شعار سازندگان پرینتر سه بعدی این است: «انسان آزاد اجازه نمی‌گیرد». آنها برای ساخت چیزی که دوست دارند بسازند به شخصی متکی نیستند. اقتصاد دورانی بیت کوین نیز بر اساس همین اصل اجرا می‌شود. افراد آزاد برای معامله با یکدیگر اجازه نمی‌گیرند. این افراد به شخص ثالث متکی نیستند.

در این مقاله، اقتصاد دورانی بیت کوین (اقتصاد چرخشی) را تعریف می‌کنیم و ضمن توصیف مزایای اقتصاد دورانی در مورد چگونگی شروع آن توصیه‌هایی ارائه خواهیم کرد.

تعریف اقتصاد دورانی بیت کوین

اقتصاد دورانی بیت کوین (BCE) همان بیت کوین است.

عنوان وایت پیپر بیت کوین «یک سیستم پولی الکترونیکی همتابه‌همتا (P۲P)» است. این «سیستم» یک اقتصاد متشکل از همتاها در یک شبکه است که با استفاده از بیت کوین با یکدیگر معامله می‌کنند. در واقع، شما با به‌دست آوردن بیت کوین یا دریافت آن از طریق کمک‌های مالی، مالکیت بیت کوین را به دست می‌آورید.

واژه «دورانی» کمی حشوآمیز است. با این حال به توصیف اقتصاد بیت کوین (جایی که در آن شرکت‌کنندگان مرتباً با یکدیگر معامله می‌کنند) بیشتر از توصیف تمام معاملات بیت کوین در شبکه P۲P کمک می‌کند.

اقتصاد دورانی

اقتصاد دورانی بیت کوین همان تجارت همتا به همتای بیت کوین است

بیشتر بخوانید: خرید بیت کوین بدون هزینه اضافی؛ با صرافی‌ های همتا به همتا آشنا شوید

سوء برداشت‌ها درباره این اقتصاد

یک سوء تعبیر رایج، مقیاس این اقتصاد است. اقتصاد بیت کوین که به اندازه یک ملت-کشور نیست، جایگزین اقتصادهای سنتی می‌شود. حداقل اندازه اقتصاد بیت کوین سه شرکت‌کننده است. این سه شرکت‌کننده یک شبکه یا یک سیستم را تشکیل می‌دهند. یک BCE به موازات سیستم مالی فیات است. یک سوء تعبیر در مورد اقتصاد بیت کوین این است که یا همه آنها هستند یا هیچ کدام.

بیت کوین بی‌نیاز از اعتمادسازی

ساتوشی ناکاموتو در وایت پیپر بیت کوین نوشته:

تجارت در اینترنت تقریباً منحصراً به مؤسسات مالی متکی است که به عنوان اشخاص ثالث مورد اعتماد برای پردازش پرداخت‌های الکترونیکی خدمات‌رسانی می‌کنند. اگرچه این سیستم برای اکثر تراکنش‌ها به اندازه کافی خوب عمل می‌کند، اما همچنان از ضعف‌های ذاتی مدل مبتنی بر اعتماد رنج می‌برد.

افراد و شرکت‌های فعال در اقتصاد بیت کوین نیز می‌توانند و اغلب باید از ارز فیات استفاده کنند. می‌توان اقتصاد بیت کوین را مانند شبکه پول Tor تصور کرد (البته با این ویژگی‌ها: مجزا، خصوصی‌تر و اعمال بسیار دشوارتر سانسور). اینترنت عمومی برای اکثر افراد و اپلیکیشن‌های اینترنتی به اندازه کافی خوب کار می‌کند. با این حال، برای افراد و اپلیکیشن‌های خاص، Tor مورد نیاز است. مطمئناً، اگر اینترنت Tor بود و Tor تأخیر کمتری داشت، برای همه به جز دولت بهتر بود. به همین ترتیب، اگر بیت کوین سیستم مالی غالب بود و از نوسانات کمتری رنج می‌برد، برای همه به جز دولت بهتر بود.

سوء تعبیر دوم در مورد اقتصاد بیت کوین این است که بیت کوین متقابلاً منحصر از HODLing است. شما می‌توانید بیت کوین به‌دست آورده و آن را HODL کنید. می‌توانید از HODL خود خرج کرده و آن را جایگزین کنید. در این مورد گرفتار تفکر باینری نشوید.

مزایای اقتصاد دورانی بیت کوین

بیت کوین جدایی پول و هویت است.

اقصتاد سنتی در واقع پیوند بین پول و هویت است. کارت‌های اعتباری، حساب جاری و حساب پی پال شما با وجود هویت شما صادر می‌شوند. نام، آدرس خانه، کد ملی، ایمیل، شماره تلفن و موارد دیگر. این امر سه نتیجه استبدادی برای اقتصاد به همراه دارد.

اول اینکه، اشخاص ثالث می‌توانند تجارت را قبل از وقوع سانسور کنند. اگر شما بخواهید با هویت بنیانگذار Gab، اندرو توربا (Andrew Torba) یا همسرش، یک حساب در Visa باز کنید، از دسترسی به خدمات آن‌ها محروم خواهید شد. چرا که توربا و همسرش نمی‌توانند از خدمات این شرکت برای مشارکت در اقتصاد این شبکه‌ اجتماعی استفاده کنند.

دوم اینکه، اشخاص ثالث می‌توانند تجارت آتی را سانسور کنند. از نظر شرکت‌های شخص ثالث، شما همان تراکنش‌هایی هستید که انجام می‌دهید. خدمات شخص ثالث هر تراکنشی را که شما انجام می‌دهید ثبت می‌کنند. آنها تجارت شما را رصد کرده و اگر موردی خرید و فروش کنید که آنها مخالف باشند، هویت شما را به عنوان عنصر نامطلوب علامت‌گذاری می‌کنند. بدین ترتیب، امور تجاری آتی شما را ممنوع می‌کنند. با انجام این کار برای هزاران شرکت و میلیون‌ها نفر، دولت و اشخاص ثالث کل اقتصاد را حتی قبل از شکل‌گیری سانسور کرده‌اند.

در مقابل، اقتصاد بیت کوین به هویت گره نخورده است. شاید این کاربرد بیت کوین بیش از همه دست کم گرفته شده باشد. اقتصاد بیت کوین اقتصادی بدون سانسور است.

بیت کوین بی‌نیاز از تأیید هویت

یکی دیگر از مزایای مشارکت در اقتصاد بیت کوین کسب بیت کوین بدون استفاده از خدمات سازگار با قوانین شخص ثالث است. این سرویس‌ها مشکلی هستند که بیت کوین قصد داشت حل کند. همان‌طور که نیک سابو (Nick Szabo) گفته، «اشخاص ثالث مورد اعتماد حفره‌های امنیتی هستند.» بیت کوینی که شما دریافت کرده یا به عنوان کمک مالی به دست می‌آورید، بیت کوینی است که مجبور به خرید آن در صرافی شخص ثالث نبوده‌اید. هرچه تعداد افرادی که از طریق تجارت یا کمک‌های مالی بیت کوین به دست می‌آورند بیشتر باشد، خدمات ثالث ضرورت کمتری پیدا کرده و این امر باعث می‌شود آسیب‌پذیری بیت کوین کمتر و مقاومت آن بیشتر شود.

هنگامی که در اقتصاد بیت کوین شرکت می‌کنید، با افرادی که بیت کوین را به صورت همتابه‌همتا ارزش‌گذاری می‌کنند روابط برقرار می‌کنید. شما می‌توانید به‌جای خریدوفروش در صرافی‌های سازگار با قوانین شخص ثالث، KYC/AML، با این افراد بیت کوین معامله کنید.

شروع اقتصاد دورانی

امروزه شما می‌توانید در اقتصاد بیت کوین شرکت کنید! ساده‌ترین راه برای اکثر افراد این است که از بیت کوین به عنوان روش پرداخت (با کسانی که در تلاشند بیت کوین کسب شده خود را به عنوان روش پرداخت به کار ببرند) استفاده کنند. مطمئناً نیازی نیست که همیشه در تجارت با این افراد از بیت کوین استفاده کنید. شما ممکن است با شرکت‌هایی که بیت کوین را قبول کرده اما بلافاصله آن را به ارز فیات تبدیل می‌کنند از بیت کوین استفاده کنید. یا حتی ممکن است این کار را نکنید. اما بهتر است گاهی اوقات مقداری بیت کوین خرج کنید.

همچنین، می‌توانید بیت کوین به دست آورید! یک کار جانبی را شروع کنید. از طریق BTCPay Server یا Samurai PayNym درخواست کمک مالی کنید. اقلام موجود در Craigslist را در ازای بیت کوین به فروش برسانید یا حقوق شغل فعلی خود را به صورت بیت کوین درخواست کنید.

در تجارت همتابه‌همتا شرکت کنید. از یک دوست بخواهید برای شما بیت کوین بخرد یا بفروشد. با مقادیر کم امتحان کنید. این کار را به عنوان یک تمرین سرگرم‌کننده انجام داده و آزمایش کنید.

نتیجه

اقتصاد دورانی بیت کوین اقتصادی است که در آن تجارت بدون نظارت، سانسور و اتکا به اشخاص ثالث شکوفا می‌شود. هر کسی می‌تواند از طریق کسب درآمد، خرج کردن، اهدا و خرید بیت کوین از کسانی که همین کار را می‌کنند، در این اقتصاد شرکت کند. اقتصاد بیت کوین جدا از اقتصاد فیات بانک مرکزی و به موازات آن است.

تجارت بیت کوین نمونه‌ای از اقتصاد دورانی بیت کوین است.

نظر شما در مورد اقتصاد دورانی پادشاه رمز ارزها چیست؟ آیا با عدم تمرکز و سانسور در این شبکه موافقید؟ نظرات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: bitcoinmagazine