انتشار خبر ارائه خدمات بانکی به صرافی های ارز دیجیتال توسط بانک جی پی مورگان در محافل اقتصادی خبرساز شد. از آنجایی که بیت کوین و ارزهای دیجیتال مدت‌هاست از طرف موسسات مالی به عنوان یک ابزار برای انجام معاملات مجرمانه شناخته می‌شود، امکان ارائه خدمات به شرکت‌های ارزهای دیجیتال توسط خدمات بانکی بسیار دشوار بود.

اگر درباره ارائه خدمات بیت کوین توسط یک بانک جستجو کنید، احتمالاً به مطالبی در مورد عدم امکان بازکردن حساب، خرید و استفاده از ارزهای دیجیتال برای افراد، صنایع و استارتاپ‌ها مواجه خواهید شد. به همین دلیل وقتی مشخص شد جی پی مورگان (JP Morgan Chase) یکی از بزرگترین بانک‌های جهان قصد ارائه خدمات بانکی به صرافی های ارز دیجیتال را دارد، سر و صدای زیادی در رسانه‌ها ایجاد شد.

ارائه خدمات بانکی به صرافی های ارز دیجیتال

طبق گزارش وال استریت ژورنال، دو صرافی بزرگ بیت کوین به نام‌های کوین بیس (Coinbase ) و جمینی تراست (Gemini Trust) اولین مشتریان خدمات ارزهای دیجیتال در بانک جی پی مورگان هستند. ظاهرا این دو صرافی اولین مشتریان جی پی مورگان هستند صرفا در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند.

طبق گزارش منتشر شده توسط وال استریت ژورنال، حساب‌های بانکی در ماه آوریل افتتاح شده و پردازش معاملات از طریق این حساب‌ها به تازگی آغاز شده است.

البته گفته می‌شود هر شرکتی که در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند نمی‌تواند به این زودی به مشتریان جی وی مورگان تبدیل شود. چرا که به نظر می‌رسد علت پذیرش سریع کوین بیس و جمینی توسط بانک این است که این دو صرافی توسط نهادهای قانون‌گذاری امریکا مورد بررسی قرار گرفته و امکان سوءاستفاده از آن‌ها برای جرائم مالی بسیار پایین است.

مایک نووگراتز (Mike Novogratz)  مدیرعامل شرکت گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital) و شریک تجاری سابق گلدمن ساکس (Goldman Sachs) ارائه خدمات به بانکی به صرافی‌های ارز دیجیتال اتفاق بزرگی در این صنعت محسوب می‌شود.

این سرمایه‌گذار وال استریت می‌گوید:

«پذیرش شرکت‌های بزرگ در زمینه ارزهای دیجیتال توسط بانک‌ها به معنی به رسمیت شناختن این است که ارزهای دیجیتال و دارایی‌های مجازی و فناوری بلاکچین در آینده اقتصاد نقش مهمی ایفا خواهند کرد.»

ارائه خدمات بانکی به صرافی ارز دیجیتال

بانک جی پی مورگان

این مطلب راهم مطالعه کنید: جایگزینی ارز دیجیتال به جای پول نقد توسط بانک های مرکزی

در هفته‌های اخیر، ضمن انجام هاوینگ بیت کوین، مجبور شدن دولت به چاپ پول به دلیل شرایط اقتصادی ناشی از کرونا و ورود پاول تودور جونز (Paul Tudor Jones) سرمایه‌گذار بزرگ صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دنیای بیت کوین، خبر پذیرش صرافی‌ها توسط بانک جی پی مورگان می‌تواند تکمیل کننده خبرهای خوب دنیای ارزهای دیجیتال باشد.

ارائه خدمات جی پی مورگان به این دو صرافی نشان می‌دهد، نگاه‌ها به بیت کوین و مزایای آن نسبت به چند سال گذشته بسیار تغییر کرده است.

مدیر عامل بانک جی پی مورگان یعنی جیمی دایمون (Jamie Dimon) یکی از منتقدان قدیمی بیت کوین بود و آن را نوعی کلاهبرداری خوانده بود که در پایان سال ۲۰۱۷ نابود خواهد شد. در آن زمان ارزش بیت کوین برای اولین بار از مرز ۴ هزار دلار عبور کرده بود. دایمون همچنین در آن زمان گفته بود هر شرکتی که با ارزهای دیجیتال سرو کار داشته باشد را آتش خواهد زد.

اما اکنون به نظر می‌رسد جیمی دایمون پشیمان شده و دیدگاه خود را در مورد ارزهای دیجیتال تغییر داده است. خبر پذیرش کوین بیس و جمینی می‌تواند مهر تاییدی بر این موضوع باشد.

جالب است که جی پی مورگان در حال حاضر ارز دیجیتال خود به نام JPM Coin را راه‌اندازی کرده است که برای کاهش زمان و هزینه پردازش معاملات بین شعب داخلی بانک استفاده می‌شود. دایمون در یک کنفرانس خبری اعلام کرده است شاید روزی از JPM Coin برای خرید کالاها در فروشگاه‌های فیزیکی هم استفاده شود.

همچنین بانک جی پی مورگان از طریق پروژه Quorum به دنیای بلاک چین هم ورود کرده است. این پروژه که بر اساس اتریوم کار می‌کند امکان ایجاد بلاک‌چین‌های دیگر را فراهم می‌کند.

منبع: Blockonomi