارک

سازمان نظارت مالی دانمارک (FSA) اعلام کرده بیت کوین یک ارز نیست و در حوزه تحت نظارت آن‌ها قرار نمی‌گیرد.

یونان

در یونان هیچ قانون خاصی درباره بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی وجود ندارد.

هندوستان

طبق بیانیه صادر شده توسط بانک آی‌آربی (Deputy Governor of the Reserve Bank of India) هند، این بانک نه برای بیت کوین قانونی در نظر گرفته و نه از آن حمایت می‌کند. اگرچه بیت کوین در هند ممنوع نیست اما پیش‌بینی می‌شود به دلیل عدم وجود یک سازمان مناسب برای نظارت بر فعالیت‌های مربوط به رمزارز، نتوان گفت که استفاده از آن به طور کامل قانونی خواهد بود.

در پایان سال ۲۰۱۷، وزارت دارایی هند بیت کوین و سایر رمزارزها را با طرح‌های پونزی مقایسه کرد و به سرمایه‌گذاران درباره خطرات بالقوه آن هشدار داد.

اندونزی

تا امروز مقامات اندونزی هیچ سیاستی را درباره قانونمند ساختن یا ممنوعیت استفاده از بیت کوین ارائه نداده‌اند.

با این حال، اخیرا بانک اندونزی بیانیه‌ای صادر کرده و به سرمایه‌گذاران درباره خطرات خرید و فروش و تجارت رمزارزها هشدار داده است. در این بیانیه آمده است که ارزهای مجازی در داخل کشور قانونی نیستند.

لبنان

بانک لبنان اولین سازمان در منطقه بود که در سال ۲۰۱۳ درباره بیت کوین هشدارهایی را صادر کرد. از آن زمان اقدامات اندک و ناچیزی از سوی مقامات این کشور درباره ارزهای دیجیتال صورت گرفته است. تنها مورد قابل توجه، انتقاد بانک مرکزی لبنان در باره بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بوده است. در این انتقاد گفته شده که این ارزها کالاهایی کنترل نشده  هستند و باید ممنوع شوند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: روانشناسی بازار چیست و چه تاثیری روی بازار ارز دیجیتال دارد؟

لیتوانی

بانک مرکزی لیتوانی یک بیانیه صادر کرده و به مردم درباره خطرات بالقوه استفاده از ارزهای دیجیتال هشدار داده است. تاکید اصلی بر این بود که بیت کوین‌ها توسط قوانین مقامات لیتوانیایی و اروپایی پیش نمی‌روند اما هیچ اقدامی هم در مورد استفاده از آن صورت نگرفت.  

مالزی

در سال ۲۰۱۴ بانک مرکزی مالزی اعلام کرد که بیت کوین را یک مناقصه قانونی نمی‌داند و هیچ قصدی هم در مورد تنظیم قانون برای آن ندارد.

با این حال، بانک ناگارا در حال حاضر در حال شکل‌دهی به موضع جدیدی در برابر رمزارزها است. علی‌رغم نگرش کلی مثبتی که درباره بیت کوین وجود دارد، شایعاتی هم هست که می‌گوید هنوز هم این امکان وجود دارد که دولت مالزی استفاده از رمزارزها را ممنوع کند.

نیوزیلند

طبق گفته بانک مرکزی نیوزیلند، غیربانکی‌ها برای انجام عملیات مربوط به ذخیره و انتقال بیت کوین و سایر رمزارزها تا زمانی که پای صدور پول فیزیکی به میان نیامده نیازی به تایید شدن از سوی دولت ندارند.

روسیه

در سال ۲۰۱۶، سازمان خدمات مالیاتی فدرال روسیه بیت کوین را «غیرقانونی» خواند.

با وجود این، از آن زمان بانک مرکزی روسیه اعلام کرد با نگاه به ارزهای دیجیتال به عنوان پول، استفاده از آن برای پرداخت در ازای کالا و خدمات و برابر دانستن آن با ارزهای خارجی، به‌طور قطع مخالف است.

بعدها رئیس جمهور پوتین بیت کوین را محکوم کرده و خواستار ممنوعیت تمامی ارزهای دیجیتال شد. وزارت دارایی هم به خبرنگاران گفت رمزارزها در روسیه به احتمال زیاد غیرقانونی شناخته خواهند شد. اما قانونگذاران روسیه پس از آن به‌طور کلی تغییر عقیده دادند و گزارش‌هایی منتشر شد که بیت کوین قانونی خواهد بود و برای استخراج آن هم قوانینی تنظیم خواهد شد. از آن پس، وزارت دارایی روسیه عنوان کرد که تجارت رمزارز در اکسچنج‌های رسمی قانونی خواهد بود.

سنگاپور

صندوق پول سنگاپور (MAS) پیش از این طی یک بیانیه اعلام کرده بود که هیچ سیاستی برای دخالت در استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی نخواهد داشت و یک هشدار هم به کاربران بالقوه این ارزها داد. یکی از مقامات MAS اخیرا در یک مصاحبه اعلام کرد بانک مرکزی هنوز برنامه‌ای برای تنظیم قوانینی در مورد رمزارزها ندارد اما در این زمینه روشن‌بینی خود را حفظ خواهد کرد. او همچنین اظهار کرد مبارزه با پولشویی ضرورت دارد و در آینده نزدیک برای آن چاره‌ای اندیشیده خواهد شد.

سازمان اداره درآمد داخلی سنگاپور مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های مالیاتی را با در نظر گرفتن استفاده از بیت کوین صادر کرده است. طبق آن تراکنش‌های BTC ممکن است به عنوان دادوستد کالا قلمداد شده و با توجه به آن مشمول مالیات شود. کسب‌وکارهایی که با معاملات بیت کوینی سروکار دارند براساس فروش‌های BTC مشمول پرداخت مالیات خواهند بود.

تایلند

در ابتدا، بانک تایلند مردم را تشویق به عدم استفاده از بیت کوین کرد و به سرمایه‌گذاران احتمالی درباره ریسک‌های آن هشدار داد. اما از آن زمان موضع ملایم‌تری در برابر رمزارزها اختیار کرده و دستور داده در مورد رمزارزها تحقیقاتی صورت بگیرد.

براساس آئین‌نامه وزرا، اکسچنج‌های بیت کوین تایلندی باید از دپارتمان توسعه کسب‌وکار تایلند مجوز تجارت الکترونیک دریافت کنند و فقط مبادله ارزهای دیجیتال با ارز داخلی تایلند صورت خواهد گرفت. سیاست‌های شناخت مشتری و CDD هم باید رعایت شود.

هلند

ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین در حال حاضر در محدوده قوانین نظارتی مالی هلند قرار ندارند. قانون استفاده از بیت کوین در این کشور بسیار ساده است.

اوکراین

بانک ملی اوکراین اخیرا یک بیانیه صادر کرده است که در آن به وضوح گفته شده گریونا تنها ارز قانونی است که می‌توان از آن در کشور استفاده کرد. بانک مرکزی هم اعلام کرده وضعیت بیت کوین در اوکراین به دلیل نبود دسته‌بندی واحدی برای این ارز در دنیا پیچیده است و به‌طور کل هیچ یک از تعاریف ارائه شده در سایر حوزه‌های قضایی را پشتیبانی نمی‌کند.

بریتانیا

دولت بریتانیا عنوان کرده بیت کوین در حال حاضر از نظر قانونی کنترل نمی‌شود و وقتی برای مقاصد مختلف به عنوان یک «پول خصوصی» معامله می‌شود شامل مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود. این یعنی وقتی بیت کوین با استرلینگ و سایر ارزها مبادله می‌شود مشمول مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود. با وجود این، تامین کنندگان کالا و خدمات که آن را در ازای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌فروشند باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازند. سود و زیان در ارزهای دیجیتال هم مشمول مالیات بر سود سرمایه خواهد بود.

امیدواریم مطلب قانون استفاده از بیت کوین برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!