جف بوث (Jeff Booth) کارآفرین و نویسنده محبوب، آینده‌ تلخی برای ارزهای فیات پیش‌بینی کرده است و انتظار دارد با ادامه روند چاپ پول از سوی بانک‌های مرکزی، شکست ارزهای فیات از همیشه نزدیک‌تر باشد. او رکود شدید و شکست بانکداری را اجتناب‌ناپذیر پیش‌بینی می‌کند. همچنین او معتقد است، بیت کوین ارز ذخیره جهانی خواهد بود و همه ارزهای ملی در آینده به آن وابسته می‌شوند.

با احتمال بالایی بیت کوین می‌تواند ارز ذخیره آینده باشد

جف بوث نویسنده کتاب «بهای فردا: چرا تورم منفی کلید فراوانی در آینده است»، استدلال کرده است که بیت کوین ذخیره ارزی جهان خواهد بود و با شکست ارزهای فیات نهایتا تمام ارزهای ملی به بیت‌کوین وابسته خواهند بود.

بوث که کتابش را در ماه ژانویه منتشر کرده است، با جزئیات به چراییِ لزوم آمادگی ما برای یک بازآفرینی مالی و یک چارچوب اقتصادی جدید می‌پردازد.

او که علاوه بر نویسندگی یک کارآفرین است، شرکت فناوری Builddirect  را نیز در کانادا تاسیس کرده است. این شرکت، یک مارکت‌پلیس (marketplace) در زمینه محصولات زیباسازی منازل است.

او در مصاحبه‌ای که هفته گذشته با کمبریج هاوس اینترنشنال (Cambridge House International) انجام داده است، درمورد وضعیت فعلی اقتصاد و خوش‌بینی‌اش نسبت به بیت‌ کوین بیشتر از هر نوع دارایی دیگری به گفت‌وگو نشست.

ابتدا او به توضیح عواقب آنچه فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده) در حال حاضر انجام می‌دهد، پرداخت؛ و بیان کرد:

همه این چاپ پول‌ها مستقیما روی افزایش قیمت دارایی‌ها تاثیرگذار خواهد بود و این از جیب اقتصاد بزرگتری دزدیده می‌شود. در پی این اقدامات، MMT (نظریه پولی مدرن)، helicopter money (پول هلیکوپتری) و همه عواقب دیگر می‌آیند. و به محض اینکه بانک مرکزی ایالات متحده اعتبار خود را از دست بدهد، پیش‌بینی‌ها درمورد تورم زیر سوال می‌روند. بنابراین خزانه‌داری جای بانک فدرال را می‌گیرد و پول چاپ می‌کند. پول‌های چاپ شده را میان مردم توزیع می‌کند، و شما از دست رفتن ذخیره ارزی را در سراسر جهان شاهد خواهید بود.

علاوه‌براین، بوث پیش‌بینی می‌کند:

نرخ‌های بهره تا زمان از کار افتادن ارزها، روند کاهشی خود را ادامه می‌دهند.

و تاکید می‌کند بانک‌های مرکزی بطور تصنعی نرخ بهره را پایین نگه می‌دارند. فدرال رزرو پس از اعلام یک تغییر در سیاست افزایش تورم، اخیرا متعهد شده که نرخ بهره را برای چندین سال نزدیک به صفر نگه دارد.

 

شکست ارزهای فیات

نرخ‌های بهره تا زمان از کار افتادن ارزها، روند کاهشی خود را ادامه می‌دهند.

جف بوث درباره سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش دارایی‌ها چه نظری دارد؟

برای حفظ ارزش در چنین فضایی، بوث نظرش را بسط می‌دهد و هشدار می‌دهد که سرمایه‌گذاری تنها روی یک نوع دارایی انجام نشود.

او درحالیکه تایید کرد هم بیت ‌کوین و هم طلا را در پورتفولیوی سرمایه‌گذاری خود دارد؛ بیان کرد:

من به دلایل مختلفی به بیت‌ کوین خوشبین‌تر هستم و فکر می‌کنم بیت‌ کوین می‌تواند طلای جدید باشد … بیت‌ کوین بر اساس اثرگذاری شبکه کار می‌کند.

بیشتر بخوانید: آیا توکن های اجتماعی ترند بعدی دنیای ارز دیجیتال هستند؟

این نویسنده سرشناس اینگونه موضوع را شرح می‌دهد:

بیت ‌کوین باید همچنان رشد کند و من فکر می‌کنم روزی می‌رسد که، ارزهای دیگر به بیت‌ کوین وابسته خواهند بود … من فکر می‌کنم با احتمال بسیار بالایی بیت ‌کوین می‌تواند تبدیل به ارز ذخیره بشود. طلا به دلیل باور دقیقا مشابهی، به این معنی که به ارزها متصل خواهد شد ارزش گذاری شد.

درحالیکه معتقد است:

بیت ‌کوین شانس بیشتری نسبت به طلا دارد و مهم‌تر از همه پورتفولیوی سرمایه‌گذاری هرکسی باید شامل بیت‌ کوین باشد. زمانی که شکست ارزهای فیات فرا برسد و امنیت تبدیل به یک مسئله جدی شود، قابلیت حمل و انتقال طلا بسیار مشکل خواهد بود. تنها قابلیت حمل و انتقال آسان بیت‌ کوین، به دلایل امنیتی به آن برتری و ارجحیت ‌می‌دهد.

شکست ارزهای فیات مقابل ارزهای دیجیتال

تنها قابلیت حمل و انتقال آسان بیت‌ کوین، به دلایل امنیتی به آن برتری و ارجحیت ‌می‌دهد

بیت کوین برای تبدیل شدن به ارز ذخیره با چه چالش‌هایی روبه‌رو است؟

وقتی در مورد بزرگترین چالش‌هایی که بیت ‌کوین با آن روبه‌رو می‌شود پرسیده شد، او گفت: «ممنوعیت‌های دولت اولین نگرانی‌ست.»

بااین‌حال او بیان کرد:

با توجه به نظریه بازی، من این احتمال را بسیار کم می‌بینم. در یک جهان رقابتی، هر منطقه نیاز به جذب ثروتمندان و کسب‌و‌کارها دارد. اگر مناطقی آن را ممنوع کنند، مناطق دیگر سریع‌تر آن را می‌پذیرند.

او با بیان اینکه اگر کشوری برای توقف بیت‌ کوین تلاش کند، انگیزه بیشتری برای کشورهای دیگر ایجاد می‌شود تا آن را بپذیرند و پیرامون آن قانون‌گذاری کنند، به عنوان مثال به سوئیس اشاره کرد.

جف بوث همچنین دیدگاهش را در رابطه با آینده بازار سهام به اشتراک گذاشت:

بازار سهام در حال نوسان است. طوری که حس می‌کنید در حال فروپاشی است و این کاملا مرتبط با محرک‌ها و مشوق‌ها است. بدون مشوق‌های بیشتر، انتظار می‌رود اوضاع بدتر شوند. اگر مشوق‌ها متوقف شوند، این اوضاع باعث افت ۸۰ درصدی ارزش سهام می‌شود.

با این‌ حال او قاطعانه معتقد است که دولت‌ها اجازه نمی‌دهند این اتفاق بیفتد و راه خود را می‌روند تا از آن جلوگیری کنند.

از آن‌جا که او کتابش را اندکی پیش از بحران کرونا نوشت؛ کتاب چشم‌انداز خوشبینانه‌تری را پیش چشم می‌گذارد. اما اکنون بوث آینده‌ تاریک‌تری را متصور است‌، چرا که روندها با وجود بیماری کرونا شتاب گرفته‌اند.

او معتقد است:

اکنون بدون یک رکود شدید و شکست بانکداری، چاره‌ای نیست. بیت ‌کوین واقعا انتخاب خوبی برای حفظ ارزش است؛ بخاطر اینکه غیرقابل مصادره است … من فکر می‌کنم بیت‌ کوین صعود خواهد کرد، بسیار زیاد، مثل یک روند کلان.

نظر شما در خصوص بیت کوین و وابستگی احتمالی ارزهای فیات به بیت کوین در آینده چیست؟ دیدگاه خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: bitcoininsider