بیت کوین ارز دیجیتالی است که طراحی شده تا جایگزین پول فیات با پشتوانه دولتی بشود. این ارز دیجیتال در میانه بحران جهانی مالی در سال ۲۰۰۸ به وجود آمد، اما هیچکس نمی‌داند چه کسی آن را ساخته و چه کسی پشت نام مستعار ساتوشی ناکاموتو مخفی شده است. برای اطلاع از اخبار و مقالات بیت کوین با کوین نیک همراه باشید.

قیمت بیت کوین طی یک دهه گذشته به طور پیوسته در حال صعود بوده است و باعث شده بسیاری از پذیرندگان اولیه یک‌شبه میلیونر شوند. سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است: خالق بیت کوین، یا همان فردی که تحت نام مستعار ساتوشی ناکاموتو شناخته می‌شود، کیست؟

اکنون، در میان افزایش علاقه به بیت کوین که در جریان شیوع بیماری کووید ۱۹ به راه افتاده است، شخصیت پرجنجال و شناخته‌شده در فضای امنیت سایبری، جان مکافی (John McAfee)، ادعا می‌کند که پاسخ این پرسش را می‌داند. البته، آن را فاش نمی‌کند.

مکافی، خالق آنتی‌ویروس مشهور که اکنون خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌داند، ادعا کرده که با اطمینانی ۹۹ درصدی مطمئن است ساتوشی ناکاموتو، نویسنده وایت پیپر بیت کوین، کیست.

بیت کوین طی مصاحبه‌ای در حاشیه کنفرانس بلاک چین، که به علت مشکلات ناشی از بیماری کووید ۱۹، به صورت دیجیتالی و مجازی برگزار شد اظهار داشت:

بیت کوین نتیجه نهایی تلاش یک تیم یازده نفره طی مدت پنج سال کار بود.

او همچنین اضافه کرد که فکر می‌کند کریگ رایت، دانشمند علوم رایانه‌ای که خود مکررا اعلام کرده خالق بیت کوین است اما هنوز نتوانسته ثابت کند، در این جریان دخیل است.

جان مکافی همچنین ادامه داد:

من نمی‌دانم چطور توافق کردند که چه کسی وایت پیپر را بنویسد… به هر حال خودتان گزینه ها را می‌دانید و احتمالا اسم کریگ رایت را در اختیار دارید.

مکافی افزود که به افشای نام افراد دیگری که در خلق این رمزارز دخیل بوده‌اند تمایلی ندارد.

مکافی به دو ترفند زبان‌شناسی اشاره کرد که می‌تواند از طریق علم استیلومتری (سبک‌شناسی) مشخص کند ساتوشی ناکاموتو کیست. او در این مورد اظهار داشت که نویسنده وایت پیپر تمام کلماتی که دو املای مختلف در انگلیسی آمریکایی و انگلیسی بریتانیایی دارند را به بریتانیایی نوشته است، پس اهل بریتانیا است. و همچنین، نویسنده این وایت پیپر از دو فاصله (اسپیس) بعد از هر نقطه پایان جمله استفاده کرده است.

مکافی ادعا کرد قالب این سند قطعا مشابه بقیه اسنادی است که فرد مذکور پیش از این و به صورت حرفه‌ای و علنی منتشر کرده است.

او همچنین افزود که با استفاده از یک برنامه ۲۰۰ دلاری شناخت هویت نویسنده می‌توان بقیه اسناد مشابه با وایت پیپر بیت کوین را به دست آورد. موردی که ۹۹ درصد مشابهت داشته باشد همان نویسنده وایت پیپر است.

با این حال، مکافی اظهار داشت که تمایلی به افشای نام فرد مورد نظر ندارد تا «زندگی یک انسان بی‌گناه را برای همیشه نابود نکند و باعث مرگ او نشود.»

شخصیت جنجال‌برانگیز دنیای رمزارزها در ادامه مصاحبه همچنین به تماس تلفنی که با شخص مورد نظر داشته اشاره کرد و افزود که او توانسته مکافی را متقاعد کند تا نام‌اش را فاش نکند.

اوایل سال جاری، مکافی باری دیگر بر پیش‌بینی خود مبنی بر رسیدن قیمت بیت کوین به ۵۰۰,۰۰۰ دلار تا پایان سال ۲۰۲۰ تاکید کرد. او همچنین بیت کوین را «فناوری قدیمی» خواند و از رمزارز مبتنی بر حفظ حریم خصوصی مونرو حمایت کرد.

یافتن هویت واقعی خالق (یا خالقین) بیت کوین یکی از هیجان‌انگیزترین رمزورازهای دنیای اینترنت است و افراد بسیاری سعی در رمزگشایی از آن دارند.

ساتوشی ناکاموتو
دورین پرنتیس ساتوشی ناکاموتو

در سال ۲۰۱۴، مجله آمریکایی نیوزویک (Newsweek) ادعا کرده بود یک مرد ژاپنی آمریکایی، به نام دورین پرنتیس ساتوشی ناکاموتو (Dorian Prentice Satoshi Nakamoto)، که اکنون در کالیفرنیا زندگی می‌کند، خالق بیت کوین است. ادعایی که این فرد بعدا تکذیب کرد و در حال حاضر دیگر مطرح نیست.

افراد دیگر، مانند اولین کسی که طی اولین تراکنش این شبکه بیت کوین دریافت کرد، به نام هال فنی (Hal Finney)، نیز به عنوان گزینه‌های احتمالی مطرح شده‌‌اند. همچنین، دیگر گزینه‌های احتمالی محققین رمزارز و علوم رایانه، نیک زبو (Nick Szabo)، و توسعه‌دهنده بیت کوین، گوین اندرسون (Gavin Andresen)، هستند. جان مکافی، طی مصاحبه اخیر خود، نتوانست نام جدیدی به فهرست افرادی که ادعا می‌شود ساتوشی ناکاموتو هستند اضافه کند.

منبع: Forbes